Sivu 1/2

Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 18 Marras 2024 10:51
Kirjoittaja Oballee
Ford Ecoboost ongelmat ei ole uusi uutinen, mutta ehkä vähemmälle huomiolle on jäänyt että Ford on nyt myöntänyt tämän ongelman!

Tein tähän yhteenvedon, jonka olen myös jakanut suomalaiselle medialle. Toivottavasti saadaan tässä kasvatettua huomiota ja painetta Fordin suuntaan myöntämään tämä ja täysimääräisesti korvaamaan, kuten Englannin mallissa alla.

Kuten kirjeessa alla lukee, kasvaneen median ja somen paineen takia Ford otti vastuun Englannissa.

Tuleeko mieleen korjauksia tai lisäyksiä tähän tekstiin?
Onko ideoita mihin kaikkialle tätä tietoa kannattaa jakaa?

"Ford tunnustaa moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen"

Ford EcoBoost -moottorin ongelmat puhuttavat kuluttajia ympäri maailmaa. Englannissa Ford on myöntänyt, että ennen vuotta 2019 valmistettujen EcoBoost-moottoreiden jakohihnassa on rakenteellinen vika, joka voi aiheuttaa moottorivaurioita. Englannin asiakkaat saavat merkittäviä korvauksia huoltokustannuksista, mutta Suomessa Ford on kiistänyt saman vian olemassaolon – ja korjauskulut jäävät kokonaan asiakkaiden maksettaviksi’

Kuvaus ongelmasta

Googlen hakuun “Ford Ecoboost” tuo monta uutislinkkiä aiheesta ja auton omistajien kertomuksia miten jakohihna hajoaa paljon ennen Fordin ohjeistamaa vaihtoväliä.

Jakohihna on valmistettu kumista ja muista komposiittimateriaaleista, jotka ajan myötä haurastuvat öljyssä. Hihnan rakenne alkaa murentua, ja sen pinnasta irtoaa pieniä hiukkasia. Jakohihnasta irtoavat hiukkaset kulkeutuvat öljyn mukana moottorin sisäisiin kanaviin. Nämä hiukkaset voivat tukkia öljyn suodattimia, öljykanavia ja muita kriittisiä komponentteja, mikä heikentää moottorin voitelua.

Riittämätön voitelu voi johtaa kampiakselin tai nokka-akselin kulumiseen. Pahimmillaan tämä voi aiheuttaa täydellisen moottorin rikkoutumisen, kuten männän tai venttiilin vaurioitumisen. Jakohihnan suunnittelun vuoksi ongelma kehittyy hitaasti ja usein huomaamattomasti, kunnes moottori kärsii vakavista vaurioista. Jos jakohihna katkeaa ajon aikana, moottori sammuu välittömästi, mikä voi myös katkaista virran apujärjestelmille, kuten sähkötehostetuille jarruille ja ohjaukselle. Tällaisessa tilanteessa jarrut voivat silti toimia, mutta niiden tehostus katoaa, mikä vaatii kuljettajalta huomattavasti enemmän fyysistä voimaa jarrutuksessa.

Miten Ford toimii Englannissa? (Alla kuva Fordin kirjeestä Englannissa)

Ford on myöntänyt Englannissa EcoBoost -moottoreiden jakohihnan ongelmat ja tarjoaa asiakkailleen hyvityksiä seuraavilla ehdoilla:
- Ajoneuvo on enintään 10 vuotta vanha ja sillä on ajettu alle 150 000 mailia (240 000 KM).
- Ajoneuvolla on täydellinen huoltohistoria (ajoneuvon huolto-ohjelman mukaisesti). Huoltohistoria voi olla:
- Fordin valtuuttamien korjaamoiden tekemä, Fordin ja itsenäisten korjaamojen yhdistelmä, tai pelkästään itsenäisten korjaamojen tekemä.
- Huoltohistoria voi poiketa +/- 3 kuukautta huollon eräpäivästä.
- Vuonna 2020 (pandemia-aikana) puuttuva huoltokirjaus ei ole este.
- Ajoneuvon huoltohistoriassa ei tarvitse toimittaa tietoja käytetyistä voiteluaineista.

Kun yllä olevat ehdot täyttyvät, asiakastukikeskus (CRC) kattaa 100 % korjauskustannuksista.

Suomen Ford jättää asiakkaat yksin
Suomessa Ford ei kuitenkaan tunnusta samaa ongelmaa, vaikka kyse on identtisistä moottoreista. Ford-asiakkaat, joiden ajoneuvoihin on tullut merkittäviä moottorivaurioita, ovat joutuneet maksamaan jopa tuhansien eurojen korjauskulut omasta pussistaan.

Useat asiakkaat ovat ottaneet yhteyttä jälleenmyyjään ja maahantuojaan, mutta vastauksena on usein ollut kiistäminen tai vastuun siirtäminen kuluttajalle.

Omassa tapauksessani auto odottaa korjausta Hedin Automotiven pihassa. Kaikki ylläolevat kohdat toteutuu kohdallani ja kun viittaan Englannin ohjeistukseen he ovat hyvin vähäsanaisia ja haluttomia haastaa Fordia vastuuseen. Vastaukseksi saa ohjeen olla yhteydessä myyjäliikkeeseen tai Fordille palaute@ford.fi , koitin sinne olla yhteydessä, mutta vastaavat etteivät käsittele huolto tai takuuasioita. Myyjäliike (eri kuin Hedin) on avuliaampi ja parhaillaan katsoo voiko kompensoida jotain (tämä on tapauskohtaista). Käsittääkseni myyjäliikettä sitoo virhevastuu, alla lähdeviittaus kuluttajansuoja tapaukseen. En ole varma kuka lopulta maksaa jos myyjäliike hyvittää jotain, saavatko he Fordilta jotain?

Mitä vaadimme Fordilta?
- Virallista tunnustusta siitä, että EcoBoost-moottorin jakohihna on rakenteellisesti viallinen.
- Hyvitystä korjauskuluista samanlaisilla ehdoilla kuin Englannissa.
- Läpinäkyvyyttä ja rehellisyyttä asiakaspalvelussa.


Lähde 1: Ford ohjeistus korjaamoille englannissa (VS/UK/24/173), Kuva:

Kuva

Lähde 2: Tällä videolla tarkemmin kerrottuna käänteistä Englannissa: https://www.youtube.com/watch?v=00YZaTexqCU

Lähde 3: Fordin takaisinkutsu yhdysvalloissa: https://www.ford.com/support/how-tos/re ... re-recall/

Lähde 4: Tapaus suomessa joka oli kuluttajariitalautakunnassa: https://moottori.fi/uutinen/fordin-ecob ... aa-kaiken/

Lähde 5: Video moottorin aukaisusta ja hihnan vioittumisesta, tästä näkee hyvin kuinka paha tuo mureneminen on ja miten tukkii tiivisteet https://www.youtube.com/watch?v=0yx1-50iqnA

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 18 Marras 2024 13:53
Kirjoittaja fasteST
Mikäli teillä on jo maahantuojan kielteinen vastaus niin kuluttajariitalautakuntaan vaan viestiä.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että maahantuojat ei suomessa maksa yhtään mitään ellei ole pakko. Eivät jumalauta edes omia huoltovirheitään. ne selviää kuin koira veräjästä käyttämällä omia tuttujaan asiantuntijoina, jolloin lopputulos on aina 50/50 eikä lautakunta tiedä kenen pitäisi olla vastuussa. Kokemusta löytyy.

Kaikkien isoimpien maahantuojien omat edustajat istuu niissä lautakunnissa valvomassa omia etujaan. Tämän olen aikoinaan dokumenteista nähnyt eli on faktaa. Vaikka ovatkin jäävejä omissa jutuissaan, niin kyllähän ne pelaa yhteen hiileen keskenään, ettei kenenkään tarvitse mitään maksaa. Suomi on niin helvetin pieni maa.

Sekin on käynyt joskus mielessä, että laskuttavatko jokaisesta tutkitusta tapauksesta tehdasta, mutta laskuttavat myös asiakkaita eli saavat helvetin hyvät rahat kaikista vioista. Ei muuten mutta tehtaat antaa maahantuojille täydet valtuudet eikä asiakkaat saa tehtaalta mitään vastauksia, maahantuoja on ainoa jonka kanssa asiakas voi takuuasioissa asioida. Tietty myyjäliike, mutta yleensä myyjä on vastuiussa vain käytettynä hankituista ja käytössä vikaantuneista, tehdas varsinaisista valmistusvirheistä.

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 18 Marras 2024 17:22
Kirjoittaja deezer
Oliko tuossa kuluttajariitalautakuntaan päätyneessä Focuksessa isompi moottori kuin esim. FIestoissa? Kauhea loppusumma jos kerran koputellaan 15 K€ lukemaa. Muistaakseni vastaava operaatio maksoi omassa tapauksessani noin 7000 €. Toki siitä on jo muutama vuosi ja inflaatio on laukannut, mutta silti.

Ford taitaa olla nyt kusessa. Jos kerran on myönnetty että siinä hihnassa on rakenteellinen vika, niin onko se vika korjattu uusissa korvaavissa "öljykylpyhihnoissa"? Vai ovatko uudet hihnat yhtä huonoja? Jos on vaihdettu uusi pata tilalle, niin onko pelkoa että siinä hihna pilaantuu kuten aiemmissakin?

Eikö tätä asiaa ole riitautettu esim. Saksassa? Miten siellä on suhtauduttu vastaaviin korvausvaateisiin?

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 19 Marras 2024 10:46
Kirjoittaja hpford
Aloin miettimään, retorisesti vain - toki voi vastatakin, automaailman vastuita lainsuunnalta teknisissä asioissa:
- Pelureita on ainakin; autokauppa, auton maahantuoja, kokoonpanoautotehdas (esim. Ford Köln), ehkä Euroopan konttori ja autofirman pääkonttori.
- Autokaupan vastuut ovat Suomessa jollakin tavalla laitettu lain alle ja riita-astioissa voi pyytää ohjeistusta (jota ei ole myyjän kuitenkaan pakko noudattaa).
- Maahantuojan vastuu taitaa olla epämääräinen?
- Kokoonpanotehtaan vastuu, jos se vaikka saa moottorit muualta, niin ottaako se kokonaisvastuun? Ja onko lakiketjussa ollenkaan olemassa kokoonpanotehdasta?
- Onko Fordilla EU-pääkonttoria vai onko valtaketju suora pääkonttorista maahantuojalle?
- Jos haastaa Suomessa Fordin lakiteitse, niin kuka tulee vastaan; maahantuoja, mahdollinen EU-konttori vai pääkonttori? Ja jos pääkonttori, niin missä oikeus käydään?
- Jos autofirma on haastettu jossakin EU-maassa tekniikasta (vaikkapa moottorin jakohihnasta) ja oikeuden päätös saatu, niin onko ko.päätös voimassa myös muissa EU-maissa?
- Kun Fordin maahantuoja vaihtui, niin onko mahdollista että uusi maahantuoja ei vastaakaan kaikista menneistä asioista?
- Teknisetkin autoasiat ovat kimurantteja laissa, esimerkkinä olkoon oktomurske-ongelma. Ko.ongelma on toteen näytetty ja ko.alueella viralliset korjaamot suosittavat tavanomaisia aikaisempia jakohihnan vaihtoja (= tunnustavat ongelman olemassa olon). Mutta vastuullinen taho kiemurtelee onnistuneesti ulos vastuista vetoamalla ko.murskeen hyväksyntään EU:ssa: Ote wikipedian artikkelista, https://fi.wikipedia.org/wiki/Ferrokromikuona : "Oktomursketta on Oulun seudun alueella noin 400 kaistakilometrin matkalla. Päällystettä vaihdetaan uuteen sitä mukaa kun vanha kuluu. 2023 päällystettiin uudestaan 8 kaistakilometriä oktomursketeitä ja vuoden 2024 määräksi arvioidaan 24 kaistakilometriä. Siten oktomurskeen vaihtaminen vaarattomampiin materiaaleihin kestää näillä näkymin vuoteen 2030 saakka. [4] Autoliikkeet korvasivat osan autojen vaurioista, mutta eivät enää sen jälkeen, kun tutkimus osoitti syyn ilmiöön olevan yksiselitteisesti oktomurskeessa eikä autoissa. Autoilijoiden korvaushakemuksia käsittelevä Lapin Ely-keskus on tehnyt kielteisen päätöksen kaikissa käsittelemissään tapauksissa. Lapin Ely-keskuksen ylijohtaja Jaakko Ylinampa perustelee kielteisiä päätöksiä sillä, että vahingonkorvauslain mukaan valtiolle ei ole syntynyt korvausvelvollisuutta, koska oktomurske on CE-merkitty materiaali, eikä hänen mielestään voida osoittaa, että pelkästään oktomurske olisi syypää vahinkoihin. [4]"

Yhteenvetona: onko niin että teknisissä asioissa ei oikein kunnolla voi vedota lakiin/oikeusistuimiin ja jotkut autofirmat korvaavat sattuneita/mahdollisia teknisiä rikkoja enemmänkin imago-syistä kuin lain edessä (kuten yllä 'Goodwill support'/ Ford, UK)? Jos näin, niin onkohan olemassa ns.tutkivan toimittajan tekemää ja ylläpitämää listaa miten eri autofirmat kunnostautuvat teknisissä ongelmissa imagollisesti (JK: wikin mukaan: imago = henkilön tai yrityksen itsestään antama kuva tai vaikutelma)?

Turvallisuuteen liittyvät huoltokutsut on kokonaan toinen asia.

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 19 Marras 2024 17:29
Kirjoittaja nestori
Hyvä pointti ylläkirjottaneelta toi goodwill. Ekan postauksen kuvassa Ford ei myönnä yhtään mitään muuta, kuin huomanneensa somessa huonoa julkisuutta asian tiimoilta. Goodwill on vain hyvää tahtoa, että vastuullisesti auttavat asiakkaitaan. :lol:

En toki tiedä onko Ford UK antanut asiasta muita lausuntoja jossa suoraan sanottaisiin, että nostavat kättä ilmaan virheen merkiksi. Veikkaan että tekstit on syynätty lakitiimin toimesta siihen kuosiin, ettei virhettä myönnetä.

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 19 Marras 2024 17:38
Kirjoittaja nestori
Oballee kirjoitti: 18 Marras 2024 10:51
Omassa tapauksessani auto odottaa korjausta Hedin Automotiven pihassa. Kaikki ylläolevat kohdat toteutuu kohdallani ja kun viittaan Englannin ohjeistukseen he ovat hyvin vähäsanaisia ja haluttomia haastaa Fordia vastuuseen. Vastaukseksi saa ohjeen olla yhteydessä myyjäliikkeeseen tai Fordille palaute@ford.fi , koitin sinne olla yhteydessä, mutta vastaavat etteivät käsittele huolto tai takuuasioita. Myyjäliike (eri kuin Hedin) on avuliaampi ja parhaillaan katsoo voiko kompensoida jotain (tämä on tapauskohtaista). Käsittääkseni myyjäliikettä sitoo virhevastuu, alla lähdeviittaus kuluttajansuoja tapaukseen. En ole varma kuka lopulta maksaa jos myyjäliike hyvittää jotain, saavatko he Fordilta jotain?
Ostitko auton käytettynä? Jos ostit, myyjäliike on virhevastuussa. Jos ostit uutena, voit esittää vaatimuksia virhevastuun kautta maahantuojalle tai valmistajalle. Tämän taisit tietääkin, mutta takuuseen ei kannata vedota, ellei se ole voimassa. Virhevastuu ulottuu takuuajan ulkopuolellekin. Tosin en tiedä meneekö nämä eri tavalla kun puhutaan autoista.

”Tavaran valmistaja, maahantuoja tai muu aikaisempi myyntiporras on myös vastuussa tavaran virheestä ja virheen hyvittämisestä. Alkuperäiseen jakeluketjuun kuuluvien yritysten virhevastuu ulottuu vain tavaran ensiostajana olevaan kuluttajaan.

Käytetyn tavaran ostajalle virheestä vastaa myyjä ja yritys, joka on luovuttanut käytetyn tavaran myyjälle edelleen jälleenmyyntiä varten. Käytetyn tavaran ostaja voi esittää vaatimuksia myös valmistajalle tai maahantuojalle, mutta vain näiden antaman takuun perusteella.”

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 19 Marras 2024 18:04
Kirjoittaja hke
Mielestäni Suomessa ainoa vaihtoehto on karttaa hyödykettä tai palvelua joissa on ilmennyt ongelmia. Vuosia sitten päätin ettei meille tule koskaan tuotteita ecoboost, powershift, dsg (ja johdannaiset), tsi…. Ja tiedon olen siirtänyt lapsille.

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 19 Marras 2024 19:55
Kirjoittaja deezer
hke kirjoitti: 19 Marras 2024 18:04 Mielestäni Suomessa ainoa vaihtoehto on karttaa hyödykettä tai palvelua joissa on ilmennyt ongelmia. Vuosia sitten päätin ettei meille tule koskaan tuotteita ecoboost, powershift, dsg (ja johdannaiset), tsi…. Ja tiedon olen siirtänyt lapsille.
Muuten periaatteessa ihan käypä toimintamalli, mutta silloin hankinnat rajoittuvat aina varsin vanhaan ja koeteltuun tekniikkaan. Mitään uutta ja modernia laitetta ei parane silloin ostaa. Niistä kun ei ole vielä kenelläkään pidemmän aikavälin kokemuksia.

Ei ainakaan minulla ollut aavistustakaan EcoBoostien tulevista ongelmista silloin kun omani ostin. Kun ei ole sitä kristallipalloa.

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 25 Marras 2024 14:33
Kirjoittaja ärräpärrä
Onko muka kaikissa 2020 ja sen jälkeen valmistetuissa 1.0 ecoboosteissa ketju. Eräät merkkihuoltamot antavat suosituksen jakohihnan vaihdosta jo 6v 10v sijaan. Meillä ainakin vaihdetaan 10 v jos auto silloin puolisolla vielä on. Silloin sillä on ajettu noin 65 000, jos siinä katkeaa, niin sitten tapellaan vaikka oikeudessa.

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 25 Marras 2024 14:51
Kirjoittaja Taunusautomaatti
ei välttämättä katkea vielä mutta voi voitelu lakata ennen kun on kumimössöä sihti piukassa....just tuollainen lyhyt ajomäärä altistaa bensalaimentumalle joka kiihdyttää kumin eroosiota...

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 25 Marras 2024 15:19
Kirjoittaja ärräpärrä
Taunusautomaatti kirjoitti: 25 Marras 2024 14:51 ei välttämättä katkea vielä mutta voi voitelu lakata ennen kun on kumimössöä sihti piukassa....just tuollainen lyhyt ajomäärä altistaa bensalaimentumalle joka kiihdyttää kumin eroosiota...
Tuo oli hyvä tieto. Onneksi autolla ei ole koskaan ajettu lyhyitä matkoja.

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 25 Marras 2024 17:44
Kirjoittaja Taunusautomaatti
no se on hyvä se....autoll pitää ajaa 50km siivua että ehtii lämmitä.

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 25 Marras 2024 17:56
Kirjoittaja duckworth
Taunusautomaatti kirjoitti: 25 Marras 2024 17:44 no se on hyvä se....autoll pitää ajaa 50km siivua että ehtii lämmitä.
X30XE tulee täysin käyntilämpöseks (80-85 ast.) alta 3km ajolla pikku aamupakkasella, todistetusti :twisted:

Yleensä kaikki autot on kyllä saavuttanu viimeistään 20km ajolla joka tapauksessa täyden käyntilämpötilan, myös öljyjen osalta, skaalassa OHC-N52B25 :)

Dieseleistä ei tosin oo käyttäjäkokemusta, ainoastaan ajanu niitä halliin, pihalle tai koeajolle :D


Muttajoo, eihän pätkäajo hyvää tee, varsinkaan suoraruiskuvehkeille, kuten Ecoboost.

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 25 Marras 2024 19:01
Kirjoittaja ärräpärrä
Taunusautomaatti kirjoitti: 25 Marras 2024 17:44 no se on hyvä se....autoll pitää ajaa 50km siivua että ehtii lämmitä.
Vielä parempi viisaus. Onneks on ajettu juuri se 50,1 km että auto ehtii lämmitä kun lähdetään autotallista jossa on +22 astetta.

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 25 Marras 2024 19:07
Kirjoittaja ärräpärrä
Tuo on yleensä kaikilla yleistys että autolla ajetaan lyhyitä matkoja jos sillä on vähän ajettu. Iteltä meni jakoketju taannoin ja auto oli 4 vuotta vanha ja sillä oli ajettu 30 000. Huollon työnjohtaja totesi, että ketju alkaa venymään helposti kun sillä ajaa aina lyhyitä matkoja niin kuin tälläkin autolla.
Kysyin mistä tiedät että tällä on ajettu lyhyitä matkoja. Vastasi että kun on niin vähän ajettu. Ei hänkään niin kuin ei moni muukaan ilmeiseti tiedä että autolla voi lahteä ajamaan harvemmin ja silloin kuin lähtee ajaa sen 100 km.

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 25 Marras 2024 23:24
Kirjoittaja fasteST
ärräpärrä kirjoitti: 25 Marras 2024 19:07 Tuo on yleensä kaikilla yleistys että autolla ajetaan lyhyitä matkoja jos sillä on vähän ajettu. Iteltä meni jakoketju taannoin ja auto oli 4 vuotta vanha ja sillä oli ajettu 30 000. Huollon työnjohtaja totesi, että ketju alkaa venymään helposti kun sillä ajaa aina lyhyitä matkoja niin kuin tälläkin autolla.
Kysyin mistä tiedät että tällä on ajettu lyhyitä matkoja. Vastasi että kun on niin vähän ajettu. Ei hänkään niin kuin ei moni muukaan ilmeiseti tiedä että autolla voi lahteä ajamaan harvemmin ja silloin kuin lähtee ajaa sen 100 km.
Volkkareissa kun oli uutena rajusti öljyä kuluttavia TSI mootoreita reilu 10 vuotta sitten, niin väittivät että uutena kulutus voi olla rajua ja sitten kun tulee kilometrejä täyteen niin öljynsyönti lakkaa :lol:

Ei lakannut vaan paheni, eihän se moottori ajamalla kuntoon tule. En tiedä juuri muita syitä moottorin rajulle öljynsyönnille kuin väljä moottori tai rikkoutuneet männänrenkaat tai mäsät venttiilivarren tiivisteet, jolloin auto muuttuu öljypolttimeksi. Volkkareissa oli pakoputken päät paksun öljyisen noen peitossa. siis bensamoottoreissa. Ja siis jo uudesta alkaen. Öljyä meni litratolkulla. Missään muussa autossa ei ole ollut moista. VW ihan pokkana väitti, että 2 vuoden huoltovälillä on normaalia lisätä uusissa takuunalaisissa autoissa 15 litraa uutta öljyä moottoriin ja jopa 30 litraa kahden vuoden aikana on tehtaan mielestä ok. TSI moottorin öljytilavuus on n. 4 litraa. Autoja tutkittiin hulluna mutta mitään vikaa ei löydetty, tosin vaihtoi ne joillekkin huohotinputkia, uusiin autoihin :lol:

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 26 Marras 2024 12:13
Kirjoittaja duckworth
fasteST kirjoitti: 25 Marras 2024 23:24
ärräpärrä kirjoitti: 25 Marras 2024 19:07 Tuo on yleensä kaikilla yleistys että autolla ajetaan lyhyitä matkoja jos sillä on vähän ajettu. Iteltä meni jakoketju taannoin ja auto oli 4 vuotta vanha ja sillä oli ajettu 30 000. Huollon työnjohtaja totesi, että ketju alkaa venymään helposti kun sillä ajaa aina lyhyitä matkoja niin kuin tälläkin autolla.
Kysyin mistä tiedät että tällä on ajettu lyhyitä matkoja. Vastasi että kun on niin vähän ajettu. Ei hänkään niin kuin ei moni muukaan ilmeiseti tiedä että autolla voi lahteä ajamaan harvemmin ja silloin kuin lähtee ajaa sen 100 km.
Volkkareissa kun oli uutena rajusti öljyä kuluttavia TSI mootoreita reilu 10 vuotta sitten, niin väittivät että uutena kulutus voi olla rajua ja sitten kun tulee kilometrejä täyteen niin öljynsyönti lakkaa :lol:

Ei lakannut vaan paheni, eihän se moottori ajamalla kuntoon tule. En tiedä juuri muita syitä moottorin rajulle öljynsyönnille kuin väljä moottori tai rikkoutuneet männänrenkaat tai mäsät venttiilivarren tiivisteet, jolloin auto muuttuu öljypolttimeksi. Volkkareissa oli pakoputken päät paksun öljyisen noen peitossa. siis bensamoottoreissa. Ja siis jo uudesta alkaen. Öljyä meni litratolkulla. Missään muussa autossa ei ole ollut moista. VW ihan pokkana väitti, että 2 vuoden huoltovälillä on normaalia lisätä uusissa takuunalaisissa autoissa 15 litraa uutta öljyä moottoriin ja jopa 30 litraa kahden vuoden aikana on tehtaan mielestä ok. TSI moottorin öljytilavuus on n. 4 litraa. Autoja tutkittiin hulluna mutta mitään vikaa ei löydetty, tosin vaihtoi ne joillekkin huohotinputkia, uusiin autoihin :lol:
Tuohon reippaaseen öljynsyöntiin lienee syynä, niin VAG-konsernin kuten vaikka BMW:kin kohdalla, pitkät long life- vaihtovälit auton elinkaaren alkupäässä. Varsinkin kalliimmille merkeille houkuteltiin ostajia mainostamalla pidempiä huoltovälejä (edullisempaa ylläpitoa :D ), joka sitten kostautui ajan saatossa. Aina tietysti kuluttajankin kannattaa olla hereillä, ja vaatia vaihtamaan ne öljyt tiheämmin. On niillä ylipitkillä vaihtoväleillä toki saatu edullisemman pään merkkien moottoreitakin pilalle :roll:

Tuota huohotin kohtaa pakko perata sen verran, ettei kyseessä aivan huuhaa- luulo ole, koska 2000-luvun autoissa tuntuu merkistä riippumatta olevan vähän kompleksimpi systeemi mitä aiemmin oli ollut. Se kannattaa todellakin pitää puhtaana ja varmistaa venttiilin toimiminen, muutoin saattaa aika reippaastikin kadota öljyä tai sylkäistä vaihtoehtosesti tiivisteen ulos joltain akselilta. Bemareissahan pitää Pohjoismaissa olla eristetty ja lämmitetty huohotin sekä letkut, ihan vain knoppi tietona ;)

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 26 Marras 2024 15:04
Kirjoittaja Don MC
Aihetta sivuten, iltasanomien artikkeli moottorista:
https://www.is.fi/autot/art-2000010859323.html

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 26 Marras 2024 15:51
Kirjoittaja fasteST
duckworth kirjoitti: 26 Marras 2024 12:13 Tuohon reippaaseen öljynsyöntiin lienee syynä, niin VAG-konsernin kuten vaikka BMW:kin kohdalla, pitkät long life- vaihtovälit auton elinkaaren alkupäässä. Varsinkin kalliimmille merkeille houkuteltiin ostajia mainostamalla pidempiä huoltovälejä (edullisempaa ylläpitoa :D ), joka sitten kostautui ajan saatossa. Aina tietysti kuluttajankin kannattaa olla hereillä, ja vaatia vaihtamaan ne öljyt tiheämmin. On niillä ylipitkillä vaihtoväleillä toki saatu edullisemman pään merkkien moottoreitakin pilalle :roll:

Tuota huohotin kohtaa pakko perata sen verran, ettei kyseessä aivan huuhaa- luulo ole, koska 2000-luvun autoissa tuntuu merkistä riippumatta olevan vähän kompleksimpi systeemi mitä aiemmin oli ollut. Se kannattaa todellakin pitää puhtaana ja varmistaa venttiilin toimiminen, muutoin saattaa aika reippaastikin kadota öljyä tai sylkäistä vaihtoehtosesti tiivisteen ulos joltain akselilta. Bemareissahan pitää Pohjoismaissa olla eristetty ja lämmitetty huohotin sekä letkut, ihan vain knoppi tietona ;)
Eiku oikeesti, toi VW touhu oli täysi farssi. Ne alkoi syödä öljyä jo uutena, mulla öljyvalo sytty jo 2000 km kohdalla kun olin pari kuukautta ajanut uudella TSI autolla. Ja loppua tuosta ei tullut ennen kuin vaihdoin autoa.

Lisäys: niin joo, uutena on voinut olla yksi ongelma mistä maahantuoja vaikenee. Ulkomaan palstoilta olen saanut selville, että kun VW suositteli tuohon moottoriin myös 95 bensaa, niin moottorista olisi sen takia hajonnut männänrenkaat jo kättelyssä eli jo uutena, olisi pitänyt käyttää vain 98:a. Maahantuojan merkkiedustus jolta itse auton ostin, tankkasi mun auton tankin täyteen 95 bensaa luovutustilaisuudessa, itse tankkasin aina vain 98:a. Olisko ton takia sitten hajonnut en tiedä.

Missään muussa automerkissä en ole moista öljynsyöntiä kohdannut paitsi jos moottori on ollut rikki, tällä nykyisellä Fordilla olen ajanut nyt yli 4,5 vuotta, enkä ole kertaakaan joutunut itse lisäämään öljyä huoltojen välissä. Seuraava huolto Maaliskuussa eikä pienintäkään ongelmaa ole ollut autossa. Tosin takaiskarit meni takuuseen 2 vuoden jälkeen, nekin on kestäneet rääkkiä nyt kun laitoin takavakaajan joka selvästi puuttui autosta. Auto on kesäisin myös ratapäiväkäytössä.

Mutta tämä tästä folkkarista, puhutaan näistä Foordeista mieluummin.

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 26 Marras 2024 19:43
Kirjoittaja ärräpärrä
Sen verran vielä volkkareita että mulla oli 1.4TSI reilut 4,5 v. Uudesta ajoin sillä 47 280. Öljynvaihdot joka toinen vuosi 13 000, 30 000 ja ei enää ennen myyntiä. Yhtään ei tikussa pinta laskenu koskaan. Ketju alkoi "rääkymään " 12 800 kohdalla. Vaihdettiin 30 000. Takuu oli mennyt umpeen 2 vuotta sitten. Vaihtoivat veloituksetta ja antoivat auton siksi ajaksi. Muuten hieno auto mutta liikaa vikoja. Jatketaan siis kunnon autoista.

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 27 Marras 2024 09:36
Kirjoittaja JiiHoo
Ainakin Luiginpaja-niminen korjaamo vetää maton noiden rakennevikaväitteiden alta. Heidän nettisivulla kerrotaan, että syy rikkoutumiseen on yleensä väärä öljy. Ja se mikä asiasta tekee hankalan, yksikin huoltoväli väärällä öljyllä aiheuttaa jakohihnaan vaurioita, jotka voivat ilmetä vasta aikojen päästä, vaikka tässä vaiheessa olisikin oikea öljy koneessa. Ja sitten vielä sellainenkin kiva juttu, että myös "merkkihuolloissa" on laitettu väärää öljyä. Näissä tapauksissa kyse on siis huolto-ohjelman laiminlyönnistä ja sehän ei ole Fordin vika, kun korjaamoyritys tai tee se itse -mies ryssii.

Autobild ajoi 1.0 Ecoboostilla 100 000 kilometriä ja purki moottorin atomeiksi eikä löytynyt mitään merkkejä ongelmista. Ja voisin kuvitella, että Ford on ajanut moottoria penkissä aikamoisia määriä ennen kuin se on otettu tuotantoon.

Meillä on n. 310 000 km rullannut Ecoboost 1.0 125 hv vm. 2013. Jakohihna on vaihdettu 180 000 kilometrissä (edellinen omistaja juuri vaihdattanut) ja sillä olemme ajaneet 130 000 km. Kun ostimme auton, vein sen heti merkkihuoltoon oikean öljylaadun varmistamiseksi (no ei siitäkään tietenkään voi olla silti 100-varma, mutta onpahan kestänyt).

Moottori-lehti kertoi vuoden 2023 joulukuussa, että Fordin maahantuojan mukaan "Suomessa on käytössä yli 40 000 Fordin EcoBoost-moottoria, ja monilla vanhimmista autoista on moottorilla ajettu yli 400 000 kilometriä."

Mutta kyllä näissäkin alkaa katalysaattorin teho putoamaan ja kori lahoamaan, kun ikää ja kilometrejä tulee tarpeeksi.

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 27 Marras 2024 10:00
Kirjoittaja duckworth
fasteST kirjoitti: 26 Marras 2024 15:51
duckworth kirjoitti: 26 Marras 2024 12:13 Tuohon reippaaseen öljynsyöntiin lienee syynä, niin VAG-konsernin kuten vaikka BMW:kin kohdalla, pitkät long life- vaihtovälit auton elinkaaren alkupäässä. Varsinkin kalliimmille merkeille houkuteltiin ostajia mainostamalla pidempiä huoltovälejä (edullisempaa ylläpitoa :D ), joka sitten kostautui ajan saatossa. Aina tietysti kuluttajankin kannattaa olla hereillä, ja vaatia vaihtamaan ne öljyt tiheämmin. On niillä ylipitkillä vaihtoväleillä toki saatu edullisemman pään merkkien moottoreitakin pilalle :roll:

Tuota huohotin kohtaa pakko perata sen verran, ettei kyseessä aivan huuhaa- luulo ole, koska 2000-luvun autoissa tuntuu merkistä riippumatta olevan vähän kompleksimpi systeemi mitä aiemmin oli ollut. Se kannattaa todellakin pitää puhtaana ja varmistaa venttiilin toimiminen, muutoin saattaa aika reippaastikin kadota öljyä tai sylkäistä vaihtoehtosesti tiivisteen ulos joltain akselilta. Bemareissahan pitää Pohjoismaissa olla eristetty ja lämmitetty huohotin sekä letkut, ihan vain knoppi tietona ;)
Eiku oikeesti, toi VW touhu oli täysi farssi. Ne alkoi syödä öljyä jo uutena, mulla öljyvalo sytty jo 2000 km kohdalla kun olin pari kuukautta ajanut uudella TSI autolla. Ja loppua tuosta ei tullut ennen kuin vaihdoin autoa.

Lisäys: niin joo, uutena on voinut olla yksi ongelma mistä maahantuoja vaikenee. Ulkomaan palstoilta olen saanut selville, että kun VW suositteli tuohon moottoriin myös 95 bensaa, niin moottorista olisi sen takia hajonnut männänrenkaat jo kättelyssä eli jo uutena, olisi pitänyt käyttää vain 98:a. Maahantuojan merkkiedustus jolta itse auton ostin, tankkasi mun auton tankin täyteen 95 bensaa luovutustilaisuudessa, itse tankkasin aina vain 98:a. Olisko ton takia sitten hajonnut en tiedä.

Missään muussa automerkissä en ole moista öljynsyöntiä kohdannut paitsi jos moottori on ollut rikki, tällä nykyisellä Fordilla olen ajanut nyt yli 4,5 vuotta, enkä ole kertaakaan joutunut itse lisäämään öljyä huoltojen välissä. Seuraava huolto Maaliskuussa eikä pienintäkään ongelmaa ole ollut autossa. Tosin takaiskarit meni takuuseen 2 vuoden jälkeen, nekin on kestäneet rääkkiä nyt kun laitoin takavakaajan joka selvästi puuttui autosta. Auto on kesäisin myös ratapäiväkäytössä.

Mutta tämä tästä folkkarista, puhutaan näistä Foordeista mieluummin.
Onhan tuota öljynsyönti ongelmaa muissaki, esim. bemarin N52, eri toten 2.5 litrasissa, mutta kun Fordeissa piti pysyä... Niin aika hurjia öljynkulutuslukemia ihan täällä foorumillakin ollu Durateceissa ja Sigma/Zetec SE- myllyissä. Se että Fiesta ST ei nyt vie öljyä, antaa vähän heikohkon kokonaiskuvan noin niinku suuremmassa skaalassa.

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 27 Marras 2024 10:58
Kirjoittaja fasteST
duckworth kirjoitti: 27 Marras 2024 10:00 Onhan tuota öljynsyönti ongelmaa muissaki, esim. bemarin N52, eri toten 2.5 litrasissa, mutta kun Fordeissa piti pysyä... Niin aika hurjia öljynkulutuslukemia ihan täällä foorumillakin ollu Durateceissa ja Sigma/Zetec SE- myllyissä.

Se että Fiesta ST ei nyt vie öljyä, antaa vähän heikohkon kokonaiskuvan noin niinku suuremmassa skaalassa.
Eikun just se että Fiesta ST ei kuluta öljyä kertoo sen faktan, että kunnossa oleva moottori ei kuluta öljyä, aina jos joutuu jatkuvasti eli litratolkulla lisäämään uutta öljyä lähes uuteen autoon on merkki siitä, että moottorissa on isosti vikaa. Varsinkin jos huoltovälillä pitää lisätä koko öljymäärä moneen kertaan. Loppuunajetut raadot on asia erikseen.

Öljy on bensamoottorin voiteluaine, ei polttoaine.

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 27 Marras 2024 11:02
Kirjoittaja JMH81
Meillä oli hetken autona vm-2008 Volvo S40 1.8 flexifuel. Kaupat purettiin kun ekalla 1000km piti 2l öljyä lisätä. Ei vuotanut mistään ulos eli kaikki meni savuna ulos pakoputkesta. 200tkm oli autolla mittarissa.

Samaa konetta ilmeisesti aikansa focuksissakin ja tunnettu vioista männänrenkaiden kanssa.

Re: Ford tunnustaa Ecoboost moottorivian Englannissa – mutta Suomessa asiakkaat jätetään yksin vastuuseen

Lähetetty: 27 Marras 2024 11:30
Kirjoittaja duckworth
fasteST kirjoitti: 27 Marras 2024 10:58
duckworth kirjoitti: 27 Marras 2024 10:00 Onhan tuota öljynsyönti ongelmaa muissaki, esim. bemarin N52, eri toten 2.5 litrasissa, mutta kun Fordeissa piti pysyä... Niin aika hurjia öljynkulutuslukemia ihan täällä foorumillakin ollu Durateceissa ja Sigma/Zetec SE- myllyissä.

Se että Fiesta ST ei nyt vie öljyä, antaa vähän heikohkon kokonaiskuvan noin niinku suuremmassa skaalassa.
Eikun just se että Fiesta ST ei kuluta öljyä kertoo sen faktan, että kunnossa oleva moottori ei kuluta öljyä, aina jos joutuu jatkuvasti eli litratolkulla lisäämään uutta öljyä lähes uuteen autoon on merkki siitä, että moottorissa on isosti vikaa. Varsinkin jos huoltovälillä pitää lisätä koko öljymäärä moneen kertaan. Loppuunajetut raadot on asia erikseen.

Öljy on bensamoottorin voiteluaine, ei polttoaine.
Aivan :lol: Mutta jos nyt vakavissaan puhutaan vielä hetki, niin mäkin kirjotin öljynsyönti ongelmasta, en ominaisuudesta, vai sanoinko jossain kohtaa että esimerkkinä käyttämäni öljyä kuluttavat moottorit olisivat täydessä tikissä?

Ja mitä Fordeihin tulee, niin ydinsyy on niissäkin ylipitkä vaihtoväli tai väärä öljy, jolloin pikeää m-renkaat ja sitten alkaa tapahtua.

Varmaan moottoriguruna tiesitki jo, että esim. N52B25-koneessa on öljynreiät hölmösti sijotettu männissä, joka taas saa aikaan tutun ongelman, tätäkin voidaan tietty pahentaa long life- taktiikalla. Omani haukkaa sen 5 desiä tonnilla, ja ajettu alta 200tkm, auto muutoin spot on.

Toki itsellä ollut hyvin huollettuja (huollan itse) moottoreita, jotka vielä 300tkm jälkeen vaatii vaan sen 5-7desiä 10tkm, eli periaatteessa vaihtövälillä ei laske edes alle minimin. Tälläisia esimerkiksi Zetec SE (330tkm) ja Ecotec Z22XE (303tkm).

Aika rohkeita geneerisiä oletuksia joka tapauksessa teet, yksittäisen uudehkon ST Fiestan perusteella, kautta linjan.