Sivu 1/3

Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä ja muuta uuden hankinnan ihmettelyä

Lähetetty: 27 Maalis 2025 08:59
Kirjoittaja Larppanen
Moro, uusi Fordisti täällä. Ei tullut ahkerallakaan selaamisella tästä aiheesta ketjua vastaan niin uutta tulille.

Auto koeajettu ja ostettu eilen, en ole vielä tarkempaa analyysia päässyt tekemään. Koeajolla liikkeellelähdöissä, hitaasti kaasua painaessa sain kuulumaan (mielestäni) moottorista kantautuvan matalan jurnutuksen. Ikäänkuin kierrokset tippuisi vähän liian alhaalle hetkeksi. Ilmastointi taisi olla päällä kun sen verran oli jo lämmintä ulkona. Pientä nykimistä/pompotusta myös ykkösvaihteella, mutta saattoi olla että en ollut vielä tottunut auton vauhtipedaalin säännöstelytarpeeseen.

Muuten auto toimii ja liikkuu hienosti, eli tuo oli ainoa "vika" jonka koeajolla bongasin.

Uusi tuttavuus kun on, niin en tiedä onko tuo jurnutus normaalia vai pitääkö tutkia tarkemmin?

Edit. Autolla ajettu reilu 260 tkm.


Toinen asia myös, josko se saattaisi tähän jopa liittyäkin. Autoon olisi takaisinkutsukampanja voimassa, onko tietoa mitä tuo korjaa?

Kuvaus
2,0l dieselin pcm:n päivitys
Kampanjanro
17S45

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 27 Maalis 2025 12:19
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Kun tyhjäkäynnillä sammuttaa moottorin vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä niin kuuluuko ylimääräisiä kolinoita tai ääniä auton alta....

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 27 Maalis 2025 13:45
Kirjoittaja Larppanen
Taunusautomaatti kirjoitti: 27 Maalis 2025 12:19 Kun tyhjäkäynnillä sammuttaa moottorin vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä niin kuuluuko ylimääräisiä kolinoita tai ääniä auton alta....
Ei kuulu, kun on automaatti :)
Eikä kuulu muutenkaan ylimääräisiä ääniä.

Tänään ajelin auton kotiin autokaupalta, koitin tuota ominaisuutta vähän tarkemmin havainnoida.

Tuntuu tosiaan siltä, että moottori kävisi liikkeelle lähdössä turhan pienillä kierroksilla, ikäänkuin olisi lähellä sammua mutta elpyy tuosta sitten kun liikkeelle päästään. Eikä tuota tule muissa ajotilanteissa, pelkästään liikkeelle lähdöissä. Kierrokset taisi olla 800 rpm luokkaa tyhjäkäynnillä, pientä huojuntaa silloin tällöin.

Huomasin myös autoa parkkiin ajaessa, että oli vähän hankala saada autoa siirtymään eteenpäin silleen "pari senttiä vielä eteenpäin". Todella lievä ylämäki tosin siinä kohtaa, mutta auto ei liikkunut kun jalka oli pois jarrulta ja kaasupolkimelta D-vaihde silmässä. Sitten kun kaasulla koitti kutkutella sitä liikkeelle niin ei kovin sulavasti lähtenyt liikkeelle vaan vähän silleen varoittamatta kun tuli taas tuo "lähellä sammua" -efekti ja siitä piti päästä yli. Piti olla koko ajan valmiina painamaan jarrua jos auto syöksyykin liikkeelle rivakammin mitä halusi.

Ekana tuli mieleen, voisiko tukkeessa oleva EGR tehdä tuollaista, tai oikeastaan siis tukossa oleva imukanava? Auto ei ilmoittele mitään vikoja, saan viikonloppuna luettua vikakoodit. Olisi tuo pitänyt tehdä jo koeajon aikana, mutta lukija on muualla tällä hetkellä lainassa..

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 27 Maalis 2025 15:14
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Jaa niin se oli tuo pelottava powershift.

Mimmone jurnutus mahtaa tulla niistä rikkoutuvista jousien välipaloista...

https://www.youtube.com/shorts/FMt6U-BV0yE

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 27 Maalis 2025 16:15
Kirjoittaja Larppanen
En usko, että johtuu tomaatista. Jurnutus ehkä kuitenkin väärä sana, ennemmin samanlainen ääni kuin koitat lähteä manuaaliaskilla liikkeelle liian pienillä kierroksilla ja moottori meinaa kyykätä.

Pitääkin koittaa vielä pakilla kokeilla tuota lähtöä, että tekeekö samaa.

Tätä autoa miettiessä tuli tuohon automaattiin tutustuttua, ainakin ulkomaanfoorumien mukaan juuri tässä vuosimallissa ja tällä moottorilla automaatti on vaihtunut luotettavampaan versioon (onkohan näissä kuitenkin pohjana kaikissa tuo 6dct450?), ja kunhan öljyt vaihdettu ajallaan niin ongelmia ei ole esiintynyt. Ei tietenkään poissuljettua mikään tässä vaiheessa, mutta koska automaatti huollettu säännöllisesti ja pelittää sujuvasti ilman kilinöitä ja kolinoita ja tärinöitä niin en sitä nyt ekana epäile syyksi.


Edit. Tässä omassa ilmeisesti päivitetty Powershift 6dct451, jossa ei ole niitä muovisia välipaloja, liekkö sitten niitä jousiakaan. Saa korjata jos väärin tulkittu, ei ihan helpolla löydy/osaa etsiä varmaa faktaa kun ei ole hirveän tuttu automerkki tällä hetkellä, ainakaan näin uudet mallit :)

Edit2. Paristakin paikkaa sama lopputulos, 150/180 heppasissa dieselmoottoreissa päivitetty automaatti 6dct450 -> 6dct451 jossa korjattu mm tuo jousi/muovi -hässäkkä. Esim: https://www.kugaownersclub.co.uk/thread ... box.22508/

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 27 Maalis 2025 16:55
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Katellut tuossa tuollaista kugaa myös mutta ei ole uskaltanut ostella kun niissä on noita maineikkaita powershifteja lähes pelkästään, manuaalit tosi harvinaisia.
Saattaahan ne toimiakin mutta aika paljon näkyy ilmoituksissa korjattuja laatikoita...ja myydään korjattaviksi
Tosin voi olla että uudemmat 2015-> olis parempia .

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 27 Maalis 2025 17:44
Kirjoittaja Larppanen
Kiitoksia kuitenkin panoksesta, tuli ainakin tarkistettua asia ainakin teorian tasolla että jollakin varmuudella voi sulkea vaihteistovian pois listalta.

Edelleen kaipailisin varmistusta siihen, että onko tuollainen kuvattu moottorin kyykkääminen normaalia toimintaa (veikkaan että ei) normaalia tälle autolle, vai alanko suosiolla repimään paikkoja auki?

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 27 Maalis 2025 18:06
Kirjoittaja hpford
Kylmänä varsinkin kaksoiskytkin-automaatit, kuten Fordin Powershift, tuppaavat olemaan 'äksyjä'. Niille tulisi antaa suht nopeasti suht reippaasti kierroksia -> tästähän tulee se hieman kulmikas käyttääntyminen esim.tiukkaan paikkaan parkkeerauksessa.
Eikö tuo kierrosmäärä 800 rpm ole liian vähän?

VIN-numerolla saanee tietoon myös vaihteiston tyypin/version - vai tuliko tähän (netti)hakuun joku muutos menneinä vuosina?

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 27 Maalis 2025 18:09
Kirjoittaja Larppanen
hpford kirjoitti: 27 Maalis 2025 18:06 Kylmänä varsinkin kaksoiskytkin-automaatit, kuten Fordin Powershift, tuppaavat olemaan 'äksyjä'. Niille tulisi antaa suht nopeasti suht reippaasti kierroksia -> tästähän tulee se hieman kulmikas käyttääntyminen esim.tiukkaan paikkaan parkkeerauksessa.
Eikö tuo kierrosmäärä 800 rpm ole liian vähän?

VIN-numerolla saanee tietoon myös vaihteiston tyypin/version - vai tuliko tähän (netti)hakuun joku muutos menneinä vuosina?
En tiedä mikä on oikea kierrosluku tyhjäkäynnillä.

Vin- enkä rekisterinumerolla saanut selville vaihteiston tyyppiä. Pitöbee ryömiä auton alle jos siellä joku lätkä olisi..

Sama käytös on kylmällä ja lämpimällä koneella.

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 27 Maalis 2025 18:19
Kirjoittaja focst
Larppanen kirjoitti: 27 Maalis 2025 16:15 En usko, että johtuu tomaatista. Jurnutus ehkä kuitenkin väärä sana, ennemmin samanlainen ääni kuin koitat lähteä manuaaliaskilla liikkeelle liian pienillä kierroksilla ja moottori meinaa kyykätä.

Pitääkin koittaa vielä pakilla kokeilla tuota lähtöä, että tekeekö samaa.

Tätä autoa miettiessä tuli tuohon automaattiin tutustuttua, ainakin ulkomaanfoorumien mukaan juuri tässä vuosimallissa ja tällä moottorilla automaatti on vaihtunut luotettavampaan versioon (onkohan näissä kuitenkin pohjana kaikissa tuo 6dct450?), ja kunhan öljyt vaihdettu ajallaan niin ongelmia ei ole esiintynyt. Ei tietenkään poissuljettua mikään tässä vaiheessa, mutta koska automaatti huollettu säännöllisesti ja pelittää sujuvasti ilman kilinöitä ja kolinoita ja tärinöitä niin en sitä nyt ekana epäile syyksi.


Edit. Tässä omassa ilmeisesti päivitetty Powershift 6dct451, jossa ei ole niitä muovisia välipaloja, liekkö sitten niitä jousiakaan. Saa korjata jos väärin tulkittu, ei ihan helpolla löydy/osaa etsiä varmaa faktaa kun ei ole hirveän tuttu automerkki tällä hetkellä, ainakaan näin uudet mallit :)

Edit2. Paristakin paikkaa sama lopputulos, 150/180 heppasissa dieselmoottoreissa päivitetty automaatti 6dct450 -> 6dct451 jossa korjattu mm tuo jousi/muovi -hässäkkä. Esim: https://www.kugaownersclub.co.uk/thread ... box.22508/
Ei ole jousia enää 2015-> vaan perinteinen kaksoismassa vauhtipyörä.

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 27 Maalis 2025 18:57
Kirjoittaja Larppanen
focst kirjoitti: 27 Maalis 2025 18:19
Ei ole jousia enää 2015-> vaan perinteinen kaksoismassa vauhtipyörä.
Jees, kiitos lopullisesta vahvistuksesta :) DSG-ongelmat saaneet aikaan sen, että nykyautomaatit herättää epäilykset ja pakko vähän tehdä salapoliisityötä että sellaisen uskaltaa ostaa..

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 29 Maalis 2025 13:23
Kirjoittaja yritäedes
Mitäs tälle kuuluu? Joko sait vikakoodeja ulos?
En ole tuollaisella kombolla koskaan itse ajanut... Mutta ei tuon koneen kyllä pitäisi juuri lähdössä kyykätä. Kuga ei ole painava autokaan.
Paitsi jos edelliset autosi ovat olleet 3+ litraisia dieseleitä momentinmuuntimella - ja olet tottunut lähtemään liikkeelle vain jarrua hölläämällä ☺️. Powershiftissä on vähän eri tuntuma.

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 29 Maalis 2025 16:27
Kirjoittaja Larppanen
yritäedes kirjoitti: 29 Maalis 2025 13:23 Mitäs tälle kuuluu? Joko sait vikakoodeja ulos?
En ole tuollaisella kombolla koskaan itse ajanut... Mutta ei tuon koneen kyllä pitäisi juuri lähdössä kyykätä. Kuga ei ole painava autokaan.
Paitsi jos edelliset autosi ovat olleet 3+ litraisia dieseleitä momentinmuuntimella - ja olet tottunut lähtemään liikkeelle vain jarrua hölläämällä ☺️. Powershiftissä on vähän eri tuntuma.
Nyt sain auton juuri omaan pihaan, tänään kerkiää lueskelemaan koodeja ja muutenkin ihmettelemään autoa tarkemmin.

Nyt en tuota kyykkäämistä juurikaan huomannut, hyvinkin saattaa olla että omasta ajotyylistä ja itselle uuden auton ominaisuuksista kyse tuossa "viassa".

Hyvin haisteltu tuossa lopussa, juuri laitoin nykyisen auton myyntiin ja se on 3,2 litranen Pajero momentinmuuntimella :D Eron kyllä huomaa, luonnollisesti.

Kulutuskin auton näytön mukaan ihan maltillinen, 50 kilometriä vähän motari/maantiepainotteista ajoa 5,4 l/100km. Sama lenkki Pajerolla hörppää 8,5 l/100km. Yksi syy miksi auto meni vaihtoon, vaikka vähän kyllä tulee Pajeroa silti ikävä.

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 29 Maalis 2025 17:26
Kirjoittaja Larppanen
No nyt sain luettua koodit (onpahan ahdas kolo lukijalle keksitty...). Vanhoja koodeja oli läjä muistissa:
OBD-IIOBD-II
DTCs: 7
----------------------------
P008A(21) [0x008A21] Archive (inactive)
Low pressure fuel system - pressure too low
Status: Test failed since last DTC clear
----------------------------
U201A(04) [0xE01A04] Archive (inactive)
Status: Test failed since last DTC clear
----------------------------
P0132(00) [0x013200] Archive (inactive)
Heated oxygen sensor (HO2S) 1, bank 1 - high voltage
Heated O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank 1, Sensor 1)
Status: Test failed since last DTC clear
----------------------------
P0138(00) [0x013800] Archive (inactive)
Heated oxygen sensor (HO2S) 2, bank 1 - high voltage
Heated O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank 1, Sensor 2)
Status: Test failed since last DTC clear
----------------------------
U3003(16) [0xF00316] Archive (inactive)
Battery voltage
Status: Test failed since last DTC clear
----------------------------
U0401(00) [0xC40100] Archive (inactive)
Invalid data received - engine control module (ECM)
Status: Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
----------------------------
P1719(00) [0x171900] Archive (inactive)
ENGINE TORQUE SIGNAL
Status: Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
============================
Engine control unit
No DTC found.
============================
Transmission control unit
No DTC found.
============================
ABS/ESPABS/ESP
DTCs: 1
----------------------------
C0034(15) [0x403415] Archive (inactive)
Right Front Wheel Speed Sensor
Status: Test failed since last DTC clear
============================
APIM
No DTC found.
============================
BCM
No DTC found.
============================
HCMHCM
DTCs: 2
----------------------------
B2E11 [0xAE11]
Status: Test has not been completed, Validated fault present at time of request
----------------------------
C1090 [0x5090]
Status: Confirmed
============================
PSCM
No DTC found.
============================
RCM
No DTC found.
Poistin nuo ja luin uudestaan, nyt tuli nämä ja toistuivat nollauksen jälkeen. Tuo ehkä voisi pientä kyykkäilyä selitellä, ehkä. Pitää vielä tsekata mitä googeli kertoilee koodista.
HCMHCM
DTCs: 2
----------------------------
P0314 [0x0314]
Single cylinder misfire - cylinder not specified
Status: Test has not been completed, Validated fault present at time of request
----------------------------
C105A [0x505A]
Status: Confirmed

Edit. Ajon jäljiltä kun tuota pidin tyhjäkäynnillä koodien luvun ajan, käynti oli ihan tasaista ja kierrokset 750. Pitää tuo koodi ilmoittaa myyjäliikkeeseen kuitenkin, eiköhän tuo selvitellä sitä kautta niin ei itse viitsi mennä sorkkimaan vaikka sormet vähän syyhyäisikin..

Edit2. Vai onko tuo kuitenkin joki haamukoodi, ehkä tuo lukija ei oikein pelitä Fordin kanssa (joku OBD2-mokkula ja kännykässä Carscanner)? HCM ilmeisesti ajovalojen ohjausyksikkö tai vastaava?

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 30 Maalis 2025 11:25
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Tuo misfire kannattaa selvittää tarkemmin koska sehän nimeomaan voi selittää tehottomuutta ja kyykkäämistä jos yksi sylinteri roikkuu perässä.

Tuohan voisi aiheutua vaikka esim. nokka-akselin asentoanturista tms. Pahimmillaan suuttimesta tai vaurioituneesta männästä koska joku on päättänyt luopua autosta.

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 30 Maalis 2025 12:08
Kirjoittaja Larppanen
Mk3Mondeo kirjoitti: 30 Maalis 2025 11:25 Tuo misfire kannattaa selvittää tarkemmin koska sehän nimeomaan voi selittää tehottomuutta ja kyykkäämistä jos yksi sylinteri roikkuu perässä.

Tuohan voisi aiheutua vaikka esim. nokka-akselin asentoanturista tms. Pahimmillaan suuttimesta tai vaurioituneesta männästä koska joku on päättänyt luopua autosta.
Jep, laitan huomenna autoliikkeeseen viestiä että tämä pitäisi selvitellä. Toivottavasti ei mene vääntämiseksi :D

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 03 Huhti 2025 08:16
Kirjoittaja Larppanen
Huomenna menee huoltoon vikadiagnoosiin tämä vehjes. Raportoin, että mitä sieltä löytyy jos löytyy.

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 04 Huhti 2025 08:41
Kirjoittaja Larppanen
Ei kellään ole tietoa tästä takaisinkutsusta, mitä tuo korjaa?
Kuvaus
2,0l dieselin pcm:n päivitys
Kampanjanro
17S45
Edit.

Jaa, nyt löytyi googlelta tietoa jota jostain syystä en aiemmin löytänyt.. Eipä liity tähän omaan vikaan/ominaisuuteen:
The engine control unit does not correctly detect overheating, which can allow the engine to overheat, leading to a leak of engine oil. Leaking oil can drop onto the road and create a risk of injuries to other road traffic participants.

The Ford S-Max vehicles affected by this recall were manufactured between 18 July 2014 and 19 October 2015.

Ford recall code: 17S45 Affected models: C-Max, Focus, Galaxy, Kuga, Mondeo, S-Max equipped with 2.0L Duratorq diesel engine
Vehicle numbers (worldwide): 12,455
https://ibfusa.info/ford-recalls-2/

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 04 Huhti 2025 16:30
Kirjoittaja Larppanen
Taisi olla oman lukijan luoma haamukoodi kyseessä, huollossa eivät löytäneet muuta kuin tämän, joka nollauksen jälkeen ei uusiutunut:

U0212 - Lost connection with ABS module


Noh, eipä siinä. Pitää alkaa ihmettelemään autoa perushuollon merkeissä seuraavaksi.


Mitäs vikakoodinlukijoita porukka täällä on käyttänyt? Hakusessa sellainen mikä antaa oikeaa tietoa :D

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 04 Huhti 2025 16:59
Kirjoittaja Larppanen
Vahvasti lähtee, eka haamuvikakoodi ja nyt taisin löytää tuohon jurinaankin syyn. Tai syytä en vielä, mutta ehkä lähteen.

Oikean etuvalon alapuolella puskurin sisällä kuuluu sellainen pärinä kun puskuriin tai valoon pamauttaa nyrkillä. Voisi hyvinkin olla se ääni mitä luulin moottorista tai sieltä päin tulevaksi, jos se sopivasti kabiiniin asti tuolta kulkeutuu. Ihan kuin joku kumiletku päristäisi muovipuskuria vasten. Koitin valolla kiikaroida, mutta heti en mitään selvää lähdettä äänelle löytänyt.

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 04 Huhti 2025 17:19
Kirjoittaja Larppanen
Noniin, tööttihän se siellä päristelee menemään :thumbup:

Pitää tuo tukea jotenkin, huomenna pääsee taas ajelemaan niin selviää ainakin että tuostako se ääni tuli. Ja liikkeellelähdössä epäröinti saattaa mennä omaan piikkiin kun en osannut vielä käskyttää autoa oikein. Tulee ihan amatöörifiivis, vaikka aika kauan tässä on tullut autoja ja muitakin vehkeitä rassattua :oops:

Edit. Töötin päristely oli helppo korjata, kun käänsi telinettä uuteen asentoon.

Samalla kertaa piti tehdä pikahuolto toiselle etujarrusatulalle, kun laahasi. Ihan ok kunnossa oli liu'ut ja palojen liukupinnat eikä palat takerrelleet paikoillaan, jumittaisko sitten mäntä. Pitää tarkkailla.

Jaha, menee kohta projektiketjun puolelle tämä, pitääpä lopetella ja summata ketjun aihe:

Eli jurina/pärinä EHKÄ johtui tuosta töötistä joka resonoi puskuria vasten. Ja liikkeellelähdön omituisuus todennäköisesti johtui kuskista. Nuo yhdessä sitten yhdistettynä uuteen autoon tottunattomuuteen poiki tämän ketjun. Tarkkaillaan vielä kuitenkin vielä hetki tilannetta koeajon jälkeen.

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 05 Huhti 2025 16:18
Kirjoittaja yritäedes
Larppanen kirjoitti: 04 Huhti 2025 16:30 Mitäs vikakoodinlukijoita porukka täällä on käyttänyt? Hakusessa sellainen mikä antaa oikeaa tietoa :D
Taitaa fordisteilla omassa käytössä olla yleisin Forscan ilmaisohjelma läppärissä (tai Lite-versio puhelimella). Forscan on enemmän kuin vikakoodinlukija, paljon muutakin tarpeellista löytyy.
Ja OBD2- adapteri, kuten:
OBDLink EX
ELS27
Vgate VLinker FS
tai joku muu, nuo ainakin toimivat ja hs/ms vaihtuu automaattisesti. Nuo on kaapelilla; toki bluetooth (ja Wifi-?) versioitakin löytyy.

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 06 Huhti 2025 09:02
Kirjoittaja Larppanen
Pitääpä laittaa Forscan hankintalistalle.

Jurnutus hävisi tosiaan tuolla töötin hienosäädöllä.

Jotain tuossa vielä mättää, kylmällä moottorilla selvää empimistä liikkeellelähdössä ja kaasulla saa paimentaa että liikahtaa, vaikea päästä hiljaa liikkeelle vaan se on joko stopissa tai sitten hyökkäävästi eteen/taaksepäin.

Kun moottori lämmennyt, niin alkaa toimia normaalisti.

Tutkimukset siis jatkuu omatoimisesti, huoltoliikkeessä vierailu palautti muistiin että miksi ei ole tullut semmoisessa vierailtua ~20 vuoden aikana kuin muutamaan kertaan silloinkin vaan tomaatin huuhteluöljynvaihdossa :roll:

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 06 Huhti 2025 11:09
Kirjoittaja duckworth
+1, merkkiliikkeestä viimeinen kokemus vuosilta 2019/2020, asentajana huollonpuolella, ihan hyvät puitteet oli osien vaihtoon (työkalut ja huolto-ohjeet), mutta vian etsintään aika surkea vaihtoehto, koska sitä saatetaan tehdä tunti kerrallaan eikä aina saman asentajan toimesta, sitten vielä tieto ei kulje eri henkilöiden välillä ym. perus merkkaria :D

Forscanin perusversion sai ainakin vielä muutama vuosi sitten ilmaiseksi, jolla voi lukea koodit ja seurata anturiarvoja, koodauksiin vaaditaan se maksullinen versio, mutta voi olla tänä päivänä vähän hankalaa...

Lisätään nyt vielä edullisten kaapelien listaan ELM327 HS/MS-kytkimellä :)

Re: Kuga 2.0 TDCi 180 automaatti 2015, moottorin jurnutus liikkeellelähdössä

Lähetetty: 06 Huhti 2025 16:25
Kirjoittaja Larppanen
Nyt sain Forscan liten puhelimeen ja se jotenkuten toimii nykyisen OBD-mokkulan kanssa. Laitoin yhteensopivan pulikan tilaukseen, pitää tuo tietokoneversiokin hommata vielä mutta kännykän kautta vähän helpompi ihmetellä ainakin näin alkuun.

Jännä ettei huollossa tätä huomattu, mutta selvisi tuo HCM-moduulin ilmoitus sytytyskatkosta jota aiemmin tuli ihmeteltyä. Vika oli ilmeisesti oikea, mutta koodi väärä aiemmin:

Koodi: B1A57 - Vasen ajovalon tasonsäätömoottori

Molemmat valot kyllä näytti rampin yli ajettaessa säätyvän, poistan tuon ja katson tuleeko uudestaan.

Mutta auton ihmettely jatkuu edelleen paremmilla välineillä :)

Kiitoksia avuista tähän asti osallisille.