mondeo IV turnier

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Imperatore
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Elo 2023 08:00

mondeo IV turnier

Viesti Kirjoittaja Imperatore »

onko kokemuksia maavaran korotuksesta korotuspaloilla? katselin spaccerin sivuilta että heiltä saisi aina 12mm 36mm asti autoon räätälöityjä paloja,yhteensä olisi noin 850e kun mietin että ainakin 24mm haluan autoa korottaa. Huomasin maavaran ongelman kun kotipihasta lähtee ja on loivasti ylämäkeen. renkaina on tällä hetkellä 235/50/17 nokialaiset,ja ihan uudet joten renkaan profiilin muutos ei tulisi nyt kyseeseen.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: mondeo IV turnier

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

onkos autossasi sport jousitus alunperin?
Eli onko econetic tai vastaava?

Tuohon omaan econeticciin vaihdoin normi jouset ja monroen +% iskarit, hinta noin 50-60 eur per pyörä ja maavaraa tuli selkeesti lisää...mahtuu jo hallitunkki alle kivasti.
Imperatore
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Elo 2023 08:00

Re: mondeo IV turnier

Viesti Kirjoittaja Imperatore »

taitaa olla,jos se vakiona siinä on. korotuspaloilla saisi 15-20mm lisää maavaraa ja olisi jo ihan riittävä,sitten joskus kun aika tulee niin korkeammat renkaat :)
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: mondeo IV turnier

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

jousilla ja iskareilla saat saman kuin korotuspaloilla ja ajettavuus vaan paranee suomen teillä
Imperatore
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Elo 2023 08:00

Re: mondeo IV turnier

Viesti Kirjoittaja Imperatore »

näin se taitaa olla,fiksumpi laittaa jouset ja iskarit. onko nämä monroen iskarit sitten niin paljon jäykemmät että maavaraa tulee silläkin enemmän?
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: mondeo IV turnier

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Varmista nyt ensin, että autossasi on tuo yllämainittu "sport"- eli Econetic varustus. Vakiomallin jouset on 20-25 mm pidemmät, eli niillä se auto nousee ylemmäs, varsinkin etupää. Jos nyt alla on väsähtäneet orkkisjouset, on vaikutus on vielä selvempi. Lopputulos riippuu tietenkin myös jousen jäykkyydestä eli eri tarvikevalmistajien jousissa on pieniä eroja. Iskarit on samat molemmissa; vaihda nekin, jos ei ole pariin vuoteen uusittu.
Ja nelipyöräsuuntaus on tarpeen jousien vaihdon jälkeen, varsinkin takana.

Eli ihan vain esimerkkinä, KYB:n takajouset:

https://iparts.fi/parts/info/kyb/RA6335 vakioalustaan
https://iparts.fi/parts/info/kyb/RA6967 Sport- eli Econeticiin. Huomaat ihan kuvia katsomalla, kuinka tämä on noin puoli kierrosta lyhyempi.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Imperatore
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Elo 2023 08:00

Re: mondeo IV turnier

Viesti Kirjoittaja Imperatore »

Mittasin etu-ja taka-akselin eron ja edessä on n.15mm alempana. Ongelma näkyy siinä kun esim. Loivassa mäessä ajaa kanttarin yli niin helma vähän raapaisee pohjasta.
Tsekkaan mikä jousitus tällä hetkellä on ja katson sitten jos eteen vaihtaa iskarit ja jouset nyt ensi alkuun 👍 kiitos vastauksista!

Onko muuten tuo iparts hyvä paikka? Viron pojat myy reilusti halvemmalla osia,autodocista olen ennen osia autoon tilannut
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: mondeo IV turnier

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tuo iparts:in linkki tuli tuohon ihan sattumalta; ei ole mainos eikä edes vinkki.
Mutta, kyllä, olen sieltä aina saanut mitä olen tilannut ja yleensä järkihintaan.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Imperatore
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Elo 2023 08:00

Re: mondeo IV turnier

Viesti Kirjoittaja Imperatore »

merkkiliikkeestä selvittelin onko vakio-alusta vai juuri se econeticin sport,niin sieltä sanottiin että on ihan vakio-alustalla,eikä fordilla ole korotus sarjaa saatavilla.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: mondeo IV turnier

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

jos on econeticci niin pitäs kait olla sport.

tuolta https://ford.7zap.com/
voi syöttää vin koodinsa ja tarkistaa myös...

kohdassa additional options löytyy dataa esim oma IV econeticci näin...

Front Spring Load Class-M
With Sports Tuned Suspension
Rear Spring Load Class-Q


Vaihtoehtoja piisaa...ns vakioalusta? Mikä se on... :lol:

kts
https://ford.7zap.com/en/car/180/no/0/2 ... 3636/#5310

Yleensä liikkeissä myynnissä
Vakio ja Sport

Ne voi tunnistaakin ihan mittaamalla. ETUAKSELI
Vakio pituus 382 läpimittä 166
Sport pituus 352 läpimitta 155
Läpimitta lienee helposti mittavissa auton alla.

TAKA-AKSELI
Vakio pituus 365 läpimitta 135
Sport pituus 332 läpimitta 133

Sitten tietty tasonsäädöllä olevat erikseen ja heavy dutyt

Mutta 3cm ero näyttäs olevan jousien mitoissa....ja kyllä sen parkkipaikallakin huomaa kun katsoo mkIV jossa econeticci ja ilman sitä. Tosin voi olla muutenkin sport jousitus jos sporttisempi varustelu valittu.

Mutta mittaapa huviksesi etujousiesi halkaisija.....sitten tiiät...
Vastaa Viestiin