Ford Focus 1.6 -06 kytkimestä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jukkamasa
Viestit: 48
Liittynyt: 27 Huhti 2020 20:38

Ford Focus 1.6 -06 kytkimestä

Viesti Kirjoittaja jukkamasa »

Kaverin puolesta kyssäri, otsikon mukainen auto, reipas 200tkm ajettu, kytkin toiminut normaalisti, poljintuntuma ollut pehmyt ja hyvä, ei ääniä kytkimestä, vaihteet menny nätisti päälle, nestepinta kohdillaan ei vuotoja, eräs päivä: oli lähdössä ajamaan, kytkin ok, vaihde päälle, auto ei liikkunut ja sen jälkeen kytkinpoljin hervoton, loppuvaiheessa jonkinlainen vastus, poljin kyllä palauttaa ylös, siis vaihteet menee päälle nätisti vaikka kytkinpoljin ylhäällä, auto ei vain liiku, nappasiko jostain järjestelmään ilmaa ja työsylinteristä tuli takaiskuventtiili ?, kuulostaako tutulta, oisko jollain Focuksen omistajalla ollut samankaltaisia oireita ja jos, niin mikäs aiheutti ?, työsylinteri, pääsylinteri..?
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Focus 1.6 -06 kytkimestä

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Nyt kun ongelmana ei ole etteikö kytkin irrota, vaan nimenomaan että se ei pidä, sanoisin että vika on vähän muutakin kuin ilmakupla järjestelmässä. Joko kytkinlevyssä tai asetelmassa joku perustavaa laatua oleva ongelma, kun ei poljin ylhäällä liiku vaikka vaihde kytkettynä. Tai sitten työsylinterin olisi pitänyt jumahtaa tiettyyn asentoon. Kaikissa noissa tapauksissahan laatikon joutuu käyttämään irti.

Teorissahan tosiaan, joo, ilmakin voi tehdä kummia, mutta tällöin poljin olisi pesusieni, ja ongelmana yleensä silloin että ei irrota kunnolla.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford Focus 1.6 -06 kytkimestä

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

duckworth kirjoitti: 30 Maalis 2023 17:12 Nyt kun ongelmana ei ole etteikö kytkin irrota, vaan nimenomaan että se ei pidä, sanoisin että vika on vähän muutakin kuin ilmakupla järjestelmässä. Joko kytkinlevyssä tai asetelmassa joku perustavaa laatua oleva ongelma, kun ei poljin ylhäällä liiku vaikka vaihde kytkettynä. Tai sitten työsylinterin olisi pitänyt jumahtaa tiettyyn asentoon. Kaikissa noissa tapauksissahan laatikon joutuu käyttämään irti.

Teorissahan tosiaan, joo, ilmakin voi tehdä kummia, mutta tällöin poljin olisi pesusieni, ja ongelmana yleensä silloin että ei irrota kunnolla.
Samaa mieltä.

Omakohtainen kokemus oli kun auton kytkin pamahti risteyksessä, kirjaimellisesti. Jonka jälkeen ei oikein minkäänlaista pitoa ja varovasti luistattelemalla sai 40km/h vauhtia ja sai ajettua kotiin.
Syynä oli kytkimen paineasetelman metallisen kalvojousen rikkoutuminen.

Tuon nestepaineen vaikutuksen voi eliminoida avaamalla ilmausruuvia työsylinteristä. Jos tulee nestettä paineella ja kytkintuntuma palautuu niin sitten sieltä suunnilta etsimään vikaa.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Ford Focus 1.6 -06 kytkimestä

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Mahdollisesti työsylinterin letkussa palkeenkieli sisällä ja paine jää päälle. Kokeile tuo jo mainittu ilmausruuvin avaus.
jukkamasa
Viestit: 48
Liittynyt: 27 Huhti 2020 20:38

Re: Ford Focus 1.6 -06 kytkimestä

Viesti Kirjoittaja jukkamasa »

Kaveria näin ja nyt kytkin remppa tehty, ja vika oli aika lailla siinä mitä nim: duckworth epäili: paineasetelma sökö ja työsylinteri oli juminut.., kaveri sanoi että em kytkimessä oli työsylinteri +painelaakeri +siirtohaarukka +stefa samassa paketissa, onko totta ?, tosin epäilin aikoinaan kun serkulla oli ford ja sanoi että siinä jakohihna pyörii öljyssä, sanoin että älä höpötä..., no siiinä olin väärässä :D
Mk3Mondeo
Viestit: 904
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford Focus 1.6 -06 kytkimestä

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

jukkamasa kirjoitti: 11 Touko 2023 18:04 Kaveria näin ja nyt kytkin remppa tehty, ja vika oli aika lailla siinä mitä nim: duckworth epäili: paineasetelma sökö ja työsylinteri oli juminut.., kaveri sanoi että em kytkimessä oli työsylinteri +painelaakeri +siirtohaarukka +stefa samassa paketissa, onko totta ?, tosin epäilin aikoinaan kun serkulla oli ford ja sanoi että siinä jakohihna pyörii öljyssä, sanoin että älä höpötä..., no siiinä olin väärässä :D
On totta, kaikki osat samassa paketissa. Tiivistekin vaihtuu siis kytkinremontissa.

Ikävää että oli rikki mutta hyvä että löytyi selkeä syy.
Vastaa Viestiin