Sivu 1/1
Mondeo 2015 2.0tdci powershift vikakoodi p1719
Lähetetty: 13 Kesä 2023 20:30
Kirjoittaja Tuma
Helou kanssa autoilijat.
Tuossa pari viikkoa sitten Mondeo ilmotteli vikakoodia p1719. Kuittasin koodin pois ja auto käynnistyi mutta sammui hetken päästä ja eipä ole sen jälkeen käynnistynyt. Tuo koodi viittasi johonkin laatikon moduliin. Korjaamolta tuli tuomio että jakopää on mennyt ja uutta konetta kehiin. Tänään sitten tutkin autoa kun hain sen pajalta pois että mistäkähän on nähnyt jakopään hihnan vaurion ilman että auto on käynyt nosturilla tai edes mitään on purettu. Kysymykset kuuluukin mitä oireita tuo p1719 aiheuttaa? Ja pääseekö jakoremmin jostain näkemään ilman purkamista? Autolla on ajettu jo 502000 km ja eipä juuri kannattaisi isoja remontteja tehdä kun pelkkä käyttö arvo.
Kiitokset etukäteen vastauksista
Re: Mondeo 2015 2.0tdci powershift vikakoodi p1719
Lähetetty: 13 Kesä 2023 22:04
Kirjoittaja yritäedes
Р1719 Fordissa tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan "Engine torque signal". Eli että voimansiirton moduli ei tunnista moottorin tuottavan vääntöä.
Tai sitten johdoissa vikaa. Mutta jos kerran moottori ei käynnisty, niin jotain vikaahan siellä on.
Jakohihnan esille ottaminen vaatii purkamista. Jos hihnan kopan paria ylintä pulttia ruuvaa auki, voi ehkä kopan raosta nähdä hihnan. En ole varma.
Mutta öljyn täyttökorkin kautta näkee nokka-akselien hammaspyörien välisen ketjun, onko se paikoillaan. Ja liikkuko se, jos moottoria pyörittää. Jakohihna näet pyörittää toista nokka-akselia, ja se vuorostaan toista lyhyen ketjun välityksellä. Myös tuo ketju ja sen kiristäjä voivat hajota noilla kilometreillä.
Re: Mondeo 2015 2.0tdci powershift vikakoodi p1719
Lähetetty: 14 Kesä 2023 23:53
Kirjoittaja Tuma
Kiitos vastauksesta. Pitääpä tutkia tuo ketjun pyöriminen. Jos remmi on mennyt niin mitä rikkoo? Entä jos tuo ketju mitä silloin menee?
Re: Mondeo 2015 2.0tdci powershift vikakoodi p1719
Lähetetty: 15 Kesä 2023 09:57
Kirjoittaja yritäedes
Tuma kirjoitti: ↑14 Kesä 2023 23:53
Kiitos vastauksesta. Pitääpä tutkia tuo ketjun pyöriminen. Jos remmi on mennyt niin mitä rikkoo? Entä jos tuo ketju mitä silloin menee?
Jos remmi on mennyt, niin tässä moottorissa on mahdollista, että venttiilien nostajat eli seuraajat (vivut) ovat murtuneet venttiilien osuessa mäntiin. Ne toimivat ikään kuin "sulakkeina", estäen mäntien ja venttiilien tuhoutumisen. Jos niin hyvin on käynyt, onnistuu korjaus sylinterikantta irrottamatta, venttiilikoneiston osia uusimalla. Täällä foorumilla oli juuri hiljattain sellainen tapaus.
Jos ketju on löystynyt/irronnut, on lopputulos sama. Lisäksi ketju ja kiristäjän kappaleet ovat voineet rikkoa esim. nokka-akselin hammaspyörän. Hammaspyörien asento akselilla täytyy myös tarkistaa; isku voi saada ne pyörähtämään väärään asentoon akselilla.
Re: Mondeo 2015 2.0tdci powershift vikakoodi p1719
Lähetetty: 16 Kesä 2023 23:02
Kirjoittaja Tuma
No pitää saada auto etelästä pohjoiseen että pääsee tutkimaan asiaa.
Re: Mondeo 2015 2.0tdci powershift vikakoodi p1719
Lähetetty: 09 Heinä 2023 19:04
Kirjoittaja Tuma
No niin nyt vilkaisin öljyn täyttöaukosta samalla kun moottoria pyöritettiin startilla. Ketju pyörii eli sen perusteella maalaisjärjellä ajateltuna jakohihna ei ole mennyt vaan jotain muuta on vikana.
Re: Mondeo 2015 2.0tdci powershift vikakoodi p1719
Lähetetty: 09 Heinä 2023 20:57
Kirjoittaja yritäedes
No hyvä. Kokeilitko, oliko ketju tiukka vai löysällä?
Hihnasta on voinut myös murtua hammas tai pari ja hypätä. Tai kiristin on antanut periksi.
Paljonkohan jakopäällä on ajettu?
Selvyyden saaminen ajoituksesta vaatii jonkin verran purkamista. Vauhtipyörän päässä on kampiakselin ajoitusreikä - startti täytyy ottaa pois tieltä.
Nokka-akselin hihnapyörän kopan irrotus vaatii myös purkamista - moottorin kannike taitaa olla tiellä. Ajoitusreikä on nokka-akselin hihnapyörässä.
Re: Mondeo 2015 2.0tdci powershift vikakoodi p1719
Lähetetty: 09 Heinä 2023 23:09
Kirjoittaja Tuma
En kokeillut ketjun kireyttä, mutta äkkiä katsottuna näytti samalta kuin aikaisemminkin. Pitää kokeilla kun olen seuraavan kerran auton vieressä. Hihnalla ajettu n. 190000 km eli ääripäässä on. Auto on tällä hetkellä vielä pk-seudulla ja ei pääse kunnolla purkamaan sitä. Viime hihnan vaihdon jälkeen alkoi kuulumaan tietyillä kierroksilla n. 1500 rpm sirinää kun kiihdytti katosi kun kierroksia lisäsi. Sirinä oli saman kuuloinen kuin venttiilit ei olis säädöissä muista kuulleeni samanlaista välikoppa escortissa. Mutta se ei taida liittyä (toivottavadti) tähän vaurioon.