Sivu 1/1

Sierra cosworth 4x4 käyntiongelma

Lähetetty: 29 Touko 2023 10:40
Kirjoittaja Notn4
Päiväätä,

Aloitetaan sillä että oma Ford kokemus ja asiatieto lähes nolla, tykkään itse keskittyä tiettyyn ruotsailaiseen merkkiin mitä sai aikoinaan takavetoisina.

Ongelmalapsena onkin nyt sitten vuoden -92 Sierra jonka konehuonetta koristaa cossun turbo nelivedolla, auto kuuluu tallikaverille joka käyttää tallia enimmäkseen auton säilytykseen talvisin, kyseinen kaveri kuitenkin antoi minun ongelmaksi yrittää saada se käymään kunnolla.

Sierralla ongelmana että paikallaan käydessä käy omaan korvaan iha hyvin, vastaa kaasuun ja voi kierrättää rajoittimeen asti, mutta kun ajat vaihde päällä niin röpöttää ja kuulostaa siltä että kävisi kolmella, kaasu pohjassa auto jaksaa kiertää 4krpm asti, jos polkasee kytkimen pohjaan niin taas kiertää kuten pitää, mutta heti kun veto menee askille asti niin sit röpötetään taas.

Kurkkasin tulppia ja nelonen oli melko tumma, kun 1-3 tulpat näyttivät hyvältä, tulpat ristiin ja uusi koelenkki jonka jälkeen nelosen tulppa (joka aiemmin oli siis ekassa pytyssä) oli jälleen tummunut, eli mitä todennäköisemmin nelosella kipinä hukassa, mutta vain silloin kun veto päällä.

Päätin tilata uuden jakajan kannen, pyörijän ja uudet tulpat.
Niitä odotellessa, onko muita ideoita mistä moinen voisi johtua? Auton omistaja vaihdattanut lambdan vuosi sitten, samoin tulpat.

Itse ihmetyttää vähän tuo käytös kun kytkin pohjassa, miksi silloin kiertää kuten pitää mutta heti kun kytkimen päästää edes hipaisemaan vauhtipyörää niin röpötys alkaa, onko tähän mitään ideoita/selityksiä?

Kiitokset jo etukäteen mahdollisille vastaajille, muistutan viellä että en itse tätä Fordin sielunelämää oikein tunne, joten jos on jotain tyypillisiä ongelmankohteita tai ohjeita niin saa kenties ihan rautalangasta vääntää jotta ymmärrän :roll:

Re: Sierra cosworth 4x4 käyntiongelma

Lähetetty: 29 Touko 2023 19:22
Kirjoittaja duckworth
Mun mielestä tulppienväristä seoksen tulkkaaminen on hieman perässä hiihtämistä vian etsinnän suhteen, ei siis kerro tilannetta varsinaisella käyttöalueella ja on enemmän suuntaa antava. Mietin että olisko autoon mahdollista asentaa seosmittari laajakaistalambdalla niin näkisi reaaliajassa tilanteen? :)

Re: Sierra cosworth 4x4 käyntiongelma

Lähetetty: 30 Touko 2023 07:57
Kirjoittaja Mk1escos
Ihan ensimmäisenä paljonko kärkiväli tulpissa?
Ennakko?
Puristukset?

Tulpista näkee asioita edelleen ihan hyvin, pitää vain ostata niitä hieman edes lukea.
Ennakon sopivuuden näkee kun katsoo mihin asti karstahuntu ulottuu sivuelektrodissa, sellainen 1-2mm rungosta elektrodin keskelle on suht turvallinen alue, jos huntu alkaa lähennellä runkoa niin seuraavaksi alkaa nurkat pyöristymään tulpista jolloin ennakkoa alkaa olemaan liikaa

Seoksen näkee edelleen tulpista onko edes hehtaarilla, paljonko keskielektrodin eristettä on puhtaana, jos valkoinen pohjalle asti on aivan liian laiha, ja jos koko matkan musta niin paksulla.
Turvallinen alue on siinä välillä, kun porsliini alkaa vaalenemaan päästään mutta ei koko matkalta.

Jos puristukset hyvät jos ei mittaria niin ei startissa onnu kun starttaa ilman puolan johtoa.

Mittaa johdot, ja vaihda pari ristiin jos vika siirtyy niin uudet tulpanjohdot, aika yleinen vika cossussa. Jos vika pysyy edelleen nelosessa suuttimet ylös ja testiin.

Re: Sierra cosworth 4x4 käyntiongelma

Lähetetty: 30 Touko 2023 07:59
Kirjoittaja Taunusautomaatti
2 litrasessa sierrassa tuli joskus itellä sellanen vaiva että kiihdytyksissä se nuupahti ja jopa sammui. Tyhjäkäynti oli ookoo ja pihassa kaasuttelu.
Syyksi paljastui lopulta bensatankin sisällä imuletkun päässä oleva suodatin, se irtoaa kiinnityksestään vanhemmiten siten että kova imu sai sen luisumaan putkea pitkin ylöspäin ja kun putken pään otti kiinni suodatitmen pohjaan niin bensa tulo heikkeni/loppui. Ja kun alipaine laski tipahti suodatin taas alas ja bensa virtasi. Kiinnityksen parannus ja auto toimi taas kuin unelma.

Ei ehkä sama ongelma mutta hieman samantyylinen vaiva....

Re: Sierra cosworth 4x4 käyntiongelma

Lähetetty: 30 Touko 2023 09:40
Kirjoittaja duckworth
Mk1escos kirjoitti: 30 Touko 2023 07:57 Seoksen näkee edelleen tulpista onko edes hehtaarilla
duckworth kirjoitti: 29 Touko 2023 19:22 ja on enemmän suuntaa antava
Mielestäni näin kirjoitin, mutta kuten me molemmat tässä ollaan todettu tulpista näkee ollaanko edes sielläpäin, kun seosmittarilla näkisi koko skaalan. Tietysti ton ikäsessä autossa kannattaa se moottorin mekaaninen kuntokin tutkia.

Eikä se tulppien "lukeminen" mitään ihmeellistä ole, siihenhän löytyy ihan valmiita ohjeita kuvien kera.

Re: Sierra cosworth 4x4 käyntiongelma

Lähetetty: 30 Touko 2023 10:35
Kirjoittaja Mk1escos
duckworth kirjoitti: 29 Touko 2023 19:22 Mun mielestä tulppienväristä seoksen tulkkaaminen on hieman perässä hiihtämistä vian etsinnän suhteen.
No irroitetaan sun viestistä asiayhteyteen sopiva pätkä, näkyy olevan tapana näin tehdä.

Auto käy huonosti nii kumpi on yleisempää, asentaa seosmittari vai ottaa tulpat irti ja katsoa tulpat?
En ymmärrä sun logiikkaa tässä.

Re: Sierra cosworth 4x4 käyntiongelma

Lähetetty: 30 Touko 2023 14:12
Kirjoittaja duckworth
Mk1escos kirjoitti: 30 Touko 2023 10:35 No irroitetaan sun viestistä asiayhteyteen sopiva pätkä, näkyy olevan tapana näin tehdä.

Auto käy huonosti nii kumpi on yleisempää, asentaa seosmittari vai ottaa tulpat irti ja katsoa tulpat?
En ymmärrä sun logiikkaa tässä.
On turhaa spekuloida tässä kuinka yleisellä tasolla toimitaan kun auto käy huonosti, mutta kuten aloitusviestissä kerrottiin ne tulpat on jo käytetty irti ja todettu että yksi oli tumma, joten ehdotin ratkaisua tutkia seokset tarkemmin.

Enempi hämmästyttää tuo sun logiikka, kun tunnut suuttuvan vaikka kanssasi oltaisiin samaa mieltä, siksi ettei olla tarpeeksi samaa mieltä :roll:

Re: Sierra cosworth 4x4 käyntiongelma

Lähetetty: 31 Touko 2023 00:09
Kirjoittaja Mk1escos
En käsitä mistä päättelet että olisin suttunut, ihmettelin vain tätä logiikkaa seoksien mittaamisesta jos yksi tulppa on musta, seosmittarilla ei siinä kohtaa ole mitään käyttöä.
Sylinterikohtainen pakolämpö olisi hyödyllinen kilpamoottorissa mutta ei tässä kohtaa tarpeellinen sekään.

Yksi sylinteri ei polta, joko kipinä puuttuu, puristus puuttuu tai polttoianetta tulee hitkokseen liikaa kyseiseen sylinteriin.

Yleisesti cossussa oli huonoja johdot, tulpat tai suuttimet, tai sitten joku seppä vaihtanut jakohihnan ja käyttänyt sytkä merkkiä ajoitukseen ja venttiilit häpsii mäntiin kiinni kierroksilla.
Kohtuullisen yleinen vaiva sekin, muutaman joutunut korjaamaan, yksi oli valitettavasti oma ostama jossa hihna oli väärin ja venttiili meni poikki.

Ja sytkän pickup jakajan sisällä on myös heikko kohta sytkässä. Muita en muista suoraan.