Sivu 1/2

Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 11 Huhti 2024 11:11
Kirjoittaja Ford-tyttö
Iskin tuohon silmäni ja ihastuin. Koeajoon?

Ajettu 228 000. Kauan tuolla moottorilla vielä pyyhkäisee?

Autokauppias suosittelee samanhintaista Volvoa ja koeajoin sen ja oli todella todella hyvä mutta en rakastunut. Olen ihastunut tuohon Edgeen tulisesti 👀💓🤷🏼‍♀️ Enkä edes tiedä miten se kiihtyy tai ajaa.

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 11 Huhti 2024 11:35
Kirjoittaja Ford-tyttö
En tiedä edes mitä kysyä… iskarit on siihen vaihdettu eteen, meneekö ne takaakin vaihtoon? Jostain syystä kaksi nastarengasta pitää vaihtaa, miksi ei neljää? Liittyykö noihin kahteen iskariin jotka vaihdettu? Ja kesärenkaat pitää vaihtaa kaikki.

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 11 Huhti 2024 22:28
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Ford-tyttö kirjoitti: 11 Huhti 2024 11:11 Iskin tuohon silmäni ja ihastuin. Koeajoon?

Ajettu 228 000. Kauan tuolla moottorilla vielä pyyhkäisee?

Autokauppias suosittelee samanhintaista Volvoa ja koeajoin sen ja oli todella todella hyvä mutta en rakastunut. Olen ihastunut tuohon Edgeen tulisesti 👀💓🤷🏼‍♀️ Enkä edes tiedä miten se kiihtyy tai ajaa.
En ole omistanut kumpaakaan mutta muita Fordeja kyllä, niin bensa- kuin dieselmoottorillakin. Neliveto tuo lisää vikakohteita ja tuo km-lukema on jo sellainen etteivät merkkiliikkeet enää ota vaihtoautoksi noin paljoa ajettua. Monille liikkeillä on 180 000km yläraja vaihtoautoille.
En itse ostaisi noin paljon ajettua jos ei itse osaa/halua/omista korjaamotyökaluja.

Renkaiden osto ei ole ongelma koska kaikkiin autoihin ne pitää joskus vaihtaa mutta taustaa ajatellen edellinen omistaja ei ole siitä välittänyt eikä iskareista koska se auto on myynnissä huonoilla renkailla. Varmasti on muutakin huoltoa jätetty tekemättä.

Mistään mitään tietämättömänä olisin taipuvainen Volvon suuntaa. Perusedellytyksenä on ensimmäiseltä omistajalta ja merkkiliikkeen aukoton huoltokirja ja kilometrejä korkeintaan 150 000.
Tuollainen on varmempi valinta koska kaikki remontit maksavat se se auto pitää joskus myydä vielä jollekin.

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 12 Huhti 2024 14:04
Kirjoittaja Ford-tyttö
Kiitos vastauksesta. Neliveto on pakko olla koska mökkitie on ihan hullu. Siinä ajetaankin rallin koeajot Kolilla/Juuassa vuosittain ja ollaan metsästä pelastettu kuskeja kivien keskeltä. Tiellä mennään ylös alas sivuille ja se on talvella pelkkää jääkaljamaa jossa jopa neliveto luisuu holtittomasti kertoi naapuri jolla neliveto. Itse etuvedolla mut vedettiin traktorilla ojasta.

Jännä miten näet asian ja uskon sua. Kuulostaa järkevältä. Myös autokauppias suosittaa volvoa eikä suostu myymään mulle Edgeä. Ajatus Volvosta kuitenkin ahdistaa. Onko jotain toista Fordia jota suosittelet, pitäis olla neliveto ja automaattivaihteisto ja potkua ohituksiin ja kiihdytyksiin, semmonen ”ralliauto” rallitytölle. Hinta MAX 20 000.

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 12 Huhti 2024 14:28
Kirjoittaja Ford-tyttö
Vai pitääkö olla neliveto jos senkin saa siellä tiellä valutettua ojaan 🤔 Ja pitääkö olla automaattivaihteet. Ne on kylllä kätevät varsinkin kun mulla vasemmassa jalassa hermovaurio niin kytkimen pumppaus vähän hankalaa mut kyl se onnistuu.

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 12 Huhti 2024 14:32
Kirjoittaja Ford-tyttö
Ystäväni osaa koota paloista Ford Firebirdin ja aikoo opettaa mua mutta ikävä kyllä hän asuu maapallon toisella puolella, joten korjaajaa ei ihan tähän hätään ole. Ja nää sähköiset autot eri juttu.

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 12 Huhti 2024 15:01
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Laitahan nettiautoon hakusanaksi ford kuga.
Saat samaan hintaan paljon vähemmän ajetun auton jolla on metsätietäkin helpompi ajaa.

Yleensä autosta kuluu 2 rengasta nopeammin kuin toiset 2 johtuen että veto ja paino on enempi toisessa päässä.
Etuiskarien vaihtotarve ei välttämättä tarkoita että takapää olisi loppu.

Paljon maantiellä ajettu auto voi olla jopa paljon paremmassa kunnossa kuin vähän kaupungissa ajettu auto.
Kilometrit ei kerro auton kunnosta ellei tiedä historiaa muutoin.

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 12 Huhti 2024 15:08
Kirjoittaja Ford-tyttö
Kugaa alunperin katselin. Hajoaako kone (jotain kummallista luin että jotain moottorivikoja ollut olikohan 1.5 ssa)? Bensa vai Diesel? Kiihtyykö ohituksiin? Koeajoin Kuga diesel neliveto automaatti 2.0 ja tykkäsin tosi kovasti.

Kauanko Kugan moottorilla ajaa, mihin lukemiin jos huollettu kunnolla?

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 12 Huhti 2024 15:45
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Katso kugaa ja varman päälle 2.0 tdci.
Se lienee paremmasta päästä.
2 litrasilla vanhemmilla ainakin on ajellut ilman kipuja yli 350-400tkm asti jolloin tullut vaihdettua.

esim joku tollanen
https://www.nettiauto.com/ford/kuga/14234078


ja tietty jos nykytekniikka ookoo niin
https://www.nettiauto.com/ford/kuga/14192994
se pärjää jo edgelle kiihdytyksessä.

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 13 Huhti 2024 11:23
Kirjoittaja Ford-tyttö
Mitä eroa näissä on, tai siis onhan noissa eri hepat mutta mitä se käytännössä esim kiihtyvyyden suhteen mitä se meinaa?

2,0TDCi 163 hv 4WD Titanium PowerShift
2,0 TDCi 150 hv PowerShift AWD A6 Titanium

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 13 Huhti 2024 11:26
Kirjoittaja Ford-tyttö
Taunusautomaatti kirjoitti: 12 Huhti 2024 15:45 Katso kugaa ja varman päälle 2.0 tdci.
Se lienee paremmasta päästä.
2 litrasilla vanhemmilla ainakin on ajellut ilman kipuja yli 350-400tkm asti jolloin tullut vaihdettua.

esim joku tollanen
https://www.nettiauto.com/ford/kuga/14234078


ja tietty jos nykytekniikka ookoo niin
https://www.nettiauto.com/ford/kuga/14192994
se pärjää jo edgelle kiihdytyksessä.
Ok kiva tietää! Mikähän tää ois
https://www.autotie.fi/vaihtoautot/ford ... ?leasing=0

Tai etsin vanhemman mallin joka halvempi i niin jää varaa huoltoihin.

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 14 Huhti 2024 15:09
Kirjoittaja saksoboy
Ford-tyttö kirjoitti: 13 Huhti 2024 11:23 Mitä eroa näissä on, tai siis onhan noissa eri hepat mutta mitä se käytännössä esim kiihtyvyyden suhteen mitä se meinaa?

2,0TDCi 163 hv 4WD Titanium PowerShift
2,0 TDCi 150 hv PowerShift AWD A6 Titanium
Oman käsityksen mukaan tämä 163 hv on vanhempaa tekniikkaa ja 150 hv uudempaa. Dieselistä kun on kyse niin pitää ottaa vääntökin huomioon. Netistä katottu specksit näyttää että väännössä olisi noin 10 newtonin ero uuden moottorin hyväksi (340/350 Nm) jolloin 150 hv kuluttaa vähemmän mutta 163 hv moottorista on yleisesti ihmisillä enemmän kokemusta. Näillä tehoilla ei varmaankaan ole merkitystä kiihtyvyyden osalta kun tuskin tulee tilannetta mihin näiden moottorien 8% tehoero ja 3% vääntöero vaikuttaa

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 14 Huhti 2024 22:07
Kirjoittaja Taunusautomaatti
jos moottorissa on kusi ruisku eli urea systeemi niin kalliita korjauksia on tulossa... jos saa valita sillä ja ilman niin ilman kiitos...
ainakin ittelle...

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 15 Huhti 2024 09:30
Kirjoittaja Mölli
Taunusautomaatti kirjoitti: 14 Huhti 2024 22:07 jos moottorissa on kusi ruisku eli urea systeemi niin kalliita korjauksia on tulossa... jos saa valita sillä ja ilman niin ilman kiitos...
ainakin ittelle...
Tämä on kyllä totta.
Itse tuosta allekirjoituksen volkkarista oppineena.
Vähintään 500€/vuosi saa varata kusiruutan korjauksiin ja tämä siis pelkkiin osiin.
Merkkihuollossa käyttämällä menisi varmaankin tuplat

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 15 Huhti 2024 11:23
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Työkaveri kiroili tuossa joku päivä bemarinsa kusiruutan korjausta...makso kolmatta tonnia....

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 17 Huhti 2024 07:01
Kirjoittaja Ford-tyttö
saksoboy kirjoitti: 14 Huhti 2024 15:09
Ford-tyttö kirjoitti: 13 Huhti 2024 11:23 Mitä eroa näissä on, tai siis onhan noissa eri hepat mutta mitä se käytännössä esim kiihtyvyyden suhteen mitä se meinaa?

2,0TDCi 163 hv 4WD Titanium PowerShift
2,0 TDCi 150 hv PowerShift AWD A6 Titanium
Oman käsityksen mukaan tämä 163 hv on vanhempaa tekniikkaa ja 150 hv uudempaa. Dieselistä kun on kyse niin pitää ottaa vääntökin huomioon. Netistä katottu specksit näyttää että väännössä olisi noin 10 newtonin ero uuden moottorin hyväksi (340/350 Nm) jolloin 150 hv kuluttaa vähemmän mutta 163 hv moottorista on yleisesti ihmisillä enemmän kokemusta. Näillä tehoilla ei varmaankaan ole merkitystä kiihtyvyyden osalta kun tuskin tulee tilannetta mihin näiden moottorien 8% tehoero ja 3% vääntöero vaikuttaa
Yes. Kiitti infosta :-)

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 17 Huhti 2024 07:03
Kirjoittaja Ford-tyttö
Taunusautomaatti kirjoitti: 15 Huhti 2024 11:23 Työkaveri kiroili tuossa joku päivä bemarinsa kusiruutan korjausta...makso kolmatta tonnia....
Huh 😳 Nyt kun vielä ymmärtäisi mikä on kusiruutta 😊 Eli mikä se on ja missä Ford Kuga mallissa on sellainen vaiko kaikissa?

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 17 Huhti 2024 07:03
Kirjoittaja Ford-tyttö
Mölli kirjoitti: 15 Huhti 2024 09:30
Taunusautomaatti kirjoitti: 14 Huhti 2024 22:07 jos moottorissa on kusi ruisku eli urea systeemi niin kalliita korjauksia on tulossa... jos saa valita sillä ja ilman niin ilman kiitos...
ainakin ittelle...
Tämä on kyllä totta.
Itse tuosta allekirjoituksen volkkarista oppineena.
Vähintään 500€/vuosi saa varata kusiruutan korjauksiin ja tämä siis pelkkiin osiin.
Merkkihuollossa käyttämällä menisi varmaankin tuplat
Ohoh. Googlaan mikä tää mystinen urea kusiruutta on!

Edit. Jaa… ureaa pitää lisätä v 2015 jälkeen dieseihin 🫤 Eli adblue saattaisi olla sana jota välttää…

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 17 Huhti 2024 08:47
Kirjoittaja saksoboy
Asiaa sivuten että adblue ei ole varsinaisesti pakollinen 2015 jälkeen tulleissa autoissa vaan jos typenoksidit pysyy kurissa ilmankin, ei autossa tarvitse olla adblue järjestelmää. Joten saattaa löytyä vielä autoja jotka on valmistettu 2015 jälkeen ilman adbluetakin

Rouvalla siis 2017 vm talisman 1.6 dci 160hv ilman adblueta

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 17 Huhti 2024 11:20
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Joo kaikissa uudemmissakaan ei välttämättä ole...
kannattaa myyjältä rohkeesti kysyä onko siinä se kusiruutta. :lol:
Tai märkäremmi moottori?

No kyllä nuokin toimiakin voi....

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 17 Huhti 2024 12:16
Kirjoittaja Ford-tyttö
saksoboy kirjoitti: 17 Huhti 2024 08:47 Asiaa sivuten että adblue ei ole varsinaisesti pakollinen 2015 jälkeen tulleissa autoissa vaan jos typenoksidit pysyy kurissa ilmankin, ei autossa tarvitse olla adblue järjestelmää. Joten saattaa löytyä vielä autoja jotka on valmistettu 2015 jälkeen ilman adbluetakin

Rouvalla siis 2017 vm talisman 1.6 dci 160hv ilman adblueta
Okei!!!

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 17 Huhti 2024 12:22
Kirjoittaja Ford-tyttö
Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Huhti 2024 11:20 Joo kaikissa uudemmissakaan ei välttämättä ole...
kannattaa myyjältä rohkeesti kysyä onko siinä se kusiruutta. :lol:
Tai märkäremmi moottori?

No kyllä nuokin toimiakin voi....
Ahaa hyvä idea ja todellakin tohkeeati kysyn 😏 Jahhas seuraava googletettava on märkäremmi mootttori mutta heyyyyyy, liittyyköhän se nyt mun seuraavaan kysymykseen 😳 kun piti kysyä sellasesta kun EcoBoost moottori. Siitä muistaakseni luin jotain kummallista. Osui silmiin tämmöinen ilmo:

https://www.autotie.fi/vaihtoautot/ford ... EYeHNjk%3d

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 17 Huhti 2024 12:22
Kirjoittaja Ford-tyttö
Ford-tyttö kirjoitti: 17 Huhti 2024 12:22
Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Huhti 2024 11:20 Joo kaikissa uudemmissakaan ei välttämättä ole...
kannattaa myyjältä rohkeesti kysyä onko siinä se kusiruutta. :lol:
Tai märkäremmi moottori?

No kyllä nuokin toimiakin voi....
Ahaa hyvä idea ja todellakin rohkeesti kysyn 😏 Jahhas seuraava googletettava on märkäremmi moottori mutta heyyyyyy, liittyyköhän se nyt mun seuraavaan kysymykseen 😳 kun piti kysyä sellasesta kun EcoBoost moottori. Siitä muistaakseni luin jotain kummallista. Osui silmiin tämmöinen ilmo:

https://www.autotie.fi/vaihtoautot/ford ... EYeHNjk%3d
Lisäksi juuri luin että ecoboost moottoreista on katkennut jakopäänhihnoja eli kallis koneremppa.

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 17 Huhti 2024 13:06
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Jos on märkä jakoremmi kuten noissa litrasissa ecoboosteissa niin remmejä on katkeillut urakalla.
Vaihto-ohje 240tkm ja 120tkm paikkeilla jälki on monesti jo rumaa.
Remmistä irtoaa hampaat jolloin täystuho....4-6k eur. tai sitten kumimoska tukkii öljysihdin ja tuho on lähellä ellei ajamista lopeta siihen paikkaan kun öljyvalo syttyy.
tietoa esim
https://luiginpaja.fi/ecoboost/
https://www.micars.fi/ford-ecoboost-hihnan-vaihdot/

Tosin samaa ongelmaa on muillakin merkeillä joilla käytössä sama tekniikka.

Yleensä hälytyskellot soimaan ja tarkempaa selvitystä jos nimessä on eco.... ;)

Re: Edge 2,0 TDCi 210hv Titanium AWD

Lähetetty: 17 Huhti 2024 14:08
Kirjoittaja Ford-tyttö
Huh huh 😅 Hyvä palsta, opin paljon 🤭