Sivu 1/1
Focus 2010 etuiskarin ylpään välys
Lähetetty: 23 Touko 2024 20:39
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Kesärenkaiden vaihdon jälkeen vaimo ilmoitti että laitoit sitten kolisevat renkaat.
Totisesti montun yli ajaessa etupäästä kuuluu tai pikemminkin tuntuu epämääräinen pehmeä kolahdus. Tai kolahduskin on liian "kova" termi.
Tutkin etupäätä enkä löydä väljää koiranluista, alapallonivelestä, raidetangon päästä enkä tukivarren puslista.
Ainoastaa iskarin yläpäässä on pienoinen väljä ylös/alas-suunnassa. Eli kun keula on nostettu korista ja pyörät roikkuvat vapaana niin pyörää ylös alas nytkyttäessä iskarin yläpäässä tuntuu sormeen pieni välys ja iskarin pultin pää elää pari milliä.
Onko raadilla kokemusta tuosta iskarin yläpään laakerista että minkä verran siinä kuuluu/saa olla ylösalas väljää?
Käännettäessä se ei töki yhtään.
Re: Focus 2010 etuiskarin ylpään välys
Lähetetty: 23 Touko 2024 22:28
Kirjoittaja Taunusautomaatti
eikö talvikumeilla kolissut?
Oliko jousi ehjä? Talvella tuli vaihdettua katkennut -10 focuksen etujousi.
Mutta ei tullut kokeiltua yläpään välystä.
Pallonivelenkin väljä on kyllä joskus vaikea tuntea ilman ravistimia.
Re: Focus 2010 etuiskarin ylpään välys
Lähetetty: 23 Touko 2024 22:44
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Talvirenkailla ei ole ehkä huomannut kun ne on pehmeämmät. Kesärenkaat on kovemmat niin pikku väljä tulee varmaan herkemmin ilmi.
Jousi on ehjä. Sen tarkastin ja olen jouset pari vuotta takaperin vaihtanutkin.
Retuutin kyllä oikein kunnolla enkä tunne välystä pallonivelessä.
Re: Focus 2010 etuiskarin ylpään välys
Lähetetty: 24 Touko 2024 07:46
Kirjoittaja Taunusautomaatti
onhan ne jousijalan yläpään pultit oikeassa momentissa?
Heiluuko molemmat puolet samalla lailla?
Re: Focus 2010 etuiskarin ylpään välys
Lähetetty: 24 Touko 2024 15:23
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Tarkoitatko niitä pultteja joilla se kiinnittyy koriin vai sitä iskarin pään mutteria?
Ainakin ne koriin kiinnityksen pultit on kunnolla kiinni. Momentista en tiedä.
Samoin sen iskarin pään mutterin kokeilin että se on kireällä mutta oikeasta momentista en tiedä siinäkään. EI siihen paikallaa pääse kuin lenkkiavaimella käsiksi.
Kuskin puolen välystä ei oiken päässyt tutkimaan kun se poikittaistuki on siinä päällä tiellä.
Jotenkin tuntuu, että se klonksahdus tulee siitä kun pyörä putoaa roikkumaan vapaasti ja liikerata loppuu.
Re: Focus 2010 etuiskarin ylpään välys
Lähetetty: 27 Touko 2024 14:37
Kirjoittaja MrHakukone
Vaikeahan noita kolinoita on välillä paikantaa,
mutta ei taida niin isoa kuoppaa olla, että normiajossa liikerata loppuis iskarista.
Tietty jos on paljon vauhtia ja iso pudotus, mutta silloinkin äänen luulisi olevan aika harvinainen.
Korjasin muuten yhden fiestan etupään kolahtelut purkamalla iskarit irti ja putsaamalla ja rasvaamalla
yläpään laakerit, kunnes huomasin, että joku noheva asentaja oli joskus asentanut
jousen ylösalaisin. Sopi periaatteessa molemminpäin, mutta meni niin kaarelle väärinpäin ollessa,
että otti välillä koriin kiinni.
Re: Focus 2010 etuiskarin ylpään välys
Lähetetty: 27 Touko 2024 16:55
Kirjoittaja PiuhaPoikki
MrHakukone kirjoitti: ↑27 Touko 2024 14:37
Vaikeahan noita kolinoita on välillä paikantaa,
mutta ei taida niin isoa kuoppaa olla, että normiajossa liikerata loppuis iskarista.
Tietty jos on paljon vauhtia ja iso pudotus, mutta silloinkin äänen luulisi olevan aika harvinainen.
Niin se taitaa olla.
Voi olla paras käydä kysymässä katsastusmieheltä, että koliseeko se hänen mielestään. Se päivä kun tässä lähestyy....
Re: Focus 2010 etuiskarin ylpään välys
Lähetetty: 27 Touko 2024 22:09
Kirjoittaja Taunusautomaatti
ajaessa tuskin koskaan jousen /iskarin ulosjoustovara loppuu...vaatisi jo melkoista hyppimistä.
Yläpään laakeri voi kyllä kolista jos rikki tai joku kuula karannut.
Tuossa vähä aika sitten vaihdoin mondeon takakoiran luut, niissäkin oli olemattoman pieni välys kun oikeen käytti voimaa, pienell nykimisellä ei tuntunut. Mutta kolina lakkas kun vaihtoi ne.
Katsastuksessa on hyvät ravistimet luulisi niissä kuuluvan ja näkyvän klappi.
Re: Focus 2010 etuiskarin ylpään välys
Lähetetty: 07 Kesä 2024 07:11
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Katsastushenkilö löi leiman paperiin eikä puhunut kolinoista mitään.
K-arvokin oli 0,2 vaikka rouva ajelee dieselille epämiellyttävää lyhyttä työmatkaa.
Joskus sitä yllättyy positiivisesti kun vikalistaa lähdettiin hakemaan ja tulikin vuosi lisää ajoaikaa
