Sivu 1/1
Escortin hyppivä keula
Lähetetty: 11 Touko 2006 09:10
Kirjoittaja dracone
Terve!
Ajelin tänään emännän 1,6 efi escortilla '91 töihin ja huomasin että aina välillä lähtee keula viemään oikeelle tai vasemmalle aika rankastikkin (yhtäkkiä nykäsee toiseen suuntaan) ja saa korjailla. Mistähän moinen voi johtua ?
Ei ollut tuulinen ilma, renkaat miltei uudet jne, eikä renkaat heilu mihkää suuntaan (ei väljää). Ominaisuus ?
Aika rasittava ajettava meinaan. En uskaltanut ajaa yli 80km/h, niin äkkinäisesti suunnanvaihto tapahtuu.
Eli onko vinkkejä mitä kannattaa tarkistella ? ei kolise mistään enkä tosiaan väljääkään löytänyt.
Re: Escortin hyppivä keula
Lähetetty: 11 Touko 2006 10:02
Kirjoittaja enjoi
dracone kirjoitti:
Ei ollut tuulinen ilma, renkaat miltei uudet jne, eikä renkaat heilu mihkää suuntaan (ei väljää). Ominaisuus ?
renkaat miltein uudet? minkäs kokoset? emännän escortissa ainakin 215/45/r17 nykii välillä uriin ihan stnasti.
mut siihen tottuu

Lähetetty: 11 Touko 2006 11:56
Kirjoittaja dracone
Hmm oisko 14":set ja 185:set... Voi tosiaa olla et on vaa nii super- uraherkkä:)
Lähetetty: 11 Touko 2006 15:38
Kirjoittaja enjoi
No en kyllä usko että ton levysillä renkailla nykis kauheesti uriin
mitä se tekee jos ajat suoraan ja hellität otetta ratista? missään ei tunnu väljää?
Lähetetty: 12 Touko 2006 00:07
Kirjoittaja Monteonisti
Alatukivarren puslat yleensä syynä! Ja etummaista veikkaan jos vetelee molempiin suuntiin! 8)
Lähetetty: 12 Touko 2006 08:29
Kirjoittaja dracone
Jos irrotan ratista auto menee kuin juna, muutenkin tosi hyvin menee suoraan, mutta sillontällön parin km:n välein nykäsee kiukkuisesti toiseen suuntaan niin että meinaan välillä tipahtaa vihollisen kaistalle
Missään ei tosiaan tunnu mitään väljää. En oikein keksi muutakaan syytä kuin että noi firestonen renkaat ei istune autoon hyvin.
Olen tosin tottunut ajamaan w124 mersulla (joka nyt huollossa, eihän niitä korjata...

niin tietysti wanha escort tuntuu vähän huteralta peliltä..Mut kyllä tohonki nyökkäilyyn tottuu nytkun osaa odottaa sitä ja ajaa vasenta laitaa ettei ajaudu vast.tulijan kaistalle.
Lähetetty: 12 Touko 2006 08:42
Kirjoittaja janzamar
Tehostin kunnossa..?
En oo kyllä koskaan kuullu että Fordissa olis tuommoista oiretta,
mutta se olis kai yksi kaukaa haettu mahdollisuus..
Lähetetty: 12 Touko 2006 08:52
Kirjoittaja dracone
janzamar kirjoitti:Tehostin kunnossa..?
En oo kyllä koskaan kuullu että Fordissa olis tuommoista oiretta,
mutta se olis kai yksi kaukaa haettu mahdollisuus..
Muuten hyvä mutta autossa ei ole tehostinta..en ikinä ole itsekkään moiseen törmännyt.
Lähetetty: 12 Touko 2006 08:53
Kirjoittaja dracone
Monteonisti kirjoitti:Alatukivarren puslat yleensä syynä! Ja etummaista veikkaan jos vetelee molempiin suuntiin! 8)
Kiitos. Täytyy tarkistella ne.
Lähetetty: 12 Touko 2006 09:00
Kirjoittaja dracone
Ostin auton emännän käyttöön jobbarilta, ja tuntuu muutenkin että autoa olisi viritetty tai jotain..Kone on tosiaan 1.6 Efi, ja kyllä lähtee, itseasiassa aika tautisesti 8)
(vaikka ko. moottoria on haukuttu tehon ja kulutuksen suhteen)
Lähetetty: 12 Touko 2006 10:56
Kirjoittaja make80
mulla nondeossa oli sama vika nyki ja nyki eikä väljää missään sit auto vielä kerran pukeille ja tutkimaan ku vi###ti niin paljon se nykiminen ja kappas molemmin puolin alatukivarren puslat huom taaempi pusla kadonnut

ja kauppaan hakee uusia eipä ole enään nykinyt

Lähetetty: 13 Touko 2006 00:30
Kirjoittaja Monteonisti
Voihan se olla tietenkin takimmainenkin, mutta etummaisen väljyys vaikeampi huomata. Takimmainen kolahtelee tai syö rengasta, ettummainen "syö miestä"!
Jos vetelee eri suuntaan kiihdytyksessä ja eri suuntaan moottorijarrutuksessa, niin yleensä silloin vika etupuslassa. Jos kolahtelee, syö rengasta tai käyttäytyy oudosti tiukassa kurvissa, niin syynä yleensä takapusla. Tietenkin molemmatkin voi tuon aiheuttaa!
Jos taas nykäsee satunnaisesti niin silloin kannattaa tarkistaa jarrut ja laakerit! 8)
Lähetetty: 14 Touko 2006 12:33
Kirjoittaja enjoi
dracone kirjoitti:Ostin auton emännän käyttöön jobbarilta, ja tuntuu muutenkin että autoa olisi viritetty tai jotain..Kone on tosiaan 1.6 Efi, ja kyllä lähtee, itseasiassa aika tautisesti 8)
(vaikka ko. moottoria on haukuttu tehon ja kulutuksen suhteen)
näkyykö "ulkoisesti" että ois jtn viritelty? putkistoa, vaparia yms?
meillä perheessä emännällä kanssa tuollainen 1.6 16v efi ja se on ehkä laiskin auto mitä oon ikinä ajanu

kiihtyy ku mummo hangessa ja kiihtyminen loppuu melkein kokonaan siihen 150khm

Lähetetty: 15 Touko 2006 19:56
Kirjoittaja dracone
Täytyy nolona tunnustaa että eipä oo tullu kakkosauton pellin alle vielä pahemmin kurkkailtua, mutta möreet on pakoäänet ainakin
Ja auto tosiaan kiihtyy ihan tautisen tuntusesti, kolmosella 50km/h ja lyö kaasun pohjaan ni painuu kunnolla selkä kiinni nojaan ja lähdetään. Kakkosella kaasu pohjaan niin sutii ilman kytkintä. Että näin.. Kaikkea muuta kun laiska, mutta myös bensa tuntuu maittavan varsinkin kovemmassa ajossa.
Olis ihan fiksu peli jos sais vaan ton pomppimisen pois..
Lähetetty: 15 Touko 2006 20:00
Kirjoittaja enjoi
No mitä paskaa

ero kuin yöllä ja päivällä, emmän esco ei sudi edes ykkösellä kytkintä livauttamalla

Kuulemma mk5 putkistossa viimeinen äänenväimennin on todella ahdistava "kiertovaimennin"?
kurkkaa piruuttaan pellin alle

emäntäkin jo valittaa että saa ajaa kaasupohjassa, että pääsee eteenpäin.
ja todellakin soppaa imee jtn 9-12l satasel

Lähetetty: 15 Touko 2006 20:03
Kirjoittaja dracone
enjoi kirjoitti:No mitä paskaa

ero kuin yöllä ja päivällä, emmän esco ei sudi edes ykkösellä kytkintä livauttamalla

Kuulemma mk5 putkistossa viimeinen äänenväimennin on todella ahdistava "kiertovaimennin"?
kurkkaa piruuttaan pellin alle

emäntäkin jo valittaa että saa ajaa kaasupohjassa, että pääsee eteenpäin.
ja todellakin soppaa imee jtn 9-12l satasel

Ohhoh
Täytyypä oikein katella tarkemmin..pari kk vasta ollu auto ni en o paljoo perehtyny. Emäntä sano ku se ostettiin ja se sil ajeli että kyllä on ripee vehje ja naureskelin että "joo niin varmaan..." (eli emäntä sai kerrankin itse suorittaa koeajon ja ostaa haluamansa) mutta nytkun itse oon sillä ajellu ni pakko myöntää

Nyt se valittaa meijän ykkös-autosta (mb 200 bensa) että on iiihan liian laiska

)
En paljoa ymmärrä autoista joten en välttämättä edes huomaa jos pakosarja vaihdettu jne.. Vinkkejä mistä tietää onko viritetty ?
105 hv:hän noihin on speksattu vakiona ja onhan sekin aika paljon tonnin painavalle autolle.
Lähetetty: 15 Touko 2006 20:16
Kirjoittaja janzamar
Kyllähän tuo kuullostaa jo puolelletoista sadalle kaakille
..tuskin kauas heittää?
Se mun ex-Mi16 kulki jotensakin tuohon tapaan.
Lähetetty: 15 Touko 2006 20:24
Kirjoittaja dracone
huh..no onko escorteissa ihan normaalia että kun ajat vitosella n. 100km/h kellossa on 3200 rpm vai oliko enempikin :O Kummastuttaa meinaan sekin. Välitykset on aikast lyhyet. Myös kierroksia ottaa yli punarajan, tuli vähän kokeiltua kun alkoi lapsettamaan. Autossa on katti ja lambda joten luulis virityksen sekottavan päästöt ainakin? ja läpi meni jobbarin mukaan katsastuksesta että heilahti.
Lähetetty: 15 Touko 2006 23:35
Kirjoittaja enjoi
nyt kyl tuli kysymysmerkki

siis 1.6 16v efi? 90heppaa sanoo autodata.
meikä tippu ihan kokonaan kärryiltä

Lähetetty: 16 Touko 2006 08:01
Kirjoittaja dracone
enjoi kirjoitti:nyt kyl tuli kysymysmerkki

siis 1.6 16v efi? 90heppaa sanoo autodata.
meikä tippu ihan kokonaan kärryiltä

Hmm tää on'91 mallia, eli eiks tää ole se 8v kone ?? '93:han tuli uus 1,6 litranen.
Lähetetty: 16 Touko 2006 11:32
Kirjoittaja ekkeri69
1.6 8v kone onkin paljon pirteempi ku uudemmat 1.6 zetecit. tuntuu yllättävänkin pirteeltä. onko iskarit kunnossa.
Lähetetty: 16 Touko 2006 12:29
Kirjoittaja dracone
jep..uudehkot iskarit..