Sivu 1/1

Vianetsintää P0420

Lähetetty: 10 Maalis 2025 13:58
Kirjoittaja Sapi.L
Ford focus vm 2012 ecoboost 1l moottorilla alkoi temppuilemaan. Ostin auton jobbarilta ja seuraavana päivänä jo moottorin vikavalo lävähti tauluun. Auto luultavasti oli seissyt muutaman kuukauden talvikelissä ajamattomana ennen kuin sen otin käyttöön. Kiihdyttäessä 5 ja 6 vaihteella nyki ja sitten syttyi valo. Ajattelin kosteutta olevan tankissa jne ja kävin nollauttamassa vikavalon motomaatissa. Vikakoodi p0420 (katalysaattori tms vikaa). 'Kuukauden taas ajelin ja valo syttyi ilman mitään oireita eli ei nykinyt tms. Vein auton huoltoon ja lamda-anturit vaikuttivat olevan kunnossa. Lisättiin polttoaineen sekaan joku litku mikä poistaa kosteutta ja puhdistaa kaiken yms.
Noh edes tankillista en nyt ole kerennyt ajaa kun taas vika valo syttyi(litkua vielä tankissa). Taaskaan ei oireita, nykimistä tms. Voiko todella olla katalysaattorin vaihto edessä?
Ajettu nyt 137000km ja autohuollon tyyppi oli sitä mieltä ettei noilla kilsoilla vielä pitäisi katti olla mennyt. Tiedä sitten. Veisinkö auton nyt ihan ford korjaamolle ja katsoisivat siellä onko se se vai mikä... Autoon säännöliset huollot tehty ja jakopääkin vasta. Voiko esin sytytystulpat oireilla noin? Toki voin alkaa taistella myyjän kanssa mutta ei jaksais ja auto muuten hyvä ja omaan käyttöön sopiva.

Re: Vianetsintää P0420

Lähetetty: 11 Maalis 2025 08:10
Kirjoittaja MrHakukone
Jos aina sama koodi, luulisi tosiaan katin olevan heikko.
Pitäisi katsoa päästöt mittarilla, ainakin ennen vaihtoa, ei lienee ihan ilmainen tuo kattikaan.
Tulpat silti kannattaa tarkistaa/vaihtaa vaikka ei koodia annakaan, jos ovat vaikka kaikki heikkoja,
niin ei moottori välttämättä ymmärrä mistä nykiminen johtuu.

Ekobuustissahan ei sytytysjohtoja ole, mikä oli tyyppivika esim zetec moottoreissa.

Re: Vianetsintää P0420

Lähetetty: 11 Maalis 2025 09:30
Kirjoittaja yritäedes
P0420 on yleinen koodi, joka joskus kummittelee pitkäänkin, ilman että vikaa löytyy. Edellä jo päästötestiä ehdotettinkin.
Myös johtonipun sähkövika on mahdollinen.
Ajatko autolla vain lyhyttä ajoa? Oletko tehnyt yhtään pitempää matkaa, 100-200 km? Nyt kun lisäainekin on tankissa. Joskus on P0420 lähtenyt vain ajamalla.
On kuulemma noihin vaihdeltu kattejakin aika pienillä kilometreillä, ei mitenkään harvinaista. Mutta se on varsinkin merkkiliikkeessä melko hintava operaatio.

Re: Vianetsintää P0420

Lähetetty: 11 Maalis 2025 15:44
Kirjoittaja JiiHoo
Meillä auton (Ecoboost 1.0 125 hv vm 2013) järjestelmä alkoi hälyttelemään katalysaattorin laskeneesta tehosta (P0420) jossain 200 000 kilometrin jälkeen (en enää muista tarkalleen paljonko oli kilsoja). Aika herkkä tuo Fordin systeemi, sillä päästöt ovat edelleen ok ja kaikki toimii.

Ruuvasin takimmaiseen lambda-anturiin rajoitinholkin tasaamaan pakokaasun virtausta ja valo sammui muutaman päivän ajeluiden jälkeen. Joskus se syttyy hetkeksi, mutta sammuu taas. Ehkä tiukempi rajoitin voisi olla paikallaan. Leimalle kun menee, valo pitää olla sammuksissa. Näin on menty jokunen vuosi ja mittarissa on jo n. 320 000 km.

Vertailun vuoksi ykköskoppaisen (2.0 131 hv vm 2004) vikavalo on pysynyt pimeänä samantyyppisellä holkilla jo viisi vuotta ja mittarissa on kilometrejä ei nyt ihan 400 000 km, mutta päästöt on jo ihan siinä ja siinä meneekö läpi huudattamalla katsastushallissa... Katalysaattori alkaa tässä vanhuksessa olemaan oikeasti loppu, mutta 1.0 Ecoboosteri holkkeineen loistaa päästötestissä.

Ei siis kannata heti rynnätä vaihtamaan katalysaattoria tai lambda-anturia, koska tuollaisen holkin saa muutamalla eurolla ja se on helppo asentaa. :thumbup:

Re: Vianetsintää P0420

Lähetetty: 11 Maalis 2025 18:36
Kirjoittaja focst
JiiHoo kirjoitti: 11 Maalis 2025 15:44 Meillä auton (Ecoboost 1.0 125 hv vm 2013) järjestelmä alkoi hälyttelemään katalysaattorin laskeneesta tehosta (P0420) jossain 200 000 kilometrin jälkeen (en enää muista tarkalleen paljonko oli kilsoja). Aika herkkä tuo Fordin systeemi, sillä päästöt ovat edelleen ok ja kaikki toimii.

Ruuvasin takimmaiseen lambda-anturiin rajoitinholkin tasaamaan pakokaasun virtausta ja valo sammui muutaman päivän ajeluiden jälkeen. Joskus se syttyy hetkeksi, mutta sammuu taas. Ehkä tiukempi rajoitin voisi olla paikallaan. Leimalle kun menee, valo pitää olla sammuksissa. Näin on menty jokunen vuosi ja mittarissa on jo n. 320 000 km.

Vertailun vuoksi ykköskoppaisen (2.0 131 hv vm 2004) vikavalo on pysynyt pimeänä samantyyppisellä holkilla jo viisi vuotta ja mittarissa on kilometrejä ei nyt ihan 400 000 km, mutta päästöt on jo ihan siinä ja siinä meneekö läpi huudattamalla katsastushallissa... Katalysaattori alkaa tässä vanhuksessa olemaan oikeasti loppu, mutta 1.0 Ecoboosteri holkkeineen loistaa päästötestissä.

Ei siis kannata heti rynnätä vaihtamaan katalysaattoria tai lambda-anturia, koska tuollaisen holkin saa muutamalla eurolla ja se on helppo asentaa. :thumbup:
Jos oikein muistan niin tätä vikaa on korjattu pcm päivityksellä. Tulee vähän sallivampi kartta ei syty häiriövalo liian helposti.

Re: Vianetsintää P0420

Lähetetty: 11 Maalis 2025 19:05
Kirjoittaja yritäedes
focst kirjoitti: 11 Maalis 2025 18:36 Jos oikein muistan niin tätä vikaa on korjattu pcm päivityksellä. Tulee vähän sallivampi kartta ei syty häiriövalo liian helposti.
Tuo onkin fiksu ratkaisu. Tuntuu tosiaan olevan liian herkkä reagoimaan.

Re: Vianetsintää P0420

Lähetetty: 12 Maalis 2025 08:56
Kirjoittaja JiiHoo
yritäedes kirjoitti: 11 Maalis 2025 19:05
focst kirjoitti: 11 Maalis 2025 18:36 Jos oikein muistan niin tätä vikaa on korjattu pcm päivityksellä. Tulee vähän sallivampi kartta ei syty häiriövalo liian helposti.
Tuo onkin fiksu ratkaisu. Tuntuu tosiaan olevan liian herkkä reagoimaan.
Mistähän tuollaisen päivityksen saa ja mitä se kustantaa?

Re: Vianetsintää P0420

Lähetetty: 12 Maalis 2025 09:05
Kirjoittaja JiiHoo
Tässä vähän kuvaa rajoitinholkista:

https://www.ebay.com/itm/145921803286?_ ... BM6sjGkrFl

Noita on vähän eri näköisiä. Kiinteällä reiällä ja sellaisia, joissa voi valita kolmesta vaihtoehdosta ennen asennusta ja sitten tuollaisia verkolla varustettuja. Mulla on noista kahta ensimmäistä tyyppiä käytössä autoissa.

Re: Vianetsintää P0420

Lähetetty: 18 Maalis 2025 15:32
Kirjoittaja Sapi.L
Päivitystä tähän. Huomasin auton tuottavan enemmän pakokaasua kuin normaalisti joten päättelin katalysaattorin olevan rikki. Mäkkärin autokaistalla piti auto sammuttaa, että pystyi keskustelemaan myyjän kanssa luukun kautta. :D huollossa katalysaattori vaihdettu(n370€) ja oli ollut rikki. Jotain irronnutta osaa oli sisällä. Semmosta, toivottavasti nyt pelittää.

Re: Vianetsintää P0420

Lähetetty: 19 Maalis 2025 08:16
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Näppäriä nuo jobbarit kun nollaa vikakoodit niin ehtii ostaja sitten ajella perävalojen näkymättömiin ennenkuin nollattu vika palaa...

Re: Vianetsintää P0420

Lähetetty: 19 Maalis 2025 08:59
Kirjoittaja yritäedes
Taunusautomaatti kirjoitti: 19 Maalis 2025 08:16 Näppäriä nuo jobbarit kun nollaa vikakoodit niin ehtii ostaja sitten ajella perävalojen näkymättömiin ennenkuin nollattu vika palaa...
Näppäriä ovat myös viallisten autojen jobbareille/liikkeisiin ujuttajat. On yleisesti hyväksytty "kansan tapa':
" Oho, autooni tuli/on tulossa kallis ja hankala vika. Täytyy laittaa heti kiertoon".

Re: Vianetsintää P0420

Lähetetty: 19 Maalis 2025 10:30
Kirjoittaja riikomi
^naapurin hybridi-Mersu ei suostunut pakkasilla lähtemään käyntiin muuten kuin ollessaan latausjohdossaan. Seinäjoen rantajuopolle vei...