1.6i 16V 92 kW Duratec-Ti-VCT (PNDA) venttiilikoneiston säätö
1.6i 16V 92 kW Duratec-Ti-VCT (PNDA) venttiilikoneiston säätö
Focus -12 venttiilikoneisto pitää kovaa ääntä varsinkin kylmänä. Lisäksi ajoittain koneessa ei ole kylmänä vääntöä ollenkaan, liikkeellelähtö on vaikeaa, liittyisikö vaiva venttiilien ajoitukseen? Miten näistä säädetään venttiilivälykset, käsittääkseni näissä ei ole hydraulisia tasaajia.
Re: 1.6i 16V 92 kW Duratec-Ti-VCT (PNDA) venttiilikoneiston säätö
Venttiilinvälykset säädetään vaihtelemalla määrämittaisia paininkuppeja. Välykset mitataan nokka-akselit paikoillaan ja sitten akselit täytyy irrottaa ja hankkia sopivan korkuisia painimia.
Melko suuritöinen homma. Ja melko harvinainen. Enemmän tässä epäilisin nokka-akselin säätyvän ajoituksen (VCT) toimintaa.
Melko suuritöinen homma. Ja melko harvinainen. Enemmän tässä epäilisin nokka-akselin säätyvän ajoituksen (VCT) toimintaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: 1.6i 16V 92 kW Duratec-Ti-VCT (PNDA) venttiilikoneiston säätö
Tuolla on melko tyypillinen ääninäyte; ne pitää kylmänä yleensäkin tuollaista rallatusta:yritäedes kirjoitti: ↑05 Joulu 2023 09:36 Venttiilinvälykset säädetään vaihtelemalla määrämittaisia paininkuppeja. Välykset mitataan nokka-akselit paikoillaan ja sitten akselit täytyy irrottaa ja hankkia sopivan korkuisia painimia.
Melko suuritöinen homma. Ja melko harvinainen. Enemmän tässä epäilisin nokka-akselin säätyvän ajoituksen (VCT) toimintaa.
https://youtu.be/9CPoGo_C-j8?feature=shared
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: 1.6i 16V 92 kW Duratec-Ti-VCT (PNDA) venttiilikoneiston säätö
Juuri tuollainen ääni on koneessa kylmänä. Miten VCT toimii, öljynpaineella? Miten sen toiminnan voi testata? 200 tkm öljynvaihdossa tein pesun (Forte?) ja tuplavaihdon koska ainakin yksi öljynvaihto oli jäänyt tekemättä edellisellä omistajalla. Em. huollon jälkeen olen ajanut 10 tkm. Pitäisiköhän tehdä pesu uudelleen jos se auttaisi VCT toimintaan.
Re: 1.6i 16V 92 kW Duratec-Ti-VCT (PNDA) venttiilikoneiston säätö
Öljynpaineellahan se toimii.
Tuollaista rallatusta ne kylmänä pitävät, se ei ole se ongelma. Mutta jos on alkanut myös lämpimänä kolkuttamaan tai muita ongelmia ilmennyt, niin nokkapyöriä ovat noihin vaihtaneet. Tarkempaa diagnoosia tai sitä, missä vaiheessa ne nokkapyörät on tarpeen vaihtaa, en osaa sanoa.
Siellä on myös säätöventtiili mutta sen vaihtotarpeesta en tiedä.
Tuollaista rallatusta ne kylmänä pitävät, se ei ole se ongelma. Mutta jos on alkanut myös lämpimänä kolkuttamaan tai muita ongelmia ilmennyt, niin nokkapyöriä ovat noihin vaihtaneet. Tarkempaa diagnoosia tai sitä, missä vaiheessa ne nokkapyörät on tarpeen vaihtaa, en osaa sanoa.
Siellä on myös säätöventtiili mutta sen vaihtotarpeesta en tiedä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex