Sivu 1/1

Ford Fiesta MK 7/etulokarien alaosien maa-ainesvarastot

Lähetetty: 13 Heinä 2023 00:46
Kirjoittaja deezer
Pesetin tuossa 2014 -mallisen Fiestani lähimmässä automaattipesulassa, ja sen jälkeen huomasin että eturoiskeläpät eivät olleet ihan jiirissä eli oikeilla paikoillaan. Irrotin kiinnikkeet ja roiskarit sekä sisälokareitakin hiukan, ja löysin kummaltakin puolelta etulokarien alaosista noin 2-3 nyrkillistä savea, hiekkaa, multaa sekä muuta orgaanista maa-ainesta. Oli suoritettava aika työläs kaivaminen ja huuhteleminen jotta sain suurimman osan aineksesta poistettua. Nyt roiskeläpät ovat taas kuten niiden kuuluu olla. Ruostetta en havainnut, eli kalvot sun muut suojaukset lienevät yhä kunnossa.

Kuinkahan suuri merkitys tuommoisilla multapesäkkeillä on korin ruostumisen kannalta? Onkohan niitä enemmänkin kyseisen korimallin Fiestassa? Kannattaako seuraavaksi irrotella takaroiskarit ja -lokarit?

Millään normaalilla letkuhuuhtelullahan noita poteroita ei saa osia irrottamatta puhtaaksi mitenkään.

Re: Ford Fiesta MK 7/etulokarien alaosien maa-ainesvarastot

Lähetetty: 13 Heinä 2023 05:34
Kirjoittaja tikola
deezer kirjoitti: 13 Heinä 2023 00:46 Kuinkahan suuri merkitys tuommoisilla multapesäkkeillä on korin ruostumisen kannalta?
Erittäin suuri merkitys. Minulla oli farmari Astra muovihelmoilla. Päällepäin täysin virheetön, mutta kun muovihelmat irrotti ja pesi sen kaiken saven muovihelman sisältä metallihelma alla oli pelkkää mätää. Eli kyllähän tuollainen massa hautoo kosteuttaa ja sitäkautta edistää korroosiota voimakkaasti.

Re: Ford Fiesta MK 7/etulokarien alaosien maa-ainesvarastot

Lähetetty: 23 Elo 2023 09:50
Kirjoittaja JiiHoo
Samaa kamaa oli ykköskoppaisessa Focuksessa, kun avasin. Se on suolaista nastakuraa, joka on aikojen saatossa kertynyt sinne ja kuivunut. Tai hiekkatien suolattua pölyä.

Kolmoskoppaisesta löytyi vielä suurempi savilasti, kun purin pohjamuovit pois. No eiköhän sinne ole ehtinyt kertyä saman verran uudestaan.

Re: Ford Fiesta MK 7/etulokarien alaosien maa-ainesvarastot

Lähetetty: 30 Elo 2023 14:39
Kirjoittaja Jaakkovaan
Juuri pitäisi 6. kopan Escortin molemmat etulokasuojat vaihtaa, kun savi on ruostuttanut alaosasta pellin. Muuten täysin priimat lokasuojat, no mittarissakin vähän kilometrejä.

En edes huomannut pitkään aikaan savea, kun Escortissa on lokasuojat tukevasti hitsattu kiinni. Esim. japanilaisissa on lokasuojat ruuveilla, niin voi avata ja puhdistaa. Escortissa on vielä typerästi ohjattu sisälokasuojasta kanava, että kurat valuu varmasti lokasuojan alaosaan.