Sivu 1/1

Mondeo 2.0 TDCi -08 veto kadoksissa

Lähetetty: 09 Joulu 2024 23:07
Kirjoittaja foordi_ukko
Oli vaikeus keksiä ongelmaa kuvaava otsikko. Jospa tähän jotain apuja silti löytyisi...

Ongelma alkoi jokunen päivä sitten, kun hoksasin että autosta katosi alavääntö. Paikaltaan liikkeelle lähdetään matelemalla, vaikka runnoisi kaasun pohjaan. Vähitellen kun saa kierroksia kerättyä, niin mennäänkin jo normaalisti. Eli vauhdissa tuntuu toimivan :lol:

Tänään sitten pistin auton parkkikselta käyntiin ja pakin päälle. Rullasi metrin tai kaksi taaksepäin ja siihen jäi. Ei vaikuttanut mihinkään vaikka painoin kaasupolkimen pohjaan. Auto ei liikkunut eikä kierrokset nouse. Käytin vapaalla ja uudelleen pakki päälle, jolloin liikahti taas taaksepäin ja sammui. Käynnistin auton uudelleen ja D-päälle. Liikkuin madellen eteenpäin metrin tai kaksi ja sammui. Uusi käynnistys, pakki päälle ja taas rullattiin muutama metri. Auto pysyi käynnissä. Painoin kaasupolkimen taas lattiaan, mitään ei silti tapahdu. Hetken päästä lähti hitaasti liikkumaan taaksepäin ja kierroksetkin jopa alkoi nousemaan. Sain auton pois ruudusta ja D päälle. Liikahti eteenpäin ja sammui. Uudelleen käyntiin ja D päälle, päästiin jo liikkeelle. Vaivalloisesti alkuun, mutta niin päästiin vauhtiin. Tämän episodin jälkeen auto tuntui taas muuten toimivan niinkuin pitää, mutta ne liikkeellelähdöt pysähdyksistä on vaikeita.
Vaihteistovika on tietenkin mahdollinen, mutta voisiko nyt olla joku muu paikka mistä tämmönen johtuu? Joku anturi ehkä?
Autolla on ajettu 380000 km ja ehkä kirjoituksesta jo selvisi, että automaatti kyseessä (ei Powershift)
Liikkuessaan vaihteisto kyllä toimii varsin mallikkaasti ja vaihtaa sievästi.
Sori tämä ehkä hieman sekava selostus, mutta tätä ongelmaa on jotenki vaikea kuvailla muutamalla sanalla yksikertaisesti ;)
Ei polttele vikavaloja, eikä vikakoodeja muistissa.
Varmaankin joudun tämän kapistuksen viemään jollekin viisaammalle tutkittavaksi, mutta ajattelin jos jollain olisi jotakin vastaavaa sattunut.

Re: Mondeo 2.0 TDCi -08 veto kadoksissa

Lähetetty: 10 Joulu 2024 00:50
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Hetki sitten katselin kunnostettavia samanlaisia. Vähiten ajetut vaihteistovikaiset ovat noin 200 000km ajettuja.
Jostakin syystä nuo automaatit tuntuvat olevan hyvin heikkoja ja hajoavat usein.

Toki voihan siinä olla joku helppokin vika kun nämä ovat kuvauksen perusteella esitettyjä arvauksia.

Re: Mondeo 2.0 TDCi -08 veto kadoksissa

Lähetetty: 10 Joulu 2024 07:10
Kirjoittaja riikomi
Ihan aluksi testerillä tsekkaus että kaasupolkimen asentoanturi toimii.

Re: Mondeo 2.0 TDCi -08 veto kadoksissa

Lähetetty: 10 Joulu 2024 09:00
Kirjoittaja tikola
Ja sitten se vähän ikävämpi variaatio, että turbo on entinen. Vähän noin oirehtii turbotonkin auto, joskin kyllä sen kiertämään saa heti, mutta voimaa puuttuu pahasti. Sinällään, jos turbon joutuu vaihtamaan, niin se ei vaihtotyötä lukuunottamatta ole paha rasti, eli itse olen mennyt juuri tuossa moottorissa nyt kymmeniä tuhansia ihan halvimmalla kolmensadan Autodocin turbolla.

Vikakoodeista etsimään vaan minkä osan vaihdosta kannattaisi ehkä aloittaa. Ottaako kierroksia edes vapaalla N asennossa - se kertoo jotain kaasupolkimen asentoanturista?

Re: Mondeo 2.0 TDCi -08 veto kadoksissa

Lähetetty: 10 Joulu 2024 14:23
Kirjoittaja foordi_ukko
Vianetsintää suoritettu ja taitaapa EGR-venttiili olla syyllinen näihin oireisiin.
Minulla on tuo venttiili ollut "tulpattuna" lätkällä, jossa pieni reikä keskellä. Otin tuon lätkän pois kokeilumielessä, niin eipä pysy enää käynnissä ollenkaan. Lätkä takas paikalleen, niin taas käy ja toimii niinkuin viime päivät on toiminu.
Tein pellistä testimielessä umpinaisen lätkän, joten katotaan mitä nyt tapahtuu. Vikavalonhan se sytyttää, mutta kaiketi pitäs pelata kun EGR on täysin poissa pelistä. Ajamassa en ole vielä käyny, mutta ainakin kierroksia moottori otti eri hereästi.
Raportoidaanpa lisää kun on ajettu testiä.

Re: Mondeo 2.0 TDCi -08 veto kadoksissa

Lähetetty: 10 Joulu 2024 14:32
Kirjoittaja foordi_ukko
Mk3Mondeo kirjoitti: 10 Joulu 2024 00:50 Hetki sitten katselin kunnostettavia samanlaisia. Vähiten ajetut vaihteistovikaiset ovat noin 200 000km ajettuja.
Jostakin syystä nuo automaatit tuntuvat olevan hyvin heikkoja ja hajoavat usein.
Ihan pakko tähän sen verran kommentoida, että puhutko juurikin Powershift-vaihteistoista? Tässä -08:ssa on vielä perinteinen momentinmuunnin-laatikko ja kyllä nämä on pirun lujia olleet.
Useampi auto ollut saman valmistajan askilla ja öljynvaihtoja niihin olen teettänyt noin 100 tkm välein. Koskaan ei mitään ongelmaa ole ollut. Kertahan se tietenki olis ensimmäinenkin, jos laatikko olis kaput :)

Re: Mondeo 2.0 TDCi -08 veto kadoksissa

Lähetetty: 10 Joulu 2024 16:38
Kirjoittaja Focus64
foordi_ukko kirjoitti: 10 Joulu 2024 14:23 Vianetsintää suoritettu ja taitaapa EGR-venttiili olla syyllinen näihin oireisiin.
Minulla on tuo venttiili ollut "tulpattuna" lätkällä, jossa pieni reikä keskellä. Otin tuon lätkän pois kokeilumielessä, niin eipä pysy enää käynnissä ollenkaan. Lätkä takas paikalleen, niin taas käy ja toimii niinkuin viime päivät on toiminu.
Tein pellistä testimielessä umpinaisen lätkän, joten katotaan mitä nyt tapahtuu. Vikavalonhan se sytyttää, mutta kaiketi pitäs pelata kun EGR on täysin poissa pelistä. Ajamassa en ole vielä käyny, mutta ainakin kierroksia moottori otti eri hereästi.
Raportoidaanpa lisää kun on ajettu testiä.
Sama vuosimalli ja sama kone .. tulpattuna umpinaisella ja ei sytyttele mitään vikavaloja.. toimii hienosti

Re: Mondeo 2.0 TDCi -08 veto kadoksissa

Lähetetty: 11 Joulu 2024 22:26
Kirjoittaja foordi_ukko
Nyt on ajeltu sen verran jo testiä, että voin todeta auton toimivan normaalisti :thumbup:
EGR:n tulppaaminen umpilevyllä ei ole sytyttänyt vikavaloa, joten tämähän olis menny ajaa jatkossa näinkin. Uus EGR-venttiili tuli kuitenkin tilattua, joten eiköhän se tule laitettua paikalleen jossain vaiheessa.

Re: Mondeo 2.0 TDCi -08 veto kadoksissa

Lähetetty: 18 Joulu 2024 13:12
Kirjoittaja foordi_ukko
Uus EGR vaihdatettu tänään. Vanha oli sökö. Akselin päässä oleva lautanen oli irronnut ja venttiili oli näin ollen koko ajan auki. Nyt pitäs Mondeon olla taas iskussa!
Hyvin se toimi tuo sökö EGR tulpattuna, mutta kyllähän se lopulta alkoi vikavaloa sytyttelemään.