Sivu 1/1
Transitin mk7 kytkin
Lähetetty: 22 Kesä 2024 10:59
Kirjoittaja Valkoselkätikka
Hei. Taloon tuli ensimmäinen forti, 7 korinen transit. Auton kytkin tuntuu joteski vähä oudolta volsujen ja tojotoje jälkee. Kun poljinta nostaa ei vaikutusta, auto ei lähde lipumaan liikkeelle mutta sitten noin puolessa välissä kytin yhtäkkiä vapauttaa ja auto hyökkää liikkeelle. Kärry perässä ja jos vielä ylämäkikin sattuu kohdalle ei tahdo päästä edes liikkeelle. Onko tuo ihan ransujen ominaisuus vai saako kytkytintä säädettyä "pidemmäksi"
Re: Transitin mk7 kytkin
Lähetetty: 22 Kesä 2024 11:44
Kirjoittaja duckworth
Valkoselkätikka kirjoitti: ↑22 Kesä 2024 10:59
Hei. Taloon tuli ensimmäinen forti, 7 korinen transit. Auton kytkin tuntuu joteski vähä oudolta volsujen ja tojotoje jälkee. Kun poljinta nostaa ei vaikutusta, auto ei lähde lipumaan liikkeelle mutta sitten noin puolessa välissä kytin yhtäkkiä vapauttaa ja auto hyökkää liikkeelle. Kärry perässä ja jos vielä ylämäkikin sattuu kohdalle ei tahdo päästä edes liikkeelle. Onko tuo ihan ransujen ominaisuus vai saako kytkytintä säädettyä "pidemmäksi"
Tuo yhtäkkiä puolessa välissä kiinni ottava kytkin ei ole kyllä ollenkaan Fordille tyypillistä, jotain siellä tosiaan on pielessä. Tuntuuko poljin muutoin ihan "normaalilta" en tarkoita liikerataa vaan sitä että onko se pesusienimäinen vai liikkuuko ilman kummitteluja? Jos ns. poljintuntuma kunnossa, sanoisin että syystä tai toisesta työslinteri laatikon sisällä takertelee tai sitten paineasetelma, mutta noita kahta ei kannata arpoa sen kummemmin kun laatikon joutuu joka tapauksessa silloin irroittamaan. Siitä helppo tehdä ainakin etuvetoiseen (itse tein Tourneoon joskus) että loota tulee pois purkamatta apurunkoa onneksi, periaatteessa jos saa keulan tukeville pukeille homman pitäis luonnata
Kannattaa kumminki tutkia/testata noi mitä ensin mainitsin, ennen kun alat purkamaan mitään. Ja vastatakseni tuohon viimeiseen kysymykseen, niin kytkintä ei voi säätää liikeradan puolesta, mutta toki voit koittaa ilmata kytkimen ja katsoa vaikuttaako mitenkään.
Re: Transitin mk7 kytkin
Lähetetty: 23 Kesä 2024 06:50
Kirjoittaja Tessu
Se mitä Voorteja ollu vuodesta 1970 niin voin sanoa että ei oo kytkimet näissä kovinkaan verrattavissa Tojoon tai Volkkariin,vielä on Voortilla matkaa että saavat ne siihen samaan,jos saavat.
Kaikkee muutahan nää tekee mutta luistamaan ei saa jos ei oo levy loppu.
Tuo että ensin ei tapahdu mitään ja sitten nopea kiinniotto,viittais kyllä johonkin mekaniikkaan joka ei liiku takertelematta,mutta mikä ja missä se onkin toinen juttu...
Re: Transitin mk7 kytkin
Lähetetty: 23 Kesä 2024 11:59
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Tessu kirjoitti: ↑23 Kesä 2024 06:50
Se mitä Voorteja ollu vuodesta 1970 niin voin sanoa että ei oo kytkimet näissä kovinkaan verrattavissa Tojoon tai Volkkariin,vielä on Voortilla matkaa että saavat ne siihen samaan,jos saavat.
Kaikkee muutahan nää tekee mutta luistamaan ei saa jos ei oo levy loppu.
Tuo että ensin ei tapahdu mitään ja sitten nopea kiinniotto,viittais kyllä johonkin mekaniikkaan joka ei liiku takertelematta,mutta mikä ja missä se onkin toinen juttu...
Toinen mikä vaikuttaa kytkintuntumaan ja toimintaan on jos alkuperäinen kaksoismassavauhtipyörä on vaihdettu kiinteäksi.
Meillä on dieselauto jonka kaksoismassavauhtipyörä on vaihdettu kiinteään vauhtipyörään ja kaksilevykytkimeen. Tuolla saa mainoksen mukaan kevyemmän poljintuman ja 40% enemmän pitoa.
Minun käytössäni sillä saa lähinnä töksähtelevän ajotyylin kun en ole tottunut tuollaiseen tuntumaan.
