FORD Fiesta Mk6 jarru"ongelma"

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
LaajaPoika
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Touko 2019 14:06

FORD Fiesta Mk6 jarru"ongelma"

Viesti Kirjoittaja LaajaPoika »

Autona Mk6 Fiesta 1,4. Ongelmana on että jarrutettaessa poljinta saa painaa melkoisesti ja tuntuu ettei jarruta kunnolla (ikäänkuin olisi järjestelmässä ilmaa), mutta yhtäkkiä nappaa kiinni.
Tehostimen toimintaa epäilen, kun käynnistettäessä, jarrua painaen ei poljin "pehmene".
Ilmaukset tehty ja vuotoja ei ole. Katsastuksessa ei tullut mainintaa vaan jarrut ottaa kyllä tasaisesti kiinni.
Käytetty myös Autoliikkeen toimesta "korjaamolla" jossa eivät mitään vikaa löytäneet.
Voiko tämän ikäisessä autossa (2010) olla tehostimessa vikaa vai onhan näissäkin joku alipaineventtiili imusarjasta tehostimeen?
Jarrunesteen vaihdosta ei ole mitään merkintää huoltokirjassa.
Vika vai ominaisuus :thumbup:
LaajaPoika
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Touko 2019 14:06

Re: FORD Fiesta Mk6 jarru"ongelma"

Viesti Kirjoittaja LaajaPoika »

Kokeiltiin vielä tänään ennen käynnistystä pumpattiin jarrua kolme kertaa ja poljin selkeästi pehmeni käynnistäessä, eli voiko olla vika alipaineventtiilissä vai tehostimessa vuoto? Eikö oikeesti kellään ole ollut vastaavaa ongelmaa kyseisessä autossa? Seuraavaksi sitten marmoritiskille kyselemään apuja :( €€€
riikomi
Viestit: 984
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: FORD Fiesta Mk6 jarru"ongelma"

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Jarrutehostin toimii karkeasti ottaen seuraavasti:

Tehostimessa on kammio, joka on kalvolla jaettu kahteen puoliskoon. Kun moottori käy ja jarrua ei paineta, niin kalvon molemmilla puolilla vallitsee sama paine (=ulkoilmanpaine), koska tehostimen puoliskot ovat ilmakanavan kautta yhdistettynä toisiinsa. Kun jarrua painetaan, niin ensin puoliskojen välissä oleva kanava sulkeutuu ja sen jälkeen avautuu venttiili, joka tuo alipainetta keulan puoleiseen puoliskoon. Näin kalvon etupuolella on alempi paine ja takapuolella normi ilmanpaine, ja siis paine-ero joka avustaa jarrupolkimen liikettä. Kun jarrusta päästetään irti, niin ensin sulkeutuu alipainepuolen venttiili ja sitten avautuu puoliskojen välinen venttiili, joten paine-ero häviää.

Jos ymmärsin oikein, niin kysyjän auton jarrupoljin vaatii aluksi paljon poljinvoimaa ja jarrutusteho on heikko, kunnes yhtäkkiä jarru puree?

Jos noin on, niin uskoisin tehostimen itsensä olevan viallinen. Imusarjasta (tai alipainepumpusta) saatavan alipaineen ja tehostimen välissä on takaiskuventtiili, mutta sen vikaantumisen oireet eivät täsmää siihen että jarrut yht'äkkiä purevat kiinni.
LaajaPoika
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Touko 2019 14:06

Re: FORD Fiesta Mk6 jarru"ongelma"

Viesti Kirjoittaja LaajaPoika »

Ei siis vaadi normaalia enempää poljinvoimaa, vaan poljin painuu melko paljon ja sitten ottaa jarrut kiinni.
riikomi
Viestit: 984
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: FORD Fiesta Mk6 jarru"ongelma"

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tuntuuko poljin kumipallomaiselta ennen kuin jarru puree?
LaajaPoika
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Touko 2019 14:06

Re: FORD Fiesta Mk6 jarru"ongelma"

Viesti Kirjoittaja LaajaPoika »

Ei tunnu kumipallomaiselta, vaan pikemmin, kuin olisi ilmaa järjestelmässä.
riikomi
Viestit: 984
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: FORD Fiesta Mk6 jarru"ongelma"

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Ilma nimenomaan tuntuu siltä kuin jarrupoljin joustaisi kumipallomaisesti.

Veikkaisin pääsylinterin vikaa. Asiaa voisi testata siten, että tekee napakan jarrutuksen ja käy sitten käsin tunnustelemassa onko kaikki jarrulevyt lämmenneet. Vai onko pelkästään etuoikea/takavasen tai etuvasen/takaoikea kuumenneet.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: FORD Fiesta Mk6 jarru"ongelma"

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Onhan tuokin taas outoa jos on katsastettu ja korjaamollakin käytetty eikä vikaa ole,luulis jo löytyneen...
Vastaa Viestiin