Sivu 1/1

1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 22 Tammi 2024 19:40
Kirjoittaja EcoBoost UZY
[b]Ecoboost 1.0 moottorin ongelma[/b]t
Kuinka moni on kärsinyt moottoririkon tai jakopää/öljypumpunhihnan katkeamisesta.
Minulla meni kyseistä moottoria käyttävästä Focuksesta öljysihti tukkoon .
Autolla ajettu 130000km v.2018
Auto huollettu säännöllisesti. Minulle saa laittaa yksityisviestiä, jos ei halua julkisesti keskustella.
Kohtalotovereita etsin kuinka maahantuonti on asiaan suhtautunut.

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 24 Tammi 2024 09:15
Kirjoittaja Taunusautomaatti
kyllä niitä on paljon.....joka viikko esim huutokaupat com on myynnissä moottorivaurio 1.0 ecoboomeja

Kaverilta meni myös 130 000 moottori vaihtoon olikohan 2014 mallia ja vuosi sitten noin.
Myyjä liike maksoi työt, osat ittelle...eli noin puoleen hintaan kuntoon. Samallahan autokin tietty parani.

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 24 Tammi 2024 18:56
Kirjoittaja EcoBoost UZY
Niitä tosiaan on aika paljon.
Itsellä asia oli kuluttajariitalautakunnassa ratkaistavana ja tuomio oli minulle tappiollinen.
Autoliike olisi tullut vastaan maahantuonti ei.
Olenkin miettinyt ryhmäkanteen tekemistä maahantuontia vastaan, sen tekee kuluttaja asiamies veloituksetta.
Pitäisi vain saada jokin ryhmä kokoon jossa olisi korvauksen ulkopuolelle jääneitä.

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 26 Tammi 2024 11:55
Kirjoittaja JiiHoo
Väärällä öljyllä jakohihna liukenee ja jopa katkeaa. Seuraukset ovat vähemmän tai enemmän vakavia. Yksikin huoltoväli väärillä öljyillä ja sen jälkeen pitää vaihtaa öljyn lisäksi hihna ja puhdistaa paikat kurasta. Öljykylpyisiä jakohihnoja on muillakin valmistajilla ja ne eivät kestä ihan mitä tahansa litkua vaan esim. Ecoboostissa öljyn pitää olla Ford WSS-M2C-948-B:n mukaista. Ei siis välttämättä riitä, että autohuollon käyttämä öljy on "maailman parasta" ja viskositeetti just oikea.

Valmistaja ja maahantuoja tuskin ottavat vastuuta noissa tilanteissa, mutta huollon tekijää voi osoittaa sormella. Riittävä näyttö tosin voi olla vaikea hankkia. Asiasta voi lukea täältä:

https://luiginpaja.fi/ecoboost/
https://www.is.fi/autot/art-2000010066123.html

Meillä jo yli 290 000 km mittarissa vm. 2013. :D Hyvä moottori. Taloudellinen, sitkeä ja käynnistyy yli 30 asteen pakkasellakin tosi herkästi (vaikka akku on ties kuinka vanha). Siis merkkihuollettuna. :thumbup:

Edit: Fordin moottoreissa käytettävä öljy on kehitetty yhdessä voiteluaineita valmistavan Castrolin kanssa, josta on julkaistu juuri uudempi laatuvaatimus. Uuden öljylaadun koodi on WSS-M2C954-A1, SAE 0W-20. Jo yli 400 000 km on menty vanhimmilla koneilla.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/for ... ilometria/

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 26 Tammi 2024 21:35
Kirjoittaja EcoBoost UZY
Niin se on tämän jutun aihe moottorin herkkyys eri öljyille.
Ei kukaan autonvalmistaja voi tehdä moottoria vain yhdelle öljylle. Kartellin määreet täyttyy siinä yhtälössä.
Valmistaja voi suositella esim. Castrol öljyä, mutta ei voi vaatia sen käyttöä takuu ehdoissa.
Oletetaan että ostat vaikka viisi vuotta vanhan Ecoboost moottorilla olevan auton. Teet siihen omasta mielestäsi hyvän huollon, mutta laitat väärää öljyä ja moottori hajoaa 10th kilometrin jälkeen syystä, että öljysihti tukossa hihnasta lähteneestä kumista.
Jotain noissa moottoreissa on pielessä, vaikka ne toimii hyvin ollessaan kunnossa.

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 27 Tammi 2024 13:17
Kirjoittaja ynjevi
Kuinka paljon on koestettu tuo, ettei valmistaja voi vaatia jotain tuotetta käytettäväksi huollossa tai korjauksessa. Monilla muillakin esineillä käyttöohjeessa määritellään, mitä varaosia on käytettävä. Vaikka lentokonepuolella on todella tarkkaan kemikaalit määritelty. Erikoistyökaluissa ei aina ole edes kerrottu jotain speksejä, vaan on ilmoitettu käytettäväksi valmistajan omaa tuotetta. Sitten on eri asia, kun pesukonetehdas suosittee fairia, niin se on vain suositus. Minkälaisia raastupajuttuja on hävitty korvaavien tuotteiden käytön vuoksi?

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 29 Tammi 2024 14:22
Kirjoittaja JiiHoo
EcoBoost UZY kirjoitti: 26 Tammi 2024 21:35 Niin se on tämän jutun aihe moottorin herkkyys eri öljyille.
Ei kukaan autonvalmistaja voi tehdä moottoria vain yhdelle öljylle. Kartellin määreet täyttyy siinä yhtälössä.
Valmistaja voi suositella esim. Castrol öljyä, mutta ei voi vaatia sen käyttöä takuu ehdoissa.
Oletetaan että ostat vaikka viisi vuotta vanhan Ecoboost moottorilla olevan auton. Teet siihen omasta mielestäsi hyvän huollon, mutta laitat väärää öljyä ja moottori hajoaa 10th kilometrin jälkeen syystä, että öljysihti tukossa hihnasta lähteneestä kumista.
Jotain noissa moottoreissa on pielessä, vaikka ne toimii hyvin ollessaan kunnossa.
Ecoboostissa saa käyttää minkä hyvänsä valmistajan öljyä, kunhan se täyttää Fordin ilmoittaman speksin ja saa kyllä huollattaakin missä tahansa, kunhan huolto tehdään huolto-ohjeiden mukaisesti. Muuten ymmärrettävästi raukeaa kaikki takuut ja vastuut eivätkä ne palaudu, vaikka auto vaihtaisi omistajaa.

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 29 Tammi 2024 19:24
Kirjoittaja Jeipii
Meidän 1.0 Egoboostille on juotettu viimeiset 7 vuotta Nesteen tekemää kyseiselle moottorille tarkoitettua öljyä. Hyvin on toiminut. Nyt 200 000 kilsan kohdalla vaihdatin jakohihnan, öljympumpun hihnan ja vesipumpun.

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 02 Helmi 2024 12:00
Kirjoittaja EcoBoost UZY
Onko ollut kaupunkiajoa vai pitempää pätkää tiellä, että moottori lämpenee riittävästi?
Yksi epäilys näihin ongelmiin on bensiinin pääsy öljyyn mikä heikentää öljynlaatua ja sen johdosta hihnasta irtoaa kumia mikä tukkii öljysihdin.
Tästä oli juttua moottorilehdessä, mutta jo ennen sitä taho joka suoritti minulle moottorin vaihdon (vaihtaneet kymmeniä vastaavia moottoreita)että pakoventtiilin puolelta pääsee rikasta seosta palamaan öljynjoukkoon, mistä johtuen öljyn määrä ollut moottorissa liian suuri. Lyhyessä ajossa moottori ei ehdi lämmetä riittävästi jotta se ohi virrannut bensiini haihtuisi öljyn joukosta. tämähän voi olla suunnittelu vika kyseisessä moottorissa kylmissä olosuhteissa.

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 02 Helmi 2024 20:55
Kirjoittaja Focus_2.0
Litranen on suorasuihkukone ilman imusarjaruiskutusta. Pakoventtiilin kautta tulee harvemmin mitään sisään. Imupuolelta suorasuihkussa tulee ilmaa ja pakokaasua egr-venttiilin kautta. Viallinen ruiskutus-suutin voi tiputtaa polttoainetta sylinterin päälle ja polttoaine valuu mäntien ohi öljyn sekaan moottorin ollessa sammuneena tai käyntivaiheessa ruiskuttaa liikaa.

Se on totta että pätkäajo kylmillä öljyillä heikentää voiteluominaisuuksia. Varsinkin etanoliautoissa suositellaan öljynvaihtoa useemmin laimentuneesta öljystä johtuen.

Jotain aiheesta:
https://www.apu.fi/kysymykset/bensiinia-oljyssa

”Kun kylmä moottori käynnistetään, osa bensiinistä tiivistyy sylinterien seinämiin ja valuu niitä pitkin männänrenkaiden ohi öljypohjaan. Tämä oli hyvinkin yleinen ilmiö aikanaan kupla-Volkkareissa, kun automaattirikastin oli säädetty väärin eli liian tiukalle. Se bensan tiivistymisvaihe ei välttämättä rajoitu pelkkään käynnistyshetkeen, vaan sitä voi jatkua useampiakin sekunteja. Kun kunnollinen palaminen alkaa ja lämpötila nousee, bensa höyrystyy niin hyvin, että se palaa kunnolla.”

”Ilmiö on muuttunut harvinaisemmaksi bensiinin suihkutuksen myötä. Jos bensaa kertyy öljyn sekaan kovin runsaaksi, kyseessä voi olla vika tai häiriö suihkutusjärjestelmässä.”

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 09 Helmi 2024 12:32
Kirjoittaja juzz1
Onkos nämä 19-> jälkeen jakoketjulla olevat 1.0 ecoboostit yhtä herkkiä särkymään? Onko tullut vastaan ongelmia?

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 19 Kesä 2024 00:01
Kirjoittaja LahdessaFordFocus
Hei! Minulla juuri hajosi 130 000km ajettu 2015 Ford Focus 1.0 ecoboost moottori. Kampiakseli tuli moottorin seinästä läpi. Vianor antoi korjaus tarjouksen 6000e. Nyt naisihmisenä täällä ihmettelen mitä tehdä 😢

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 12 Joulu 2024 10:10
Kirjoittaja Hiljaa hyvä tulee
Tänään ihmettelin miksi Focus (2015) 1.0 Ecoboost 125hv ei ota kierroksia kuin 4000 rpm. Kokeilin nostamalla kierroksia tasaisen rauhallisesti sekä kunnolla polkaisemalla, mutta tulos oli sama. Autolla ajettu 210 000 km (hihnan vaihdon 10v tulee 5/2025). Olisiko veikkauksia mistä moinen kierrosrajoitus tulee?

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 15 Joulu 2024 22:32
Kirjoittaja Jeipii
Hiljaa hyvä tulee kirjoitti: 12 Joulu 2024 10:10 Tänään ihmettelin miksi Focus (2015) 1.0 Ecoboost 125hv ei ota kierroksia kuin 4000 rpm. Kokeilin nostamalla kierroksia tasaisen rauhallisesti sekä kunnolla polkaisemalla, mutta tulos oli sama. Autolla ajettu 210 000 km (hihnan vaihdon 10v tulee 5/2025). Olisiko veikkauksia mistä moinen kierrosrajoitus tulee?
Olihan se niin että teit tuon ajaessasi autoa ? Paikallaan vaihde vapaalla tuossa on kierrosrajoitin joka estää kierrosten nousemisen yli 4000 kierroksen (muistaakseni se lukema oli just tuo 4000).

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 16 Joulu 2024 20:16
Kirjoittaja Hiljaa hyvä tulee
Jeipii kirjoitti: 15 Joulu 2024 22:32
Hiljaa hyvä tulee kirjoitti: 12 Joulu 2024 10:10 Tänään ihmettelin miksi Focus (2015) 1.0 Ecoboost 125hv ei ota kierroksia kuin 4000 rpm. Kokeilin nostamalla kierroksia tasaisen rauhallisesti sekä kunnolla polkaisemalla, mutta tulos oli sama. Autolla ajettu 210 000 km (hihnan vaihdon 10v tulee 5/2025). Olisiko veikkauksia mistä moinen kierrosrajoitus tulee?
Olihan se niin että teit tuon ajaessasi autoa ? Paikallaan vaihde vapaalla tuossa on kierrosrajoitin joka estää kierrosten nousemisen yli 4000 kierroksen (muistaakseni se lukema oli just tuo 4000).
Paikallaan ollessa kokeilin. Ei tullut mieleenkään, että rpm-rajoitin olisi noin matalalla. Pitääpä kokeilla rajoittaako myös ajaessa. Kiitos vinkistä.

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 16 Joulu 2024 22:22
Kirjoittaja Taunusautomaatti
210 000 ja 9v samalla remmillä???
Onnekas yksilö, loppuvoitoksi voisi sanoa....mutta kestääkö vielä 5kk....

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 17 Joulu 2024 09:12
Kirjoittaja Jeipii
Hiljaa hyvä tulee kirjoitti: 12 Joulu 2024 10:10 Tänään ihmettelin miksi Focus (2015) 1.0 Ecoboost 125hv ei ota kierroksia kuin 4000 rpm. Kokeilin nostamalla kierroksia tasaisen rauhallisesti sekä kunnolla polkaisemalla, mutta tulos oli sama. Autolla ajettu 210 000 km (hihnan vaihdon 10v tulee 5/2025). Olisiko veikkauksia mistä moinen kierrosrajoitus tulee?
Moro, vaihda ne hihnat mahdollisimman pian. Ja tarkista samalla ettei turbosta lähtevät putket ole ruostuneet (jos on niin maalaa kuumaa kestävällä maalilla).

Eli vesipumppu, apulaitehihna, öljypumpun hihna, jakohihna ja tietty öljyt ja öljynsuodatin. Nuo suosittelen vaihdattamaan asap niin ei tule kallista remppaa jos hihna katkeaa. Haynesin manuaali muistaakseni suosittelee vaihtamaan nuo 180 000 km tai 8 vuoteen mennessä.

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 09 Maalis 2025 11:44
Kirjoittaja Eleanor
EcoBoost UZY kirjoitti: 22 Tammi 2024 19:40 [b]Ecoboost 1.0 moottorin ongelma[/b]t
Kuinka moni on kärsinyt moottoririkon tai jakopää/öljypumpunhihnan katkeamisesta.
Minulla meni kyseistä moottoria käyttävästä Focuksesta öljysihti tukkoon .
Autolla ajettu 130000km v.2018
Auto huollettu säännöllisesti. Minulle saa laittaa yksityisviestiä mbwhatsappissa https://mbwhat.download/, jos ei halua julkisesti keskustella.
Kohtalotovereita etsin kuinka maahantuonti on asiaan suhtautunut.
Vaikka tarkkoja tilastoja on vaikea määrittää, rikkoutuneesta jakohihnasta, öljypumpun hihnasta tai tukkeutuneesta öljynsuodattimesta johtuvat moottorihäiriöt eivät ole harvinaisia, varsinkin ajoneuvoissa, joilla on paljon ajokilometrejä. Nämä ongelmat voivat johtaa vakaviin moottorivaurioihin, jos niitä ei käsitellä. Säännöllinen huolto vähentää Focus-autosi riskiä, ​​mutta tukkeutunut öljynsuodatin 130 000 km:n kohdalla voi silti aiheuttaa ongelmia, jos öljyvirtaus heikkenee.