Sivu 1/3
1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 08 Touko 2024 21:44
Kirjoittaja Veevee
Morjenstas!
Itsellämme on nyt alla 2018 käyttöönotettu ja 114tkm ajettu ,1.0 ecoboost+manuaali focus. Takana on 2013-vuoden vastaava, josta öljymuhju sihdissä klassisesti räjäytti koneen. No tästä näin myöhäisesti oppineena on alkanut hirvittämään tuo ajatus tulevasta ja haluaisinkin nyt kuulla plussia ja miinuksia ja mielipiteitä siitä olisiko aivan älytöntä vaihtaa kyseinen litranen tuohon isompaan 1.5 ecoboostiin.
Vaihdokkivaihtoehdot ovat kaikki 2015-2017 automaatilla varustettuja, suurinpiirtein nykyisen kilometreillä olevia 1.5ecoboosteja, focuksen farkkuja ja mondeoita. Mitenkäs laatikko? Onko sama boksi, kuin litrasessa ja ei kestä esimerkiksi ryömittämistä (jos oikein muistan niin litrasessa ainakin ylikuumentumista ruuhkissa (onko niitä edes suomessa

))
Tietenkin ainahan nuo ovat yksilöitä ja ylläpidosta kiinni, mutta perusperiaatteena!
Ajatuksia ja kommentteja, risuja ja ruusuja Khiiiitous!
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 09 Touko 2024 11:19
Kirjoittaja Taunusautomaatti
eiköhän se ole kaikissa nykyaikaisissa automaateissa ongelma tuo että eivät kestä ryömittämistä koska niissähän on ihan "tavallinen kytkin" jota robotti sitten luistatttaa.... Eli teknisesti samanmoinen kuin manuaalin kytkin....luistatus hinkkaa levyä.
Märkäkytkin kestänee paremmin kuin kuiva. Mutta ei tietty kumpikaan vastaan hyrdaulista automaattia joka kestää luistatusta eri lailla...mutta vie enempi bensaa....
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 09 Touko 2024 12:11
Kirjoittaja duckworth
Taunusautomaatti kirjoitti: ↑09 Touko 2024 11:19
eiköhän se ole kaikissa nykyaikaisissa automaateissa ongelma tuo että eivät kestä ryömittämistä koska niissähän on ihan "tavallinen kytkin" jota robotti sitten luistatttaa....
Kyllähän nykyautomaateistakin valtaosa taitaa olla DCT ja jopa momenttimuuntimella, eli ei ne kaikki oo robottiautomaatteja
Taunusautomaatti kirjoitti: ↑09 Touko 2024 11:19
Mutta ei tietty kumpikaan vastaan hyrdaulista automaattia joka kestää luistatusta eri lailla...mutta vie enempi bensaa....
Veikkaisin että tän päivän 8-vaihteinen momenttimuunninaski vie vähemmän ku manuaali

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 09 Touko 2024 13:04
Kirjoittaja yritäedes
Veevee kirjoitti: ↑08 Touko 2024 21:44
Morjenstas!
Itsellämme on nyt alla 2018 käyttöönotettu ja 114tkm ajettu ,1.0 ecoboost+manuaali focus. Takana on 2013-vuoden vastaava, josta öljymuhju sihdissä klassisesti räjäytti koneen. No tästä näin myöhäisesti oppineena on alkanut hirvittämään tuo ajatus tulevasta ja haluaisinkin nyt kuulla plussia ja miinuksia ja mielipiteitä siitä olisiko aivan älytöntä vaihtaa kyseinen litranen tuohon isompaan 1.5 ecoboostiin.
Vaihdokkivaihtoehdot ovat kaikki 2015-2017 automaatilla varustettuja, suurinpiirtein nykyisen kilometreillä olevia 1.5ecoboosteja, focuksen farkkuja ja mondeoita. Mitenkäs laatikko? Onko sama boksi, kuin litrasessa ja ei kestä esimerkiksi ryömittämistä (jos oikein muistan niin litrasessa ainakin ylikuumentumista ruuhkissa (onko niitä edes suomessa

))
Tietenkin ainahan nuo ovat yksilöitä ja ylläpidosta kiinni, mutta perusperiaatteena!
Ajatuksia ja kommentteja, risuja ja ruusuja Khiiiitous!
2015-2017 Focuksessa (Mk3.5) oli siis 1.5 ecoboost nelisylinterinen kuivalla jakopään hihnalla. Ketjuvetoinen 1.5 kolmisylinterinen tuli vasta Mk4 2018-2019.
Tuossa nelisylinterisessä on ollut huolia kannentiivisteen ja sylinteriputkien kanssa, varsinkin jos kone on päässyt ylikuumenemaan. Mutta eihän ne tietenkään kaikki hajoa - paljon hyvääkin tuossa moottorissa on. Mutta onko se 7-9 vuotiaana "varmempi vaihtoehto" nykyiselle, on mielestäni hieman kyseenalaista. Jos nykyinen auto toimii hyvin, niin vaihdattaa siihen jakohihnan, jos ei ole jo vaihdettu, öljynpumpun hihnan ja puhdistuttaa öljysihdin? Ja varmasti oikeat öljyt sisään!
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 09 Touko 2024 19:03
Kirjoittaja Veevee
Noh. Kysytäänpäs sitten näin päin. Jos itselläsi olisi valittavana joko mk3.5 1.0 ecoboost manuaaliaskilla (125hv) tai mk3.5 1.5 ecoboost automaatilla (182hv) kumpaisessakin 115tkm +-10tkm niin kumpaan kallistuisit.
Minua lähtökohtaisesti ihan hieman sieppaa tuo litraiseen liittyvä, täälläkin ehdotettu ”vaihda jakopää 70tkm välein” kun valmistaja lupaa ~260tkm ja vanhat hihnakoneetkin oli 160tkm. On aikamoista mielestäni teettää 1500€ remontteja kolmanneksella valmistajan lupaamista kilometreistä ja aikakin olisi omilla ajoilla reippaasti alle puolet.
Olen kyllä autona tykännyt, liikkuu ihan kivasti (voisi jerkkua enemmänkin olla) ajettavuus on varsin passeli ja eipä tuo huonon näköinenkään ole. Tekniikka enimmäkseen nyt huolettaa. Jos jokin porsii(viittaus niihin kansiin), sillon korjataan ja silloin ei voi kitistä. Mutta mielestäni on kohtuutonta ja vastuutonta yhtiöltäkin ilmoittaa tähtitieteellisiä lukuja ajoneuvoilleen esimerkiksi jakopään vaihdolle jos se ei kuitenkaan pidä paikkaansa kuin murto-osalla.
Lisäyksenä vielä että melko varmaa on että vanhassa porsineessa yksilössä oli käytetty vääriä öljyjä joskus ja nykyiseen onkin vaihdettu VARMASTI oikeita (ainakin itsemme toimesta) öljyjä 10-15tkm välein.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 09 Touko 2024 19:06
Kirjoittaja Veevee
duckworth kirjoitti: ↑09 Touko 2024 12:11
Taunusautomaatti kirjoitti: ↑09 Touko 2024 11:19
eiköhän se ole kaikissa nykyaikaisissa automaateissa ongelma tuo että eivät kestä ryömittämistä koska niissähän on ihan "tavallinen kytkin" jota robotti sitten luistatttaa....
Kyllähän nykyautomaateistakin valtaosa taitaa olla DCT ja jopa momenttimuuntimella, eli ei ne kaikki oo robottiautomaatteja
Taunusautomaatti kirjoitti: ↑09 Touko 2024 11:19
Mutta ei tietty kumpikaan vastaan hyrdaulista automaattia joka kestää luistatusta eri lailla...mutta vie enempi bensaa....
Veikkaisin että tän päivän 8-vaihteinen momenttimuunninaski vie vähemmän ku manuaali
Onko tietoa että mikä laatikko tuossa 1.5 ecoboostin perässä on? Sama kuin litrasessa pikkuveljessään? ja vaihtuuko aski jos on rattivaihteellinen vs ainoastaan perinteinen automaattikeppi (ei luulisi?)?
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 09 Touko 2024 20:02
Kirjoittaja riikomi
Tuolla kun Tiktokia katselee, niin siellä pyörii videoita joissa Ecoboostin öljysiivilä on hihnamujun tukkima. Kuvista ei nopeasti amatöörin silmiin aukene muu kuin se, että hihna on hajonnut ja muju estänyt öljyn kierron.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 09 Touko 2024 21:22
Kirjoittaja duckworth
Veevee kirjoitti: ↑09 Touko 2024 19:06
duckworth kirjoitti: ↑09 Touko 2024 12:11
Kyllähän nykyautomaateistakin valtaosa taitaa olla DCT ja jopa momenttimuuntimella, eli ei ne kaikki oo robottiautomaatteja
Veikkaisin että tän päivän 8-vaihteinen momenttimuunninaski vie vähemmän ku manuaali
Onko tietoa että mikä laatikko tuossa 1.5 ecoboostin perässä on? Sama kuin litrasessa pikkuveljessään? ja vaihtuuko aski jos on rattivaihteellinen vs ainoastaan perinteinen automaattikeppi (ei luulisi?)?
Nyt kyllä Fordeista enää tiedä, toi mun kommentti oli enemmän generic opinion automaateista

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 09 Touko 2024 21:25
Kirjoittaja Veevee
duckworth kirjoitti: ↑09 Touko 2024 21:22
Veevee kirjoitti: ↑09 Touko 2024 19:06
Onko tietoa että mikä laatikko tuossa 1.5 ecoboostin perässä on? Sama kuin litrasessa pikkuveljessään? ja vaihtuuko aski jos on rattivaihteellinen vs ainoastaan perinteinen automaattikeppi (ei luulisi?)?
Nyt kyllä Fordeista enää tiedä, toi mun kommentti oli enemmän generic opinion automaateista
Äh no voihan takapuoli. Kun en itsekään ottanut googlesta selvää, ilmeisesti 6f15 tai 6f35 oisivat vaihtoehdot/vaihtoehtoja jotka voisivat olla kyseessä. Mut ainakaan tost -15 ei löydä oikein mitään infoa mistään…

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 10 Touko 2024 07:44
Kirjoittaja Taunusautomaatti
duckworth kirjoitti: ↑09 Touko 2024 12:11
Taunusautomaatti kirjoitti: ↑09 Touko 2024 11:19
eiköhän se ole kaikissa nykyaikaisissa automaateissa ongelma tuo että eivät kestä ryömittämistä koska niissähän on ihan "tavallinen kytkin" jota robotti sitten luistatttaa....
Kyllähän nykyautomaateistakin valtaosa taitaa olla DCT ja jopa momenttimuuntimella, eli ei ne kaikki oo robottiautomaatteja
Taunusautomaatti kirjoitti: ↑09 Touko 2024 11:19
Mutta ei tietty kumpikaan vastaan hyrdaulista automaattia joka kestää luistatusta eri lailla...mutta vie enempi bensaa....
Veikkaisin että tän päivän 8-vaihteinen momenttimuunninaski vie vähemmän ku manuaali
Fordillakin vielä kunnon laatikoita? Missä malleissa?
Mitä katsellut huutokaupat commia niin siellä on noita vaihteisto vikaisia powershiftejä myynnissä.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 10 Touko 2024 08:54
Kirjoittaja yritäedes
Veevee kirjoitti: ↑09 Touko 2024 21:25
Äh no voihan takapuoli. Kun en itsekään ottanut googlesta selvää, ilmeisesti 6f15 tai 6f35 oisivat vaihtoehdot/vaihtoehtoja jotka voisivat olla kyseessä. Mut ainakaan tost -15 ei löydä oikein mitään infoa mistään…
Kyllä se tuo 6f35 pitäisi olla 1.5 nelipyttyisessä Ecoboostissa.
Veevee kirjoitti: ↑09 Touko 2024 19:03
Noh. Kysytäänpäs sitten näin päin. Jos itselläsi olisi valittavana joko mk3.5 1.0 ecoboost manuaaliaskilla (125hv) tai mk3.5 1.5 ecoboost automaatilla (182hv) kumpaisessakin 115tkm +-10tkm niin kumpaan kallistuisit
Jahas. Jos tuosta valita pitäisi, molemmissa huoltohistoria tiedossa mutta ei sen tarkempaa - niin nyt kyllä kallistun 1.5 ecoboostin puolelle.
Ja 1.0 ecoboostin hihnanvaihtoa jo tuossa vaiheessa ehdotin, koska luulin käytetyistä öljyistä tai huoltohistoriasta olevan jotain epäilyksiä.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 10 Touko 2024 09:09
Kirjoittaja Veevee
yritäedes kirjoitti: ↑10 Touko 2024 08:54
Veevee kirjoitti: ↑09 Touko 2024 21:25
Äh no voihan takapuoli. Kun en itsekään ottanut googlesta selvää, ilmeisesti 6f15 tai 6f35 oisivat vaihtoehdot/vaihtoehtoja jotka voisivat olla kyseessä. Mut ainakaan tost -15 ei löydä oikein mitään infoa mistään…
Kyllä se tuo 6f35 pitäisi olla 1.5 nelipyttyisessä Ecoboostissa.
Veevee kirjoitti: ↑09 Touko 2024 19:03
Noh. Kysytäänpäs sitten näin päin. Jos itselläsi olisi valittavana joko mk3.5 1.0 ecoboost manuaaliaskilla (125hv) tai mk3.5 1.5 ecoboost automaatilla (182hv) kumpaisessakin 115tkm +-10tkm niin kumpaan kallistuisit
Jahas. Jos tuosta valita pitäisi, molemmissa huoltohistoria tiedossa mutta ei sen tarkempaa - niin nyt kyllä kallistun 1.5 ecoboostin puolelle.
Ja 1.0 ecoboostin hihnanvaihtoa jo tuossa vaiheessa ehdotin, koska luulin käytetyistä öljyistä tai huoltohistoriasta olevan jotain epäilyksiä.
Ymmärrän siis kyllä ehdotuksen, lähinnä siis perusperiaattena kismittää moisten remonttien teko varotoimenpiteenä kolme kertaa siinä ajassa jonka pitäisi kestää

en ehdotuksesta itsestään nillittänyt!
Ja kiitos että annoit näkemyksen/mielipiteen! Osaatkos sanoa onko tuo 1.5 yhtä tarkka öljyistään kuin litranen tai onko siinä jotain muuta spesifiä asiaa mikä TÄYTYY tehdä/tietää? Ja onko kokemusta tai tietoa tuosta 6f35:sta? Onko hyvä laatikko, itselläni on 0-kokemus automaateista, kahteen kertaan ajanut automaattia


Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 10 Touko 2024 10:11
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Kyllähän tuo litranen ekotykki tulee olemaan ongelma vanhempana autona kun auton arvo tippuu sinne alle 5keur.
Remmin vaihto varoiksi 80tkm välein a 1700eur on todella kova hinta.... 2.1 cent per km.
Jos et vaihda niin jälleenmyynti voi olla vaikeaa tulavaisuudessa kun tietoisuus lisääntynyt.
Varman päälle vaihdot 80tkm 1700, 160tkm 1700, 240 1700 = 5100eur.
Ja ohjelman mukaan mentynä todennäkönen täystuho ja moottorin vaihto 5000-6000eur.
Hinta sama....
Kun on ajellut ketjukoneilla viimeset 17v ja about 600 000km niin on säästänyt remmin vaihtoja about 12000eur.

Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 10 Touko 2024 10:33
Kirjoittaja Veevee
Nokun tätä minä itsekkin pelkään ja juuri siksi tätä nyt kyselen, että olisiko ideaa vaihtaa siihen 1.5 ecoboostiin. Kyllähän siinä myös kiinnostaa voiman kasvu, mutta kyllä pelko persiissä on isompi faktori

Siinä jakopää ei ole ilmeisesti yhtä altis ja on perinteinen hihna? Jos sellaista lähtee katsomaan niin mitä siitä tulisi tietää ja tarkistaa huoltokirjan suhteen, entäs kyseinen automaattiloota: risuja, ruusuja? Mitä pitäs tietää
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 10 Touko 2024 15:50
Kirjoittaja JiiHoo
Meillä on 1.0 Ecoboost 125 hv M6. Jakohihna on vaihdettu 180 000 km:n kohdalla ja pian sen jälkeen ostimme sen ja olemme ajaneet jo 120 000 km lisää ja matka jatkuu. Ei ole ollut ongelmia hihnan eikä laatikonkaan kanssa. Hikoilevan vetarin stefan (alkuperäinen 9 €) vaihdoin 180 000 km:n jälkeen ja samalla vaihdoin vaihteistoöljyn.
Turbo vuoti öljyä ja vaihdettiin 180 000 km:n jälkeen osittain omaan piikkiin. Vuosia myöhemmin polttoainejakotukissa (rosteria!) oli pistesyöpymä mikä aiheutti hiuksenhienon vuodon ja siksi se piti vaihtaa, mutta en nyt muista kilometrejä. Työ ei ollut iso, mutta osa maksoi satasia.
Auto ilmoitti viime kesänä, että katalysaattorin tehon on laskenut, mutta lambda-anturin jatkoholkilla tuokin hoituu eikä tarvitse nollaamisia ja päästöt ovat leimalla kunnossa.
Joissakin autolehtien kestotesteissä suorasuihkukoneiden imupuoli on ollut aika tukossa jo 60 000 km:n ajon jälkeen. En tiedä ecoboosterista, mutta herkästi liikkuu ja tehot ovat tallessa.
Kyllä tää auton iän ja kilometrit kestää.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 10 Touko 2024 16:03
Kirjoittaja Veevee
JiiHoo kirjoitti: ↑10 Touko 2024 15:50
Meillä on 1.0 Ecoboost 125 hv M6. Jakohihna on vaihdettu 180 000 km:n kohdalla ja pian sen jälkeen ostimme sen ja olemme ajaneet jo 120 000 km lisää ja matka jatkuu. Ei ole ollut ongelmia hihnan eikä laatikonkaan kanssa. Hikoilevan vetarin stefan (alkuperäinen 9 €) vaihdoin 180 000 km:n jälkeen ja samalla vaihdoin vaihteistoöljyn.
Turbo vuoti öljyä ja vaihdettiin 180 000 km:n jälkeen osittain omaan piikkiin. Vuosia myöhemmin polttoainejakotukissa (rosteria!) oli pistesyöpymä mikä aiheutti hiuksenhienon vuodon ja siksi se piti vaihtaa, mutta en nyt muista kilometrejä. Työ ei ollut iso, mutta osa maksoi satasia.
Auto ilmoitti viime kesänä, että katalysaattorin tehon on laskenut, mutta lambda-anturin jatkoholkilla tuokin hoituu eikä tarvitse nollaamisia ja päästöt ovat leimalla kunnossa.
Joissakin autolehtien kestotesteissä suorasuihkukoneiden imupuoli on ollut aika tukossa jo 60 000 km:n ajon jälkeen. En tiedä ecoboosterista, mutta herkästi liikkuu ja tehot ovat tallessa.
Kyllä tää auton iän ja kilometrit kestää.
Joo onhan noita paljonkin ajettuja, kuten aiemminkin jo sanoin pidosta riippuu myös! Nyt toki kyseessä myös se että mietinnässä olevat vaihdokit ovat st-line farkkuja, nykyisen ollessa hatchback m6. Sisätilathan eivät noissa muutu, mutta takakontti on nykyisessä kyllä omaankäyttöön välillä enemmänkin kuin liian pieni vaikka pärjäilty nyt onkin.
Suorasuihkujen ongelmia on juuri imusarjojen tukkeutuminen, kun ei polttoaine ”huuhtele venttiileitä ja reittejä, mutta se kuuluu asiaan, eikä ole mitenkään konetta rikkova ongelma yleensä, ja korjattavissa esim. Pähkinäpuhalluksella joka on pari-muutaman satasen toimenpide ja jälleen ajelee sen puolesta huoletta monen montuista kilometriä iloisesti.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 10 Touko 2024 21:48
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Veevee kirjoitti: ↑10 Touko 2024 10:33
Nokun tätä minä itsekkin pelkään ja juuri siksi tätä nyt kyselen, että olisiko ideaa vaihtaa siihen 1.5 ecoboostiin. Kyllähän siinä myös kiinnostaa voiman kasvu, mutta kyllä pelko persiissä on isompi faktori

Siinä jakopää ei ole ilmeisesti yhtä altis ja on perinteinen hihna? Jos sellaista lähtee katsomaan niin mitä siitä tulisi tietää ja tarkistaa huoltokirjan suhteen, entäs kyseinen automaattiloota: risuja, ruusuja? Mitä pitäs tietää
Kyllähän isompi kone on aina kevyemmällä rasituksella.
Se on mitoitettu kovempaan käyttöön ja kestää pitempään.
Riippuu ihan kuinka kauan meinaa ajella ja miten.
Ite en ole koskenut 20 vuoteen alle 2 litraseen pataan.
Eikä ole ollut ongelmia.
Kyllä automaatit on hienoja...itellä oli aikanaan taunus automaatti jolla tuli ajeltua 600 000 asti ja ei ollut kuin yksi pieni vika, halpa korjaus kun alipaine kello hajosi. Powershifteja on näkynyt aika paljon huutokaupat commissa....maininnalla vikaa automaatissa. Suurin osa varmaan toimii ok mutta jos ei niin se on kalliimpi remppa. 2000.6000 eur.
Koeajolla ei ainakaan kannata sallia minkäänlaista ylimääräistä nykäystä tai ääntä.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 10 Touko 2024 22:30
Kirjoittaja Veevee
Taunusautomaatti kirjoitti: ↑10 Touko 2024 21:48
Veevee kirjoitti: ↑10 Touko 2024 10:33
Nokun tätä minä itsekkin pelkään ja juuri siksi tätä nyt kyselen, että olisiko ideaa vaihtaa siihen 1.5 ecoboostiin. Kyllähän siinä myös kiinnostaa voiman kasvu, mutta kyllä pelko persiissä on isompi faktori

Siinä jakopää ei ole ilmeisesti yhtä altis ja on perinteinen hihna? Jos sellaista lähtee katsomaan niin mitä siitä tulisi tietää ja tarkistaa huoltokirjan suhteen, entäs kyseinen automaattiloota: risuja, ruusuja? Mitä pitäs tietää
Kyllähän isompi kone on aina kevyemmällä rasituksella.
Se on mitoitettu kovempaan käyttöön ja kestää pitempään.
Riippuu ihan kuinka kauan meinaa ajella ja miten.
Ite en ole koskenut 20 vuoteen alle 2 litraseen pataan.
Eikä ole ollut ongelmia.
Kyllä automaatit on hienoja...itellä oli aikanaan taunus automaatti jolla tuli ajeltua 600 000 asti ja ei ollut kuin yksi pieni vika, halpa korjaus kun alipaine kello hajosi. Powershifteja on näkynyt aika paljon huutokaupat commissa....maininnalla vikaa automaatissa. Suurin osa varmaan toimii ok mutta jos ei niin se on kalliimpi remppa. 2000.6000 eur.
Koeajolla ei ainakaan kannata sallia minkäänlaista ylimääräistä nykäystä tai ääntä.
Nyt kun taas nettiä yritin kaivella, niin jäin käsitykseen että tuo nimenomainen 1.5 ecoboost olisi paritettu ford-Gm yhteisvalmistamaan 6f35 perinteiseen automaattiin, fordin powershiftin sijaan. Osaatkohn/osaako joku tarkentaa onko asia nyt näin. Ainut paikka mistä sen ilmeisesti saisi tietää olisi kuljettajan oven infoplaketti?
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 10 Touko 2024 23:05
Kirjoittaja Veevee
Nyt vihdoin löysin jälleen taulukon kaikista kombonaatioista, tehoneen ja kulutuksineen.
https://media.ford.com/content/dam/ford ... ecs_EU.pdf
Tuosta kun selailee niin powershiftiä olisi enää vain 1.6 ti-vct autossa ja dieseleissä?
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 11 Touko 2024 09:45
Kirjoittaja yritäedes
Hyvän taulukon löysitkin! Automaatti on tosiaan tuo 6f35 kuten oli jo puhetta. Sitä en osaa kommentoida, kun mitään kokemusta ei ole. Pienempi 6f15 tuli litraiseen kun kaksoiskytkimestä luovuttiin, 8 pykäläinen vasta mk4 malleihin.
Mutta jos palataan nelisylinteriseen 1.5 ecoboostiin, niin jakopää on tosiaan "perinteisellä", kuivalla 25mm leveällä hihnalla. Siinä ei pitäisi olla ongelmia (kunhan ei ole oktomurskeen pölyä saanut).
Sen sijaan ongelmia on ollut lohkon rakenteen vuoksi. Eli kannattaa ottaa selville, onko ko. autossa ollut jäähdytysnesteen hävikkiä, ylikuumenemista, kannentiivisteen vaihtoa tai muuta koneremonttia. Koskee käsittääkseni 2015-2017 autoja. Sittemmin on sylinteriputkien väliin lisätty shimmilevyjä ja rakennetta muutettu. Mutta, kuten sanottu, ei ne kaikki hajoa.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 11 Touko 2024 09:52
Kirjoittaja Veevee
yritäedes kirjoitti: ↑11 Touko 2024 09:45
Hyvän taulukon löysitkin! Automaatti on tosiaan tuo 6f35 kuten oli jo puhetta. Sitä en osaa kommentoida, kun mitään kokemusta ei ole. Pienempi 6f15 tuli litraiseen kun kaksoiskytkimestä luovuttiin, 8 pykäläinen vasta mk4 malleihin.
Mutta jos palataan nelisylinteriseen 1.5 ecoboostiin, niin jakopää on tosiaan "perinteisellä", kuivalla 25mm leveällä hihnalla. Siinä ei pitäisi olla ongelmia (kunhan ei ole oktomurskeen pölyä saanut).
Sen sijaan ongelmia on ollut lohkon rakenteen vuoksi. Eli kannattaa ottaa selville, onko ko. autossa ollut jäähdytysnesteen hävikkiä, ylikuumenemista, kannentiivisteen vaihtoa tai muuta koneremonttia. Koskee käsittääkseni 2015-2017 autoja. Sittemmin on sylinteriputkien väliin lisätty shimmilevyjä ja rakennetta muutettu. Mutta, kuten sanottu, ei ne kaikki hajoa.
Aivan, näin olen käsittänytkin että jakopäässä ei suoranaisia ongelmia, ellei erikseen ottanut osumaa jostain. Eli tuo 1.5 ei ole samalla tavalla tarkka öljystäänkään kun ei ole hihnaa jota syövyttää, vaikka valmistjan suosituksia ajattelin silti noudattaakin
Tuossa on pari vaihtoehtoa toisessa 106tkm (182hv versio) ja toisessa 147tkm. (150hv versio), onko tuolla jälkimmäisellä jo ”paljon ajettu” että pitäisi jotain tarkemmin osata tutkia? Verrattuna esimerkiksi siihen että en ostaisi 1.0 ecoboostia 150tkm ajettuna, kun kerran moinen leiponut 180tkm nurkilla.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 13 Touko 2024 09:49
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Noista litrasista on jollain varmaan kertynyt ikävää kokemusta...tässäkin varsin mielenkiintoinen historia...
https://huutokaupat.com/4791135/ford-fo ... -auto-2013
jo toinen moottori kalisee ja kilsoja varsin maltillisesti kokonaisuutena.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 13 Touko 2024 09:58
Kirjoittaja Veevee
Joo meillä kans veti 2013 vuoden litranen hihnan muhjuksi kylläkin ”vasta” 170tkm nurkilla, jotka mielestäni nyt kuitenkin autolle varsin maltilliset kilpmetrit. Hihnalla kuitenkin vaihtoväli 10v ja 260tkm… vaihto olisi iän puolesta ollut ajankohtainen n. Vuoden päästä porsimisesta.
Tästä samaisesta kokemuksesta johtuen muuta moottoria katselenkin nykyisenkin litrasen tilalle. 1.5 ilmeisesti jäähdytinneste vuotaa lohkoon kannentiivisteestä herkästi rakennesuunnittelusta johtuen, mutta en ooe vielä päässyt selvyyteen että minkäikäisten autojen ongelma se on, vai onko tuuripeliä.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 13 Touko 2024 13:07
Kirjoittaja Taunusautomaatti
miten olis diisseli....kuluttaa vähempi, kulkee paremmin.
Re: 1.0 VS 1.5 ecoboost.
Lähetetty: 13 Touko 2024 16:33
Kirjoittaja Veevee
Taunusautomaatti kirjoitti: ↑13 Touko 2024 13:07
miten olis diisseli....kuluttaa vähempi, kulkee paremmin.
Ei ole oikein ajojen kannalta järkevää näillä kilometreillä. ~15 000km vuodessa ei oikein vielä kannata. Mutta enpä tiedä onko se tuo 1.5 järkevä myöskään, nyt kun noita ongelmia on lueskellut. Katsotaan pysytäänkö konsernissa johon kyllä kikinpuolin muuten ollaan oltu tyytyväisiä, mutta jos motit on tuota luokkaa niin…