Sivu 1/1

Yleisesti jarruista ja niiden "päivittämisestä"

Lähetetty: 10 Touko 2006 17:57
Kirjoittaja enjoi
Kai tämä tänne osioon kuuluu, anyways jarruista.
Todella monissa topickeissa kysytään, että "tarviiko laittaa isompia jarruja jos turbotan sierran?!!"
No eihän niitä välttämättä tarvitse riippuu tehoista ja mihin malliin verrataan.
Hieman pelottavaa katseltavaa, että hirveästi lisää tehoja autoihin, mutta sitten ei välttämättä päivitetä jarruja jos ei ole pakko?
Voisin sanoa hek.koht kokemuksella, että kyllä se v****tamaan käy kun auto ei meinaa pysähtyä. Yleisesti autojen vakio jarrut ovat suunniteltu normaali ajamiseen ja vakiotehoille.
Esimerkkinä escort -93 1.6 16v jarrut, emännän foortilaisella tallille yöllä ajaessa tuli mentyä vähän reilusti, eli kaikki mitä tuo 90hp kone antaa irti, kuitenki noin 10 kilometri kovan ajon ja jarruttelemisen jälkeen alkoi oikeasti tuntumaan siltä, että autossa ei ole jarruja.
Eli kannattaako niitä jarruja päivittää? todellakin.
Eihän siinä auton virittämisessä mitn järkeä ole jos vakiojarruilla vedetään ensimmäinen mutka suoraksi? :)

Lähetetty: 10 Touko 2006 18:21
Kirjoittaja Sierra86
Kyllä minä ainakin aijon päivittää jarrut Sierraan! OIshan se pelottavaa vakioilla vetää lujaa ja sit huomaa kun jarrut häipyy....

Lähetetty: 10 Touko 2006 18:26
Kirjoittaja enjoi
Todellakin :D
Ei siinä paljon naurattanu ku 160kmh oli vauhtia ja viimenen mutka ennen tallia lähesty ja hampaat irvessä seisoin jarru-polkimen päällä, että pysähtyisi :)
Tallin pihassa katselin etulevyjä ja ne hehkuivat :D
ja escortin etujarrulevyt ja palat ovat uudet ja todellakin toimivat :)

Lähetetty: 10 Touko 2006 20:50
Kirjoittaja Jaakko85
enjoi kirjoitti:Ei siinä paljon naurattanu ku 160kmh oli vauhtia ja viimenen mutka ennen tallia lähesty ja hampaat irvessä..
Jos on siviiliautosta kyse niin pitäsköhän vaan vaihtaa ajotapaa? :roll:

Palathan tuossa menee ja nesteetkin alkavat keittämään pitemmänpäälle varsinkin jos ovat vanhat joihin "imeytynyt" vettä sekaan.

Kuvauksesi kaltaiseen toimintaan tarvii varmaan vähintään "kisajarrupalat" ja nesteet, mutta ei näin..

Lähetetty: 11 Touko 2006 09:56
Kirjoittaja enjoi
Jaakko85 kirjoitti: Jos on siviiliautosta kyse niin pitäsköhän vaan vaihtaa ajotapaa? :roll:

Palathan tuossa menee ja nesteetkin alkavat keittämään pitemmänpäälle varsinkin jos ovat vanhat joihin "imeytynyt" vettä sekaan.

Kuvauksesi kaltaiseen toimintaan tarvii varmaan vähintään "kisajarrupalat" ja nesteet, mutta ei näin..
niinhän ne keittävät, esimerkkinä tämän laitoinkin :)
siiviliauto on ja kyllähän sitä pitää testata miten emännän auto kulkee, ettei se mee vaan lujemmin ku oma :lol:
ei vissiin radalle oo vakiorajjuilla asiaa :)

Lähetetty: 11 Touko 2006 13:15
Kirjoittaja country sedan
Ite oon kohta 500 km testaillu Sierran uusia etujarruja. 300mm Mondeon levyt ja 740 Volvon uivat 2-mäntä satulat, pelaa kuin junan vessa. Toi käyttis V6 Stw Sierra, jossa sentään on XR 4 levyt joka nurkassa, tuntuu melko jarruttomalta.
Vielä olis tarkotus nikkaroida Cossun takajarrut tohon viistoperään, sitten voiskin ruveta koneen vaihtoon....

Lähetetty: 11 Touko 2006 14:14
Kirjoittaja Jaakko85
country sedan kirjoitti:Ite oon kohta 500 km testaillu Sierran uusia etujarruja. 300mm Mondeon levyt ja 740 Volvon uivat 2-mäntä satulat, pelaa kuin junan vessa.
Mikä pääsylinteri siinä on, vai onko absit?

Lähetetty: 11 Touko 2006 14:33
Kirjoittaja country sedan
Omalla 22mm pääsylinterillä, ei abseja.
Poljin ei painu sen syvemmälle, kuin omilla satuloillakaan, vaikka mäntien pinta-alaa on n.9% enemmän.

Lähetetty: 11 Touko 2006 14:51
Kirjoittaja Jaakko85
country sedan kirjoitti:Omalla 22mm pääsylinterillä, ei abseja.
Poljin ei painu sen syvemmälle, kuin omilla satuloillakaan, vaikka mäntien pinta-alaa on n.9% enemmän.
Joo lähinnä poljinvoimaa pitäisi saada lisää.. xr4i:ssähän taitaa olla 23.8mm pääsylinteri, 88-90escorteistakin löytyy tuo iso pääsylinteri, voisi kokeilla. Nuissa absillisissa on tehokas se tehostin, mutta ei tekisi mieli laittaa mitään abseja (toki voisihan sen kait jotenkin viritellä ilman absejakin..) Vai onkohan tuosta ~muutamasta millistä mitään iloa edes, eli pitäiskö sitten vaan olla isompi tehostin?

Onko sulla scorpion navat siinä? Vai onko nuo mondeon navat nelipulttiset?

Lähetetty: 11 Touko 2006 15:44
Kirjoittaja enjoi
tässä vähän mietiskellyt, kun tuttu porautti omiin levyihinsä reijät, eli siis vakio kokoiset, mutta reijitetyt ja isommalla pääsylinterillä, pääsylinterinä taisi toimia joku uuden fiat ducaton sylinteri tai vastaava. ilmeisesti joutunu nikkaroimaan aika reilusti että saanut sopimaan tuon sylinterin sinne. mutta jarruvoima kyllä kasvoi roimasti pelkästään nämä tekemällä.
paloina taitaa toimia jotkut vähän kalliimmat "race" palat.

Lähetetty: 11 Touko 2006 19:11
Kirjoittaja country sedan
Jaakko85 kirjoitti:
Onko sulla scorpion navat siinä? Vai onko nuo mondeon navat nelipulttiset?
Sierran navat, ne levyt kun on 00-> Mondeosta joka on 5-pulttisilla navoilla, porasin niihin levyihin 4x108 jaon. Keskireikä kun on valmiiksi oikean kokoinen homma oli helppo pylväsporalla Sierran taka laippaa jiginä käyttäen.

Lähetetty: 12 Touko 2006 14:30
Kirjoittaja KimmoKorhonen
Kyllä ne jarrut pitää kuntoon laittaa. Itsellä ahtimen laittaminen ajankohtaista ehkä vasta ensi talvena, mutta olen ollut "kaukaa viisas" ja pitäisi asennella nyt cossun jarrut joka kulmaan, ja scorpion sähköinen pumppu niitä ryydittämään.
Samalla tulee toi alustan päivitys pakolliseksi, koska eteen tarvii cossun iskarit cossun napoihin, eli siis jäykkyyssäädettävät hommattu..
Kyllä se tärkeysjärjestys autoa virittäessä minun mielestä on Jarrut-->Alusta-->Lisää tehoa. Ei se ole mukava kovaakaan ajaa, jos ei alusta/jarrut ole kunnossa. Tosin jokaisella on tähän asiaan oma mielipiteensä.

-Kimmo-

Lähetetty: 16 Touko 2006 08:58
Kirjoittaja Volmari
Ensi talven aikana tulee ajankohtaiseksi myös itselläni jarrujen päivittäminen mk4 eetuun.

muistan jostain lukeneeni jotain prokkista jarrujen vaihtamisesta isoihin levyihin, mutta ei tahtonut ainakaan osua silmään haun kautta.

mutta miten tapahtuu rumpujarrujen vaihto levyihin ja onko jotain suosituksia mistä saisi suoraan paikalleen osuvan sarjan tai pienellä modauksella paikalleen osuvan?

Lähetetty: 16 Touko 2006 11:26
Kirjoittaja ekkeri69
jarrujen päivittäminen tehokkaampiin ei pitäisi vaikuttaa edes muutos prosentteihin leimalla. näin muistelin.

Lähetetty: 16 Touko 2006 13:10
Kirjoittaja KimmoKorhonen
Joo, ei pitäisi vaikuttaa koska se on turvallisuuteen vaikuttava..

-Kimmo-