Sivu 1/1

Mondeo -02 (Sedan) katto vuotaa

Lähetetty: 13 Touko 2006 14:14
Kirjoittaja Obelix
Kun sain ulinat loppumaan konehuoneesta, alkoi toinen ongelma...tätäkö tämä voortin pito sitten onkin... :?
Autohan on ollut minulla vasta 3 viikkoa ja "jouduin" pitämään sitä ulkosalla sateessa puolisen tuntia. Ihmettelin, kun apukuskin puoleisella takapenkillä oli n. 10 sentin kokoinen märkä alue. Vesi oli näköjään tippassut oven yläpuolella olevan tukikahvan takimmaisesta kiinnityskohdasta. Kokeilin myös kahvan muuta ympäristöä ja se tuntui hieman kostealta.
Eli katto vuotaa jostakin ja pahasti.

Kurkkasin kattotelineiden kiinnitysreikiä, jotka ovat sellaisten muovisten lärpykkeiden alla, olivat ne kaikki vettä täynnä ja kaikissa oli havaittavissa ruostumista.
Tuleeko vesi läpi kattotelineiden kiinnitysrei'istä, joiden kohdalta kattopelti on puhkiruostunut, koska reiät ovat juuri yläkahvan kohdalla?

En tiedä, onko auton aikaisempi omistaja käyttänyt kattotelineitä, mutta eikö kiinnistusreikien/jenkojen tulisi kestää normaalia käyttöä.
Onkohan tässä sattunut Foordilla huonosta tehty kiinnitusreikien ruosteenestosuojaus, koska aivan varmasti vesi tulee vellomaan rei'issä vai pitäisikö veden virrata välikaton peltiä pitkin pois rei'istä?

Taitaa mennä Fordin takuuseen, koska on läpi asti ruostunut ja jotain ongelmia suojauksessa on?
Autolla on kyllä autoliikkeen takuu ja virhevastuu, koska kyseessä on asia, jota ei kaupan teko hetkellä voi tietää ja ilmenee vasta 3 viikon kuivan kelin jälkeen ensimmäisten sateiden alkaessa.

Minkähanlainen operaation katon korjaus voi olla, ainakin katon sisätilan verhoilu pitää ottaa pois, ja vuotokohta korjataan sisäpuolelta, mutta entä ruostuneet kiinnitusreiät? Vai vaatiiko katon korjaus koko katon vaihtoa?

Lähetetty: 16 Touko 2006 19:51
Kirjoittaja korppi-joni
Korjataan ulkopuolelta,vuoto on varmaan kattopellin saumassa kattolistan alla.Oisko mahdollista että olis jo kattopelti vaihdettu (hirvikolari ?) kun puhkiruostuminen tuntuis ehyessä autossa vähän oudolle, vaikka onhan niitä ovia kuulemma vaihdeltu Foordeihin läjäpäin sen kittivian takia.

Lähetetty: 16 Touko 2006 20:04
Kirjoittaja Monkelo
En tiedä kattotelineiden kiinnitysten rakennetta, mutta eihän niihin ole pantu liian pitkiä pultteja ja näin katossa on reijät?

Lähetetty: 16 Touko 2006 22:06
Kirjoittaja Tonski
Minulle Fordilla sanottiin että aina kun ei ole kattotelineet kiinni autossa, tulee kiinnitysreiät täyttää esim. korikitillä jottei ala ruostumaan :?

Taitaa olla suht yleinen ongelma kun jo telineitä ostettaessa näin kerrottiin... :shock:

Lähetetty: 17 Touko 2006 10:04
Kirjoittaja Obelix
Käytin autoa merkkiliikkeesä näytillä ja sanoivat, että uutena reikien päällä on suojausmäski, joka suojaa reikiä vedeltä.
Mäski pitää kaapia/raaputtaa pois, jos haluaa laittaa kattotelineet paikoilleen. Kurkkasin muutamiin uusiin ja -03 autojen reikiin ja näin oli tehty jo tehtaalla.
Reiät jäävät telineiden pois ottamisen jälkeen avoimeksi ja vesi voi tulla sisään, jos niitä ei mitenkään täytä. Näin on tapahtunut minunkin autossa, joten laitatin samantien silikonit reikiin, joista saan toivottavasti "tulpat".
Toivottavasti lähtevät kivuttomasti ja kokonaisina pois, kun alan kattotelineitä sovittelemaan paikoilleen.
Varaosapuolen kaveri sanoi, että on itse laittanut vaseliinia reikiin, joka pitää kosteuden loitolla ja lähtee helposti pois, kun ruuvaa telineiden ruuvia paikoilleen ja pitää myös kierteet rasvassa.

Myönsivät kyllä liikkeessä, että tässä on käynyt Foordin insinööreillä suunnittelumoka, koska aikaisemmassa Mondeon korimallissa oli reiät myös, mutta niissä oli muoviruuvit suojana ja nykyiseen korimalliin ei ole saatavana mitään "tulppia"/muoviruuveja.

Lähetetty: 18 Touko 2006 12:28
Kirjoittaja Monkelo
Lyhyet koristepultit "matala pienikanta", o-rengas juureen ja kuparivaseliini kierteeseen. :!:

Lähetetty: 23 Touko 2006 16:32
Kirjoittaja Radagast
Kuparia kierteisiin ja ruostuminen sen kun kiihtyy.

Lähetetty: 23 Touko 2006 23:33
Kirjoittaja Monteonisti
Minä sipaisen silikonia kierteisiin jos vesitiiviin haluan! 8)