Sivu 1/1
Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE
Lähetetty: 15 Elo 2024 15:40
Kirjoittaja Hirppis75
Elikkäst mystisiä käyntihäiriöitä. Kylmänä nykii hiukan ja se loppuu ku vähän matkaa ajelee. Sitten alkaakin se riemu kun ajellut jokusen kilsan niin tyhjäkäynti heittelee miten sattuu ja sammuu. nykii ja nyhtää aivan kunnolla. Kun sammuu niin kaasun kanssa saa sahattua käyntiin uudestaan. ja sitten toimii taas hetken. Vikakoodeja ei ilmota. Onko kellää ideoita mikä voisi vaivata?
Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE
Lähetetty: 15 Elo 2024 17:10
Kirjoittaja yritäedes
EGR venttiili jumittaa?
Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE
Lähetetty: 15 Elo 2024 17:20
Kirjoittaja Hirppis75
Tuohon kotteroon on vaihdettu tulpat, johdot, puola, t-map, kaasuläpän asentotunnistin, egr-venttiili. Mitenhän se mystinen imusarjan takana oleva letku oireilee jos se halkeillu?
Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE
Lähetetty: 15 Elo 2024 18:00
Kirjoittaja duckworth
Hirppis75 kirjoitti: ↑15 Elo 2024 17:20
Tuohon kotteroon on vaihdettu tulpat, johdot, puola, t-map, kaasuläpän asentotunnistin, egr-venttiili. Mitenhän se mystinen imusarjan takana oleva letku oireilee jos se halkeillu?
Tarkoittanet PCV:n letkua? Vaikuttaa siis huohottimen toimintaan, oireina yleensä kierrosten leijuminen ja normaalia reippaampi öljynkulutus.
Tuohon sammahteluun lämpöisellä koneella tuli sellanen ajatus mieleen, että viallinen lämpöanturi saattaisi tehdä tuota, kun ECU ei saa oikeaa tietoa moottorinlämmöistä, niin ei myöskään voi säätää seoksia oikein ja alkaa sitten lopputuloksena nikotella.
Toki moottorin mekaaninen yleiskuntokin kannattaa selvittää, eli onko puristukset yhä tallella ja suht. tasaiset pyttyjen väleillä ja varmaan katsoitkin tulppia vaihtaessa minkä väriset olivat?
Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE
Lähetetty: 15 Elo 2024 18:28
Kirjoittaja Hirppis75
t-map vaihdettu mikä käsittääkseni imuilman paine ja lämtötila anturi. en oo muutakaan lämpötila anturia löytänyt. Tulpat aavistuksen vaaleat mutta nyky polttoaineella taida ollakkaan aivan perinteisen värisiä. pidemmän aikaa hiukan käynti ontunut n. 2000rpm kieppeillä ja polttoaineen kulutus ollu vähän tavallista suurempi jo kauemman aikaa vaikka päästöt ollut aina katsastuksessa hyvät.
Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE
Lähetetty: 15 Elo 2024 21:19
Kirjoittaja duckworth
Hirppis75 kirjoitti: ↑15 Elo 2024 18:28
t-map vaihdettu mikä käsittääkseni imuilman paine ja lämtötila anturi. en oo muutakaan lämpötila anturia löytänyt.
En uskokaan että imuilmanlämpötilaanturin tieto saisi moista aikaan, mutta moottorinlämpöanturi kylläkin. Muistaakseni tollasen joskus vaihdoinki kuratecciin asiakkaan toiveesta, kun oli jos jonkinsortin ongelmaa ko. autossa.
Tuossa osa jota haeskelen tässä:
https://www.motonet.fi/tuote/jaahdytysn ... earch=true
En pane päätäni pantiksi, mutta ehkä kannattaa tutkailla kuitenki

Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE
Lähetetty: 18 Elo 2024 14:08
Kirjoittaja Hirppis75
10 kilsaa toimi taas moitteettomasti. sit alko tyhjäkäyti vaeltelee ja lopulta sammuu. nykii n. 2000-3000 kiekan välillä myös moottori jarrutuksessakin. Häiriön ollessa päällä niin ei vastaa kaasuun kunnolla alemmilla kierroksilla. Mikähän ihme tuota oikein vaivaa????
Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE
Lähetetty: 18 Elo 2024 14:20
Kirjoittaja tursas
duckworth kirjoitti: ↑15 Elo 2024 18:00
Hirppis75 kirjoitti: ↑15 Elo 2024 17:20
Tuohon kotteroon on vaihdettu tulpat, johdot, puola, t-map, kaasuläpän asentotunnistin, egr-venttiili. Mitenhän se mystinen imusarjan takana oleva letku oireilee jos se halkeillu?
Tarkoittanet PCV:n letkua? Vaikuttaa siis huohottimen toimintaan, oireina yleensä kierrosten leijuminen ja normaalia reippaampi öljynkulutus.
Tuohon sammahteluun lämpöisellä koneella tuli sellanen ajatus mieleen, että viallinen lämpöanturi saattaisi tehdä tuota, kun ECU ei saa oikeaa tietoa moottorinlämmöistä, niin ei myöskään voi säätää seoksia oikein ja alkaa sitten lopputuloksena nikotella.
Toki moottorin mekaaninen yleiskuntokin kannattaa selvittää, eli onko puristukset yhä tallella ja suht. tasaiset pyttyjen väleillä ja varmaan katsoitkin tulppia vaihtaessa minkä väriset olivat?
Siellä se vika on niinkuin sanoin heti alussa,,PCV letku
esim,,
https://www.youtube.com/watch?v=vBxm5QjD0PY
Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE
Lähetetty: 19 Elo 2024 04:21
Kirjoittaja Hirppis75
Saakohan sen PCV letkun vaihdettua millään ilveellä irroittamatta imusarjaa?
Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE
Lähetetty: 19 Elo 2024 04:41
Kirjoittaja Hirppis75
Mistähän muualta vois sellasen letkun saada kuin foordilta?
Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE
Lähetetty: 19 Elo 2024 05:44
Kirjoittaja tursas
Onhan noita netti pullollaan, kun guuglaat..ford mondeo mk 3 pcv hose
Ei kait saa vaihdettua muuten..
https://www.youtube.com/watch?v=-TR4pZdXZpg
Re: Mondeo mk3 1.8 bensa duratech HE
Lähetetty: 21 Elo 2024 17:21
Kirjoittaja Hirppis75
Putimpa imusarjan pois ja pcv letku vaikutti ehjältä muuten mutta aika herkähti irtos ja menee takaisin ilman kummempaa voimaa. Liekköhän vuotas ilmaa välitä kun siinä ei oo klemmareitakaan.Pcv venttiili vaikutti ehjältä. Imusarjanläpät oli väljät, pahiten ykkös sylinterin kohalta. liekkö se millaria häiriöitä aiheuttaa käyntiin muutakuin nakutuksen? Vaihtelin niiden paikkoja niin on vähän paremmman tuntuset. Ei oo minkäälaista kokemusta fjoordin moottoreista ni siks aika ulalla kyseisestä laitteesta.