Mondeo ecoboost jäähdytysjärjestelmän ongelmat
Lähetetty: 25 Heinä 2023 00:02
2011 vuoden mk4 ecoboost 1.6 bensakoneella olevassa mondeossa on nyt ollut riittämiin ongelmia.
Puoli vuotta sitten auto alkoi tekemään painetta jäähdytysjärkkään, letku sanoi poks. Kannentiiviste ja hajonnut letku vaihdettiin, kaikki toimi normaalisti sen jälkeen.
Kunnes nyt muutama viikko sitten matka katkesi motarille, kun moottorilämpöjen varoitusvalo syttyi. Pysäytin heti tien laitaan ja kone keitti. Samaisena aamulla kotoa ähtiessä auto huusi, että jäähdytysnesteen pinta on alhainen muutaman sadan metrin ajon jälkeen, joten käännyin kotiin ja lisäsin nestettä. Tätä ennen ei nestettä ollut kadonnut.
Hinautin auton lähimmälle korjaamolle, jossa mittasivat pakokaasut paisuntasäiliöstä, Pakokaasuja löytyi ja diagoosi oli vuotava kannentiiviste.
Vein auton alkuperäiselle korjaamolle jossa kannentiiviste aiemmmin vaihdettiin. Heidän arvio oli, että kannentiiviste olisi ehjä, koska ei tee painetta järjestelmään, eikä vedet ja oljyt ole sekaisin. Pakokaasut paisuntasäiliössä arvelivat olevan edellisen rempan edeltävän ajan peruja kun kannentiiviste vuoti (jäähdytysnesteitä ei kuulemma vaihdettu kokonaan tiivisteen vaihdon yhteydessä).
Vaihtoivat autoon termostaatin ja vesipumpun. Näiden toimenpiteiden jälkeen moottorin lämmöt kaupunkiajossa n. 100 ja motarilla 110-120 km/h vauhdissa lämmöt nousee 110 asteeseen. Normaalilämmöt tuttavan täsmälleen samassa autossa ovat 87-95 välillä kun pyysin testaamaan. Autossa ei tosiaan ole lämpömittaria, niin ei ole tullut lämpöjä aiemmin seurattua. Lämmöt saa kuitenkin näkyviin diagnostiikkavalikon kautta.
Tämän jälkeen vaihdoin autoon vielä itse syylärin ja laskin nesteet pihalle ja uudet sisään. Moottorin lämpöihin ei tullut muutosta. Pienen ajolenkin jälkeen pakokaasut haisee edelleen paisuntasäiliössä vaikka nesteet on nyt vaihdettu, joten kannentiiviste kaiketi mennyt, mutta voi olla että se paloi vasta tuossa motarilla keittämisessä.
Paisuntasäiliöön ei kuitenkaan tule kuplia käydessä. Päivitin tilannetta autokorjaamon suuntaan ja heidän mielestään jäähdytyksen pitäisi silti toimia vaikka kannentiiviste olisikin nyt sökö, koska painemittauksessa ei painetta tule järjestelmään.
Arvelivat, että jos kannentiiviste nyt vaihdetaan niin lämpöongelma silti pysyy, että se johtuisi jostain toisesta ongelmasta ja vähän ajan päästä kannentiiviste on uudestaan sökö kun käy noin kovilla lämmöillä. Paisuntasäiliöstä syyläriin menevä pieni letku on myös tarkistettu, että se on auki.
Syylärissä kiertää vesi, kennolta mitattu 95 astetta infrapunamittarilla samaan aikaan kun auton tietokone näytti moottorin lämmöiksi 100 astetta (tästä päättelisin, että lämpöanturi on kunnossa). Kumma kyllä syylärin ylävesiletku tuntuu hieman viileämmälle kuin alavesiletku, joka oli polttavan kuuma.
Kokeiltu myös käyttää autoa paisarin korkki auki sinne 100 asteeseen asti eli korkissa ei lienee vikaa. Flekti muuten käynnistyy vasta tasan sadassa asteessa.
Vikakoodit myös luettu, eikä niitä ole tähän ongelmaan liittyen. Auto toimii muuten ihan normaalisti, ei savuta, tehot tallella.
Onko vinkkejä mitä kannattaisi seuraavaksi tsekata vai onko ne korkeat lämmöt siltikin kannentiivisteen syytä vaikkei sitä painetta tulekaan? Eipä oikein korjaamoltakaan tullut mitään ehdotuksia.
Puoli vuotta sitten auto alkoi tekemään painetta jäähdytysjärkkään, letku sanoi poks. Kannentiiviste ja hajonnut letku vaihdettiin, kaikki toimi normaalisti sen jälkeen.
Kunnes nyt muutama viikko sitten matka katkesi motarille, kun moottorilämpöjen varoitusvalo syttyi. Pysäytin heti tien laitaan ja kone keitti. Samaisena aamulla kotoa ähtiessä auto huusi, että jäähdytysnesteen pinta on alhainen muutaman sadan metrin ajon jälkeen, joten käännyin kotiin ja lisäsin nestettä. Tätä ennen ei nestettä ollut kadonnut.
Hinautin auton lähimmälle korjaamolle, jossa mittasivat pakokaasut paisuntasäiliöstä, Pakokaasuja löytyi ja diagoosi oli vuotava kannentiiviste.
Vein auton alkuperäiselle korjaamolle jossa kannentiiviste aiemmmin vaihdettiin. Heidän arvio oli, että kannentiiviste olisi ehjä, koska ei tee painetta järjestelmään, eikä vedet ja oljyt ole sekaisin. Pakokaasut paisuntasäiliössä arvelivat olevan edellisen rempan edeltävän ajan peruja kun kannentiiviste vuoti (jäähdytysnesteitä ei kuulemma vaihdettu kokonaan tiivisteen vaihdon yhteydessä).
Vaihtoivat autoon termostaatin ja vesipumpun. Näiden toimenpiteiden jälkeen moottorin lämmöt kaupunkiajossa n. 100 ja motarilla 110-120 km/h vauhdissa lämmöt nousee 110 asteeseen. Normaalilämmöt tuttavan täsmälleen samassa autossa ovat 87-95 välillä kun pyysin testaamaan. Autossa ei tosiaan ole lämpömittaria, niin ei ole tullut lämpöjä aiemmin seurattua. Lämmöt saa kuitenkin näkyviin diagnostiikkavalikon kautta.
Tämän jälkeen vaihdoin autoon vielä itse syylärin ja laskin nesteet pihalle ja uudet sisään. Moottorin lämpöihin ei tullut muutosta. Pienen ajolenkin jälkeen pakokaasut haisee edelleen paisuntasäiliössä vaikka nesteet on nyt vaihdettu, joten kannentiiviste kaiketi mennyt, mutta voi olla että se paloi vasta tuossa motarilla keittämisessä.
Paisuntasäiliöön ei kuitenkaan tule kuplia käydessä. Päivitin tilannetta autokorjaamon suuntaan ja heidän mielestään jäähdytyksen pitäisi silti toimia vaikka kannentiiviste olisikin nyt sökö, koska painemittauksessa ei painetta tule järjestelmään.
Arvelivat, että jos kannentiiviste nyt vaihdetaan niin lämpöongelma silti pysyy, että se johtuisi jostain toisesta ongelmasta ja vähän ajan päästä kannentiiviste on uudestaan sökö kun käy noin kovilla lämmöillä. Paisuntasäiliöstä syyläriin menevä pieni letku on myös tarkistettu, että se on auki.
Syylärissä kiertää vesi, kennolta mitattu 95 astetta infrapunamittarilla samaan aikaan kun auton tietokone näytti moottorin lämmöiksi 100 astetta (tästä päättelisin, että lämpöanturi on kunnossa). Kumma kyllä syylärin ylävesiletku tuntuu hieman viileämmälle kuin alavesiletku, joka oli polttavan kuuma.
Kokeiltu myös käyttää autoa paisarin korkki auki sinne 100 asteeseen asti eli korkissa ei lienee vikaa. Flekti muuten käynnistyy vasta tasan sadassa asteessa.
Vikakoodit myös luettu, eikä niitä ole tähän ongelmaan liittyen. Auto toimii muuten ihan normaalisti, ei savuta, tehot tallella.
Onko vinkkejä mitä kannattaisi seuraavaksi tsekata vai onko ne korkeat lämmöt siltikin kannentiivisteen syytä vaikkei sitä painetta tulekaan? Eipä oikein korjaamoltakaan tullut mitään ehdotuksia.