yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
jokunen
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Marras 2017 16:23

yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja jokunen »

levyt ja palat vaihdettu kaikkialle tuossa joitain kuukausia sitten.
etupuolen kuskin puolella jarrulevy on kirkas yläreunasta karkeasti
puoleen väliin levyä. loppuosa on ruosteinen. eli ilmeisesti ei
nyt jostain syystä palat ota koko matkalta? kaikki muut kolme
ovat ok.

mitäs tuolle nyt kannattaa tehdö että saadaan homma
kuntoon. katsastuksessa siitä alkoivat myös kommentoimaan.
jarrujen tehot näytti sinänsä olevan yhtäläiset molemmin
puolin. mitään kulumaa/nousua/laskua levyn pinnassa tuossa
kohtaa ei tunnu eli on ihan sileä ja tasainen pinta.

kiitos arvioista!
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

jarrupalat pois ja liukupintojen huolellinen putsaus viilalla....liukutappien tarkistus ja voitelu tai vaihto.
Palan liikkuvuuden tarkistus. vastaan on tullut muutama jarrupala joissa maalaus niin paksu että nahistaa liike...pitää viilata jo uutena.
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ilmeisesti kysyjä ei tehnyt korjaustyötä. Jos leimalta meni läpi niin ei siinä mitään vikaa ole, kyllä ne palat sinne asettuu ittekseen. Kannattaa myös kertoa mistä tai minkä vuosimallin Trabantista on nyt kyse.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Taunusautomaatti kirjoitti: 26 Huhti 2023 09:16 jarrupalat pois ja liukupintojen huolellinen putsaus viilalla....liukutappien tarkistus ja voitelu tai vaihto.
Palan liikkuvuuden tarkistus. vastaan on tullut muutama jarrupala joissa maalaus niin paksu että nahistaa liike...pitää viilata jo uutena.
Samaa mieltä, kuvauksen perusteella jarrupala ei liiku vapaasti. Jos on jo vinoon kulunut niin ei käytännössä auta kuin vaihtaa uudet jarrupalat.

Tarkoitukseen sopiva jarrurasva on toiminut hyvin jarrupalojen liukupintojen voitelussa ja käytännössä aina olen sovittanut uudet palat viilaamalla kevyesti palojen purseet pois.
Liukutappeihin jarrukumirasva on ollut hyvä.

Tallissa odottaa ATE:n levyt ja palat asennusta, odotan mielenkiinnolla sopiiko suoraan vaiko ei.
Viimeksi muokannut Mk3Mondeo, 26 Huhti 2023 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jokunen
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Marras 2017 16:23

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja jokunen »

ford galaxy 2.0tdi 2014

joo itseasiassa ei mennyt läpi eikä ole oma tekele. ruosteisuus oli ongelma eli jotain sille täytyy tehdä valitettavasti vielä... tuo kirkas osuus on itseasiassa tuosta jonkinverran isonemaanpäin ollut.
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mk3Mondeo kirjoitti: 26 Huhti 2023 10:48
Taunusautomaatti kirjoitti: 26 Huhti 2023 09:16 jarrupalat pois ja liukupintojen huolellinen putsaus viilalla....liukutappien tarkistus ja voitelu tai vaihto.
Palan liikkuvuuden tarkistus. vastaan on tullut muutama jarrupala joissa maalaus niin paksu että nahistaa liike...pitää viilata jo uutena.
Samaa mieltä, kuvauksen perusteella jarrupala ei liiku vapaasti. Jos on jo vinoon kulunut niin ei käytännössä auta kuin vaihtaa uudet jarrupalat.

Tarkoitukseen sopiva jarrurasva on toiminut hyvin jarrupalojen liukupintojen voitelussa ja käytännössä aina olen sovittanut uudet palat viilaamalla kevyesti palojen purseet pois.
Liukutappeihin jarrukumirasva on ollut hyvä.

Tallissa odottaa ATE:n levyt ja palat asennusta, odotan mielenkiinnolla sopiiko suoraan vaiko ei.
Viimeksi tuli laitettua mk4 mondeoon brembon kalliit pro levyt ja palat ja hieman hatutti kun palat ei sopineet paikoilleen ilman viilausta...niin paksu maali ettei mennyt käsivoimin ja metallistakin sai vähän poistaa että alkoi hyvin liikkumaan.
jokunen
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Marras 2017 16:23

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja jokunen »

kaikki etu ja takaosan palat ja levyt vaihdettiin tosiaan samalla
kertaa. ja vain tuon yhden kanssa on nyt tuota ongelmaa.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Jos ei ole omaa tekoa niin sitten reklamaatio tekijään,vaikka olis kuinka kaveri pitää hänenkin homma hoitaa hyvin.
jokunen
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Marras 2017 16:23

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja jokunen »

kävikin mielessä että onkohan pajalla tehty paskaa jälkeä..oli yksi aiemmin fiasko viime vuoden puolella. laitoin itseasiassa sen mestan nyt vaihtoon kun alkanut jälki huononemaan. pitkään olin tyytyväinen siellä mutta se loppui nyt...
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Jospa on tullu jotain henkilöstö vaihdoksia,sillon saattaa usein mennä joko huonommaksi tai joskus paremmaksi
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

amiksesta saatu uusi ja halpa tekijä?

jarrupala asennuksessa vähän ahdistaa...lekalla sisään....
jokunen
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Marras 2017 16:23

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja jokunen »

valitettavasti amis juttu oli varmaan tosi..huoh

nyt palat vaihdettu ja levy oli samantien ruosteeton...

abs ja luistonesto palaa nyt piru. vikakoodi taakse kuski puolella. onkohan anturi vai johto vika?

renkaan nopeusanturi raka vasen. oikosulku maadoitukseen tai avoin virtapiiri. johdoissa ei näy vikaa. pitänee tuo anturi vaihtaa suosiolla. pari kertaa vikavalot hävisi muutamien ajojen aikaan. nyt pysyneet kokoajan päällä.

ei ollut katsastuksessa valot päällä. voiko se niistä jälkitarkastuksessa vielä pompauttaa?
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Aikoinaan Passat teki samaa keulan molemmin puolin. Minusta kyse oli satulan kuluneisuudesta.
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

eilen tuli juuri herätettyä henkiin yhden mk4 mondeon takajarru kun laahasi. Jarrupalojen pitimen liukulerputtimien alle oli kertynyt ruostetta sen verta paljon että palat ei liikkuneet enää kunnolla. Ruosteet pois raaputtaen meisselin kärjellä sekä viilalla. Liukulerputin takasin ja palojen liukupinnoista vähän myös ylimäärästä pois ja takasin kera keraamisen mönjän. Nyt toimii taas kuin uusi.
Liukupultit oli ookoo ja satulan mäntä liukuu hienosti, ainoa vika oli ruoste liukulerputtimien alla. Parissa vuoressa syntynyt.
Palat ei saa pitimissä liikkua jähmeesti, pitää liikkua lähes ajatuksen voimalla...
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Taunusautomaatti kirjoitti: 09 Touko 2023 22:12 eilen tuli juuri herätettyä henkiin yhden mk4 mondeon takajarru kun laahasi. Jarrupalojen pitimen liukulerputtimien alle oli kertynyt ruostetta sen verta paljon että palat ei liikkuneet enää kunnolla. Ruosteet pois raaputtaen meisselin kärjellä sekä viilalla. Liukulerputin takasin ja palojen liukupinnoista vähän myös ylimäärästä pois ja takasin kera keraamisen mönjän. Nyt toimii taas kuin uusi.
Liukupultit oli ookoo ja satulan mäntä liukuu hienosti, ainoa vika oli ruoste liukulerputtimien alla. Parissa vuoressa syntynyt.
Palat ei saa pitimissä liikkua jähmeesti, pitää liikkua lähes ajatuksen voimalla...
Tuolla tavalla aikaa myöten käy. Itsellä on juuri työn alla yksi ns. vara-auto joka pääsääntöisesti seisoo poissa liikennekäytöstä ja eilen totesin juuri saman kuin sinäkin eli peltiset rosteri-liukualustat eivät ruostu mutta liukualustan alla oli ruostetta joka ruuvipenkissä viilattuna lähti ensin kirkkaaksi mutta samantien irtosi ohut lehtimäinen kerros kovaa ruostetta alta pois.
Ilmeisesti tuon rosterin (rst) ja takoteräksen välillä on sähkökemiallinen korroosio joka syövyttää vähemmän jaloa jarrusatulan teräksistä kannaketta.

Äkkipäätä miettien en muista yhtään jarrupalasarjaa jota ei olisi tarvinnut sovittaa viilaamalla. Olen itse pitänyt kirjaimellisena näppituntumana samoin sitä, että palat liikkuvat herkästi kevyellä sormivoimalla.

Liukutappeihin olen monen kokeillun aineen perusteella käyttänyt jarrukumirasvaa ja paras niistä on toistaiseksi ollut Boschin sininen, hyvin notkea jarrukumirasva. Jota ei jostain syystä ole ollut saatavana pitkään aikaan. Eilen laitoin ATE:n hyytelömäistä, lähes väritöntä vastaavaa mutta se ei vaikuttanut yhtä hyvältä. Aika näyttää miten toimii.
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Näissä on paljon ongelmia ja syy lienee useimmiten juurikin tuo että sen rosterisen irtolevypalikan alla on ruostetta joka turpoaa ja sitten menee välykset kiinni.
Sitten kun hätänen korjaamo hemmo tulee ja vetäsee rälläkän tai porakoneen teräsharjalaikalla niin tuleehan se nätin kiiltäväksi mutta silti ruostetta voi jäädä millin tai parin kerros. Se ei tahdo irrota edes viilalla. Talttameisselin kärjellä hakkaamalla lähtee irti lehtimäisinä kerrostumina. Ja sitten kun ne on kaikki hakattu pois niin sitten vasta sitä harjaa... Korjaamoissakin voi tämä jäädä tekemättä.
Palat ei saisi nahistaa yhtään koska jarrutalussa ei ole mitään aukaisujousta joka vetäisi paloja irti levystä.
Ja pienikin hankaus on pahasta....Eli vaikka levy ei punaisena hehkuisikaan niin kuluu ainakin palat ja levy nopeasti.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Eipä ne paljoa putsaile kun kiire on,kaikenmoista kun on jo tähänikään kuullu ja nähny,paha vaan kun alkaa ne yhdenmiehen pajat olla mennyttä aikaa,sellasilla oli vielä kunnia tehdä hyvää työtä,ehkä hieman maksoikin mutta kuntoon tuli.
jokunen
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Marras 2017 16:23

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja jokunen »

kiitos kaikille.

leima saatu tänään valoista huolimatta. kommentoi tosin että valoja paloi mutta oli siis jälkitarkistus.

vaihdettiin tänään tuonne kuskin taakse se anturi. ei sammuneet valot. vika lienee johdoissa sitten? joutunee viemään sah tai vastaavaan pahus että saa kuntoon...
jokunen
Viestit: 21
Liittynyt: 10 Marras 2017 16:23

Re: yksi jarrulevy/pala ottaa vain yläosasta

Viesti Kirjoittaja jokunen »

yksi johto oli hapettunut poikki siitä valojen palaminen johtui lopulta...nyt kaikki ok taas pidemmän aikaa :thumbup:
Vastaa Viestiin