Sivu 1/1

Mondeo 2.0 diesel 2018 EGR ongelmat

Lähetetty: 20 Loka 2024 09:49
Kirjoittaja Monttu2018
Mulla on siis otsikon tiedoilla oleva Mondeo, ajettu 290tkm. Nyt meni neljännen kerran egr venttiili. Oletteko koskaan törmänneet tämmöiseen asiaan, että se hajoaa noin 60tkm välein.
Joka kerta häviää jäähdytinnesteet egr venttiilin uumeniin, sitten tulee jakoavaimen kuva tauluun ja joku jäähdytinnesteen kuvake ja jokin teksti. Auto alkaa käymään matovaihteilla, nostaa kierroksia mutta ei liiku 50-60kmh kovempaa. Kun auton sammuttaa, vika nollaantuu. Mutta uusii. Ei heti. Voi olla että sillä ajaa 10km tai 200km mutta se "jysähtää" uudestaan.
Vikaa on hoidettu marmoritiskillä ja vastaus on aina että koska autolla on ajettu niin paljon. Ensimmäisen kerran tämä tapahtui 100tkm kohdalla.

Viime kerralla puhuin marmoritiskin työntekijän kanssa ja hän myönsi että yleensä egr venttiili hajoaa auton elinkaaren aikana noin kerran. Käskin hänen kirjoittaa maahantuojalle vastineen jossa maahantuoja ottaa jotain vastuuta ja selvitystä miksi näin käy koko ajan. Maahantuoja tuli vastaan 70% kustannuksissa, marmoritiski 20% ja minä maksoin 10%. No, nyt ollaan taas saman edessä. Kokemuksia? Näkökulmia?
Ja tärkein, koska olen auton varassa, uskallanko sillä ajaa kun marmoritiskillä on vapaata aikaa vasta viikon päästä? Jos huolehdin että jäähdytinnestettä on koko ajan eikä säiliö pääse kuivaksi. Alle se ei valuta, kaikki menee pakoputkiston (?) kautta taivaan tuuliin.

Re: Mondeo 2.0 diesel 2018 EGR ongelmat

Lähetetty: 20 Loka 2024 12:35
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Monttu2018 kirjoitti: 20 Loka 2024 09:49 Mulla on siis otsikon tiedoilla oleva Mondeo, ajettu 290tkm. Nyt meni neljännen kerran egr venttiili. Oletteko koskaan törmänneet tämmöiseen asiaan, että se hajoaa noin 60tkm välein.
Joka kerta häviää jäähdytinnesteet egr venttiilin uumeniin, sitten tulee jakoavaimen kuva tauluun ja joku jäähdytinnesteen kuvake ja jokin teksti. Auto alkaa käymään matovaihteilla, nostaa kierroksia mutta ei liiku 50-60kmh kovempaa. Kun auton sammuttaa, vika nollaantuu. Mutta uusii. Ei heti. Voi olla että sillä ajaa 10km tai 200km mutta se "jysähtää" uudestaan.
Vikaa on hoidettu marmoritiskillä ja vastaus on aina että koska autolla on ajettu niin paljon. Ensimmäisen kerran tämä tapahtui 100tkm kohdalla.

Viime kerralla puhuin marmoritiskin työntekijän kanssa ja hän myönsi että yleensä egr venttiili hajoaa auton elinkaaren aikana noin kerran. Käskin hänen kirjoittaa maahantuojalle vastineen jossa maahantuoja ottaa jotain vastuuta ja selvitystä miksi näin käy koko ajan. Maahantuoja tuli vastaan 70% kustannuksissa, marmoritiski 20% ja minä maksoin 10%. No, nyt ollaan taas saman edessä. Kokemuksia? Näkökulmia?
Ja tärkein, koska olen auton varassa, uskallanko sillä ajaa kun marmoritiskillä on vapaata aikaa vasta viikon päästä? Jos huolehdin että jäähdytinnestettä on koko ajan eikä säiliö pääse kuivaksi. Alle se ei valuta, kaikki menee pakoputkiston (?) kautta taivaan tuuliin.
Jäähdytinneste on myrkkyä moottorin laakereille ja sitä nestettä voi päätyä hyvin pieniä määriä sylinterin kautta moottoriöljyn sekaan. Eikä se katti-/dpf:kään tykkää hyvää jäähdytinnesteestä.

Varminta on jos ei aja mutta ei sitä pysty varmuudella sanomaan suuntaan tai toiseen.

Tuosta osien laadusta, oma kokemukseni tarvikeosien laadusta on etteivät ne kestä enää juuri mitään. Vesipumppu, ohjaustehostimen pumppu, molemmat alle 80tkm ajettuina vaihtoon.

Re: Mondeo 2.0 diesel 2018 EGR ongelmat

Lähetetty: 20 Loka 2024 23:32
Kirjoittaja Monttu2018
Edelliset 2 kertaa on laitettu uusi egr ja viimeksi takuuhuollettu, ainut mikä oli saatavilla lähiviikkoihin. Mutta mikä saa aikaan sen että jäähdytinnesteet katoaa egr:n uumeniin? :?:

Re: Mondeo 2.0 diesel 2018 EGR ongelmat

Lähetetty: 20 Loka 2024 23:34
Kirjoittaja Monttu2018
Ja ei siis puhuta mistään pikku hukasta. Max tilavuus katosi kuukaudessa alle minimin.

Re: Mondeo 2.0 diesel 2018 EGR ongelmat

Lähetetty: 21 Loka 2024 01:35
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Monttu2018 kirjoitti: 20 Loka 2024 23:32 Edelliset 2 kertaa on laitettu uusi egr ja viimeksi takuuhuollettu, ainut mikä oli saatavilla lähiviikkoihin. Mutta mikä saa aikaan sen että jäähdytinnesteet katoaa egr:n uumeniin? :?:
Se EGR on usein tai jopa poikkeuksetta jäähdytetty jotta pakokaasut eivät mene liian kuumina imusarjaan/sylinteriin. Eli EGR:n cooleri vuotaa ja sitä kautta sylinteriin.

Re: Mondeo 2.0 diesel 2018 EGR ongelmat

Lähetetty: 21 Loka 2024 09:18
Kirjoittaja yritäedes
Mondeo Mk5:ssä 2.0 TDCI Egr-venttiili + jäähdytin on järkyttävän kallis osa varsinkin alkuperäisenä eikä kovin helppo vaihtaa.
https://youtu.be/4FSEbwTto4w?feature=shared
Voisiko siihen vaihtaa vain jäähdyttimen, eikä venttiiliä? Jäähdytintä pitäisi olla saatavilla erikseen. Näkyy muuten olevan muovia. Mutta kyllä sen pitäisi kauemmin kestää.

Re: Mondeo 2.0 diesel 2018 EGR ongelmat

Lähetetty: 21 Loka 2024 12:04
Kirjoittaja yritäedes
Niin ja en suosittele ajamaan sillä autolla edellämainitusta syystä. Vuotokohta voi ratketa enemmän ja sitten on vedet missä sattuu.
Eikö ongelman syystä ole mitään arviota? Jäähdytysjärjestelmä kerää liikaa painetta? Letkuliitin/kiinnityspiste viallinen - täristää itsensä hajalle? Tai jotain muuta...

Re: Mondeo 2.0 diesel 2018 EGR ongelmat

Lähetetty: 21 Loka 2024 18:08
Kirjoittaja Monttu2018
Kiitos hyvästä vastauksesta.
Auto on tosiaan aiemmin ollut työsuhdeauto joten kukaan ei ole alunperin ollut kiinnostunut siitä, miksi näin käy. Nyt kun ostin auton sopimuksen päätyttyä itselle (hitti vai huti?) niin aloin vaatia selvitystä että miksi näin. Vieläkään eivät viime kerralla osanneet sanoa syytä mikä sen hajottaa ja miksi. No, nyt mennään uudestaan ja ovat luvanneet selvittää laajemmin. Saas nähdä. Viimeksi haukuin auton pullopersesorsien suunnittelemaksi ja kasaamaksi, sekä marmoritiskin työjäljen ala-arvoiseksi (kittisaumojen takuutyönä jälkeen ovet repsotti ja lopulta ei apparin ovi edes mennyt kiinni kuin nostamalla, auto oli luovutettu ilman ovien säätöä 🤦🏻‍♀️)

Että nyt saavat kaivaa sen jemmapaikan mihin neste häviää, miksi jne. Aikaisemmin kun Leaseplan on vaan maksanut laskun ja ei kun kovaa ajoa. Nyt ei mee läpi että neljättä kertaa vaihdetaan sama osa.

Ja sain tänään marmoritiskin kiinni (yllätys sekin) ja ei suositellut mitään ajoa ennen huoltoa.

Mitä tarkoitat että valuu sylinteriin? 😱 Ei kuulosta terveelle. Valaisetko vähän, vaikken blondi ole mutta ehkä rinnastettavissa.... 🫣🙄

Iso kiitos taas vastauksista, saan näistä lisää leipää marmoritiskille 😅👍 jostain syystä mieskin sanoo että tuo repii vaikka rahaa seinästä. 🤷🏻‍♀️ mitä se nyt silläkin tarkoittaa.... 😅

Re: Mondeo 2.0 diesel 2018 EGR ongelmat

Lähetetty: 22 Loka 2024 12:02
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Monttu2018 kirjoitti: 21 Loka 2024 18:08
Ja sain tänään marmoritiskin kiinni (yllätys sekin) ja ei suositellut mitään ajoa ennen huoltoa.
Mitä tarkoitat että valuu sylinteriin?
😱 Ei kuulosta terveelle. Valaisetko vähän, vaikken blondi ole mutta ehkä rinnastettavissa.... 🫣🙄

Pakokaasunkierrätysventtiili eli EGR saa pakokaasun jäähdytettynä jolloin se on kulkenut lämmönvaihtokennon läpi. Tuossa kennossa pakokaasua jäähdyttää moottorin jäähdytysneste ja jos se vuotaa niin jäähdytysnestettä voi päästä pakokaasun mukana sylintereihin.

Alla videolinkissä kohdasta 2:20-> näkyy purettuna EGR:n rakenne.

https://youtu.be/tC7Q7LggJZw?t=140

Re: Mondeo 2.0 diesel 2018 EGR ongelmat

Lähetetty: 22 Loka 2024 12:58
Kirjoittaja Taunusautomaatti
onko katseltu ettei vuoda mistään muualta?
Jäähdytin neste jos vuotaa sopivasti niin se on kuumaa ja voi haihtua pinnaöta ennenkuin maahan tulee lätäkköä.
Itellä oli vanhemmassa mondeossa noin kun termarin o rengas vuosi nestettä moottorin kyljelle ja vaihdelaatikon päälle. Maahan ei tullut mitään mutta joutui lisäilemään sillon tällön. Viimein punainen väri moottorin kyljessä paljasti vuotopaikan....

JOs EGR cooleri menee useammin niin kannattanee katsoa ettei paisuntasäililöön tule ilmaa auton käydessä...ettei kannen tiiviste tai lohko vuoda.

Re: Mondeo 2.0 diesel 2018 EGR ongelmat

Lähetetty: 22 Loka 2024 17:41
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Taunusautomaatti kirjoitti: 22 Loka 2024 12:58 onko katseltu ettei vuoda mistään muualta?
Jäähdytin neste jos vuotaa sopivasti niin se on kuumaa ja voi haihtua pinnaöta ennenkuin maahan tulee lätäkköä.
Itellä oli vanhemmassa mondeossa noin kun termarin o rengas vuosi nestettä moottorin kyljelle ja vaihdelaatikon päälle. Maahan ei tullut mitään mutta joutui lisäilemään sillon tällön. Viimein punainen väri moottorin kyljessä paljasti vuotopaikan....

JOs EGR cooleri menee useammin niin kannattanee katsoa ettei paisuntasäililöön tule ilmaa auton käydessä...ettei kannen tiiviste tai lohko vuoda.
Tuo hiljainen tihkuminen on ihan hyvä vaihtoehto. Tuossa ylläolevasta videossa itse egr:ssä ei ollut vikaa mutta lämmönvaihtimen muovikotelo oli halki.

Itse en myöskään oikein jaksa uskoa siihen, että egr:iä menee useita lyhyen ajan sisällä

Re: Mondeo 2.0 diesel 2018 EGR ongelmat

Lähetetty: 22 Loka 2024 17:56
Kirjoittaja duckworth
Noiden jäähdytysnestevuotojen paikallistamiseen kannattaa käyttää painetestiä jolloin kylmään järjestelmään pumpataan n.1 barin paine ja seuraillaan mistä alkaa tiputtaa. Huomattavasti helpompaa ja tarkempaa kuin yrittää paikallistaa kuumaa haihtuvaa nestettä.

Painetestisarja maksaa sen 80e, mutta toki Pirkka-niksinä voi ostaa toisen paisuntasäiliönkorkin johon reikä ja tubeless-venttiili ja "lisää" renkaantäyttölaitteella barin ilmaa :D

Re: Mondeo 2.0 diesel 2018 EGR ongelmat

Lähetetty: 22 Loka 2024 18:25
Kirjoittaja Mk3Mondeo
duckworth kirjoitti: 22 Loka 2024 17:56 Noiden jäähdytysnestevuotojen paikallistamiseen kannattaa käyttää painetestiä jolloin kylmään järjestelmään pumpataan n.1 barin paine ja seuraillaan mistä alkaa tiputtaa. Huomattavasti helpompaa ja tarkempaa kuin yrittää paikallistaa kuumaa haihtuvaa nestettä.

Painetestisarja maksaa sen 80e, mutta toki Pirkka-niksinä voi ostaa toisen paisuntasäiliönkorkin johon reikä ja tubeless-venttiili ja "lisää" renkaantäyttölaitteella barin ilmaa :D
Tuollainen täyttö-/testauslaite on kätevä jos itse tekee huoltoja. Ostin pelkän ulkonäön vuoksi kun siinä on niin paljon erivärisiä korkkeja (Mishimoto). Nuo taitaa olle merkistä riippumatta hyvin samankaltaisia.