Sivu 1/3

XR4i tai Cosworth jarrut??

Lähetetty: 18 Maalis 2005 01:56
Kirjoittaja Eemeli
Tääsä Sierraan turbo teknikkaa suunnitellessa tuli ajankohtaiseksi kysäistä tälläista:

Sopiiko nuot xr4i sierran satulat suoraan 2.0 sierran napoihin vai tarviiko jotku kiinnitysraudat tms.?? Eli siis tarkoituksena olis laittaa eteen 260mm levyt ja taakse olikos ne n. 255mm levyt.

Entäs miten cosworthin jarrut? Niistä luulisin ettei ainakaa suoraan satulat sovi normaali napaan. Entäs saako niitä cossun jarruja edes laittaa? Jostakin kuulin ettei cossu kävis vertailu autona. Ainakaan kun kyseessä on 2.0 STW johon olisivat tulossa.

Kiitän jo näin etukäteen.

Lähetetty: 18 Maalis 2005 09:34
Kirjoittaja cossu2
260 satulat ja laikat menevät suoraan paikoilleen.
Ja jarrutus tehossa on järjetön ero :shock:

Lähetetty: 18 Maalis 2005 11:20
Kirjoittaja turbiiniriesa
cossun jarrut ei mene suoraan kiinni,koska satuloiden kiinnitys oli erilailla,en nyt muista tähän hätään kuinka päin,mutta toisessa satulan pulttien kierre satulassa ja toisessa navassa ja kun joutuu laittaan cossun navan niin tarvii laittaa cossun tolpatkin>sierran tolpat noille navoille liian pitkät.

Re: XR4i tai Cosworth jarrut??

Lähetetty: 18 Maalis 2005 12:12
Kirjoittaja ylimark
Eemeli kirjoitti:Entäs saako niitä cossun jarruja edes laittaa? Jostakin kuulin ettei cossu kävis vertailu autona. Ainakaan kun kyseessä on 2.0 STW johon olisivat tulossa.

Kiitän jo näin etukäteen.
Kyllähän sinne saa aina paremmat jarrut laittaa. Jos konttorilla kuuluu kitinää niin soitto AKEen auttaa.

Lähetetty: 18 Maalis 2005 15:27
Kirjoittaja voicecoil
ei ole aina saanut,prosenttivehkeissä kun nuo rajat oli tarkat. mutta nyt kun laki muuttui alustan parannusten osalta niin nyt saa laittaa autoon jarrut paremmaks ilman prosenttien pelkoa.

Lähetetty: 18 Maalis 2005 16:57
Kirjoittaja lalli69
voicecoil kirjoitti:ei ole aina saanut,prosenttivehkeissä kun nuo rajat oli tarkat. mutta nyt kun laki muuttui alustan parannusten osalta niin nyt saa laittaa autoon jarrut paremmaks ilman prosenttien pelkoa.
Asioita vähän selvitellyt, niin tätä pykälää noudatetaan vain jos auto on kanta-autotarkistettu.
Eli jos prosentteja yli 35% niin sitten ei tule jarruista mitään, mutta muuten tulee normaalisti.

Lähetetty: 18 Maalis 2005 18:15
Kirjoittaja ylimark
voicecoil kirjoitti:ei ole aina saanut,prosenttivehkeissä kun nuo rajat oli tarkat. mutta nyt kun laki muuttui alustan parannusten osalta niin nyt saa laittaa autoon jarrut paremmaks ilman prosenttien pelkoa.
Nyt tais kummiski kyse olla siitä, että saako laittaa cosan jarrut ja verrata silti XR4i:hin. Sama se prosenttien kannalta on kummat jarrut sinne änkeää, jos ne kummiski pitää vaihtaa.

Lähetetty: 18 Maalis 2005 18:36
Kirjoittaja evolution
jarrut täytyy olla vertailu mallista jos laittaa cosasta ni silloin kaikki samasta vehkeestä jossa taas tulee ongelmaksi tehdä se vertailu lappu koska kaikkia osia ei nykyään enää ole uusina saatavana.

mutta miksi ei vois laittaa 2.9:n jarruja edessä samat 260mm ja takana 252mm levyt.

ja noissa jälki turbotuksissa täytyy sitte värkätä koko alusta vastaamaan sitä vertailumalliksi otettua autoa.

Lähetetty: 18 Maalis 2005 18:46
Kirjoittaja lalli69
evolution kirjoitti:jarrut täytyy olla vertailu mallista jos laittaa cosasta ni silloin kaikki samasta vehkeestä jossa taas tulee ongelmaksi tehdä se vertailu lappu koska kaikkia osia ei nykyään enää ole uusina saatavana.

mutta miksi ei vois laittaa 2.9:n jarruja edessä samat 260mm ja takana 252mm levyt.

ja noissa jälki turbotuksissa täytyy sitte värkätä koko alusta vastaamaan sitä vertailumalliksi otettua autoa.
Jarrut ei tarvitse olla vertailu mallista, vaan riittää, että ne on vastaavat tai paremmat.

...toki näistä asioista on turha väitellä, sillä joka konttorilla on omat tulkinnat säännöistä.

Lähetetty: 18 Maalis 2005 20:11
Kirjoittaja turbiiniriesa
lalli69 kirjoitti:
toki näistä asioista on turha väitellä, sillä joka konttorilla on omat tulkinnat säännöistä.[/quote]

just näin,eli eiku konttorille missä meinaat katsastaa hyökkäysvaunusi ja kysäse sieltä mitä mieltä ovat...

Lähetetty: 19 Maalis 2005 13:16
Kirjoittaja Aksu
[quote="evolution"]
mutta miksi ei vois laittaa 2.9:n jarruja edessä samat 260mm ja takana 252mm levyt.
quote]
Jos vertaa cossun jarruja ja noita 2,9 niin huomattava ero cossun jarruihin,ainakin radalla. Ja kyllä ne cossun etu jarrut saa laitettua vakio napoihin pienellä kikkailulla.
Itsellä oli 2wd cossun etujarrut modattuna paikoilleen mut mites noi 4wd:n etuset kun niissä on ilmeisesti sama mäntä osa kuin noissa XR:n jarruissa,riittääkö jos vaihtaa sen liuku/kiinnitys osan,sopiiko keskenään ?

Lähetetty: 19 Maalis 2005 19:53
Kirjoittaja turbiiniriesa
kaiken saa tehtyä kikailulla,mutta jos ajatellaan mitä saa suurin piirtein pulttaa kiinni jutuilla niin silloin cosan jarrut ei mee sinne.
nyt tuli oikarainen,mitäs eroo on 2,9 ja cosan jarruissa,kysyy tietämätön,onko isommat...ilmeisesti takajarruissa eroa??

Lähetetty: 20 Maalis 2005 00:25
Kirjoittaja Aksu
No ei noissa montaa tuntia työtä ole tarvinnut tehdä mitä katselin kun oli muokattu.
Cossussa
2wd/283/4-mäntänen satula
4wd/278/1 mäntänen

Lähetetty: 21 Maalis 2005 19:53
Kirjoittaja Eemeli
Joo elikkä kysymyshän tässä oli nyt siitä että kummat sinne kannatis alkaa soveltaan paikoilleen xr4:sen vai cossun jarrut.

Eli siis xr4 satulat menis heittämällä eteen paikoilleen ja taaksehan saa jopa hitsata korvat satuloille kun asialliseti tekee, jos ei nyt muuten saa istumaan.

Vähän epäselvää ollu tuon kanssa että voiko sitä cossua käyttää vertailuautona kun kyseessä on stw sierra. Eipä ole tullu alkuperäistä stw cossua pahemmin vastaan. :D

Tietenkihaän jos aletaan cossuun sit vertaaman taytyy koko alusta pistää vahtoon. Kun taas xr4 verratessa vain jarrut ja vakaaja poikkeaa 2.0 sierrasta? vai olenko ymmärtänyt väärin.

No kumminkin joka tapauksessa kysehän on nyt siitä että pitäs saada niitä tehorajoja ylemmäksi tuolle turbo moottorille. xr4 verratessa sen saisi n. 180hp ja cossuun, joka saattaisi olla hieman uskottavampi vaihtoehto, n. 250hp

Riippuu tietenkin paljolti katsatusmiehestä että uskooko se jos kiikuttaa sen xr4 vertailu paperin ja alta 180hp teholaput sinne konttorille. Ja kun koneen kyljessä möllöttää hx40 ja keulas rs500 välijäähy. Saattahan tuo alkaa hiukka epäilyttää.

Lähetetty: 21 Maalis 2005 19:56
Kirjoittaja evolution
kyllä ne konttorilla uskoo melkein mitä vaan.

sillä konttorilla missä olen asiaani hoitanut joku oli katsastanut 1.3 välikoppa eskon, 2 litraselle turbo ohc:lle ilman alusta muutoksia.
ahdot oli ollu kuulemma melkeen nollassa :D

Lähetetty: 06 Huhti 2005 00:24
Kirjoittaja Aksu
Onhan noita ^ Munkin sierra on katsastettu vakio jarruilla ja 0,19 paineilla.No ei noilla jarruilla/paineilla kesää kyllä enää ajeta.Cossua alle viimeistään kesäksi.

Lähetetty: 21 Huhti 2005 14:15
Kirjoittaja country sedan
Eikös jos oikein minimaalisilla muutoksilla meinaa päästä, niin käyttää Dokkia vertailu mallina?
Siinähän on 253 levyt takana ja pikku levyt edessä. Tehoa 125 kopukkaa eli pystyis tekemään 150 heppasen pelkällä takajarru muutoksella??
Jouset, vakaajat jne. samat kuin 2 litrasessa OHC:ssä?
Omassa farmarissa (2.0 Ghia) ainakin aattelin tota kokeilla.
XR:än etu jarrut on kyllä valmiina hyllyssä.

Lähetetty: 21 Huhti 2005 14:20
Kirjoittaja Eemeli
country sedan kirjoitti:Eikös jos oikein minimaalisilla muutoksilla meinaa päästä, niin käyttää Dokkia vertailu mallina?
Siinähän on 253 levyt takana ja pikku levyt edessä. Tehoa 125 kopukkaa eli pystyis tekemään 150 heppasen pelkällä takajarru muutoksella??
Jouset, vakaajat jne. samat kuin 2 litrasessa OHC:ssä?
Omassa farmarissa (2.0 Ghia) ainakin aattelin tota kokeilla.
XR:än etu jarrut on kyllä valmiina hyllyssä.
Tuota ei taida enää kukaan inssi uskoa, et olis noin 150hv noilla hiluilla mitä tulee, vaikka laput niin sanoisivatkin.

... Ja onhan se itsellekkin ihan vain hyväksi et on kunnon jarrut jos aletaan siel n. 300hv lukemissa pöyriin.

Lähetetty: 21 Huhti 2005 16:50
Kirjoittaja Sine
turbiiniriesa kirjoitti:kaiken saa tehtyä kikailulla,mutta jos ajatellaan mitä saa suurin piirtein pulttaa kiinni jutuilla niin silloin cosan jarrut ei mee sinne.
nyt tuli oikarainen,mitäs eroo on 2,9 ja cosan jarruissa,kysyy tietämätön,onko isommat...ilmeisesti takajarruissa eroa??
4x4 Cossussa on takana jäähdytetyt levyt, 2wd:ssa ei.

Lähetetty: 24 Huhti 2005 22:54
Kirjoittaja Rebo
country sedan kirjoitti:Eikös jos oikein minimaalisilla muutoksilla meinaa päästä, niin käyttää Dokkia vertailu mallina?
Siinähän on 253 levyt takana ja pikku levyt edessä. Tehoa 125 kopukkaa eli pystyis tekemään 150 heppasen pelkällä takajarru muutoksella??
Jouset, vakaajat jne. samat kuin 2 litrasessa OHC:ssä?
Omassa farmarissa (2.0 Ghia) ainakin aattelin tota kokeilla.
XR:än etu jarrut on kyllä valmiina hyllyssä.
Rummut DOHC koneisessakin on.. tai omassani ainakin oli. Jos on ABS jarrut, niin sit muistaakseni on levyt

Lähetetty: 25 Huhti 2005 13:31
Kirjoittaja Eemeli
Rebo kirjoitti: Rummut DOHC koneisessakin on.. tai omassani ainakin oli. Jos on ABS jarrut, niin sit muistaakseni on levyt
ABSillisessa DOHC koneisissa taitaa olla vakiona noi 252mm levyt takana, eli samat kuin xr4.

Itel on vaa vähän ongelmana toi että pitäs jostakin löytää noille 252mm levyille satulat jotka ovat ilman abseja, ja samoin keulaan.

Keulaan olis tuossa tarjolla 2.8i Scorpion vm. olikohan -89 satulat. Ainoo vaan etten tiedä onko ne ABS mallista vai ei. Pahoin pelkään et on ABS. Ja abseja en ole laittamassa omaan riesaan. Kertokaas joku mistä sen nakee :?:

Lähetetty: 25 Huhti 2005 14:40
Kirjoittaja overboost
Samat satulat pitäs aina ABS/ilman. Navat ja olka-akselit erilaisia. Levyjä ei taida olla koskaan takana ilman ABS:a.

Lähetetty: 25 Huhti 2005 14:57
Kirjoittaja Eemeli
overboost kirjoitti:Samat satulat pitäs aina ABS/ilman. Navat ja olka-akselit erilaisia. Levyjä ei taida olla koskaan takana ilman ABS:a.
Niin vähän ajattelinkin et jos takan levyt niin on ABSitkin. Hmm... täytys sit varmaan lähtee kattoo noit scorpion satuloita et passaako viereenkään... En tied sitten onko pahan hintaiset 50€/kpl, 170tkm kuulemma ajetut.

Lähetetty: 25 Huhti 2005 15:09
Kirjoittaja Megado
1.3.05 voimaan astuneen lain mukaan turvallisuutta parantavista muutoksista ei mene prosentteja. Eli kun vaihdat autoosi paremmat jarrut tekniikan vaihdon myötä niin niitä ei oteta huomioon prosentteja laskiessa.

Lähetetty: 25 Huhti 2005 15:12
Kirjoittaja overboost
Scorpio(ei jäähd)/Sierra/Cosworth 2wd aina samat takasatulat. Kannattaa varmaan etsiä takatukivarret ja navat levyjarrullisesta, niin on kaikki kiinnikkeet ym. valmiina. Scorpion takatukivarret käy myös. Ja navat, mutta on 5-pulttiset.