Sivu 1/2
Surkea päivä liikenteessä
Lähetetty: 17 Maalis 2005 20:07
Kirjoittaja Basisti
Huh huh... viitisensataa autoa kolareissa uudellamaalla.
Onneksi suurin osa taisi selvitä peltivaurioilla, kolmesta menehtyneestä puhuivat uutisissa.
Toivottavasti kaikki klubilaiset säilyivät ehjänä.
Lähetetty: 17 Maalis 2005 20:59
Kirjoittaja Tonski
Ikävää kuvaahan ne uutisissa näytti.
Pistää ihmettelemään että miksi ei suomalaiset osaa enää ajaa kun sataa lunta, talvi on joka vuosi ja nytkin jo näin pitkällä eli ei varmasti keli yllätä...
Lähetetty: 17 Maalis 2005 22:44
Kirjoittaja Tony
Lähetetty: 17 Maalis 2005 23:16
Kirjoittaja ZyaS
on se vaan ihmeellistä tuo suomalaisten ajotaidottomuus näin talvella..
no olihan olosuhteetkin aika kehnot alijäähtynyttä vettä sato ja jääty tien pintaa mutta oishan se pitäny ymmärtää ettei siellä voi samalla tavalla ajaa kun kesällä ja toissa päivänä. itsekkin kyllä yllätyin että oli eilistä paljon paljon liukkaampaa, risteyksestä lähtiessä kattelin vaan että kiva kiva tossahan on kuivaa asfalttia mutta perkl.. se olikin peli jäällä..
Lähetetty: 18 Maalis 2005 08:47
Kirjoittaja mjtee
ZyaS kirjoitti:no olihan olosuhteetkin aika kehnot alijäähtynyttä vettä sato ja jääty tien pintaa mutta oishan se pitäny ymmärtää ettei siellä voi samalla tavalla ajaa kun kesällä ja toissa päivänä. itsekkin kyllä yllätyin että oli eilistä paljon paljon liukkaampaa, risteyksestä lähtiessä kattelin vaan että kiva kiva tossahan on kuivaa asfalttia mutta perkl.. se olikin peli jäällä..
Veljeni kuittasi -00 1.9i bmw:n sutineen vitosella satasesta. Tervejärkinen ihminen kun on, niin ajeli sitten totaalisen hissukseen väistellen muita suhareita ja onnistuikin siinä, kuten ehkä 100000 muuta autoilijaa. Tässä päivittelyssä nyt monet haluavat jättää huomiotta muutaman asian, joiden yhteisvaikutus onkin tänään lööpeissä. Keli oli hlinna-hki-motaria päivittäin ajavan veljeni mukaan talven petollisin ja toiseksi liukkain. Koko tuolla alueella autolla ajavista kolaroi ehkä 1%. Syypäitä suuriin kolarisumiin ei olleet edes kaikki siihen joutuneet vaan lähinnä ne kahjoimmat, jotka puski päälle - erityisesti raskas kalusto teki pahaa jälkeä. Liikennemäärät kyseisillä kolaripaikoilla ovat hiukan toista luokkaa kuin muualla maassa. Idioottijakauma on sama koko maassa: paljon ihmisiä - paljon ääliöitä.
Minusta onkin ikävää lukea ympäriinsä kommentteja, joiden mukaan koko Suomi tai edes sen eteläinen osa on täynnä kelvotonta ratinvääntäjää. Huomatkaa, että kyllä sinne kolarisumppuihin sattui varmasti muualtakin muuttaneita ja vastaavasti moni välinpitämätön paikallinen selvisi onnella ongelmitta. Se, että jokunen kymmenen täydellistä &#!¤päätä järjestää tällaisen shown ei pitäisi olla peruste teilata koko lääniä.
Lähetetty: 18 Maalis 2005 09:10
Kirjoittaja iegres
Joo, kyllä on aihe puhuttanut. Serkku-poika soitteli eilen aamulla että Lahden motarilla on hyvä läjä autoja. Surffasin sitten Hesarin nettisivuja ja löytyi jo tietoa.
On se kyllä älytöntä toi ihmisten ajattelutapa. Ite kun lähdin eilen aamulla liikenteeseen niin tuntu taas samalta kun joka syksyn ja talven vaihteessa. Tuntuu ettei osais ajaa enää yhtään ja tuntuupa liukkaalta. Kyllä sitten nopeus ja turvavälit sovitettiin sen mukaan.
Jos tällänen keli ois tapahtunu keskitalvella niin tuskin olisi samanlaista kaaosta. Se on just sitä, kun jengi tottunu ajelemaan aurinkoisella ja kuivalla asfaltilla.
Miten ei voi ymmärtää, että kun on satanut koko yön lunta niin se tie ei olekaan niin kuiva ja pitävä?
Lähetetty: 18 Maalis 2005 11:27
Kirjoittaja Franu
Mielestäni osasyy moiseen kolarisumaan on nykyautojen laatu (tai se mitä mainoksissa lupaillaan). Autot on niin hyviä että unohdetaan luonnonolot koska "tämä peli on hyvä säällä kun säällä"!
On luistonestoa ja ABS:ää yms. yms. joten ei tartte vähentää nopeutta vaikka ois huono keli.......
Ite onneksi säästyin kolareilta ja kolaripaikoilta eilen...

Lähetetty: 18 Maalis 2005 11:31
Kirjoittaja K.S.
Turvaväli.. asia jota kehä III sisäpuolella asuvat eivät ole sisäistäneet.

Lähetetty: 18 Maalis 2005 14:01
Kirjoittaja mkh
On luistonestoa ja ABS:ää yms. yms. joten ei tartte vähentää nopeutta vaikka ois huono keli.......
Taitaa edelleenkin paras luiston esto yms. systeemi olla ratin ja penkin välissä. Minun mielestä tälle talvea ei ole ollut huonoa keliä vaan huonojakuskeja. Itse ajelen n.180km päivittäin, kylläkin pitkin kainuun korpimaisemia, mutta on sielläkin niitä jotka vauhti on vähintään sata ja äly nolla.
Lähetetty: 18 Maalis 2005 14:42
Kirjoittaja TeRoK
Joo ja monella kaupunkialueella asuvalla saato olla jo kesäkumit alla kun kumminkin suolalla tiet pidetään puhtaana.
Lähetetty: 18 Maalis 2005 15:36
Kirjoittaja p3
venäläistärulettia tähän aikaan vuodesta ajaa kesäkumeilla, ikävä paikka jos on pakko mennä.
itellä ei ole onneksi vielä koskaan ajokeli totaalisesti yllättäny, aina on olosuhteet nähny ja voinu varautua tilanteen mukaan.
kaikenvaravakuutukset ja kaikenmailman turvatyynyt vaikuttaa myös tuohon liikennekäyttäytymiseen.
Lähetetty: 18 Maalis 2005 23:28
Kirjoittaja Basisti
Parisataa autoa lunastukseen... vakuutusyhtiöille arviolta 2M€:n lasku.
Tieliikennelaitosta ei sentään tällä kertaa syytetä. Kuvittelisin että tekevät kaiken minkä voivat resurssiensa rajoissa.
Tiehallinnon kunnossapitopäällikkö Tapani Angervuoren mukaan ongelmat liittyivät osaksi ennustukseen, joka lupasi huonoa keliä, vaikka se todellisuudessa oli erittäin huono (
http://www.mtv3.fi/ ).
Eiköhän sitä jokaisen kuljettajan pitäisi osata keli tunnistaa liikenteessä ollessaan. Suurimman osan kohdalla näin uskonkin olevan. Vaan eipä tällaisilla keleillä sekaan tarvita kuin pari "ylikuljettajaa", ja soppa on valmis.
Ja kyllähän nuo luistonestot ym. ajonvakautusjärjestelmät hankaloittavat todellisen liukkauden hahmottamista.
Lähetetty: 19 Maalis 2005 11:03
Kirjoittaja jype
oli taas yllättäen KELIN vika koko onnettomuus...

tai RASKAAN kaluston

on se kumma kun sitä vikaa ei itsestä löydä, ketuttaa jo tuo rekkojen morkkaaminen
Lähetetty: 19 Maalis 2005 13:32
Kirjoittaja ZyaS
kyllä osan kolarisumista voi vierittää ammattiliikenteen päälle, ei tietenkään kokonaan.. mutta eikös ammattikuskien olis tarkotus "olla parempia kuskeja kun muiden" kun ajavat työkseen paljon. ja näin ollen pitäis tajuta että keli on "huono" kun se sitä tosiaan on. yksikin meillä töissä käynyt torstaina kolariin joutunut asiakas sanoi että tuli vielä rekka koko sen noin kymmenen auton ketjukolarin perään reilua vauhtia.
Ps. ja kenenkään ei oo tarkotus ottaa tätä henkilökohtaisesti koska ilman ammattiliikennettä suomi "seisahtuu".
Lähetetty: 19 Maalis 2005 14:03
Kirjoittaja TuningUkkeli
No sori vaan Hesalaiset jos yleistän, ei siellä osata ajaa.

Heti kun tulee lunta/jäätyy tiet niin siellä ollaan kuin pullopersesiat.

Ajetaan PERSEESSÄ kiinni oli sumu, liukas, lunta 1m tai kuiva asfaltti.

Ja nyt taas näkee miten käy. Ei tarvitse enempää kertoakaan.

Lähetetty: 19 Maalis 2005 16:22
Kirjoittaja jype
ZyaS kirjoitti:kyllä osan kolarisumista voi vierittää ammattiliikenteen päälle, ei tietenkään kokonaan.. mutta eikös ammattikuskien olis tarkotus "olla parempia kuskeja kun muiden" kun ajavat työkseen paljon. ja näin ollen pitäis tajuta että keli on "huono" kun se sitä tosiaan on. yksikin meillä töissä käynyt torstaina kolariin joutunut asiakas sanoi että tuli vielä rekka koko sen noin kymmenen auton ketjukolarin perään reilua vauhtia.
Ps. ja kenenkään ei oo tarkotus ottaa tätä henkilökohtaisesti koska ilman ammattiliikennettä suomi "seisahtuu".
Onhan sillä selvä ero kun vertaa rekkojen ja henkiloautojen kolareiden määrää, ja sit vielä kun kahtoo ajolilometrejä minkä välillä kolarit tapahtuu
Lähetetty: 19 Maalis 2005 17:38
Kirjoittaja Basisti
Mitä siinä voi rekkakuski tehdä, kun raskaalla kuormalla ajaa kelin mukaan, ja joidenkin on pakko ängetä väkisin ohi vain joutuaakseen nopeasti jarruttelemaan rekan edessä.
Pitäisikö rekkakuskin hidastaa saadakseen eteensä riittävä turvaväli? Jos näin, niin eikö siihen eteen kohta pöllähdä toinen auto...
Kyllä ihmisten pitäisi ymmärtää ettei rekka, liukkaalla ainakaan, pysähdy samalla matkalla kuin henkilöauto. Ja jos rekkakuskit ajaisi kahtakymppiä liukkailla keleillä ni olishan se ohittelu aika hurjaa.
Lähetetty: 19 Maalis 2005 17:44
Kirjoittaja TuningUkkeli
Basisti kirjoitti:Mitä siinä voi rekkakuski tehdä, kun raskaalla kuormalla ajaa kelin mukaan, ja joidenkin on pakko ängetä väkisin ohi vain joutuaakseen nopeasti jarruttelemaan rekan edessä.
Pitäisikö rekkakuskin hidastaa saadakseen eteensä riittävä turvaväli? Jos näin, niin eikö siihen eteen kohta pöllähdä toinen auto...
Kyllä ihmisten pitäisi ymmärtää ettei rekka, liukkaalla ainakaan, pysähdy samalla matkalla kuin henkilöauto. Ja jos rekkakuskit ajaisi kahtakymppiä liukkailla keleillä ni olishan se ohittelu aika hurjaa.
Niinpä. Tuossa oli hurjastelijoista, mutta entäs sitten nämä hidastelijat??? Rekat joutuu menemään 75km/h ajavista ohi koska rekoillan on aikataulut.
Minun mielestä pitäis sakottaa myös alinopeutta ajavia, se vaarantaa liikennettä siinä missä ylinopeutta ajavatkin.
Lähetetty: 19 Maalis 2005 18:00
Kirjoittaja janzamar
aivan ,hidastelijat..pakko päästä raskaan ajoneuvon eteen..ja sitten se vauhti kummasti hiipuu...rrkele että voikin olla ärsyttävää..
ja kun sitä malttia pitää sitten kumminkin löytyä..
jokusen kerran on tehnyt kyllä mieli tuupata ojaan...
mutta kun niin vaan ei saa tehdä..lasit sotkuun kun ei tulla takaisin
kaistalle riittävän kaukaa..ihan keulan eteen ..ja sitten hidastuu..
ajaisivat taksilla tuommoiset kun ei oikeestaan olis omin päin liikenteeseen asiaa..
Lähetetty: 20 Maalis 2005 12:33
Kirjoittaja ZyaS
no joo.. onhan se vaikeaa pitää tosiaan rekalla pidempää turvaväliä kun aina joku änkee siihen eteen.. ja aikasta vähän niitä kolareita tosiaan kilometreihin suhteutettuna kuitenkin sattuu meillä suomessa.
itse tulee välillä annettua tietä risteyksissä raskaalle kalustolle kun se on kuitenkin aika raskasta kuorma päällä joka risteyksessä pysähtyä ja lähteä ykkösestä ylöspäin niitä vaihteita kelamaan.

Lähetetty: 21 Maalis 2005 22:23
Kirjoittaja Luokyio
Lähetetty: 21 Maalis 2005 22:27
Kirjoittaja janzamar
Lähetetty: 21 Maalis 2005 22:47
Kirjoittaja Herkko
Kyllä ottaa joskus kupoliin nämä jotkut
niin sanotut "ammattimiehet"rekan ratissa.
Pitää roikkua metrin päässä henkilöauton takapuskurista
vaikka vauhtia ois 90-100.
Siinä ei kerkiä kissaa sanoa ko rekka on perseessä
jos joutuu vetämään liinat kiinni jostain syystä.
Eikö niissä muuten pitäis olla rajoittimet...?
Ei taida monella virmalla olla käytössä.
Nimim.vasta vasemman peilin ryhmittyessä
menettänyt,kun"ammattimiehellä"
ei ollut aikaa hiljentää.
Se jätkä ois muuten saanu nokkaan ku oisin vielä tavoittanut.

Lähetetty: 21 Maalis 2005 22:49
Kirjoittaja Herkko
Korjaan,oikean ovipeilin...
Lähetetty: 21 Maalis 2005 22:51
Kirjoittaja janzamar
..joo,niitäkin on..
yks pässi yhdistelmän vetäjä täydessä sorakuormassa
ohitti toista ylämäessä että hiekka pölisi ja rapina kävi laseissa..
pääs vaivoin ohi..ja seuraavasta rampista oikealle...
keitti kyllä yhtä sun toista...
