
https://www.youtube.com/watch?v=aIveTlr3hv8
Tossa pohditaan lopuksi haittoja ja hyötyjä, mutta ehkä toi alkuosa videosta on kaikista informatiivisin. Taas on pyörä keksitty uudelleen...
En hämmästellyt varsinaisesti sitä että Porsche on tehnyt patentin vaan että on ylipäänsä keksinyt/kehittänyt ajatuksen 6-tahti moottorista. Tämähän olisi selvinnyt luonnollisesti katsomalla linkin video, joka on siis Engineering Exlpained- nimisellä kanavalla, jota uskaltaa huoletta klikata.hpford kirjoitti: ↑18 Helmi 2025 19:07 On hyvä tiedostaa, että patentit ovat myös kauppatavaraa - vaikka varsinaisesti patentti on (wikistä lainaten, https://fi.wikipedia.org/wiki/Patentti ): "Patentti on luonteeltaan kielto-oikeus, jonka perusteella patentinhaltijalla on oikeus kieltää muilta keksintönsä ammattimainen hyväksikäyttö. "
Uskoisin että autoalallakin tehdään ristiinlisenssointeja, s.e. 'näitä meidän patentteja saatte hyödyntää ja me saamme hyödyntää noita teidän patentteja'. Karkeasti sanoen tuollaisissa neuvotteluissa katsotaan tavanomaisten patenttien lukumäärää, jos sama määrä niin raha ei vaihda omistajaa. Sitten on tärkeitä ('essentiaali') patentteja, joiden alaista tekniikkaa joudutaan yleisesti käyttämään, parhaimmillaan tämmöinen patentti on osa standardia - näitä patentteja katsotaan neuvotteluissa tarkemmin.
Eiköhän tämäkin Porschen 6-tahtipatentti ole ns. tavanomainen, vaikea nähdä että siitä tulee alalle yleisesti käytössä olevaa ja osaksi yleistä standardia. Eli se tulee olemaan patenttipinkassa mukana kun firmat vertailevat pinkkojen paksuutta. Mutta jos sen avulla saadaan merkittäviä parannuksia saaste-asioihin, niin ko.patentin tärkeys nousee.
Patentin ideoinnista lienee useita vuosia, koska patentin käsittelyyn, että se tulee hyväksytyksi menee vuosia siihenkin - ja nyt autoala on menossa kovaa vauhtia sähkön käyttöön.