Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?
Lähetetty: 09 Maalis 2023 14:47
Ford Fusion diesel 1.4 TDCI 2003 ja suuttimet jumissa. Ei lähde minun voimilla ja tavallisilla työkaluilla irti.
Taustatiedoksi, että aloin suuttimien tiivisteiden vaihtoon, koska autoon tuli sisälle niin paljon vaatteet, ihon, huulet ja kaiken mahdollisen hajustavaa käryä, että oli pakko alkaa vaihtamaan ne tiivisteet. Ajoin sitkeästi pitkään pienen kärymäärän kanssa, mutta autolla ei yksinkertaisesti pystynyt ajamaan enää. En ole tätä hommaa aikaisemmin tehnyt, joten aloitin katsomalla kymmenkunta videota youtubesta. Niissä ruiskut lähtivät irti käytännössä pikkusormella nostamalla.
Tähän mennessä projekti on siis aloitettu ja tilanne on seuraava:
Olen hankkinut remonttia varten uuden venttiilikopan kannen tiivisteineen, (sitikkaan tarkoitettu oli jostain syystä halvempi, toivottavasti käy), uuden paluuletkusarjan, uuden moottorin päälle tulevan polttoaineletkusarjan moneen kertaan paikkailtujen putkien ja letkujen tilalle, uudet klipsit paluuletkuja varten ja uuden ruiskujen kiinnityspultit. Lisäksi hankin uuden tiivistesarjan (sisältää uudet muovihojaimet) ruiskuille ja Motonetistä ruiskun pohjien tasoitussarjan.
Vika ei ollut esimerkiksi vuotavassa pakoputkessa, tai autossa myös olevassa öljyvuodossa. Öljyvuodon syyksi selvisi edellisen omistajan puolivallattomasti tehty oma suuttimien tiivisteiden vaihtoprojekti, jonka jäljiltä vanha, vaihtamatta jätetty venttiilikopan tiiviste päästi ajan kuluessa öljyä joka puolelle moottoria. Yhden suuttimen pultti oli vaihdettu tavalliseen (tasainen messingille kiiltävä, 8.8 luki kannassa, kun muissa matta harmaa, muotoiltu ja 10.jotaki luki kannassa), asiaa oli korjailtu laittamalla kaksi rikkaa. Olen yrittänyt irroittaa kahta suutinta, ja toisen suuttimen normaalissa pultissa ei sitten rikkaa ollut, eikä tietoa kuuluuko sinne sellaista, joten jos sinne sellainen kuuluu, olisiko sillä yritetty korjata väärää pultin muotoa.
No, suuttimet ovat siis vuotaneet hieman pitkän aikaa ja siinä kannen päällä suuttimien ympärillä oli paikoin puoli senttiä kaiken peittävää ja kaikkeen tarttuvaa karstaa. Osa karstaa tuntuu tarttuvan erityisen hyvin paljaisiin käsiin, niin että ei lähde millään järkevällä määrällä saippuaa, erilaisia autokäyttöön tarkoitettuja käsienpesuaineita tai hankaamista irti, viikon päästä vielä peukalo hieman mustana, joten nyt käytän kertakäyttövinyylikäsineitä. Karsta näyttäisi liukenevan CRC 5-56 irroitusöljyyn, jota olen holvannut siihen karstan päälle niin paljon kun mahtuu ilman että valuu pois. Karsta irtoaa silti suurina palasina ja tämä ei minusta lupaa hyvää suuttimien irtoamista ajatellen. Pultinreiät tukin ennen sitä pulteilla ja ne ilmanottoaukot tungin täyteen vessapaperia, ettei karstanpalat päädy vääriin paikkoihin. Rikoin lisäksi ne vanhat ruiskujen ohjaimet, että CRC pääsee valumaan ruiskujen aukkoihin. Varmaan ne olisi voinut vain nostaakin, jos olisivat liikkuneet siinä määrässä karstaa.
Olen yrittänyt kiertää nelosen ruiskua, mutta motonetistä löytyneen neöjän hylsyn sarjan 25 ruiskuhylsy ei tunnu sopivan ja 27 ruiskuhylsyllä sain käännettyä ruiskun päällä olevaa muoviliitintä hieman vinoon kun oli väljä, eli ei sovi sekään. En mielelläni alkaisi purkamaan ruiskua, jos ei ole aivan pakko, kun jotenkin tuntuu, että osia saisi sen jälkeen etsiä sieltä karstan ja CRC:n seasta. Yritin vääntää irti sorkkaraudalla kantta vasten, tuloksena naarmuja alumiinikanteen mutta ruisku ei hievahtanut milliäkään.
Tällä hetkellä olen siis jumissa ruiskujen irroituksen kohdalla ja tarvin neuvoa miten ruiskut saa irti ja etsin tälle ruiskutyypille (jota en siis tiedä) sopivaa irroitustyökalua. CRC on saanut vaikuttaa melkein viikon. Teen remonttia pihalla ja ulkona oli eilen noin 25 astetta pakkasta. Jos lauhenee, ajattelin jatkaa remonttia huomenna.
Eri netissä myytävät irroitustyökalut luettelevat erilaisia suutintyyppejä, joiden irroitukseen ne sopivat. Minkä tyyppisiä nämä suutimet ovat, että osaa etsiä oikeanlaista työkalua? Samoin, jos saan ruiskut solmulle, pitäisi tietää minkälaiset tilalle, esim käykö uudemman saastenormin tai eri merkkien saman moottorin ruiskut? Minkä kokoinen hylsy ruiskuun pitäisi sopia, täytyykö ruisku purkaa ja voiko sen edes purkaa turvallisesti paikallaan? Minkä kokoiset / minkä tyyppiset kierteet ruiskun irroittamiseen / iskuvasaran kiinnittämiseen siihen pitäisi irroitussarjassa olla? Uskaltaako ruiskua kuumentaa kuumailmapuhaltimella, (pakkasessa) jos haluaa ruiskun ja kannen vielä toimivan? Lisäksi jos löytyisi joku irroitusaine, joka testatusti pehmentää karstaa paremmin sen pelkän irroittamisen sijaan.
Taustatiedoksi, että aloin suuttimien tiivisteiden vaihtoon, koska autoon tuli sisälle niin paljon vaatteet, ihon, huulet ja kaiken mahdollisen hajustavaa käryä, että oli pakko alkaa vaihtamaan ne tiivisteet. Ajoin sitkeästi pitkään pienen kärymäärän kanssa, mutta autolla ei yksinkertaisesti pystynyt ajamaan enää. En ole tätä hommaa aikaisemmin tehnyt, joten aloitin katsomalla kymmenkunta videota youtubesta. Niissä ruiskut lähtivät irti käytännössä pikkusormella nostamalla.
Tähän mennessä projekti on siis aloitettu ja tilanne on seuraava:
Olen hankkinut remonttia varten uuden venttiilikopan kannen tiivisteineen, (sitikkaan tarkoitettu oli jostain syystä halvempi, toivottavasti käy), uuden paluuletkusarjan, uuden moottorin päälle tulevan polttoaineletkusarjan moneen kertaan paikkailtujen putkien ja letkujen tilalle, uudet klipsit paluuletkuja varten ja uuden ruiskujen kiinnityspultit. Lisäksi hankin uuden tiivistesarjan (sisältää uudet muovihojaimet) ruiskuille ja Motonetistä ruiskun pohjien tasoitussarjan.
Vika ei ollut esimerkiksi vuotavassa pakoputkessa, tai autossa myös olevassa öljyvuodossa. Öljyvuodon syyksi selvisi edellisen omistajan puolivallattomasti tehty oma suuttimien tiivisteiden vaihtoprojekti, jonka jäljiltä vanha, vaihtamatta jätetty venttiilikopan tiiviste päästi ajan kuluessa öljyä joka puolelle moottoria. Yhden suuttimen pultti oli vaihdettu tavalliseen (tasainen messingille kiiltävä, 8.8 luki kannassa, kun muissa matta harmaa, muotoiltu ja 10.jotaki luki kannassa), asiaa oli korjailtu laittamalla kaksi rikkaa. Olen yrittänyt irroittaa kahta suutinta, ja toisen suuttimen normaalissa pultissa ei sitten rikkaa ollut, eikä tietoa kuuluuko sinne sellaista, joten jos sinne sellainen kuuluu, olisiko sillä yritetty korjata väärää pultin muotoa.
No, suuttimet ovat siis vuotaneet hieman pitkän aikaa ja siinä kannen päällä suuttimien ympärillä oli paikoin puoli senttiä kaiken peittävää ja kaikkeen tarttuvaa karstaa. Osa karstaa tuntuu tarttuvan erityisen hyvin paljaisiin käsiin, niin että ei lähde millään järkevällä määrällä saippuaa, erilaisia autokäyttöön tarkoitettuja käsienpesuaineita tai hankaamista irti, viikon päästä vielä peukalo hieman mustana, joten nyt käytän kertakäyttövinyylikäsineitä. Karsta näyttäisi liukenevan CRC 5-56 irroitusöljyyn, jota olen holvannut siihen karstan päälle niin paljon kun mahtuu ilman että valuu pois. Karsta irtoaa silti suurina palasina ja tämä ei minusta lupaa hyvää suuttimien irtoamista ajatellen. Pultinreiät tukin ennen sitä pulteilla ja ne ilmanottoaukot tungin täyteen vessapaperia, ettei karstanpalat päädy vääriin paikkoihin. Rikoin lisäksi ne vanhat ruiskujen ohjaimet, että CRC pääsee valumaan ruiskujen aukkoihin. Varmaan ne olisi voinut vain nostaakin, jos olisivat liikkuneet siinä määrässä karstaa.
Olen yrittänyt kiertää nelosen ruiskua, mutta motonetistä löytyneen neöjän hylsyn sarjan 25 ruiskuhylsy ei tunnu sopivan ja 27 ruiskuhylsyllä sain käännettyä ruiskun päällä olevaa muoviliitintä hieman vinoon kun oli väljä, eli ei sovi sekään. En mielelläni alkaisi purkamaan ruiskua, jos ei ole aivan pakko, kun jotenkin tuntuu, että osia saisi sen jälkeen etsiä sieltä karstan ja CRC:n seasta. Yritin vääntää irti sorkkaraudalla kantta vasten, tuloksena naarmuja alumiinikanteen mutta ruisku ei hievahtanut milliäkään.
Tällä hetkellä olen siis jumissa ruiskujen irroituksen kohdalla ja tarvin neuvoa miten ruiskut saa irti ja etsin tälle ruiskutyypille (jota en siis tiedä) sopivaa irroitustyökalua. CRC on saanut vaikuttaa melkein viikon. Teen remonttia pihalla ja ulkona oli eilen noin 25 astetta pakkasta. Jos lauhenee, ajattelin jatkaa remonttia huomenna.
Eri netissä myytävät irroitustyökalut luettelevat erilaisia suutintyyppejä, joiden irroitukseen ne sopivat. Minkä tyyppisiä nämä suutimet ovat, että osaa etsiä oikeanlaista työkalua? Samoin, jos saan ruiskut solmulle, pitäisi tietää minkälaiset tilalle, esim käykö uudemman saastenormin tai eri merkkien saman moottorin ruiskut? Minkä kokoinen hylsy ruiskuun pitäisi sopia, täytyykö ruisku purkaa ja voiko sen edes purkaa turvallisesti paikallaan? Minkä kokoiset / minkä tyyppiset kierteet ruiskun irroittamiseen / iskuvasaran kiinnittämiseen siihen pitäisi irroitussarjassa olla? Uskaltaako ruiskua kuumentaa kuumailmapuhaltimella, (pakkasessa) jos haluaa ruiskun ja kannen vielä toimivan? Lisäksi jos löytyisi joku irroitusaine, joka testatusti pehmentää karstaa paremmin sen pelkän irroittamisen sijaan.