Sivu 1/1

Focus MK1, MK2 pakosarjan vuoto, korjaus

Lähetetty: 13 Touko 2024 11:20
Kirjoittaja MrHakukone
En tiedä, onko tyypillinen vika näissä, mutta omalle kohdalle sattunut jo kaksi.
N. 200 000 mittarissa, ainakin kertaalleen vaihdettu jousto- osa, mutta vuotaa nyt eri kohdasta, käryää sisälle.

No, pakosarjan irroittaminen on suht yksinkertainen homma.
Kuva
Sitten rälläkkää, tai mikä mieluisin metallinleikkaamistyökalu onkaan

Kuva
Vuotokohta on tässä, hitsaussauma irtoaa. kuva hiekkapuhalluksen jälkeen
Kuva
Lisää esimerkiksi rälläkkää
Kuva
Mig, tai muu hyvä hitsaus
Kuva
Sitten ulkosauma takaisin kiinni, testasin vielä vuodot paine- ilmalla
Kuva

Uusi sarja ei kai maksa sekään kun reilun satasen? Mutta on nämä ihan helppo korjatakin.

focus mk1 pakosarja, pakosarjavuoto, vuotava pakosarja focus mk2, pakosarjan hitsaaminen, korjaaminen.

Re: Focus MK1, MK2 pakosarjan vuoto, korjaus

Lähetetty: 20 Tammi 2025 16:41
Kirjoittaja MrHakukone
Jahas,
sama pakosarja n.50 000 km myöhemmin. Kollektori halki, ei ole ikuisia,
varsinkaan omatoimihitsauksen jäljiltä.
Kuva
Karstan määrä on tämmöisessä öljyä kuluttamattomassa moottorissa aika kohtuullinen.
Polttoaineena 95e10
Kuva

Re: Focus MK1, MK2 pakosarjan vuoto, korjaus

Lähetetty: 20 Helmi 2025 16:57
Kirjoittaja MrHakukone
No niin!
Autodokilta 123,-
Sisälsi tiivisteet, uudet pultit ja mutterit
Kuva
Eihän tuo työnjälki ihan alkuperäistä vastaa, kollektori on enempi pallo ja lähtö hassusti vino.
Paikalleen tosin sopii suoraan kuin alkuperäinenkin.
Kuva

Re: Focus MK1, MK2 pakosarjan vuoto, korjaus

Lähetetty: 20 Helmi 2025 19:25
Kirjoittaja Tessu
Tuossa varmaan lämpö tekee tehtävänsä,entisajan valurauta sarjat kyllä kesti mutta niitäkin halkesi Kentinkoneissa siitä keskikohdalta,joskus mekaaninan rasitus halkasi jostain.
Jotenkin tuossa lämpölaajentaa ja sitten ratkee.

Re: Focus MK1, MK2 pakosarjan vuoto, korjaus

Lähetetty: 21 Helmi 2025 18:12
Kirjoittaja Mk3Mondeo
MrHakukone kirjoitti: 20 Helmi 2025 16:57 No niin!
Autodokilta 123,-
Sisälsi tiivisteet, uudet pultit ja mutterit
Kuva
Eihän tuo työnjälki ihan alkuperäistä vastaa, kollektori on enempi pallo ja lähtö hassusti vino.
Paikalleen tosin sopii suoraan kuin alkuperäinenkin.
Kuva
Tuohon hintaa ei kannata edes harkita hitsailuja tai muita poppakonsteja. Aikanaan Vag:iin maksoi tarvikkeena lähes 500€ kun siitä oli kaksi kattia mukana, kaksi pakosarjan putkea per katti.

Re: Focus MK1, MK2 pakosarjan vuoto, korjaus

Lähetetty: 21 Helmi 2025 18:29
Kirjoittaja duckworth
Mk3Mondeo kirjoitti: 21 Helmi 2025 18:12
MrHakukone kirjoitti: 20 Helmi 2025 16:57 No niin!
Autodokilta 123,-
Sisälsi tiivisteet, uudet pultit ja mutterit
Kuva
Eihän tuo työnjälki ihan alkuperäistä vastaa, kollektori on enempi pallo ja lähtö hassusti vino.
Paikalleen tosin sopii suoraan kuin alkuperäinenkin.
Kuva
Tuohon hintaa ei kannata edes harkita hitsailuja tai muita poppakonsteja. Aikanaan Vag:iin maksoi tarvikkeena lähes 500€ kun siitä oli kaksi kattia mukana, kaksi pakosarjan putkea per katti.
Jep, ei kovin kustannustehokasta näemmä Focuksen kohdalla..

Oma muun merkkinen vertaus menee tonne GM:n puolelle, pakosarja pelkkä se valurautaosuus kanteen taitaa halvimmillaan päältä 200e ja väliputki joustolla katteineen 300-500e, siinä kannatti jo harrastella eli oikasuttaa laipasta kieroksi mennyt pakosarja (50e) ja hitsailla uutta (12e) joustoo :D

Re: Focus MK1, MK2 pakosarjan vuoto, korjaus

Lähetetty: 21 Helmi 2025 19:18
Kirjoittaja Mk3Mondeo
duckworth kirjoitti: 21 Helmi 2025 18:29
Mk3Mondeo kirjoitti: 21 Helmi 2025 18:12

Tuohon hintaa ei kannata edes harkita hitsailuja tai muita poppakonsteja. Aikanaan Vag:iin maksoi tarvikkeena lähes 500€ kun siitä oli kaksi kattia mukana, kaksi pakosarjan putkea per katti.
Jep, ei kovin kustannustehokasta näemmä Focuksen kohdalla..

Oma muun merkkinen vertaus menee tonne GM:n puolelle, pakosarja pelkkä se valurautaosuus kanteen taitaa halvimmillaan päältä 200e ja väliputki joustolla katteineen 300-500e, siinä kannatti jo harrastella eli oikasuttaa laipasta kieroksi mennyt pakosarja (50e) ja hitsailla uutta (12e) joustoo :D
Lähipiirissä toteutui tuo GM:n valurautasarjan hajoaminen. Räpätti kylmänä mutta kuumana ei juuri yhtään. Hintaa taisi olla vuosia sitten juuri tuo 200€. Vaihdettaessa meni kahteen osaan eli oli juuri katkeamassa lopullisesti.

Re: Focus MK1, MK2 pakosarjan vuoto, korjaus

Lähetetty: 21 Huhti 2025 21:46
Kirjoittaja RENNIE
Itsellä tehtiin just tuo sama homma noin vuosi takaperin. Oli muuten mielestäni erittäin vaikea homma irrottaa saati asentaa takaisin paikalleen, mutta säästettiinpä muutama kymppi!

Lisäksi tuo rahansäästö ei ollut syy, miksi päädyttiin korjaamaan vanha. Olin jopa ostanut uuden pakosarjan (kotimainen Fenno), mutta verrattuani sitä alkuperäiseen, päätimme kuitenkin palauttaa sen liikkeeseen ja korjata alkuperäisen. Tarvike oli niin ala-arvoisen näköinen, kuten tuossa kuvissakin näkyy. Ensiputket on halkaisijaltaan pienemmät, niitä ei ole muotoiltu kollektoriin, kollektori on pallomainen ja selvästi pienempi ja myös lähtöputken halkaisija huomattavasti pienempi kuin alkuperäisessä. Sitä en tosin tiedä, olisiko "surkeampi" pakosarja jopa ollut oikeasti taloudelliseen ajotapaan ja meidän nopeusrajoituksille jopa kulutusta vähentävä. Tulipahan painittua pari viikkoa auton alla! :D

Re: Focus MK1, MK2 pakosarjan vuoto, korjaus

Lähetetty: 22 Huhti 2025 15:00
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Ja sitten kun ettii oikeen halvan kaupan niin ei kannata edes miettiä korjausta...
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 105-izawit
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 091508-jmj

Ja jossei ite viitti auton alla puuhata niin poikkee hakemassa putken ja sitten vaihtoon esim
https://fs.ee/fi/ajoneuvon-huolto/

Takasin tullessa peräkontti täyteen sakua ja lonkeroa niin korjauksen saa sillä säästöllä ilmaiseksi... ;)