Kuga 2017 akun varaustila
Lähetetty: 05 Loka 2024 18:59
Moro,
Tuossa muutaman aamuna Kugan "eberi" ei ole suostunut lähtemään käyntiin kun sitä on suoraan ajotietokoneesta yrittänyt, siis park heater ja heat now. Ajaessa kyllä lähtee päälle. FORScanilla antaa vikakoodiksi U3003 eli jännite liian alhainen että antaisi lämmittimen käynnistyä. Akun olen tähän uusinut noin vuosi sitten, alkuperäisen Motorcraft 75Ah/700A tilalle tuli Yuasa YBX5110 85Ah/800A. Silloin kun vaihdon tein, minulla ei ollut käytössä FORScania joten en voinut resetoida BMS modulia. Tein sen heti kun sain FORScanin käyttöön.
Asiaa kun googletteli niin jostain tuli vastaan tieto että latausta pystyisi FORScanilla "säätämään", suomeksi en ohjetta mistään löytänyt mutta sitten tuli Juutuuppi video vastaan missä Focukseen nostettiin akun varaustila prosentteina. Ennenkuin aloin tähän toimenpiteeseen, akku oli latauksessa yön yli ja auto ulkona. Tänään aamupäivällä kokeilin lähteekö eberi päälle ja lähtihän se. Sitten mittasin napajännitteen auton käydessä, tulos oli 12.04v ilman kuormaa, kun laittoi valot, penkinlämmittimet, etu ja taka lasin lämmittimen päälle, napajännite laski 11.85v joka on aivan liian vähän pitääkseen akun täynnä. Tiedän että BMS säätelee akun varaustila jotta säästyisi polttoainetta mutta jos se sitä noin säätelee ettei ederi lähde aamulla päälle kun on jännite alhainen niin herää kysymys että mistä on kysymys.
Laitoin sitten FORScanin kiinni ja löysin oikean valikon ja modulin mistä piti pystyä säätämään varausta prosentteina, no sitä kohtaa ei löytynyt mikä oli Focus videossa mutta löysin sieltä valikon mistä sai valita akkutyypin. Koska nyt on isompi akku, vaihdoin sen 75Ah/700A 90Ah/800A joka nyt ehkä osuisi lähempään, tosin en tiedä onko tällä nyt sitten suurta merkitystä. Sitten löysin BMS modulia koskevan valikon jossa sai ilmeisesti otettua koko järjestelmän pois. Tein niin ja testasin napa(lataus)jännitteen ja sehän oli komeat 14.9v joka kuormitettuna laski vähän alle 14v.
Ainoa kysymys mikä tästä heräsi on se että tuolla BMS modulin poiskytkennällä ei taida ainakaan olla mitään negatiivista vaikutusta? Käsittääkseni saman olisi voinut tehdä jonkun johdon irrottamalla miinuskengästä?
Tuossa muutaman aamuna Kugan "eberi" ei ole suostunut lähtemään käyntiin kun sitä on suoraan ajotietokoneesta yrittänyt, siis park heater ja heat now. Ajaessa kyllä lähtee päälle. FORScanilla antaa vikakoodiksi U3003 eli jännite liian alhainen että antaisi lämmittimen käynnistyä. Akun olen tähän uusinut noin vuosi sitten, alkuperäisen Motorcraft 75Ah/700A tilalle tuli Yuasa YBX5110 85Ah/800A. Silloin kun vaihdon tein, minulla ei ollut käytössä FORScania joten en voinut resetoida BMS modulia. Tein sen heti kun sain FORScanin käyttöön.
Asiaa kun googletteli niin jostain tuli vastaan tieto että latausta pystyisi FORScanilla "säätämään", suomeksi en ohjetta mistään löytänyt mutta sitten tuli Juutuuppi video vastaan missä Focukseen nostettiin akun varaustila prosentteina. Ennenkuin aloin tähän toimenpiteeseen, akku oli latauksessa yön yli ja auto ulkona. Tänään aamupäivällä kokeilin lähteekö eberi päälle ja lähtihän se. Sitten mittasin napajännitteen auton käydessä, tulos oli 12.04v ilman kuormaa, kun laittoi valot, penkinlämmittimet, etu ja taka lasin lämmittimen päälle, napajännite laski 11.85v joka on aivan liian vähän pitääkseen akun täynnä. Tiedän että BMS säätelee akun varaustila jotta säästyisi polttoainetta mutta jos se sitä noin säätelee ettei ederi lähde aamulla päälle kun on jännite alhainen niin herää kysymys että mistä on kysymys.
Laitoin sitten FORScanin kiinni ja löysin oikean valikon ja modulin mistä piti pystyä säätämään varausta prosentteina, no sitä kohtaa ei löytynyt mikä oli Focus videossa mutta löysin sieltä valikon mistä sai valita akkutyypin. Koska nyt on isompi akku, vaihdoin sen 75Ah/700A 90Ah/800A joka nyt ehkä osuisi lähempään, tosin en tiedä onko tällä nyt sitten suurta merkitystä. Sitten löysin BMS modulia koskevan valikon jossa sai ilmeisesti otettua koko järjestelmän pois. Tein niin ja testasin napa(lataus)jännitteen ja sehän oli komeat 14.9v joka kuormitettuna laski vähän alle 14v.
Ainoa kysymys mikä tästä heräsi on se että tuolla BMS modulin poiskytkennällä ei taida ainakaan olla mitään negatiivista vaikutusta? Käsittääkseni saman olisi voinut tehdä jonkun johdon irrottamalla miinuskengästä?