Ford BMAX ja koodi B1088 LIN bus B

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
EHarmala
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Tammi 2019 12:19
Paikkakunta: Turku

Ford BMAX ja koodi B1088 LIN bus B

Viesti Kirjoittaja EHarmala »

Hei !
Minulla on ollut yli 2 vuotta BMAX vm. 2013 ajettu vain 55 tkm ja lähes aina lämpimäässä tallissa
- on toiminut kuin junan vessa aivan normaaleilla huolloilla, täysin ongelmitta

Nyt meni tuulilasi vaihtoon (lämmitys+sadetunnistin).

Sain auton tuulilasinvaihdosta niin eipä toimi enää ikkunoiden eikä peilien ohjaus kuljettajan ovesta.
Kuljettajan oven napeista hävisi myös valaistus. Sisävalaistuksen napit eivät toimi, niissä kylläkin näkyy valaistus.
Takakontin valo pimeä.
Peilien ohjaus ei toimi. Oikea lyhyt ajovalo ei syty, molemmat pitkät OK.
Tupakansytkäri =kännykän laturi sammunut.

Ainoa virhekoodi, ei mitään muuta löydy ( Forscan ja Delphi 150 E) on

B1088 LIN bus B
No message
Pending

Mistä ihmeestä etsin vikaa ? Lasifirma sanoi että ei ole heidän ongelmansa.

En ole ihan avuton - epäilin ensin kuljettajan oven ovi-runko välistä johdotusta ja purin sen
- piuhat ovat aivan ok, vaikka kuinka taivuttelen niitä niin en löydä mitään idikaatiota katkeamisesta
- hankin uuden kuljettajan puoleisen modulin, vaihdoin sen ja siinä sivussa katsoin tietenkin liittimet, olivat ok...ei auttanut

Onko kenelläkään tullut vastaavaa vastaan ?



Eero Härmälä
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford BMAX ja koodi B1088 LIN bus B

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ensimmäisenä tulee mieleen jonkun pinnin, yleensä maadoituksen, katkeaminen A-pilarin liittimen sisällä. Eli se muissakin Fordeissa yleinen vika. Mutta tuon olet ilmeisesti tarkistanut.
Oletko kokeillut maadoituksen tuomista kuljettajan oven modulille hyppyjohdolla?

Toinen asia on miettiä, mitä siellä lasinvaihdossa on purettu ja koottu. Johtoniput ja liittimet tuulilasin ympärillä - varsinkin se, joka menee kuljettajan oveen.
Näinhän se menee: korjaamolla tehdään, mitä sovittiin, mutta samalla ilmaantuu toinen vika. "Ei ole meidän ongelma".
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
tikola
Viestit: 256
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Ford BMAX ja koodi B1088 LIN bus B

Viesti Kirjoittaja tikola »

yritäedes kirjoitti: 02 Heinä 2023 09:37 Näinhän se menee: korjaamolla tehdään, mitä sovittiin, mutta samalla ilmaantuu toinen vika. "Ei ole meidän ongelma".
Joskus toki käy sitä, että eri vikoja ilmaantuu samaan aikaan, eli ei se välttämättä ole tuulilasin vaihdossa aiheutunut vaan voivat olla toisistaan riippumattomia samanaikaisia tapahtumia. Jokatapauksessa koodi viittaa "Door Module LIN Bus 'B'", eli oveenha se viittaa. Ilmeisesti koodi ei yksilöi mihin oveen vaikka oireet ovatkin suurimmillaan kuskinovessa. Itse jatkaisin tarkistamalla myös muiden ovien kumilötteröt, eli se oven saranan sähköliitos on yleisesti ottaen yksi heikoimpia autosähköjen sijainteja.

Maavialta tms. katkenneelta johdolta tuo haiskahtaa, eli monipuolinen sekalainen sähköongelma, josta ei oikein helpolla pääse kiinni.

Sen verran komppaan "yritäedestä", että kyllähän luottettavan auttamishaluisen ja osaavan korjaajan/korjaamon löytäminen on kullanarvoinen asia. Tämän päivän maailmassa on sen verran kylmä kapitalismimeninki, että jokaisella tahtoo olla se oma tuloksentekeminen ykkösasiana ja ehkä ainoana asiana mielessä. Palvelun ostaminen on törkeän vaikeaa hommaa, siksi mielummin teen mahdollisimman paljon itse, niin tiedän mitä olen tehnyt ja miksi. On helpompaa riidellä takuukorjauksista itsensä kanssa, kuin jonkun tuntemattoman palveluntarjoajan.
EHarmala
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Tammi 2019 12:19
Paikkakunta: Turku

Re: Ford BMAX ja koodi B1088 LIN bus B

Viesti Kirjoittaja EHarmala »

Nyt kaikki toimii!

Yhdestä videosta löysin että Focuksessa kuskin ovimodulille on konehuoneessa oma sulake mutta eivät antaneet sulakkeen numeroa. Kävin kaikki läpi niin löysin palaneen 15A sulakkeen nro 26. Mittasin aikaisemmin kaikki mutta en tajua miksi en sitä silloin huomannut vai oliko se vielä ehjä siinä vaiheessa? Enpä olisi arvannut sulakkeen nimestä että se ohjaa kuskin ovimodulia. Engl.kielisessä se on EXTERIOR LIGHTING RIGHT-HAND SIDE kun suomeksi on OIKEAN PUOLEN ULKOVALOT. Onpa kuvaava nimitys....ovimodulin ohjaukselle, vai tarkoittaako tuo oikeaa lähivaloa? Low beam..?

Käsittämätöntä että kaikki viat hävisivät.

Minulla taisi oikeastaan olla 2-3 vikaa samanaikaisesti
1. Kuskin oven moduli oli rikki, tämä ilmeni jo vikakoodeista, vaihdoin modulin
2. Mittariston takana liittimen pinneissä saattoi olla vikaa, tuohan on yleistä Focuksessa,
olen yhden tuollaisen löytänyt ja juottamalla korjaantui. Juotin ne tässäkin uudestaan.
Oli muuten hankalaa saada mittariston rpm- ja nopeusneulat näyttämään oikein…

3. Jossain vaiheessa tuo sulake nro 26 oli palanut, alussa kun mittasin niin se oli muka ehjä

Nyt kyllä palkitsen itseni parilla gin-tonicilla !

Eero Härmälä
tikola
Viestit: 256
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Ford BMAX ja koodi B1088 LIN bus B

Viesti Kirjoittaja tikola »

EHarmala kirjoitti: 02 Heinä 2023 14:39
3. Jossain vaiheessa tuo sulake nro 26 oli palanut, alussa kun mittasin niin se oli muka ehjä

Nyt kyllä palkitsen itseni parilla gin-tonicilla !
Ehdottomasti kannattaa. Itselle käynyt jotain samaa, eli peräkärryssä ei toiminut mikään ja ennen kuin keksin, että vetokoukulla on oma sulake takaluukussa, niin olin jo aika paljon osia vaihtanut. Ilmeisesti sulake oli minulla mennyt, kun tein vetokoukun pistokkeelle jotain samalla kun virta oli autossa päällä. Jotain sellaista sinullekkin on tapahtunut.


....on minulla sellainenkin kokemus, että säädin moottorisahan kaasutinta tunnin ja ihmettelin, kun ei edes lupaa...ja vasta sitten hoksasin katsoa onko koneessa bensaa. Lähti heti, kun polttoainetta laitoin :D
EHarmala
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Tammi 2019 12:19
Paikkakunta: Turku

Re: Ford BMAX ja koodi B1088 LIN bus B

Viesti Kirjoittaja EHarmala »

Vähän hävetti kirjoittaa mistä se lopullinen vika löytyi... kyllä vieläkin ihmetyttää käsikirjan fuse-tekstit...
- no, oli siinä matkalla monta mutkaa...

Toivottavasti nämä foorumit auttavat muita samojen ongelmien kanssa taistelevia.

HYVÄÄ KESÄÄ KAIKILLE !

T: Eeero
Vastaa Viestiin