Sivu 1/1
Ranger vm 2013, kytkimen ilmaus
Lähetetty: 14 Joulu 2024 14:03
Kirjoittaja mikaetm
Hei,
Kytkinsylinteri vaihdettu ja tuntuu, että kytkin toimii välissä ja välissä ei. Onko joku tehnyt kytkimen ilmauksen ja jos on niin miten?
Re: Ranger vm 2013, kytkimen ilmaus
Lähetetty: 14 Joulu 2024 22:03
Kirjoittaja riikomi
Onko ongelma se, että välillä kytkin ei irrota?
Re: Ranger vm 2013, kytkimen ilmaus
Lähetetty: 15 Joulu 2024 12:01
Kirjoittaja duckworth
mikaetm kirjoitti: ↑14 Joulu 2024 14:03
Hei,
Kytkinsylinteri vaihdettu ja tuntuu, että kytkin toimii välissä ja välissä ei. Onko joku tehnyt kytkimen ilmauksen ja jos on niin miten?
Ihan täysin en (rangerista ei kokemusta itsellä) tapausta tunne, mutta yks ihan ääliö varma keino ilmaukseen on hommata paineilmalla toimiva imuvaihtaja. Pääsylinterinsäiliöstä korkki auki, nestettä täyteen ja työsylinterin nipasta vaan imua ja uutta nestettä säiliöön.
Voi sen kytkimen toki ilmata kahden asentajan voiminkin, mut polkijalla/apulaisella pitää olla sitte Muhammad Alin jalkatyö ja terävyys että onnistuu

Re: Ranger vm 2013, kytkimen ilmaus
Lähetetty: 15 Joulu 2024 19:08
Kirjoittaja mikaetm
riikomi kirjoitti: ↑14 Joulu 2024 22:03
Onko ongelma se, että välillä kytkin ei irrota?
Kytkin jää pohjaan välillä, mutta palautuu pumppaamalla normaaliksi. Kytkinneste ei vähene eli onko tällöin järjestelmässä ilmaa?
Re: Ranger vm 2013, kytkimen ilmaus
Lähetetty: 15 Joulu 2024 19:29
Kirjoittaja riikomi
Itse kun vaihdan jarru- ja kykänesteen perinteisesti pumppaamalla nipan läpi, niin kytkimen joutuu joka polkaisun jälkeen nostamaan itse ylös. Sitten kun neste on vaihtunut ja nippa on kiinni, ei ole kertaakaan ollut ongelmia, joten en osaa avittaa ongelmassasi.
Ettei olisi uusi syltty rikki? Hydraulisessa systeemissä oleva ilmahan puristuu kasaan ja vie systeemistä "tehon". Vaihtuiko pää- vai työsylinteri?
Re: Ranger vm 2013, kytkimen ilmaus
Lähetetty: 15 Joulu 2024 19:49
Kirjoittaja mikaetm
duckworth kirjoitti: ↑15 Joulu 2024 12:01
mikaetm kirjoitti: ↑14 Joulu 2024 14:03
Hei,
Kytkinsylinteri vaihdettu ja tuntuu, että kytkin toimii välissä ja välissä ei. Onko joku tehnyt kytkimen ilmauksen ja jos on niin miten?
Ihan täysin en (rangerista ei kokemusta itsellä) tapausta tunne, mutta yks ihan ääliö varma keino ilmaukseen on hommata paineilmalla toimiva imuvaihtaja. Pääsylinterinsäiliöstä korkki auki, nestettä täyteen ja työsylinterin nipasta vaan imua ja uutta nestettä säiliöön.
Voi sen kytkimen toki ilmata kahden asentajan voiminkin, mut polkijalla/apulaisella pitää olla sitte Muhammad Alin jalkatyö ja terävyys että onnistuu
Suoritin ilmauksen ilmaustyökalulla, mutta epäilen ilmauksen epäonnistuneen:
1. Jarru-/kytkinnestesäiliön korkki auki ja säiliön täyttö
2. Työsylinterin nippaan letku kiinni ja imu päälle, jonka jälkeen avasin ilmaventtiilin.
3. Annoin vanhan nesteen tulla muutaman minuutin ajan pois, jonka jälkeen suljin ilmaventtiilin.
4. Tämän jälkeen poljin jäi vielä pohjaan, mutta pumppaamisella sain kytkimen jäykäksi ja vaikutti toimivan normaalisti.
Onkohan tekniikka väärä?

Re: Ranger vm 2013, kytkimen ilmaus
Lähetetty: 15 Joulu 2024 19:53
Kirjoittaja mikaetm
riikomi kirjoitti: ↑15 Joulu 2024 19:29
Itse kun vaihdan jarru- ja kykänesteen perinteisesti pumppaamalla nipan läpi, niin kytkimen joutuu joka polkaisun jälkeen nostamaan itse ylös. Sitten kun neste on vaihtunut ja nippa on kiinni, ei ole kertaakaan ollut ongelmia, joten en osaa avittaa ongelmassasi.
Ettei olisi uusi syltty rikki? Hydraulisessa systeemissä oleva ilmahan puristuu kasaan ja vie systeemistä "tehon". Vaihtuiko pää- vai työsylinteri?
Pääsylinteri on vaihdettu uuteen.
Re: Ranger vm 2013, kytkimen ilmaus
Lähetetty: 16 Joulu 2024 14:43
Kirjoittaja duckworth
mikaetm kirjoitti: ↑15 Joulu 2024 19:49
duckworth kirjoitti: ↑15 Joulu 2024 12:01
Ihan täysin en (rangerista ei kokemusta itsellä) tapausta tunne, mutta yks ihan ääliö varma keino ilmaukseen on hommata paineilmalla toimiva imuvaihtaja. Pääsylinterinsäiliöstä korkki auki, nestettä täyteen ja työsylinterin nipasta vaan imua ja uutta nestettä säiliöön.
Voi sen kytkimen toki ilmata kahden asentajan voiminkin, mut polkijalla/apulaisella pitää olla sitte Muhammad Alin jalkatyö ja terävyys että onnistuu
Suoritin ilmauksen ilmaustyökalulla, mutta epäilen ilmauksen epäonnistuneen:
1. Jarru-/kytkinnestesäiliön korkki auki ja säiliön täyttö
2. Työsylinterin nippaan letku kiinni ja imu päälle, jonka jälkeen avasin ilmaventtiilin.
3. Annoin vanhan nesteen tulla muutaman minuutin ajan pois, jonka jälkeen suljin ilmaventtiilin.
4. Tämän jälkeen poljin jäi vielä pohjaan, mutta pumppaamisella sain kytkimen jäykäksi ja vaikutti toimivan normaalisti.
Onkohan tekniikka väärä?
Ihan oikealta tekniikalta vaikuttaa, pääsylinterin säiliötä kun ei vaan päästä tyhjäksi, niin tuolla konstein pitäisi ilmat pois tulla. Ehkä kannattaa kuitenkin ilmata vielä kertaalleen, mikäli vika tuli vastan poljin-/pääsylinterin vaihdon jälkeen?