Sivu 1/1

Focus 1,5 ecoboost tyhjäkäynti ja vikavalo

Lähetetty: 01 Syys 2024 11:37
Kirjoittaja Anttilan top10
Onkohan kellään muulla ollut seuraavanlaisia ongelmia?

Focuksen (2016) 4-pyttyinen 1,5 ecoboost moottori (175tkm) käy tyhjäkäyntiä epätasaisesti ja täristäen hieman. Välillä, mutta harvemmin tyhjäkäynti aaltoilee enemmänkin ja joskus moottori jopa sammuu tyhjäkäynnin aaltoilun päätteeksi. Tyhjäkäynniltä liikkeellelähdössä auton saa sammumaan helposti, koska ihan alimmilla kierroksilla käynti on joskus huonoa.

Moottorin häiriövalo palaa näytössä säännöllisen epäsäännöllisesti, välillä harvemmin välillä useammin, mutta se yleensä sammuu jossain kohti itsekseen. Vikakoodeiksi antaa sytytyskatkosta 1. sylinteriin tai 4. sylinteriin ja lambda-arvoa herjaa myös. Vikakoodien nollauksella yleensä vikavalo pysyy sammuksissa pidempäänkin, mutta tyhjäkäyntihäiriö pysyy ainakin lievänä edelleen.

Mikäköhän tuollaisia ongelmia saattaisi aiheuttaa?
Muuten moottori toimii hienosti läpi koko kierrosalueen. Auto on ajallaan huollettu ja tulpat vaihdettu jne.

Re: Focus 1,5 ecoboost tyhjäkäynti ja vikavalo

Lähetetty: 17 Syys 2024 17:31
Kirjoittaja Anttilan top10
Myös alakierroksilla tasakaasulla ajettaessa tuntuu hieman epätasaista käyntiä ja pientä nypytystä. Mistäköhän aloittaisi tarkemman vianetsinnän tai osien vaihdon?

Re: Focus 1,5 ecoboost tyhjäkäynti ja vikavalo

Lähetetty: 17 Syys 2024 20:23
Kirjoittaja Focus_2.0
Koska tulpat vaihdettu viimeksi? Oletko kokeillut vaihtaa puolien paikkaa antaako silloin samoille sylintereille sytytyskatkosta? Lamda anturit kunnossa? Suorasuihkusuuttimet/korkeapainepumppu? Karstaa imuventtiileissä?

Noissahan on lohkot halkeilleet ja alkaa hukkaamaan jäähdytinnestettä.

Re: Focus 1,5 ecoboost tyhjäkäynti ja vikavalo

Lähetetty: 29 Syys 2024 10:30
Kirjoittaja Anttilan top10
Focus_2.0 kirjoitti: 17 Syys 2024 20:23 Koska tulpat vaihdettu viimeksi? Oletko kokeillut vaihtaa puolien paikkaa antaako silloin samoille sylintereille sytytyskatkosta? Lamda anturit kunnossa? Suorasuihkusuuttimet/korkeapainepumppu? Karstaa imuventtiileissä?

Noissahan on lohkot halkeilleet ja alkaa hukkaamaan jäähdytinnestettä.
Tulpat vaihdettu vajaa vuosi ja vajaa 20tkm sitten huollossa ajallaan, eikä silloinkaan vaikuttanut tyhjäkäyntihäiriöön, mikä on hiljalleen pahentunut sen jälkeen ja alkanut tuntumaan tyhjäkäynnin lisäksi myös ihan alimmilla ajokierroksilla.

Jäähdytysnestettä kone ei hukkaa yhtään, joten lohko lienee ehjä? Onkohan tuo imuventtiilien karstoittuminen tyypillinen ongelma näissä? Antaisikohan vikakoodia polttoainepuoleen, jos vikaa olisi suuttimissa tai pumpussa?

Tuosta puolien paikkojen vaihtamisesta voisi kenties aloittaa, ja nuo anturitkaan ei liene kovin kalliita jos kokeilisi vaihtaa, niin olisipahan helpoimmat ja halvimmat ainakin kokeiltu🤔