Ford Sierra etupyöränlaakerin vaihto, kuvilla
Lähetetty: 13 Touko 2024 16:47
Laakeri oli päässy elämänsä loppusuoralle, ei vielä rikki, mutta vähän rahisi jo katsastusmiehenkin mielestä
Nappasin navan irti, paikallaankin se teoriassa olisi mahdollista vaihtaa, kuitenkin kun prässi löytyy niin
on se älyttömän paljon helpompaa näin.
Tavoilleni uskollisena käytin halvinta mahdollista laakeripakettia joka saksasta löytyi.
Maksoi vähän reilu 10,- (sisälsi laakerit ja akselitiivisteen)
Laakerit on tavalliset kartiorullalaakerit, ulkomitta 60mm sisä 35mm molemmin puolin.
Koneistus tehty navassa tarkasti, niin mitään säätämistähän näissä ei ole,
kuten tuo kiristysmomenttikin antaa ymmärtää
Eli suojakuppi irti, oli ruostunut niin joutu vähän käyttämään voimaa.
Mutteri pois, toisessa akselissa sitten tietenkin vasenkätinen kierre (näissä uudemmissa sierroissa)
ja prässillä akseli irti laakerista
Tässä osien järjestys ulkokoolit irrotettuina, akselitiiviste oli sökö
ja ulompi laakeri
Laakeri irti prässillä
Uudet ulkokoolit paikalleen
Kasatessa navan puolelle uusi sisäkooli ja akselitiiviste
Sitten napa sopivalla holkilla ja prässillä paikalleen, siis painetaan sisäkoolin reunasta
Toinen sisäkooli, "prikka" ja napamutteri ( kiristysmomentti 310-350Nm)
Silikonilla varmistaen kuppi päälle, kun tosiaan kärsi irroituksessa.
Ford Sierra etulaakeri etupyöränlaakeri laakerivaihto etupyörä laakeri
Nappasin navan irti, paikallaankin se teoriassa olisi mahdollista vaihtaa, kuitenkin kun prässi löytyy niin
on se älyttömän paljon helpompaa näin.
Tavoilleni uskollisena käytin halvinta mahdollista laakeripakettia joka saksasta löytyi.
Maksoi vähän reilu 10,- (sisälsi laakerit ja akselitiivisteen)
Laakerit on tavalliset kartiorullalaakerit, ulkomitta 60mm sisä 35mm molemmin puolin.
Koneistus tehty navassa tarkasti, niin mitään säätämistähän näissä ei ole,
kuten tuo kiristysmomenttikin antaa ymmärtää
Eli suojakuppi irti, oli ruostunut niin joutu vähän käyttämään voimaa.
Mutteri pois, toisessa akselissa sitten tietenkin vasenkätinen kierre (näissä uudemmissa sierroissa)
ja prässillä akseli irti laakerista
Tässä osien järjestys ulkokoolit irrotettuina, akselitiiviste oli sökö
ja ulompi laakeri
Laakeri irti prässillä
Uudet ulkokoolit paikalleen
Kasatessa navan puolelle uusi sisäkooli ja akselitiiviste
Sitten napa sopivalla holkilla ja prässillä paikalleen, siis painetaan sisäkoolin reunasta
Toinen sisäkooli, "prikka" ja napamutteri ( kiristysmomentti 310-350Nm)
Silikonilla varmistaen kuppi päälle, kun tosiaan kärsi irroituksessa.
Ford Sierra etulaakeri etupyöränlaakeri laakerivaihto etupyörä laakeri