Matkailuvauni Ford 2001 Transit 2.4l RWD, tasausp. paripyörät

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Weecee
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Touko 2023 11:55

Matkailuvauni Ford 2001 Transit 2.4l RWD, tasausp. paripyörät

Viesti Kirjoittaja Weecee »

Terve,
Ongelma; Auto on 2000 / 2001 Ford Transit 2,4l vm. 2000, takaveto paripyörillä, rumpujarruilla, ja tärkeimmät:

Ford Transit FY 2.4D 2000-2006 (mk6?)
Vin: WF0AXXGBFAYD06089
Year & date of manufacture: 12/07/2000
Engine: Diesel D4FA, 2.4l Duratorq Di (120hp), 2.4L 16V RWD
Rear axle: twin wheels, rim fixing with 6 bolts (not 5 as with single wheeled), drum brakes
Built in: Genk Build, Belgium & Köln-Niehl, Germany / Europe

Eli auto on putkahtanut kasauslinjastolta joskus 2000 kesällä, ja sitä sitten varusteltu jossain lavalle tulleella matkailukopalla vajaat vuoden päivät. Autosta laukesi tasauspyörästö, tai pitää omistajan mukaan meteliä. Mistähän mahtaa löytyä koko akseli tasauspyörästöineen so. omistajan toive, kun on kuulemma helpompaa vaihtaa koko akseli jne? Tai sitten tälläisen tee-se-itse ukkelin idea vaihdella vain tasauspyörästön osia; kaiketi sieltä on mennyt iso lautaspyörä urille ja kardaanilta tuleva matopyörä, mutta varmaan sitten laakeritkin ja loputkin hammaspyörät valmiit. Autolla on ajettu mitättömän vähän, vain 100 kkm, mutta siitä huolimatta tasauspyörästö huutaa. Tasauspyörästöstä valutetun öljyn mukana on kerrotun mukaan tullut metallilastuja ihan reilummin.
Eli mikä tohon kelpaa (Mk1...MK6,7,8,9,10), jos romikselta sattuu löytymään koko akselisto, tai sitten pelkkä tasauspyörästö? Minkäläinen homma vaihtaa pelkkä tasauspyörästö? Pitääkö koko akseli tiputtaa alas vai onnistuuko välistäveto. Ja sama homma löytyykö tähän sopivaa korjaussarjaa so. sisuskalut tasauspyörästöön. Voiko rempan tehdä auton alla niin, että taka-akseli paikallaan, vai pitääkö ottaa kokonaan akseli irti ja pöydälle kasattavaksi?
Sitten näissä on ainakin pari erilaista perävälitystä l. mikä tossa on/mistä saa selville, ja meneekö eri perävälitysten osat samaan tasauspyörästökoppaan? Ilmeisesti ero eri välitysten välillä on vain iso lautaspyörä ja kardaanin pyörittämä pieni hammaspyörä?

Vai antaako vaan pitää meteliä. Tämähän on kuitenkin jakelu- tms. auto, minkä mekaanisten osien pitäs kestää sen miljoona km.
tv.
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Matkailuvauni Ford 2001 Transit 2.4l RWD, tasausp. paripyörät

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Kaikkein helpoin ja halvin vaihtaa kokonainen taka-akseli.

Ruotsista löytyy useampiakin. Kilometrilukema pitää kertoa 10:llä kun ruotsalaiset ilmoittavat eri tavalla (Mil = 10km).

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/ ... axel/Alla/


Kuva
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Matkailuvauni Ford 2001 Transit 2.4l RWD, tasausp. paripyörät

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

No nyt on halpaa, äkkiä kiinni ennen kuin menee.
Weecee
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Touko 2023 11:55

Re: Matkailuvauni Ford 2001 Transit 2.4l RWD, tasausp. paripyörät

Viesti Kirjoittaja Weecee »

juu, nois on vaan se ropleema, että kaikki swe- akselit on 5-pulttisille vanteille ja/tai etuvetoisille, ja tälle pitäs olla 6-pulttiset navat. Näitä tuplavanteille tehtyjä akseleita ei ole juuri ollenkaan myynnissä, paitsi e-bay englanti, minne pitäs mennä näköjään itse purkamaan ja hakemaan. B-partsilta tuli viestiä, että anna osan id-numero, niin sitten haetaan. No kävin kärryn alla ettimässä numeroita, mutta eihän niitä löytynyt, kun ruostuneet pois. Eli tästä sitten kysymystä, että löytyykö vin-numeron perusteella tietoja millä osilla kasattuna auto on aikanaan linjastolta lähtenyt?
Weecee
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Touko 2023 11:55

Re: Matkailuvauni Ford 2001 Transit 2.4l RWD, tasausp. paripyörät

Viesti Kirjoittaja Weecee »

nonii, olihan siinä 6-pultinenkin, mutta laikoilla. Remontoitavassa rummut takana -> muutoskatsastus tms. mielellään ei muuttelis mitään...
Vastaa Viestiin