Transit -12 DPF-ongelmaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
sitra
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Touko 2023 20:49

Transit -12 DPF-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja sitra »

Morjes!

Auto on Transit vm. 2012, tullut itselleni vähän aikaa sitten. Meni muutaman viikon ajelun jälkeen vikatilaan, ja näyttää vikakoodia P2453 (DPF Differential Pressure Sensor Circuit Range/Performance).

Ajot olleet hieman lyhyitä, välissä toki hieman pitempiä pätkiä mutta suurimmaksi osaksi kaupunkiajoa.

Olisiko paras tapa uusia sensori vai käyttää auto DPF-puhdistuksessa? Kävin vikakoodit nollaamassa ja toimi paluumatkan ajan, mutta seuraavana päivänä kun laittoi virrat päälle, niin herjasikin taas Engine Malfunctionia.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Transit -12 DPF-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

kannattaa tutkia ettei se dpf ole oikeasti tukossa, jos niin anturin vaihto ei auta.
Ja tukkoinen putki haittaa turboakin. Kannattaa myös tarkistaa että kaikki muu toimiii ok ja esim turbon letku ei vuoda jolloin savuttaa ja tukkii uuden dpf nopeasti.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Transit -12 DPF-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Tukkeutunut DPF ei ole vika vaan aina oire jostakin viasta.
Yleisimpiä ahtovuoto, map anturi, egr venttiili.

Ahtoletkut halkeaa enemmän kuin usein nykyisin, ja vikaa pitää etsiä puristelemalla letkuja ja katsomalla onko halki jostain. Pelkästään katsomalla ei välttämättä näe mistä vuotaa.

Livedataa seuraamaan mitä ahtopaine näyttää vedossa, tuleeko mustaa putkesta?
Toimiiko egr venttiili että ei ole jumissa auki?
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Transit -12 DPF-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja tikola »

Mk1escos kirjoitti: 30 Touko 2023 08:03 Livedataa seuraamaan mitä ahtopaine näyttää vedossa, tuleeko mustaa putkesta?
Tämä on erittäin hyvä vastaus, mutta mistä sen oikean arvon tietää? Eli kun livedataa katsoo ja oma auto näyttää jotain, niin mikä on se paikka mistä erilaisten toimintojen olettettavia oikeita arvoja voisi löytää? Siis paljonko esimerkiksi sen ahtopaineen pitää juuri kyseissä autossa olla? Loogista on, että ahto kasvaa, kun vetoa lisätään, mutta millaiset numerot ovat oikeita?

Itse puhdistaisin noilla oireilla DPF:n ensiksi ja katsoisin mitä se vaikuttaa. Lisäksi sinun pitäisi opetella lukemaan forscanilla tietoja siitä miten poltto toistuu ja miten se onnistuu, eli onnistuuko se auto enää regeneroimaan sitä hiukkasloukkua vai ei. Ja ainakin välillä voisi antaa vähän reilumpaa kovaa matka-ajoa.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Transit -12 DPF-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Eka testi on tuo savutus testi eli kaasu pohjaan kiihdytyksessä ja kurkkimaan mitä putkesta tupruaa.
Pieni alkupössäys on normia mutta ei sellainen kotio tulossa olevan pommikoneen efekti...kyljessä musta nokivana...
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Transit -12 DPF-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Ahtoilmavuodossa toki tyypillisesti esiintyy myös tehottomuutta.

Letkun halkeama näkyy helpoimmin siitä, että ympäristössä on mustaa öljyistä möhnää.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Transit -12 DPF-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

tehottomuutta on tietty riippuen vuodon määrästä. Mutta jos auto tullut juuri ajoon vasta niin ei ehkä vertailupohjaa.
Iteltä mennyt 3 letkua mutta ei niissä ole öljyä näkynyt ulkopuolella.
Huomaamaton halkeama vaan.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Transit -12 DPF-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja riikomi »

^Kun turbon akselitiiviste vähänkin iäkkäämmässä autossa aina pikkaisen vuotaa, niin öljyinen klähmä on kyllä se tyypillinen löydös. Siis hetken aikaa halkeaman synnyn jälkeen.
sitra
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Touko 2023 20:49

Re: Transit -12 DPF-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja sitra »

Moro!

Ja kiitoksia vastauksista.

Autossa ennen tätä ongelmaa vedot olleet (mielestäni) täysin normaalit, eikä savutusta ole esiintynyt edes kaasu pohjassa. Ei myöskään konetilassa öljyä eikä pudota alleen.

Enemmistö näemmä epäilee, että kyse olisi dpf:n tukkeutumisesta eikä niinkään anturiviasta. Eli dpf:n puhdistus olisi ensimmäinen konsti tässä tapauksessa.

Kävin äskettäin katselemassa konepellin alle ja ryömin autonkin alla molemmin puolin, mutta en saanut silmiini että missä koko yksikkö sijaitsee?

Pitääpä myös tuohon Forscaniin tutustua. Ilmeisesti ladataan softa puhelimeen, ja jonkin (tietyn?) bt-adapterin kautta yhteys.

Nyt kun auto on vikatilassa taas, on mahdoton sanoa vedoista/savutuksesta mitään. Vikatila pysyi siis pois vikakoodin poiston jälkeen ja vedot toimi normaalisti, mutta seuraavana aamuna ennen käynnistystä herjasi jo malfunctionia...
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Transit -12 DPF-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Viimeisten sanojen perusteella väittäisin, että kyse ei olisi ahtovuodosta.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Transit -12 DPF-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

tikola kirjoitti: 30 Touko 2023 11:44
Mk1escos kirjoitti: 30 Touko 2023 08:03 Livedataa seuraamaan mitä ahtopaine näyttää vedossa, tuleeko mustaa putkesta?
Tämä on erittäin hyvä vastaus, mutta mistä sen oikean arvon tietää? Eli kun livedataa katsoo ja oma auto näyttää jotain, niin mikä on se paikka mistä erilaisten toimintojen olettettavia oikeita arvoja voisi löytää? Siis paljonko esimerkiksi sen ahtopaineen pitää juuri kyseissä autossa olla? Loogista on, että ahto kasvaa, kun vetoa lisätään, mutta millaiset numerot ovat oikeita?
Tietysti olisi pitänyt tarkentaa hiukan vastausta, oletetaan että pyöritään luokkaa 17:1- 20:1 seos suhteella niin laskemalla ruiskutusmäärästä mitä livedatassa näkyy paljonko tarvitaan ilmaa sen polttamiseen edes suunnilleen.
Montako milligramma polttoainetta tulee per isku, ja paljonko siihen tarvitaan ilmaa 17-20 kertainen määrä niin ollaan DPF auton seoksille oikealla alueella.
tikola
Viestit: 253
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Transit -12 DPF-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja tikola »

sitra kirjoitti: 30 Touko 2023 19:09
Kävin äskettäin katselemassa konepellin alle ja ryömin autonkin alla molemmin puolin, mutta en saanut silmiini että missä koko yksikkö sijaitsee?

Pitääpä myös tuohon Forscaniin tutustua. Ilmeisesti ladataan softa puhelimeen, ja jonkin (tietyn?) bt-adapterin kautta yhteys.
DPF on pakoputkessa - ei yleensä ihan heti alussa, mutta voi olla siinäkin. Äänenvaimentimen näköinen pönttö, jossa on kaksi anturia/letkua yksi kummassakin päässä. Eli pönttö, jossa mitataan lähtö ja tulopään paine-eroa. Sitä en tiedä millainen regenerointijärjestelmä tuossa autossa on ja se voi vaikuttaa pöntön rakenteeseen. Esimerkiksi jos siinä on suoraa polttoainesyöttöä pönttöön niin sitten se lienee pakoputken alkupäässä. Itsellä on ollut vain niitä pakoputken keskivaihella olevia kaksireikäisiä pönttöjä, kun kyseessä on jokseenkin tuon ikäiset autot - tai pikkuisen vanhemmat. Joten veikkaan sinulla olevan juuri sen tapainen pönttö.

Forscan tuohon tarpeeseen on minusta tietokone ja BT mokkula - vai onko siitä puhelinversiokin? Itse olen käyttänyt tietokoneversiota.

Pöntön pesussa ei tolkuttomasti rahaa häviä ja olen minä sitä ihan kotikonsteinkin tehnyt nollalla eurolla. MKEscos on ehdottomasti jäljillä siinä, että se tukkeuma on oire ei vika, mutta olen sen verran eri mieltä, että kyllä noissa on ihan luonnollista tukkeumaa, kun kilsoja alkaa olla useampia satatonnisia tai auton ajoprofiili on sopivanlaista.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Transit -12 DPF-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

jos forscania suunnittelee tai yleensä obd mittaria niin kannattaa ennen ostoa varmistaa että toimii varmasti transitissa.
Siinä ei ainakaan itellä normi mittari suostu yhteyteen.

Mutta esim tämä on toiminut ainakin...
https://www.obdlink.com/products/obdlin ... ef=forscan
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Transit -12 DPF-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Juu kyllä tikola olet oikeassa se tavallaan on vika siinä kohtaa kun alkaa kilometrejä olemaan ja Egr kura paskonut imusarjan ja venttiilit tukkoon.
Meillä kun tuo talvi tekee hallaa koko järjestelmälle.

Mutta yleisesti se on oire, varsinkin uudemmassa kalustossa.
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Transit -12 DPF-ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

tuli mondeossa avattua imusarja 300tkm kohdalla ja oli tosiaan ihan uskomattomassa kunnossa...ehkä yli puolet kanavan pinta-alasta tukossa.
karstaa lähti putsauksessa varmaan pari-kolme kahvikupillista.
EGR kyllä toimi edelleen mutta noin ennakoivana huoltona...
Vastaa Viestiin