MK3 mondeo TDCI tehot katosi, ei vikoja, korjaus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

MK3 mondeo TDCI tehot katosi, ei vikoja, korjaus

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mondeo mk3 2.0TDCI 130hp. Kesken matkan rupesi kiihtymään laiskasti.
Kulki kyllä normi vauhteja mutta kiihtyvyys heikkoa, tehoa selkeästi hukassa. Ei vikavaloja.

Lukijaan kiinni kotona ja P0402 ja P0100. Pending puolella. Current puoli tyhjä.
EGR ja Ilmamassakoodi siis.

EGR irti ja putsaus sprayllä, meisselillä ja rätillä. Venttiilin herkitstely. Ja takaksin.
Mustaakakkaa oli semi paljon.

Ilmamassamittari irti ja putsaus spraylla sumuttelua ja kuivaus paineilmalla. Ja takasin.

Koodien nollaus ja awot tehot palasi takaisin. Eikä 300km lenkillä palannut vika takaisin.
Välillä auttaa siis pelkkä puhdistuskin. :thumbup:
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: MK3 mondeo TDCI tehot katosi, ei vikoja, korjaus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Hieno homma, kun tuli puhdistuksella kuntoon!
Ja esimerkki vikakoodinlukijan hyödystä. Ilman sitä olisi ollut enemmän tutkimista ja ihmettelyä.

Mitä muuten luulet, olikohan tuo ilmamassamittarin koodi seurausta takertelevasta EGR:stä (liikaa ilmaa väärässä tilanteessa), vai oliko se myös likainen?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: MK3 mondeo TDCI tehot katosi, ei vikoja, korjaus

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Moi,

Sitä mietein myös että kumpi oli pääsyyllinen vai vainko samanaikainen ilmentyminen.
Vikavaloa ei tullut joten ei tietoa ihan milloin koodi putkahti päätietokoneeseen. Olivat pending tilassa.
Putsauksen jälkeen koodeja uudelleen lukiessa ilmamassa koodi oli kadonnut itsestään ja egr vaati nollauksen.

Kyseessä ei kaiketi ollut limp moodi koska auto kulki kyllä reilusti yli 100kmh ja otti kierroksia mutta kunnon kiihtyvyys hukassa.
Eli voisi hyvin olla ilmamassa vikaa.

EGR putsattu viimeksi noin 70 000km sitten.

Ilmamassalla ajeltu 335000 ilman putsausta. Lankojen likaisuutta ei näe mutta sen langanpitimen rungon kyljessä oli kyllä reilusti harmaata pölyä joka lähti sumutuksella. ELi varmaan oli langatkin likaisia.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: MK3 mondeo TDCI tehot katosi, ei vikoja, korjaus

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Taunusautomaatti kirjoitti: 25 Helmi 2024 22:15 Moi,

Sitä mietein myös että kumpi oli pääsyyllinen vai vainko samanaikainen ilmentyminen.
Vikavaloa ei tullut joten ei tietoa ihan milloin koodi putkahti päätietokoneeseen. Olivat pending tilassa.
Putsauksen jälkeen koodeja uudelleen lukiessa ilmamassa koodi oli kadonnut itsestään ja egr vaati nollauksen.

Kyseessä ei kaiketi ollut limp moodi koska auto kulki kyllä reilusti yli 100kmh ja otti kierroksia mutta kunnon kiihtyvyys hukassa.
Eli voisi hyvin olla ilmamassa vikaa.

EGR putsattu viimeksi noin 70 000km sitten.

Ilmamassalla ajeltu 335000 ilman putsausta. Lankojen likaisuutta ei näe mutta sen langanpitimen rungon kyljessä oli kyllä reilusti harmaata pölyä joka lähti sumutuksella. ELi varmaan oli langatkin likaisia.
Tarkemmin tietämättä kyseessä ilmeisesti Euro4 -malli jossa egr on sähköinen? Joissa on ollut vikoja kuten muissakin sähkötoimisissa.

Euro3 on alipainetoiminen eikä anna vikakoodia vaikka tulppaisi.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: MK3 mondeo TDCI tehot katosi, ei vikoja, korjaus

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

2007 mallia ja euro 4.
Tuossa on sähköpneumaattinen EGR eli tälläinen
https://www.autodoc.fi/era/14554756#ven ... -kierratys
Toimii pneumaattisesti mutta jonkinlainen valvonta kaiketi tuossa sähköpäässä.

Noissa mk3 mondeoissa on kolmea erilaista EGR
- pneumaattinen (https://www.autodoc.fi/swag/16435297)
- sähköpneumaattinen (https://www.autodoc.fi/era/14554756#ven ... -kierratys)
- sähköinen (https://www.autodoc.fi/jpn/19732542)

Alimmainen eli kallein lienee huonoin.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: MK3 mondeo TDCI tehot katosi, ei vikoja, korjaus

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Taunusautomaatti kirjoitti: 26 Helmi 2024 08:12 2007 mallia ja euro 4.
Tuossa on sähköpneumaattinen EGR eli tälläinen
https://www.autodoc.fi/era/14554756#ven ... -kierratys
Toimii pneumaattisesti mutta jonkinlainen valvonta kaiketi tuossa sähköpäässä.

Noissa mk3 mondeoissa on kolmea erilaista EGR
- pneumaattinen (https://www.autodoc.fi/swag/16435297)
- sähköpneumaattinen (https://www.autodoc.fi/era/14554756#ven ... -kierratys)
- sähköinen (https://www.autodoc.fi/jpn/19732542)

Alimmainen eli kallein lienee huonoin.
Tuo kolmas versio on uutta tietoa, tuo eka eli pelkkä alipainetoiminen on itsellä tulpattuna.

Tuohon egr:ään liittyen vaihdoin joku aika sitten moniurahihnan plus kiristimen/rissat plus kampiakselin värinänvaimentimen ja siinä yhteydessä olin sählännyt tuon egr:n alipaineletkun irti.
Käyntiääni tyhjäkäynnillä oli raskas ja aivan kuin olisi ollut reikä pakoputkessa sekä lyhyenkin pysähdyksen jälkeen lumeen suli reikä pakoputken pään kohdalle.
Ilmeisesti turbon siivet olivat täyden ahdon asennossa ilman alipainetta.

Toivottavasti pysyy vikakoodit poissa. Olen puhdistanut pari egr:ää, viimeksi vaimon autosta pari vuotta sitten (myös alipainetoiminen) ja voidellut keraamisella kuumankesto spray-voiteluaineella. Takan vetoluukun voitelun jälkeen sitä luukkua ei tahtonut saada pysymään auki kun oli niin liukas.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: MK3 mondeo TDCI tehot katosi, ei vikoja, korjaus

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Musta tuntuu että dieselissä se läpän varsi ei kauheasti tarvisi voitelua kun on yltäpäältä rasvassa kuitenkin hetken päästä.
Eipä siitä voiteluaineesta silti varmaan haittaakaan ole.

Ongelma lienee se että vähitellen mustasta möhnästä (jota on myös varsi mustanaan) tulee kuin bitumia ja pakkasella se on aika jäpäkkää... lakkaa läppä liikkumasta kunnolla. Vaikka jousi aika jäpäkkä onkin.

Bensamoottorin egr sitten taas näyttää rapsakan kuivalta karstalta joten siinä ehkä joku kestovoitelu enempi tarpeen.

Jossei ole 300 000 mennessä vielä putsannut Dieselinsä imusarjaa niin suosittelen....ilmalle tulee liikkumistilaa ainakin tuplaten kun kaapii sieltä pois pari kolme kahvikupillista mustaa töhnää...tein 270 000km kohdalla. Nyt ei vielä ollut paha.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: MK3 mondeo TDCI tehot katosi, ei vikoja, korjaus

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Taunusautomaatti kirjoitti: 26 Helmi 2024 13:09
Jossei ole 300 000 mennessä vielä putsannut Dieselinsä imusarjaa niin suosittelen....ilmalle tulee liikkumistilaa ainakin tuplaten kun kaapii sieltä pois pari kolme kahvikupillista mustaa töhnää...tein 270 000km kohdalla. Nyt ei vielä ollut paha.
Vaihdoin imusarjan tiivisteet kun jonkin verran oli hikoillut öljyä läpi. Samalla tietysti vilkaisin imukanavia ja kuten odottaa saattaa, oli siellä mustaa karstaa mutta melko vähän kun suurin osa oli kertynyt noin 165tkm mennessä jonka jälkeen tulppasin egr:n. Yhden talven ajelin egr kytkettynä kun lämpeni hieman nopeammin.

Kuva 250tkm ajettuna.

https://aijaa.com/d1k2ay
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: MK3 mondeo TDCI tehot katosi, ei vikoja, korjaus

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

itellä oli 270tkm kaikkein likaisin osa se muovinen imusarja. Osa kanavista noin puolet tukossa.
Vastaa Viestiin