Moottorin käyntilämpötila + Huoltovalo / ESP-päivitys
Lähetetty: 29 Marras 2024 18:43
Moi.
Auto on Ford Fiesta 1, 1 Trend vm 2019. Ajettu 90 000 km.
Moottorin lämpötila:
Aloin ihmettelemään moottorin alhaista käyntilämpötilaa. Näyttäisi että se pyörii suunnilleen 70 -75 asteessa. Laitoin säleikön ulkopuolelle pahvin ja aavistuksen lämpötila onkin nyt noussut, ainakin kaupunkiajossa.
Kone ei hukkaa yhtään öljyä eikä nesteitä eivätkä näytä sekoittuneen keskenään. Nesteen pakkaskestävyys on mitattu ja oli suunnilleen -40 astetta. Auto toimii kaikin puolin normaalisti ja sisälläkin ainakin vielä lämpöä riittää. Tosin ei niin tehokkaasti kuin aikaisemmissa Nooa-vainajan aikaisissa 300 euron autoissani joiden pyhä tehtävä oli muuttaa polttoainetta hukkalämmöksi. Ja 400 km:n matkalla (josta 80 km säälimätöntä kaupunkipyörittelyä ja loput maantieajoa sukkasillaan) sain mittarin mukaan kulutukseksi 5,2 l/100 km. Vissiin liian kylmä kone ei kuitenkaan tuohon menisi...?
Käsittääkseni nämä uudemmat moottorit eivät tuotakaan liikalämpöä kuten autot joskus muinoin tuottivat? Googlettelin ja mielipiteitä normilämmöstä oli yhtä paljon kuin kommentoijiakin...
Huoltovalo / ESP-päivitys:
Käytin auton talvirenkaan vaihdossa ja heti ilmeni ekassa pysähtymisessä ongelmia. Huoltovalo (keltainen avaimenkuva) syttyi ja näyttö herjasi jotain että "Mäkilähtöapu ei käytössä." Valo sammui aina kun sammutti auton ja laittoi uudestaan käyntiin. Mutta aina ensimmäisessä pysähdyksessä homma toistui.
Käytin kaverin korjaamolla luetuttamassa vikakoodit ja niitähän löytyi useita. Koodit nollattiin ja ajoin pätkän ja ekan pysähdyksen jälkeen otettiin uudestaan. Nyt ei ollut jäänyt enää kuin yksi koodi:
"ABS 2
ESP-ajoturvallisuusjärj. Elektr. ajodynamiikan säätöohjelma B1.2
U040200 CAN kommunikaatio komponentin (moottorin ohjauslaite) kanssa
Epäpäteviä tietoja verkkosolmuista"
Käytin sitten vielä auton paikassa missä vaihtoivat renkaat.ja saivat Boschin testerillä seuraavaa:
"Toiminto (Hill Hold Control [HHC]) kytkeytyy itsestään pois päältä
.
.
.
Ongelma on seurausta komponentin (ESP-ohjainyksikkö) ohjelmistosta riippuvasta vikatoiminnosta
Komponenttia (ESP-ohjainyksikkö) varten on saatavilla ohjelmapäivitys"
Täällä renkaanvaihtopaikassa meinasivat että on Fordin tyyppihommia ja tarvii vain tuon softapäivityksen. Merkkiliikkeessä kuitenkin sanoivat että joutuu ABS-järjestelmästä ja veikkasivat että on tunnin homma. Ja ABS-puolellehan tuo eka testiki osoitti.
Kuitenki ku insinöörin hommia on tullu aikoinaan tehtyä softa-, mekaniikka- ja rautapuolellaki vähän niin oon tietävinäni että softahan toimii ikuisesti kun se on kerran saatu toimimaan. Tietysti niine vikoineen joita siihen testauksesta huolimatta aina jää. Jos mekaniikasta tai raudasta ei löydy varsinaisia vikoja niin monesti kyse on ollu siitä että vaihdettu, "samanlainen" komponentti on ollut kuitenkin sen verran erilainen että softa ei enää oo osannutkaan toimia täysin yhteen sen kanssa
Toinen vaihtoehto tietysti on että softaan on lisätty ns. "vanhenemismokkula" jonka tarkotus on vain tuoda rahaa valmistajan huoltopalveluille pyytelemällä päivityksiä silloin tällöin....
Noh, autoon on kyllä kuukausia sitten vaihdatettu eteen jarrulevyt ja -palat. Ja nyt talvirenkaat.
Vika hävisi nyt viikko sitten kun ilmat lauhtuivat eikä ole palannut. Ja hoksasin että sehän ilmaantui eka kerran ensimmäisillä vähä kovemmilla pakkasilla. Seurailenki nyt onko se lämpötilariippuva ennenku vien autoa mihinkään. Tuommonen tietohan saattaa säästää turhalta vianetsimiseltä ja rahanmenolta.
Huh! Johan tuli taas juttua. Mutta mielenkiintoinen homma kyllä.
Tieto ja kokemukset vastaavasta kyllä kelpaisivat
Auto on Ford Fiesta 1, 1 Trend vm 2019. Ajettu 90 000 km.
Moottorin lämpötila:
Aloin ihmettelemään moottorin alhaista käyntilämpötilaa. Näyttäisi että se pyörii suunnilleen 70 -75 asteessa. Laitoin säleikön ulkopuolelle pahvin ja aavistuksen lämpötila onkin nyt noussut, ainakin kaupunkiajossa.
Kone ei hukkaa yhtään öljyä eikä nesteitä eivätkä näytä sekoittuneen keskenään. Nesteen pakkaskestävyys on mitattu ja oli suunnilleen -40 astetta. Auto toimii kaikin puolin normaalisti ja sisälläkin ainakin vielä lämpöä riittää. Tosin ei niin tehokkaasti kuin aikaisemmissa Nooa-vainajan aikaisissa 300 euron autoissani joiden pyhä tehtävä oli muuttaa polttoainetta hukkalämmöksi. Ja 400 km:n matkalla (josta 80 km säälimätöntä kaupunkipyörittelyä ja loput maantieajoa sukkasillaan) sain mittarin mukaan kulutukseksi 5,2 l/100 km. Vissiin liian kylmä kone ei kuitenkaan tuohon menisi...?
Käsittääkseni nämä uudemmat moottorit eivät tuotakaan liikalämpöä kuten autot joskus muinoin tuottivat? Googlettelin ja mielipiteitä normilämmöstä oli yhtä paljon kuin kommentoijiakin...
Huoltovalo / ESP-päivitys:
Käytin auton talvirenkaan vaihdossa ja heti ilmeni ekassa pysähtymisessä ongelmia. Huoltovalo (keltainen avaimenkuva) syttyi ja näyttö herjasi jotain että "Mäkilähtöapu ei käytössä." Valo sammui aina kun sammutti auton ja laittoi uudestaan käyntiin. Mutta aina ensimmäisessä pysähdyksessä homma toistui.
Käytin kaverin korjaamolla luetuttamassa vikakoodit ja niitähän löytyi useita. Koodit nollattiin ja ajoin pätkän ja ekan pysähdyksen jälkeen otettiin uudestaan. Nyt ei ollut jäänyt enää kuin yksi koodi:
"ABS 2
ESP-ajoturvallisuusjärj. Elektr. ajodynamiikan säätöohjelma B1.2
U040200 CAN kommunikaatio komponentin (moottorin ohjauslaite) kanssa
Epäpäteviä tietoja verkkosolmuista"
Käytin sitten vielä auton paikassa missä vaihtoivat renkaat.ja saivat Boschin testerillä seuraavaa:
"Toiminto (Hill Hold Control [HHC]) kytkeytyy itsestään pois päältä
.
.
.
Ongelma on seurausta komponentin (ESP-ohjainyksikkö) ohjelmistosta riippuvasta vikatoiminnosta
Komponenttia (ESP-ohjainyksikkö) varten on saatavilla ohjelmapäivitys"
Täällä renkaanvaihtopaikassa meinasivat että on Fordin tyyppihommia ja tarvii vain tuon softapäivityksen. Merkkiliikkeessä kuitenkin sanoivat että joutuu ABS-järjestelmästä ja veikkasivat että on tunnin homma. Ja ABS-puolellehan tuo eka testiki osoitti.
Kuitenki ku insinöörin hommia on tullu aikoinaan tehtyä softa-, mekaniikka- ja rautapuolellaki vähän niin oon tietävinäni että softahan toimii ikuisesti kun se on kerran saatu toimimaan. Tietysti niine vikoineen joita siihen testauksesta huolimatta aina jää. Jos mekaniikasta tai raudasta ei löydy varsinaisia vikoja niin monesti kyse on ollu siitä että vaihdettu, "samanlainen" komponentti on ollut kuitenkin sen verran erilainen että softa ei enää oo osannutkaan toimia täysin yhteen sen kanssa
Toinen vaihtoehto tietysti on että softaan on lisätty ns. "vanhenemismokkula" jonka tarkotus on vain tuoda rahaa valmistajan huoltopalveluille pyytelemällä päivityksiä silloin tällöin....
Noh, autoon on kyllä kuukausia sitten vaihdatettu eteen jarrulevyt ja -palat. Ja nyt talvirenkaat.
Vika hävisi nyt viikko sitten kun ilmat lauhtuivat eikä ole palannut. Ja hoksasin että sehän ilmaantui eka kerran ensimmäisillä vähä kovemmilla pakkasilla. Seurailenki nyt onko se lämpötilariippuva ennenku vien autoa mihinkään. Tuommonen tietohan saattaa säästää turhalta vianetsimiseltä ja rahanmenolta.
Huh! Johan tuli taas juttua. Mutta mielenkiintoinen homma kyllä.
Tieto ja kokemukset vastaavasta kyllä kelpaisivat