Sivu 1/1

Fiestan (-09) vaihdelaatikko sirisee vapaalla

Lähetetty: 20 Joulu 2023 20:37
Kirjoittaja Fiestamies1234
Moi! Mikähän mahtaa Fiestan vaihdelaatikkoa/kytkintä vaivata, kun vaihteen ollessa vapaalla kuuluu outoa "sirinää"? Sirinä lakkaa, kun kytkimen painaa tuntumakohdan ohi ja alkaa uudestaan, kun nostaa tuntumakohtaan. Mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään? Sirinä ei kuulu vaihteen ollessa päällä. Autossa tosiaan vielä alkuperäinen kytkin.

Myös pakin kytkeytymisessä on ollut ongelmia. Välillä ei mene ekalla kerralla päälle. Mutta sitten, kun nostaa kytkimen ja painaa uudelleen pohjaan, niin pakki taas menee päälle.

Re: Fiestan (-09) vaihdelaatikko sirisee vapaalla

Lähetetty: 22 Joulu 2023 07:14
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Pakin kerralla menemättömyyttä on monessa autossa ollut. Kytkimen polkaisu ja uusi yritys niin toimii.
Tuosta ei kannata huolestua.

Re: Fiestan (-09) vaihdelaatikko sirisee vapaalla

Lähetetty: 22 Joulu 2023 08:44
Kirjoittaja Mk1escos
Pääakselin laakeri kun alkaa olemaan löysä niin sirisee vapaalla, kun painaa kytkintä tarpeeksi niin se kiristää laakerin toiseen laitaan ja hiljenee.
Jos ääni ei ala kovenemaan niin en tekisi muuta kuin tuoreet öljyt lootaan ja matka jatkuu.
Redlinen heavy shockproof öljy itsellä hiljensi focuksen lootaa kun alkoi pitämään ääntä.

Re: Fiestan (-09) vaihdelaatikko sirisee vapaalla

Lähetetty: 22 Joulu 2023 23:14
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Fiestamies1234 kirjoitti: 20 Joulu 2023 20:37 Moi! Mikähän mahtaa Fiestan vaihdelaatikkoa/kytkintä vaivata, kun vaihteen ollessa vapaalla kuuluu outoa "sirinää"? Sirinä lakkaa, kun kytkimen painaa tuntumakohdan ohi ja alkaa uudestaan, kun nostaa tuntumakohtaan. Mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään? Sirinä ei kuulu vaihteen ollessa päällä. Autossa tosiaan vielä alkuperäinen kytkin.

Myös pakin kytkeytymisessä on ollut ongelmia. Välillä ei mene ekalla kerralla päälle. Mutta sitten, kun nostaa kytkimen ja painaa uudelleen pohjaan, niin pakki taas menee päälle.
Kulunut painelaakeri tekee myös tuota. Tuollaisen tunnistaa siitä kun painaa hyvin kevyesti kytkintä, aivan pienellä voimalla jolloin pääakseli vielä pyörii tyhjäkäynnillä mutta painelaakerin välys menee kiinni. Ääni lakkaa ja vasta kovemmalla painamisella kytkin irroittaa.

Meillä saksalaisessa manuaalissa oli ääntelyä ja vaihteiden huonoa kytkeytymistä ja erityisesti liikkeelle lähdettäessä jopa lievää kirskahtelua.
Syyksi paljastui kytkinremontin yhteydessä painelaakeri josta kuulat olivat käytännössä lähes kadonneet. Uusi Sachsin kytkinsarja työsylinterin ohella ja nyt takana on 100 000km moitteetonta toimintaa.