Sivu 1/1

B-maxin ohjaus pykältää

Lähetetty: 24 Huhti 2023 12:23
Kirjoittaja JaniHanka
Moro

Mistä vois johtua että ohjauksessa tuntuu vastaa pykältäminen kuin olisi jousen laakeri menossa?

Vaihdon tläpään laakerit ja samaan konkurssiin uudet iskarit koska edellinen omistaja oli vaihtanut vaan jouset..

Re: B-maxin ohjaus pykältää

Lähetetty: 25 Huhti 2023 08:01
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Laitoitko ne yläpään laakerit oikeaan asentoon. Kohdistusmerkit kohdilleen kaikissa osissa?

Kaikki pallonivelet varmasti kunnolla paikoillaan?

Re: B-maxin ohjaus pykältää

Lähetetty: 25 Huhti 2023 10:06
Kirjoittaja JaniHanka
Pallonivelet on ehjiä ja paikoillaan, en mä ole irroittanut kuin koiranluun iskarista tässä remontissa. Kerros mistä kohdistusmerkeistä kirjotat. Yritin osat kattoo läpi ennen asennusta mutta en niistä mitään kohdistuksia löytänyt.

Jos on niin täytyy käydä uudestaan nosturilla, nopeeham tuo on niitä tukia kääntää tarpeen mukaan.

Jotenki kuitenki tuntuu että pykällys tulee ohjausvaihteesta tai tehostajasta

Re: B-maxin ohjaus pykältää

Lähetetty: 25 Huhti 2023 10:47
Kirjoittaja JaniHanka
Äh, tuli katottua youtubesta muutama yläpään laakeri vaihto pätkä ja tuli kyl tyhmä fiilis. Taitaa olla aikaa se 10 vuotta ku viimeks etupäätä purkanu ja kasannu ja joo, linjassahan ne on.. tai siis pitää olla. Ei muutaku nosturille.

Luulen vaan että ongelma ei sillä vielä korjaannu mutta katsotaan mitä käy kun kehii tolpat oikein nippuun..

Re: B-maxin ohjaus pykältää

Lähetetty: 25 Huhti 2023 13:52
Kirjoittaja Taunusautomaatti
B maxista en varmaksi tiiä mutta ainakin focuksessa ja mondeossa sekä fusionissa on ollut sellasen huomaamattomat merkit niissä kaikissa osissa...
haynesikaan ei niitä tunne korjausoppaassa mutta juutuubi tuntee... ja auto... ;)

Re: B-maxin ohjaus pykältää

Lähetetty: 26 Huhti 2023 20:59
Kirjoittaja JaniHanka
Noniin,

Ei ollu kohdistusmerkkejä näissä tolpissa.

Rattia kääntämällä ääripäästä ääripäähän, noin puolen kierroksen välein klonkahtaa.

Lähin repimään raidetankoja ja hammastankoa auton alta ja mistään ei oikee löytyny väljää..

Vasemmalta jalkatilasta huomasin että sieltä näkyy pätkä hammastangon ohjausakselia ja sitä rupesin repimään niin sieltä löytyy pieni välys. Mietin tossa että kun rattinivel menee aina optimiasentoon niin se antaa mahdollisuuden hammastangon akselia "nyrjähtämään" puolen kierroksen välein.

Täytyy myyjäliikkeelle laittaa puhelua huomenna, ei nyt kuitenkaan ole normaalia kulumista musta että 150k km autossa hammastanko kuluu loppuun.

Mahtaisko sitä saada kiristettyä :geek:

Re: B-maxin ohjaus pykältää

Lähetetty: 27 Huhti 2023 05:21
Kirjoittaja focst
JaniHanka kirjoitti: 26 Huhti 2023 20:59 Noniin,

Ei ollu kohdistusmerkkejä näissä tolpissa.

Rattia kääntämällä ääripäästä ääripäähän, noin puolen kierroksen välein klonkahtaa.

Lähin repimään raidetankoja ja hammastankoa auton alta ja mistään ei oikee löytyny väljää..

Vasemmalta jalkatilasta huomasin että sieltä näkyy pätkä hammastangon ohjausakselia ja sitä rupesin repimään niin sieltä löytyy pieni välys. Mietin tossa että kun rattinivel menee aina optimiasentoon niin se antaa mahdollisuuden hammastangon akselia "nyrjähtämään" puolen kierroksen välein.

Täytyy myyjäliikkeelle laittaa puhelua huomenna, ei nyt kuitenkaan ole normaalia kulumista musta että 150k km autossa hammastanko kuluu loppuun.

Mahtaisko sitä saada kiristettyä :geek:
Ei saa kiristettyä ainakaan virallisesti. Varmaan sama osa kun fiestoissa joissa niitä on jonkun verran mennyt.

Re: B-maxin ohjaus pykältää

Lähetetty: 27 Huhti 2023 07:33
Kirjoittaja JaniHanka
focst kirjoitti: 27 Huhti 2023 05:21
JaniHanka kirjoitti: 26 Huhti 2023 20:59 Noniin,

Ei ollu kohdistusmerkkejä näissä tolpissa.

Rattia kääntämällä ääripäästä ääripäähän, noin puolen kierroksen välein klonkahtaa.

Lähin repimään raidetankoja ja hammastankoa auton alta ja mistään ei oikee löytyny väljää..

Vasemmalta jalkatilasta huomasin että sieltä näkyy pätkä hammastangon ohjausakselia ja sitä rupesin repimään niin sieltä löytyy pieni välys. Mietin tossa että kun rattinivel menee aina optimiasentoon niin se antaa mahdollisuuden hammastangon akselia "nyrjähtämään" puolen kierroksen välein.

Täytyy myyjäliikkeelle laittaa puhelua huomenna, ei nyt kuitenkaan ole normaalia kulumista musta että 150k km autossa hammastanko kuluu loppuun.

Mahtaisko sitä saada kiristettyä :geek:
Ei saa kiristettyä ainakaan virallisesti. Varmaan sama osa kun fiestoissa joissa niitä on jonkun verran mennyt.
Meinaatko hammastankoa vai niveliä ? Luin kans et niveliä niistä on menny mutta oireena on että ohjaus jäykistyy..

Onks niistä menny myös hammastankoja?

Re: B-maxin ohjaus pykältää

Lähetetty: 27 Huhti 2023 08:36
Kirjoittaja Taunusautomaatti
siis klonksahtaa aina ratin puolen kierroksen välein?
Vai puolessa välissä koko kierroslukumäärää eli keskellä ohjausta?

Re: B-maxin ohjaus pykältää

Lähetetty: 27 Huhti 2023 09:05
Kirjoittaja focst
JaniHanka kirjoitti: 27 Huhti 2023 07:33
focst kirjoitti: 27 Huhti 2023 05:21

Ei saa kiristettyä ainakaan virallisesti. Varmaan sama osa kun fiestoissa joissa niitä on jonkun verran mennyt.
Meinaatko hammastankoa vai niveliä ? Luin kans et niveliä niistä on menny mutta oireena on että ohjaus jäykistyy..

Onks niistä menny myös hammastankoja?
Rattiakselin ja hammastangon välinen nivelakseli. Saa erikseen ainakin marmorilta helppo vaihtaa.

Re: B-maxin ohjaus pykältää

Lähetetty: 27 Huhti 2023 09:09
Kirjoittaja JaniHanka
Taunusautomaatti kirjoitti: 27 Huhti 2023 08:36 siis klonksahtaa aina ratin puolen kierroksen välein?
Vai puolessa välissä koko kierroslukumäärää eli keskellä ohjausta?
Puolen kierroksen välein

Re: B-maxin ohjaus pykältää

Lähetetty: 27 Huhti 2023 09:34
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Ei sulla ole sitten rattiakselissa tai sen nivelissä jotain häikkää?
Jotenkin tuntuisi hassulta että raidetangossa oleva nivel (siis raidetangon ja renkaan välissä) naksahtaisi just tasan puolen ratin kierroksen välein.

Re: B-maxin ohjaus pykältää

Lähetetty: 27 Huhti 2023 14:15
Kirjoittaja JaniHanka
Joo ei siellä väljää ole noissa raidetangon päissä. Kyl nyt selvis et se on toi ohjausnivel akseli joka on ohjauspylvään ja hammastangon välissä.

Sitä se on ku oikeilla sanoilla kun osaa etsiä niin tulee oikeita vastauksia :D 121,17€ köyhtyy tilipussi.. sanoisin että kilohinta kohillaan!

Re: B-maxin ohjaus pykältää

Lähetetty: 27 Huhti 2023 21:20
Kirjoittaja Mk3Mondeo
JaniHanka kirjoitti: 27 Huhti 2023 14:15 Joo ei siellä väljää ole noissa raidetangon päissä. Kyl nyt selvis et se on toi ohjausnivel akseli joka on ohjauspylvään ja hammastangon välissä.

Sitä se on ku oikeilla sanoilla kun osaa etsiä niin tulee oikeita vastauksia :D 121,17€ köyhtyy tilipussi.. sanoisin että kilohinta kohillaan!
Mutta olutta menee niin paljon vähemmän kun ei ketuta jolloin remontti on maksanut itsensä alle kahdessa viikossa?

Re: B-maxin ohjaus pykältää

Lähetetty: 27 Huhti 2023 21:38
Kirjoittaja Taunusautomaatti
onkohan helppo vaihtaa... eli mahtuuko tulemaan pois välistä vai pitääkö rattitankoa irrotella

Re: B-maxin ohjaus pykältää

Lähetetty: 28 Huhti 2023 20:45
Kirjoittaja JaniHanka
Ihan ok, ei pysty laittaa vika-asentoon. Ja akseli oli teleskooppi niin luiskahti vallan irti. Rattii ei saa käännellä ettei sähkösarja mene päreiks..