Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
810_man
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Syys 2018 20:11

Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Viesti Kirjoittaja 810_man »

Ford Fusion diesel 1.4 TDCI 2003 ja suuttimet jumissa. Ei lähde minun voimilla ja tavallisilla työkaluilla irti.

Taustatiedoksi, että aloin suuttimien tiivisteiden vaihtoon, koska autoon tuli sisälle niin paljon vaatteet, ihon, huulet ja kaiken mahdollisen hajustavaa käryä, että oli pakko alkaa vaihtamaan ne tiivisteet. Ajoin sitkeästi pitkään pienen kärymäärän kanssa, mutta autolla ei yksinkertaisesti pystynyt ajamaan enää. En ole tätä hommaa aikaisemmin tehnyt, joten aloitin katsomalla kymmenkunta videota youtubesta. Niissä ruiskut lähtivät irti käytännössä pikkusormella nostamalla.

Tähän mennessä projekti on siis aloitettu ja tilanne on seuraava:

Olen hankkinut remonttia varten uuden venttiilikopan kannen tiivisteineen, (sitikkaan tarkoitettu oli jostain syystä halvempi, toivottavasti käy), uuden paluuletkusarjan, uuden moottorin päälle tulevan polttoaineletkusarjan moneen kertaan paikkailtujen putkien ja letkujen tilalle, uudet klipsit paluuletkuja varten ja uuden ruiskujen kiinnityspultit. Lisäksi hankin uuden tiivistesarjan (sisältää uudet muovihojaimet) ruiskuille ja Motonetistä ruiskun pohjien tasoitussarjan.

Vika ei ollut esimerkiksi vuotavassa pakoputkessa, tai autossa myös olevassa öljyvuodossa. Öljyvuodon syyksi selvisi edellisen omistajan puolivallattomasti tehty oma suuttimien tiivisteiden vaihtoprojekti, jonka jäljiltä vanha, vaihtamatta jätetty venttiilikopan tiiviste päästi ajan kuluessa öljyä joka puolelle moottoria. Yhden suuttimen pultti oli vaihdettu tavalliseen (tasainen messingille kiiltävä, 8.8 luki kannassa, kun muissa matta harmaa, muotoiltu ja 10.jotaki luki kannassa), asiaa oli korjailtu laittamalla kaksi rikkaa. Olen yrittänyt irroittaa kahta suutinta, ja toisen suuttimen normaalissa pultissa ei sitten rikkaa ollut, eikä tietoa kuuluuko sinne sellaista, joten jos sinne sellainen kuuluu, olisiko sillä yritetty korjata väärää pultin muotoa.

No, suuttimet ovat siis vuotaneet hieman pitkän aikaa ja siinä kannen päällä suuttimien ympärillä oli paikoin puoli senttiä kaiken peittävää ja kaikkeen tarttuvaa karstaa. Osa karstaa tuntuu tarttuvan erityisen hyvin paljaisiin käsiin, niin että ei lähde millään järkevällä määrällä saippuaa, erilaisia autokäyttöön tarkoitettuja käsienpesuaineita tai hankaamista irti, viikon päästä vielä peukalo hieman mustana, joten nyt käytän kertakäyttövinyylikäsineitä. Karsta näyttäisi liukenevan CRC 5-56 irroitusöljyyn, jota olen holvannut siihen karstan päälle niin paljon kun mahtuu ilman että valuu pois. Karsta irtoaa silti suurina palasina ja tämä ei minusta lupaa hyvää suuttimien irtoamista ajatellen. Pultinreiät tukin ennen sitä pulteilla ja ne ilmanottoaukot tungin täyteen vessapaperia, ettei karstanpalat päädy vääriin paikkoihin. Rikoin lisäksi ne vanhat ruiskujen ohjaimet, että CRC pääsee valumaan ruiskujen aukkoihin. Varmaan ne olisi voinut vain nostaakin, jos olisivat liikkuneet siinä määrässä karstaa.

Olen yrittänyt kiertää nelosen ruiskua, mutta motonetistä löytyneen neöjän hylsyn sarjan 25 ruiskuhylsy ei tunnu sopivan ja 27 ruiskuhylsyllä sain käännettyä ruiskun päällä olevaa muoviliitintä hieman vinoon kun oli väljä, eli ei sovi sekään. En mielelläni alkaisi purkamaan ruiskua, jos ei ole aivan pakko, kun jotenkin tuntuu, että osia saisi sen jälkeen etsiä sieltä karstan ja CRC:n seasta. Yritin vääntää irti sorkkaraudalla kantta vasten, tuloksena naarmuja alumiinikanteen mutta ruisku ei hievahtanut milliäkään.

Tällä hetkellä olen siis jumissa ruiskujen irroituksen kohdalla ja tarvin neuvoa miten ruiskut saa irti ja etsin tälle ruiskutyypille (jota en siis tiedä) sopivaa irroitustyökalua. CRC on saanut vaikuttaa melkein viikon. Teen remonttia pihalla ja ulkona oli eilen noin 25 astetta pakkasta. Jos lauhenee, ajattelin jatkaa remonttia huomenna.

Eri netissä myytävät irroitustyökalut luettelevat erilaisia suutintyyppejä, joiden irroitukseen ne sopivat. Minkä tyyppisiä nämä suutimet ovat, että osaa etsiä oikeanlaista työkalua? Samoin, jos saan ruiskut solmulle, pitäisi tietää minkälaiset tilalle, esim käykö uudemman saastenormin tai eri merkkien saman moottorin ruiskut? Minkä kokoinen hylsy ruiskuun pitäisi sopia, täytyykö ruisku purkaa ja voiko sen edes purkaa turvallisesti paikallaan? Minkä kokoiset / minkä tyyppiset kierteet ruiskun irroittamiseen / iskuvasaran kiinnittämiseen siihen pitäisi irroitussarjassa olla? Uskaltaako ruiskua kuumentaa kuumailmapuhaltimella, (pakkasessa) jos haluaa ruiskun ja kannen vielä toimivan? Lisäksi jos löytyisi joku irroitusaine, joka testatusti pehmentää karstaa paremmin sen pelkän irroittamisen sijaan.
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Moi! Tsemppiä! Tuossa on VDO:n osanumero ja alempana sivulla Fordin OE numeroita: https://www.autodoc.co.uk/vdo/7515473
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Voin sanoa suoraan että pakkasessa teet turhaan työtä, ne kun ei aina edes kesällä irtoa ehjänä.
Yleensä paras konsti on ajaa kone kuumaksi ja sitten alkaa irroittelemaan / ajamaan suuttimen pitimet löysällä ja paineella irti.
Atf öljy on hyvä liuotinaine sille karstalle, sillä muutaman suuttimen liottanut irti. Mutta lämpöä tarttisi että saa varmasti irti. Kylmänä on irronnut jumissa olleet vain isolla liukuvasaralla paloina.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Kuten tuossa jo sanottu, lämpö on se millä helpoiten irtoaa ja kuumailmapuhallin on hyvä siihen. Liukuvasara voi rikkoa tai venyttää suuttimen runkoa joten aina parempi jos saa liuottamalla (irroitinöljy+kuuma) irti.

Suuttimen purku ei ole oikein vaihtoehto.
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Viesti Kirjoittaja focst »

Se piki jähmettyy kylmänä ei mitään toiveita saada irti. Kunnolla kuumaksi kone ja suuttimet niin on jotain toiveita. Lämpimänä piki venyy kuin purkka mutta irtoaa nätisti.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
810_man
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Syys 2018 20:11

Re: Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Viesti Kirjoittaja 810_man »

Suuttimet lähti lopulta irti. Ensinnä homma viivästyi viikon, jonka aikana suuttimien päällä lillui CRC:tä. Sitten mietin, miten sitä lämmittäis ja laitoin lokilämmittimen päälle. Sitten sorkkaraudalla nitkuttamalla ne lähti irti. Millin kerros tervaa lähti puukolla pahimpien ruiskujen kaulojen ympärillä, vain kauimpana jakopäästä oleva (onko se nyt sitten ykkönen tässä koneessa?) tiiviste oli pitänyt. Ei ihme, että autosta tuli kaasukammio!

Sitten olin tilannut jonkin sarjan, jossa ol muoviset ohjainholkit ja ne tiivisterenkaat, olisko ollu laskulta katottuna tuo 3RG 84222?. No, ihan hyvin sopi ne muoviset ohhjaimet, mutta ne kupariset renkaat oli liian tiukat. mietin ensin, että olisko tarkoitus vain tiputtaa renkaat kuoppaan ja kiristää, mutta sitte mietin että mutkallehan ne suuttimen kärjet siitä huonolla tuurilla menee. Paikalliseen tarvikeliikkeen Tarviketorin hyllystä löytyi X11-800-002-004Z koodilla Continentalin (2 kpl) ja VDO:n (kpl) logoilla varustetuista pusseissa renkaat, jotka mahtuivat. Pusseissa oli kummassakin EAN koodi 4 103590 911971, siltä varalta jos joku etsii DV4TD koneeseen varmasti sopivia renkaita.

Ruiskuissa oli muuten numerot (jakopäästä laskien 03 003 01944, 03 003 01988, 03 003 01048 ja puhtaassa ruiskussa kauimpana jakopäästä numero 03 003 01912. Onko nuo niitä numeroita, jotka pitäisi ainakin joissain autoissa koodata johonkin, jos ruiskuja vaihtaa? Kertooko nuo numerot jotain vai onko tuo juokseva numero?

Pyöräytin niistä reiistä Motonetin suuttimen kalvainsarjalla 80-4088[17x19 mm päällä pahimmat pois. Käytin Motonetistä ostettua hiomatahnaa siinä päässä sillä ajatuksella, että metallinpalaset lähtevät kuopasta tahnan mukana. Varmaan ei kyllä hyvä, jos sitä hiomatahnaa pääsee palotilaan asti, mutta tulishan siinä ainakin kiiltävät männät sen jälkeen.

Olin raaputtanut puukon kärjellä karstoja pois ruiskusta sen kuparitiivisteen kohdalta. Huomasin että ne renkaat keikkasi siinä ruiskun päässä ja pyöräytin varovasti sitä reunaa sillä kalvaimen terällä. Ihan se reuna jäi kirkkaalle metallille, suurimpaan osaan siitä tiivistettä vasten olevasta osasta terä ei koskenut, eli reuna kantoi tosi ohuelta alueelta, mutta keikkasu ainakin loppui. Siinä ruiskussa, jossa tiiviste oli pitänyt ei sitä ongelmaa ollut. Nyt vähän mietityttää, että pitäisikö ne ruiskun tiivisterengasta vasten oleva aluekin varovasti tasoittaa sillä kalvainterällä, vai onko se okei, että suurin osa paineesta menee tosi pienelle alueelle tiivisterengasta? Mietin nyt, että kyllä se kuparirengas varmaan muotoutuu.

Seuraavaksi pitäisi sitten laittaa ruiskut takaisin ja alkaa kokoamaan konetta. Tarkistan vielä, että oliko tietoa niistä ruiskujen kiinnityspulttien kiristysmomentista? Luulen tällä hetkellä, että 30nm on ok arvo.
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
810_man
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Syys 2018 20:11

Re: Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Viesti Kirjoittaja 810_man »

Juuri ostamani momenttiavain hukkui johonkin ja se olisi muutenkin yltänyt vain 25 Nm, joka ehkä olisi ollut tarpeeksi. En jaksanut etsiä, käytin 15 vuotta jossain takakontissa maannutta momenttiavainta testaamatta sitä ensin ja sain ruiskunpidikkeen pultin poikki kanteen. Nyt sitten miettimään, miten katkenneen pultin saa irti kierteitä rikkomatta.
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

810_man kirjoitti: 27 Maalis 2023 12:01 Juuri ostamani momenttiavain hukkui johonkin ja se olisi muutenkin yltänyt vain 25 Nm, joka ehkä olisi ollut tarpeeksi. En jaksanut etsiä, käytin 15 vuotta jossain takakontissa maannutta momenttiavainta testaamatta sitä ensin ja sain ruiskunpidikkeen pultin poikki kanteen. Nyt sitten miettimään, miten katkenneen pultin saa irti kierteitä rikkomatta.
Momentti 15Nm + 70°.

Uusilla pulteilla. Vanhoja ei saa käyttää koska ne saattavat mennä poikki tai ainakaan ei saavuta oikeaa jousijännitystä. Tietysti on hyvä tarkistaa kierrereiän puhtaus ettei pultti pohjaa ennen kiristymisä koska sillä tavalla suutin ei ainakaan kiristy.

Katkenneen pultin irroitusta voi kokeilla esim. tuollaisella mutta todella harkiten ja varovasti.

https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000040658

Kuva
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Juu, harmi kun ei tullut aikaisemmin puheeksi uudet pultit. Syynä koko ongelmań syntymiseen voi olla juuri noiden pulttien ylikiristys ja/tai uudelleenkäyttö. Kun saat katkenneen jämän pois, niin Fordilta tai esim. tuosta uudet pultit:
https://iparts.fi/parts/info/dr_point_m ... ve/DRM0678
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
810_man
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Syys 2018 20:11

Re: Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Viesti Kirjoittaja 810_man »

Sain katkenneen pultin pois. Ensin yritin porata suoraan katkenneeseen pulttiin. Ei mennyt edes melkein keskelle. Muotoilin sitten dremelillä reiän suurin piirtein keskelle ja sitten poraamalla reikään vastakierretappisarjan mukana tulleella poranterällä reiän ja sitten vääntämällä vastakierretappisarjalla pultin auki. Dremel oli ainoa keksimäni vaihtoehto, millä reiän sai kohdistettua edes suurin piirtein keskelle ja sekin siis tekemällä reiän oikeaan kohtaan käsin.

Tilasin uudet tiivisteet ja pultit, tilatut tiivisteet oli väärän kokoiset joten kiristin vanhat kertaalleen vääriin momentteihin kiristetyt renkaat uusilla pulteilla, ei ollu ilmeisesti sitten hyvä idea. Koottuani kaiken (uudella venttiilikopan kannella) en saanu käyntiin, yritin siinä vaiheessa vaihtaa sitten uuden dieselletkusarjan siihen ja sen tuliterän sarjan paluuletkun liitin napsahti nätisti juuresta poikki, kun metalliosia oli korvattu tarvikeversiossa muovilla. Sitten vaan letkut pätkiksi punapäämoralla ja liittimillä ja paksummalla 10 mm sisähalkaisijalla olevalla letkulla korjaten toimiva letkusarja vanhasta ja uudesta yhdistäen, jonka jälkeen ilmaus onnistui ja auto lähti tänään käyntiin. EAC FAIL valo paloi ja kierrokset maksimi 2000. Käytin autoa vartin ja kokeilin eri liittimiä ympäri autoa. Lopputuloksena keuhkot, kasvot ja kaikki vaatteet täynnä sitä samaa dieselkäryä, mitä tässä on jokunen kuukausi jo hengitelty, mutta EAC FAIL valo pysyi.

Tilasin romikselta Liettuasta varaosa kaasupolkimen, katsotaan olisiko EAC FAIL vika siinä? Joka tapauksessa, kun savut tuli taas silmille ja keuhkoihin, joko tiivisteiden vahto menee uusiksi tai sitten siellä on joku toinen vuoto. Suihkussa käynnin jälkeenkin kasvot ja suu on täynnä sitä käryn makua.
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Onko pakoputki ehjä liitoksineen?
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Kone käyntiin ja fairy vedellä katsomaan mistä paineet vuotaa. Jos taas selvää naftaa tulee sumuna niin suutinputki tai liitos huono.
Jos palokaasuja niin pohjaprikka vuotaa tai suuttimen holkki halki ym.
Ei sitä käryä nyt ihan mahdottomasti tule jos pohjat kalvattu ja vanhat prikat. Uudet prikat pultit ja kaikki puhdasta niin aika helposti pitäisi saada tiivistä.

Alkaa vaikuttamaan siltä että kannattaa miettiä ammattilaisen puoleen kääntymistä.
810_man
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Syys 2018 20:11

Re: Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Viesti Kirjoittaja 810_man »

No niin. Projekti edelleen kesken. Auto liikkui tänään omin voimin. On tullut hankittua jo ihan kohtalainen rutiini sen venttiilikopan irrottamiseen ja kiinnittämiseen. Jätän pitkän kirjoituksen tilanteen etenemisestä johonkin toiseen kertaan, tilanne nyt se, että kolme jakopään puoleisinta ruiskua vaihdettu 001 alkusiin ruiskuihin, paikalla olleet oli 003 alkuisia. Nyt auto savuttaa tosi rankasti, valkoista savua, Sisälle savua ei enää tule. Koeajolla moottoritiellä vilkaisu taustapeliliin näytti täyttä kaaosta, joten jotain tarvisi tehdä.

Tämä on siis alkupään 1.4 TDCI Fusion. Ilmeisesti autolle pitää kertoa, että ruiskut on vaihtuneet. Miten teen sen? Mitä työkaluja / ohjelmia tarvin?
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

forscanilla onnistunee...maksullisella versiolla.
ja siihen toimiva adapteri...esim
https://www.obdlink.com/products/obdlin ... ef=forscan
tuota saa suomestakin....
http://www.omega.fi/
810_man
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Syys 2018 20:11

Re: Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Viesti Kirjoittaja 810_man »

Ok. Menee siis korjaamoreissuksi laitteen ostamisen sijaan, koska laitteen ja ohjelmiston hinta ylittävät reippaasti korjaamojen tuntihinnoittelun.
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Näin se monesti on ollut....kertakäynti on korjaamolla halvempi.

Noin ajattelin itsekin kun hommasin tuon setin....sen jälkeen ollut käyttöä jo monessa autossa ja useamman kerran.

Sama juttu laakeriprässi....tuli hankittua yhteen remppaan, olis saanut samaan hintaan korjaamolla sen ekan....mutta kun pihassa on autoja 6kpl niin sen jälkeen on tainnut vaihtua jo kymmenkunta laakeria sillä. Eli nyt ollaan jo 9 kertaa plussalla. :thumbup:

Raudassa/työkaluissa on raha turvassa...nuo siirtyy sitten aikanaan pojalle... mullakin on isoisän vanhoja työkaluja jostain 40-60 luvuilta, monessa rempassa käytettyjä.
810_man
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Syys 2018 20:11

Re: Ford Fusion 2003 1.4 TDCI suutin jumissa, miten irroitan?

Viesti Kirjoittaja 810_man »

Juu, kannattaisi minunkin hankkia laakeriprässi ja se lukija, mutta ei pysty.

Kolme varaosaruiskua postikuluineen maksoivat 45 euroa ja tähän projektiin on minusta mennyt alle 200, vaikka laskisi mukaan 75 euron venttiilkopan, joka tuli ostettua ennen kun ongelman koko laajuus selvisi. Tämä olisi mennyt hyvin matalilla kuluilla, jos ruisku tai kaksi eivät olisi vaurioituneet irroituksessa. Oppirahoja on mennyt esimerkiksi katkenneen EGR-putken muodossa, kun en alkanut irroittamaan sitä. Postikuluineen 20 euroa. Jos johonkin tässä nyt alan sijoittamaan suurempia rahoja, se on kaksi varmasti toimivaa ruiskua. Auton leima kylmeni lisäksi juuri ja siinä on muutakin laittoa.

Savutus todennäköisesti johtuu auki jumittuneista ruiskuista ohjelmoinnin sijaan. Ykkösen ja nelosen ruiskut eivät naputa vaimeasti auton käydessä, kakkonen ja kolmonen naputtavat. Välivaiheita yli hypäten, ykkösessä olleen varaosaruiskun irroituksen jäljiltä selvisi, että palotila oli täynnä ilmeisesti dieselin ja öljyn seosta. Niin että vähintään kaksi toimivaa ruiskua tuntuisi olevan ratkaisu. Rahamies toki lopettaisi ajan tuhlaamisen, ostaisi neljä uutta ruiskua 341 euroa/ruisku ja maksaisi asennuksesta sen satasen tunti, mitä dieseltöistä nyt laskutetaan. Tämä todennäköisesti laskisi myös auton polttoaineenkulutusta. Jos jollakulla sattuu olemaan 1.4 TDCI koneesta ilmanputsari poissa paikaltaan niin olisi hyvä saada toinen mielipide sille, naputtavatko ruiskut vaimeasti kun ne toimivat oikein. Sormella tuntee sen selvästi.

Kävin sen verran jo liikkeessä, että ultraäänipesetin kolme irti ollutta ruiskua, alle 20 euron kustannuksilla. Nyt ruiskut sitten tahraavat taas käsiä ja haisevat voimakkaasti. Haju tarttuu. Pitää varmaan pestä ne itse sen reissun jäljiltä, että niitä voi tuoda tarvittaessa sisälle. Pelkkä testaus olisi ollut 55 euroa/ruisku.
Cortina 1500 -67, Fusion 1.4 tdci 2003
Vastaa Viestiin