S-MAX 1.6 SCTi EcoBoost jakohihna ongelmaa
Lähetetty: 23 Elo 2024 20:53
Päätin ruveta urakkaan vaihtamaan S-MAX:iini jakohihnaa ja samalla kampiakselintiiviste, vesipumppu, jakohihnan kiristin, käyttöhihnan kiristin, laturin laakeri ja "idleri". Asennus sujui hyvin ohjeilla ja asennuksessa käytettiin:
-Vauhtipyörän lukitustyökalua (hihnapyörän irroitus)
-Nokka-akseleiden lukitustyökalua
-Kampi-akselin lukitusruuvia
-Kampiakselin hihnapyörän asennustyökalua (joka kampiakselin anturin kohdalle asennetaan kun hihnapyörää kiristetään takaisin)
Ajastus näytti olevan OK ennen nokka-akselin lukitusta. Pyöritin kampiakselia kunnes merkit olivat n. klo11 suunnassa, tämän jälkeen lukitusruuvi alas ja kun pyöritti niin 'klonks' kampiakseli jäi oikeaan kohtaan ja nokka-akselin merkit klo12. Nokka-akseleiden lukitustyökalu meni heittämällä paikoilleen.
Nyt kuitenkin kun homma oli tehtynä niin auto starttasi kolmannella ja käynti kuullostaa muuten ok (äänen perusteella) mutta kierrokset soutavat n. 900-1200 välillä. Ajoin auton takaisin talliin ja nyt sitten mietin seuraavia:
Todennäköisesti ajastus on nyt pielessä sen verran hiukan että suurempaa vahinkoa ei tullut mutta riittävän pielessä. Yhdessä vaiheessa ennen uuden jakohihnan asennusta käytin ulostulopuolen nokka-akselin "hattua" irti ja hetken aikaa lukitustyökalu oli irti. Ulostulopuolen nokka-akseli pääsi hiukan painovoimaisesti "valahtamaan" mutta käänsin sen käsin takaisin ja lukitsin nokka-akselit uudestaan.
Onko tuosta käsin käännöstä takaisin voinut tulla haittaa vai olisiko syy todennäköisemmin siinä että hihna vaan heitti hampaan verran esimerkiksi?
Puran nyt auton uudestaan ja tarkistan pyörittämällä miten ajastus käyttäytyy.
Mikäli nokka-akselin ajastus on pielessä niin saako ne käsin kääntää TDC asentoon eli klo 12 asentoon merkit ja lukita työkalulla uudestaan? Tietty hihna vielä tarkemmalla silmällä takaisin.
Harmittaa että en pyörittänyt tarkistaakseni ajastusta kuin yhden kierroksen, olisi ehkä muuten paljastanut vika jo heti jos olisi alkanut heittää.
-Vauhtipyörän lukitustyökalua (hihnapyörän irroitus)
-Nokka-akseleiden lukitustyökalua
-Kampi-akselin lukitusruuvia
-Kampiakselin hihnapyörän asennustyökalua (joka kampiakselin anturin kohdalle asennetaan kun hihnapyörää kiristetään takaisin)
Ajastus näytti olevan OK ennen nokka-akselin lukitusta. Pyöritin kampiakselia kunnes merkit olivat n. klo11 suunnassa, tämän jälkeen lukitusruuvi alas ja kun pyöritti niin 'klonks' kampiakseli jäi oikeaan kohtaan ja nokka-akselin merkit klo12. Nokka-akseleiden lukitustyökalu meni heittämällä paikoilleen.
Nyt kuitenkin kun homma oli tehtynä niin auto starttasi kolmannella ja käynti kuullostaa muuten ok (äänen perusteella) mutta kierrokset soutavat n. 900-1200 välillä. Ajoin auton takaisin talliin ja nyt sitten mietin seuraavia:
Todennäköisesti ajastus on nyt pielessä sen verran hiukan että suurempaa vahinkoa ei tullut mutta riittävän pielessä. Yhdessä vaiheessa ennen uuden jakohihnan asennusta käytin ulostulopuolen nokka-akselin "hattua" irti ja hetken aikaa lukitustyökalu oli irti. Ulostulopuolen nokka-akseli pääsi hiukan painovoimaisesti "valahtamaan" mutta käänsin sen käsin takaisin ja lukitsin nokka-akselit uudestaan.
Onko tuosta käsin käännöstä takaisin voinut tulla haittaa vai olisiko syy todennäköisemmin siinä että hihna vaan heitti hampaan verran esimerkiksi?
Puran nyt auton uudestaan ja tarkistan pyörittämällä miten ajastus käyttäytyy.
Mikäli nokka-akselin ajastus on pielessä niin saako ne käsin kääntää TDC asentoon eli klo 12 asentoon merkit ja lukita työkalulla uudestaan? Tietty hihna vielä tarkemmalla silmällä takaisin.
Harmittaa että en pyörittänyt tarkistaakseni ajastusta kuin yhden kierroksen, olisi ehkä muuten paljastanut vika jo heti jos olisi alkanut heittää.