Varoitus Korkeajännitteisistä akusta

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
PSG80
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Marras 2023 20:50

Varoitus Korkeajännitteisistä akusta

Viesti Kirjoittaja PSG80 »

Moi, minulla on Ford Kuga phev 2021. Pysähdyin kaupassa ja sammutin mottori. Ja palannut noin pari minutin jälkeen. Käynistin moottori ja yritin laittaa D vaihe päälle mutta tuli ilmoitus vaihevika..korjaus kehotus..katso omistajan käsikirja Sammutin mottori ja laitoin kiinni ovet avaimella. Odotin noin 5 sekuntti ja taas käynnistin moottori ja kaikki toimii hyvin.

Pari päivän jälkeen jätin hetkeksi ja sammutin moottori kun olin puhelimessa. Kun yritin käynnistin moottori tuli viesti pysäydy turvallisesti ( kolmio merkin sisällä huuhtomerkki) ford sovelluksessa tuli viesti "varoitus Korkeajännitteisistä akusta voimansiirron ohjausjärjestelmä on havainnut, että järjestelmän syöttöjännite on haluttua pienempi". Toin auton varovasti kotiin. Seuravaa aamulla auton akku( pieni) oli kuollut.
Apuvirralla käynnistettiin ja ajoin melkein viikko. Sen jälkeen tuli taas vaihevika.. ja viikon jälkeen taas Varoitus Korkeajännitteisistä akusta kun käynistin moottori.

Jätin auto parkkiksen ja seuraava aamulla kaikki meni hyvin. Jätin auton toimiston eteen ja sammutin moottori. Kun tulin takaisin ( pari minutin jälkeen) ja käynnistin taas tuli varoitus Korkeajännitteisistä akusta..ja moottori ei käynnistynyt ollenkaan kun pieni akutkin hajonut.

Hinaus auto tuli ja yritti käynnistä apuvirralla. Moottori pyöri ja varoitus akusta..ja myös tuli moottori kuvake. Olin jo varannut aikoja eka päivänä mutta pitää odottaa 3 viikkoa.

Nyt ihmessä miten voi korkeajännite akku voi hajoa...ajettu 128000 km..huoltokin tehty Fordin ohjelman mukaan. Onko kenellä samalainen kokemus?!
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Varoitus Korkeajännitteisistä akusta

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Yksi juttu tossa päällimmäisenä tuli mieleen: Useista varoituksista huolimatta jatkoit auton käyttöä? Tuon ikäisessä luulisi olevan takuu voimassa. Itse olisin heti vienyt takuuhuoltoon.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
PSG80
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Marras 2023 20:50

Re: Varoitus Korkeajännitteisistä akusta

Viesti Kirjoittaja PSG80 »

Huolto ajat ei saatu nopeasti..sähkö mekanikolle oli 3 viikon odotus aikaa...takuu meni joo 100000 km. Kun vika valo tuli silloin oli jo 127t km.
tapsi
Viestit: 20
Liittynyt: 01 Marras 2015 16:48

Re: Varoitus Korkeajännitteisistä akusta

Viesti Kirjoittaja tapsi »

Hei, ei siinä korkeajänniteakussa ole vikaa vaan12v akku on viallinen. Eli käy akkuliikkeessä vaihdattamaan uusi12vakku mikä on tavaratilassa, ja laittaa sinne 50ah agm akku tai suurempi mikä vain sopii tilaan. Omassa oli samat ilmoitukset ja silloin on 12v järjestelmässä ali jännite joka ohjaa kaikkea sähkölaitteita myöskin korkeajännitepuolta.Tämä on yleinen ns vika kaikissa hybridi autoissa ja jos ajaa lyhyitä matkoja niin akku ei lataudu tarpeeksi varsinkin kun on kylmiä kelejä ja vanha akku.
PSG80
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Marras 2023 20:50

Re: Varoitus Korkeajännitteisistä akusta

Viesti Kirjoittaja PSG80 »

kiitoksia..pari päivä oli tosi stressava kun ajan Taksia..pieni akun takuu on vielä voimassa. Kiitos.
tapsi
Viestit: 20
Liittynyt: 01 Marras 2015 16:48

Re: Varoitus Korkeajännitteisistä akusta

Viesti Kirjoittaja tapsi »

Hei,Oma Kuga hybridi teki samaa ja ilmoitteli vaihteisto vikaa,ongelma oli tosiaankin pikku akussa joka ohjaa kaikkia toimintoja.
Akun vaihdolla viat lähti pois nollasin vikakoodit,tutkin akun latauspuolta ja näyttää siltä että kun akku tyhjenee tarpeeksi monta kertaa niin se vioittui koska kugan lataus jännite on tavallista korkeampi joka vikaannuttaa akun varsinkin kun se on tyhjentynyt tarpeeksi monta kertaa.
Toinen mahdollinen haitta on kun ladataan ajoakkua silloin myös 12v akku latautuu ja silloinkin sille syötetään ylijännitettä joka omassa on n:15,4 v mikä on akulle jatkuvasti liikaa.
Näihin on tulossa päivitys joka pitäisi auttaa tähän akku ongelmaan,luvattiin tämän vuoden puolelella mutta katsotaan kuinka käy.
Omassa on takuu vielä voimassa,mutta Fordilla oli ohje ettei käytä etä lämmitystä toistaisesti,mutta eihän siitä ollu mitään hyötyä kun akku oli aamuisin tyhjä.
Taunusautomaatti
Viestit: 2020
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Varoitus Korkeajännitteisistä akusta

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Työkaverilla toyota hybridi jota on kans hinailtu pois työparkista muutaman kerran...iso akku täynnä mutta pikku akku tyhjä ja auto ei toimi.
Järjetön viritys moinen pikku akku...miksei isoa käytetä kaikkeen. Tai miksei isosta pysty lataamaan pientä.
tapsi
Viestit: 20
Liittynyt: 01 Marras 2015 16:48

Re: Varoitus Korkeajännitteisistä akusta

Viesti Kirjoittaja tapsi »

Kyllä näin on ollu,olin toyotalla mekaanikkona 30v ja pikkuakkuja meni tasaiseen tahtiin hybrideistä.
Fordis voi käyttää ajoakkua lataukseen mutta jos 12v akku pääsee kuolemaan ihan tyhjäksi sitä ominaisuutta ei voi käyttää kun 12 v ohjaa kaikkia toimintoja.
Jos on vähänkin virtaa jäljellä niin ajoakusta voi hätätilassa saada käynnistys apua.
Vastaa Viestiin