Pari hesarin artikkelia tukee katu/tietason käsitystäni, joka tosin on kapea, vakuutusyhtiöistä. Artikkelit lienevät maksumuurin takana.
Fenniasta,( https://www.hs.fi/talous/art-2000010799906.html , 12.11.2024 ): "Henkilöauton vakuuttanut Fennia kieltäytyi maksamasta. Fennian korvauspäätöksen mukaan syyllinen onnettomuuteen olikin mopoauton kuljettaja, koska hän ei ollut riittävän hyvin varmistanut, että kääntyminen ei haitannut muuta samaan suuntaan kulkevaa liikennettä.
Fennian mukaan poliisin kannalla asiaan ei ollut ratkaisevaa merkitystä. . . .valittivat päätöksestä ....Fennia ei hievahtanut kannastaan: syypää oli mopoauto."
IFstä, (https://www.hs.fi/talous/art-2000010831680.html, 15.11.2024): "LAKISÄÄTEISEN liikennevakuutuksen korvauskiistoissa erottuu kielteisesti yksi vakuutusyhtiö. Vakuutusyhtiö If on jättänyt noudattamatta Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan (Liipo) suosituksia sekä viime että edellisvuonna yhteensä 14 kertaa. Lautakunnan liikennevakuutusosasto sai viime vuonna seitsemän ilmoitusta noudattamatta jättämisestä, ja jokainen niistä koski Ifiä. Vuonna 2022 lautakunta sai kahdeksan ilmoitusta, joista seitsemän koski Ifiä."
Fenniasta ei ole omakohtaisia kokemuksia, IFstä on terveys/tapaturmapuolelta tapaus, joka hoitui mallikkaasti.
Vakuutusyhtiöistä
Re: Vakuutusyhtiöistä
Ööh...
Vuodesta 1978 olen muutamankin korvauksen kuitannut,ikinä ei ole ollut mitään härdelliä ym.
Mikä tässä on pointtisi?
Harri
Vuodesta 1978 olen muutamankin korvauksen kuitannut,ikinä ei ole ollut mitään härdelliä ym.
Mikä tässä on pointtisi?
Harri

Re: Vakuutusyhtiöistä
Niin tuossa alotusviestissä ainakin itelle jäi mieleen, että aika erikoista jos vakutuusyhtiö voi kumota poliisin päätöksen
Toisaalta toi tarkottais että mun kaksi jarrutusta ainakin oon tehny turhaan peräänajon välttämiseksi, mikäli edellä ajavan tahallisuus katotaanki sen syyksi.
Esimerkiksi motarilla olin itse vasemmalla ohituskaistalla, ei ketään mun edessä niin pitkälle mitä näin ja yhtäkkiä joku porhalsi kiihdytyskaistalta oikean/hitaamaan kaistan yli mun eteen ja vetäsi välittömästi jarrut pohjaan
Jarrutin itsekin samantien toki ABSit rustisten, jonka jälkeen tämä aasi jatkoi normaaliin vauhtiin kiihdytystä. Motiivi tolle kaistojen holttitomalle ylitykselle ja äkkijarrtukselle ohituskaistalle mun eteen ei koskaan selvinny...
Toinen esimerkki kun ajoin Focuksella maantiellä hirveessä lumimyrskyssä niin edellä menvä Corsa teki äkkijarrutuksen vaikkei sen edessä ollu ketään eikä risteystä minne kääntyä, kaikki pyörät lukkoon (ei ollu mulla sulake paikallaan ABS/TC) ja vähän korjausliikkeitä, vältin peräänajon.
Kaipa sitä ois pitäny jarruttaa sitten pehmeemmin ja saada uudet puskurit sekä radpackit molempiin (Omega B1 ja Focus Mk1) autoihin
Nytpä noi kummatki on jo lähteny kiertoon.

Esimerkiksi motarilla olin itse vasemmalla ohituskaistalla, ei ketään mun edessä niin pitkälle mitä näin ja yhtäkkiä joku porhalsi kiihdytyskaistalta oikean/hitaamaan kaistan yli mun eteen ja vetäsi välittömästi jarrut pohjaan


Toinen esimerkki kun ajoin Focuksella maantiellä hirveessä lumimyrskyssä niin edellä menvä Corsa teki äkkijarrutuksen vaikkei sen edessä ollu ketään eikä risteystä minne kääntyä, kaikki pyörät lukkoon (ei ollu mulla sulake paikallaan ABS/TC) ja vähän korjausliikkeitä, vältin peräänajon.
Kaipa sitä ois pitäny jarruttaa sitten pehmeemmin ja saada uudet puskurit sekä radpackit molempiin (Omega B1 ja Focus Mk1) autoihin

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER