Ford Mondeo MK4 generaattori toimii välillä normaalisti, välillä ei toimi ollenkaan.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
mocambo
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Helmi 2023 23:15

Ford Mondeo MK4 generaattori toimii välillä normaalisti, välillä ei toimi ollenkaan.

Viesti Kirjoittaja mocambo »

Hei!

Huomasin moottoritiellä, että generaattorin merkkivalo palaa, indikaattori näytti 11,6V. Ajoin n. 150km ja jännite putosi lopulta 10,8V:iin. Auto ilmeisesti toimi vain akulla. Seuraavana päivänä ajattelin mennä huoltoon ja generaattori alkoi toimia, indikaattori näytti 14,6V. Korjauspaikka sanoi, ettei sitä purettaisi, jos laturi käy niin hyvin. Generaattori toimii edelleen, mutta en erityisemmin haluaisi ajaa pidemmälle.

Mikä voisi olla ongelmana, mitä pitäisi vaihtaa tai mitä pitäisi tarkistaa. Onko ideoita? Kiitos etukäteen !

Auto on Ford Mondeo 2008 1.8tdi 92kW.
hpford
Viestit: 74
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Ford Mondeo MK4 generaattori toimii välillä normaalisti, välillä ei toimi ollenkaan.

Viesti Kirjoittaja hpford »

Generaattorin / laturin sähköiset liittimet kannattaisi tarkistaa kunnolla (onko esim. mahdollisesti huonosti kiinni) ja laittaa niihin sopivaa ainetta - tosin en tiedä onko ne helposti 'saavutettavissa'. Ja toki samalla tarkistettava liittimiin liittyvät johdot.
Ja jos tuossa mallissa on lataukseen liittyvä ohjausyksikkö, niin sen liittimet myös.

Entä missä kunnossa itse akku on, miten vanha?

Nämä vain heittoina ideoihin.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford Mondeo MK4 generaattori toimii välillä normaalisti, välillä ei toimi ollenkaan.

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Myös laturin vapaakytkimen toiminta kannattaa tarkistaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
tikola
Viestit: 256
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Ford Mondeo MK4 generaattori toimii välillä normaalisti, välillä ei toimi ollenkaan.

Viesti Kirjoittaja tikola »

yritäedes kirjoitti: 18 Joulu 2023 20:49 Myös laturin vapaakytkimen toiminta kannattaa tarkistaa.
Miten vapaakytkin/vapaaratas tarkistetaan? Eli minustahan siinä on kyse samasta asiasta kuin polkupyörässä, eli takaperin/vapaalla rullatessa polkimet eivät pyöri. Eli tarkoittaako se auton laturin termistössä sitä, että toiseen suuntaan rulla pyörii vapaasti ja vain toiseen suuntaan laturi oikeasti pyörittää sisuskalujaan? Eli onko vapaakytkimen testaus se, että laturi pyöritetään eri suuntiin ja se tuntuu sormissa erilailla raskaalta suunnista riippuen.

Itsella juuri työn alla sähkövikainen Ford Kuga ja laturi oli yksi epäilys. Nyt laturi on vaihdettu ja tilanne ei muuttunut, joten miten voin päätellä varmasti, että vanha laturi oli risa tai ehjä? Noin yleisesti ottaen laturihommissa ensimmäinen suurempi vaade lienee saada hihna pois ja sen jälkeen päästä kokeilemaan laturin rullaa sormin, ettei siinä ole rohinaa, välystä tai jotain muuta outoa. Tosin jos siinä sellaisia olisi sieltä laturista varmaan kuuluisi joku ääni. Se hihnan poisotto on jo sitten vähäistä suurempi homma, jossa tarvitaan rautakankea/sorkkarautaa, jolla hihnan kiristyksen saa löysättyä pois.

Eli sinun oireilla minä tekisin tuon edellämainitun katselun ja kiristelyn jälkeen seuraavat askeleet
  • Mittaisin akun jännitettä yleismittarilla tilanteen ollessa päällä/auton toimiessa normaalisti/yön jälkeen seisottua. Siitä selviää alustavasti mikä on akun kunto, joskin sama selviää jos tietää akun olevan jo vanha.
  • Sen jälkeen vaihtaisin laturin, joka minun Kugan tapauksessa oli 179euroa ja tunnin verran näperrystä omassa autotallissa. Totta kai hinta nousee, jos sen joutuu vaihdattamaan, mutta laturin vaihto on yleensä sellainen asia, että jos vähänkin osaa muttereita aukoa, niin kuka tahansa siitä hommasta selviää.
Se että auto polttaa latauksen merkkivaloa on ihan selvä signaali laturin ajoittaisesta toimimattomuudesta ja siihen se helpoin konsti on vaihtaa laturi. Totta kai voi vanhaan vaihtaa lataus säädintä, diodeja tai hiiliä, mutta jokatapauksessa se laturi pitää niitä hommia varten ottaa autosta irti ja samalla sinne sitten pistää uuden laturin tilalle.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford Mondeo MK4 generaattori toimii välillä normaalisti, välillä ei toimi ollenkaan.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Tuo on totta että mk 3 ja mk4 mondeoiden varaosat on jo niin halpoja että kannattaa melkeen vaihtaa samalla koko laturi kuin hiilet/säädin.
Jos se on pyörinyt yli 300k niin ei laakeritkaan enää uudet ole eikä vapaakytkin joka tulee yleensä laturin mukana ja vaatii jo erikoistyökalunkin vaihtoon. (30eur ehkä.)

Jos siellä vaan hiilet alkaa olemaan lopussa välillä koskettaa välillä ei.
Itellä tupsyssä sellanen kiinalainen 2 euron hintanen kännylaturi jossa päässä V näyttö eli kertoo kokoajan akkujännitteen. Se on parempi kuin latausvalo. Aliexpressistä löytyy halvalla.

Vapaa kytkimen voi testata käsin kera meisselin ainakin. Toiseen suuntaan kuuluu olla kiinteä ja toiseen hieman joustaa kun sisuskalut jumitettu varovasti. Mutta toimimaton vapaakytkin aiheuttanee yleensä kitinää, kilinää, kalinaa ei kai sentään niinkään lataamattomuutta.

Eikös sen remmin saa löysättyä varsin helposti vaihtoa varten... useimmissa on ollut kiristin laitteessa 1/4 tuuman tai 3/8 tuuman vääntiön mentävä kolo josta vääntämällä löystyy remmi kevyesti.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford Mondeo MK4 generaattori toimii välillä normaalisti, välillä ei toimi ollenkaan.

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ja 1.8 tdci:ssä on lisäksi vapaakytkimen akseli ja kumivulkanointi?
viewtopic.php?t=60866
Ja kyllä se vapaakytkin voi myös luistaa eli antaa vetosuuntaan periksi.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
riikomi
Viestit: 985
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Ford Mondeo MK4 generaattori toimii välillä normaalisti, välillä ei toimi ollenkaan.

Viesti Kirjoittaja riikomi »

tikola kirjoitti: 19 Joulu 2023 06:26
yritäedes kirjoitti: 18 Joulu 2023 20:49 Myös laturin vapaakytkimen toiminta kannattaa tarkistaa.
Totta kai hinta nousee, jos sen joutuu vaihdattamaan, mutta laturin vaihto on yleensä sellainen asia, että jos vähänkin osaa muttereita aukoa, niin kuka tahansa siitä hommasta selviää.[/list]
Pari anekdoottia tuohon...

3BG Passatissa yksi laturin pulteista on niin pitkä, että se ei sellaisenaan mahdu tulemaan ulos. Laturin yhteen korvakkeeseen oli kuitenkin tehty (muistaakseni) soikea reikä (tai joku muu jippo), ja laturin sai sopivaan asentoon keikauttamalla irrotettua.

Golf 7:ssa taas on hieman eripituisia pultteja. Niinpä useammalla sepällä on pian laturinvaihdon jälkeen ilmennyt jäähdytysnestevuoto kun on menneet pultit sekaisin ja öljynjäähdyttimeen tullut reikä.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford Mondeo MK4 generaattori toimii välillä normaalisti, välillä ei toimi ollenkaan.

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

riikomi kirjoitti: 19 Joulu 2023 12:36
Pari anekdoottia tuohon...

3BG Passatissa yksi laturin pulteista on niin pitkä, että se ei sellaisenaan mahdu tulemaan ulos. Laturin yhteen korvakkeeseen oli kuitenkin tehty (muistaakseni) soikea reikä (tai joku muu jippo), ja laturin sai sopivaan asentoon keikauttamalla irrotettua.

Golf 7:ssa taas on hieman eripituisia pultteja. Niinpä useammalla sepällä on pian laturinvaihdon jälkeen ilmennyt jäähdytysnestevuoto kun on menneet pultit sekaisin ja öljynjäähdyttimeen tullut reikä.
Joo, hämärä mielikuva on Vag:n 2,0 FSI:stä että olisi ollut osittain avoinainen reikä ulkopäässä pultin keikauttamista varten.
tikola
Viestit: 256
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Ford Mondeo MK4 generaattori toimii välillä normaalisti, välillä ei toimi ollenkaan.

Viesti Kirjoittaja tikola »

Taunusautomaatti kirjoitti: 19 Joulu 2023 07:53 Eikös sen remmin saa löysättyä varsin helposti vaihtoa varten... useimmissa on ollut kiristin laitteessa 1/4 tuuman tai 3/8 tuuman vääntiön mentävä kolo josta vääntämällä löystyy remmi kevyesti.
Taitaa olla aika tapauskohtaista, eli minä olen aika usein erilaisilla rautatankovirityksillä sen löysännyt. Usein nuo vääntiöt kaipaavat sisälokarin avausta, että siihen pääsee käsiksi. Mutta tosiaan eri autoissa on erilainen systeemi, enkä Mondeota tunne.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford Mondeo MK4 generaattori toimii välillä normaalisti, välillä ei toimi ollenkaan.

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Eikös se kannata yleensäkin sisälokari eli se siitä jousen takaa irrottaa..parilla kolmemma ruuvilla ja levy pois.
Sitte paljon helponpi remmiä laittaa.

MK4 1.8tdcissa laturi on muistaakseni kohtuu helpossa paikassa siinä aika edessä, sivussa..
Vastaa Viestiin