Mk1 Fookuksen kierrokset jää ylös?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Lakupekka69
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Tammi 2024 12:31

Mk1 Fookuksen kierrokset jää ylös?

Viesti Kirjoittaja Lakupekka69 »

Oliko näis jotain erityistä jota vois vielä tutkailla jos meinaa jäädä huutamaan 2000-3000rpm lämpimällä koneella. Laskee toki normi 900 kunhan hetken odottelee.
Aika ärsyttävä ajella vaikkapa kaupungissa kun vähäkin koskee kaasuun niin menee 5-10sekunttia ennenkuin kierrokset putoaa, muuten kyllä vaikuttaa oikein hyvältä käyttöautolta.

Tyhjäkäynti-venttiilin olen jo putsannu ja tarkistanut ja se vaikutti aivan toimivalta kapistukselta.

1.6 pensa ykköskopan fookkus
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Fookuksen kierrokset jää ylös?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tsekkaa nyt ainaki ensin että PCV:lle tulevat letkut ehjiä ja myös venakopasta ilmanputsarille tuleva huohotinletku. Aiheuttavat vuotaessaan erinäisiä ongelmia, kuten kuvailemaasi kierrosten leijumista.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Mk1 Fookuksen kierrokset jää ylös?

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Toimiihan vaijeri ja vivut herkästi? Se tekee juuri tuon, että kierrokset laskee hetken kuluttua jos ei muista rasvailla vipuja välillä...
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Fookuksen kierrokset jää ylös?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Oma muistikuva, silloin kun vielä vaijerikaasullisia vehkeitä talviajossa, oli vaijerin jumimisesta että kierrokset ei laskenu ennen kun varpaalla nosti/palautti poljinta. Mukava tilanne kun olet juuri ohittanut muuta liikennettä ja palaamassa omalle kaistalle :lol: Ja myöskin kun vaijeri jumitti kierrokset nousi sinne 6500rpm tuntumaan pienen rev hangin/leijumisen sijaan.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Mk1 Fookuksen kierrokset jää ylös?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Toxox kirjoitti: 23 Tammi 2024 15:48 Toimiihan vaijeri ja vivut herkästi? Se tekee juuri tuon, että kierrokset laskee hetken kuluttua jos ei muista rasvailla vipuja välillä...
Eiii! Ei rasvaa mihinkään moottoritilassa. Niissä on muovi laakerointi, joten rasvaa ei tarvita. Rasva kerää vain turhaan likaa. Itselläni on 20 vuotta vanha 300 tkm ajettu Focus, jossa ei ole koskaan rasvattu mitään.

Jos tulee kaasuvaijeri onkelmaa, niin tarviketiskiltä saa uuden. Tämmöistä se on. Kertakäyttöhommaa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Fookkus
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Joulu 2017 13:11

Re: Mk1 Fookuksen kierrokset jää ylös?

Viesti Kirjoittaja Fookkus »

Kaasuläpän asentotunnistin kulahtanut. Vaihtoon.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Fookuksen kierrokset jää ylös?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Fookkus kirjoitti: 23 Helmi 2024 03:42 Kaasuläpän asentotunnistin kulahtanut. Vaihtoon.
Saako tähän jotain parempia perusteluja? Lähtökohdallisestihan ECU säätää TPS-anturin sekä muiden anturien tietojen perusteellaa seoksia ja sytytystä, mutta kun se täysin mekaaninen kaasuläppä ja tyhjäkäyntivena ovat kiinni, ei se ECUkaan pystyy oikein ilmaa työntämään moottoriin siinä määrin että kierrokset jäisi huutamaan 2000-3000rpm :roll: Muutenkaan ton ikäsessä autossa on musta vähän outoa lähteä summista vaihtelemaan antureita, ilman tutkimista testerilla ja yleismittarilla, joten en oikein saanu kiinni kuinka voidaan lonkalta vaan heittää että kaasuläpänasentotunnistin vaihtoon...?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
riikomi
Viestit: 985
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mk1 Fookuksen kierrokset jää ylös?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tämä on täyttä off-topicia...

Mulla oli -90/-00 -lukujen vaihteessa Volvo 850, jonka kaasu hirtti pakkasella. Siis ajaessa täytyi etsiä sellainen ajonopeus (=ajoviima), joka ei jäädyttänyt kaasuläppäkoteloa. Kerran pohjoisesta tullessa asiaa pääsi testaamaan kun ulkoLTA ajon aikana nousi, ja todellakin LTA:n noustessa pystyi hiljakseen nostamaan ajonopeutta.

Ongelma ratkesi laittamalla pahvi viimasuojaksi kaasuläppäkotelon päälle.
Fookkus
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Joulu 2017 13:11

Re: Mk1 Fookuksen kierrokset jää ylös?

Viesti Kirjoittaja Fookkus »

Itselläni ainakin auttoi asentotunnistimen vaihto kyseiseen ongelmaan. En muista enää sen syvällisemmin.
On näitä ollut muillakin paljon. Ei ollut kallis osa.
Fookkus
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Joulu 2017 13:11

Re: Mk1 Fookuksen kierrokset jää ylös?

Viesti Kirjoittaja Fookkus »

:ford: No auttoiko? Pitää kertoa sekin eikä vaan kaahailla ;)
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mk1 Fookuksen kierrokset jää ylös?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Fookkus kirjoitti: 28 Helmi 2024 03:09 :ford: No auttoiko? Pitää kertoa sekin eikä vaan kaahailla ;)
Jep, olisi ihan kiva että uudet käyttäjät (miksei vanhatkin) kertoisivat vähän että tuliko auto kuntoon ja miten, vaiko ei. Huomattavasti enemmän olisi hyötyä sitten kun joku painii mahd. saman ongelman kanssa ja lueskelee foorumia tietoa etsien.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin