Sivu 1/1

S-Max 2.3 ja mysteerikansi

Lähetetty: 10 Helmi 2023 18:52
Kirjoittaja Hautzi
Apua kaivattaisiin vm.2009 S-maxin moottorin ja lähinnä kannen mysteerin selvittämiseksi. 2.3 SEWA konehan on ilmeisesti Espanjassa muutamana vuonna valmistettu ja Jenkkimarkkinoille pääasiassa suunnattu. Vanha kone on nyt purettuna männänrengasongelmien vuoksi ja tehdasuusi puolimoottori odottaa asennusta. Muut palikat vanhasta koneesta alkaa löytämään sopivuutensa uuteen alakertaan, mutta kannen osalta mikään ei ole varmaa. Sen verran olen saanut auton historiaa selvitettyä taaksepäin, että ilmeisesti Viron puolella on teetetty koneremppa ja siinä kohtaa alkuperäiset osat vaihtuneet korvaaviin (mutta koska ongelma on uusiutunut, niin jotainhan tuolla reissulla on mennyt pieleen).

Eli kannessa oleva osanumero 6m8G 6090A ei täsmää Fordin eikä Mazdan tietokantaan. Paljon tulee vastausta, että luultavasti käy paikalleen ja kannentiiviste on hyvinkin lähellä, mutta toivotaan toivotaan ei nyt ihan asennustakuuta anna.

Jos jollain on yhtään mitään tietoa ja tietämystä asiaan tai mistä osanumeron sopivuuden voisi varmistaa, niin olisin erittäin kiitollinen.

Re: S-Max 2.3 ja mysteerikansi

Lähetetty: 11 Helmi 2023 23:41
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Mikä siinä kannessa on sellaista miksi se ei kävisi tai olisi syytä epäillä sen olevan johonkin toiseen moottoriin?

https://www.ebay.com/itm/234730660379

Kuva

Re: S-Max 2.3 ja mysteerikansi

Lähetetty: 12 Helmi 2023 10:43
Kirjoittaja Hautzi
Kyllä Tuon saman löysin haulla.

Siis auto on laitettavana korjaamolla ja he eivät asennustakuuta anna, jos ei ole varmuutta siitä, mistä kansi on peräisin.

Epäilykset alkoi siitä, että vanhaa moottoria purkaessa selvisi, että paikallaan ollut lohko on 2.0 eikä 2.3. Mitään varmuutta ei ole mitä Viron puolella on koneeseen vaihdettu. Fordin mukaan tuo osanumero viittaa täysin eri automerkkiin. Mutta myöskään Mazda ei löydä numerolla mitään.

Re: S-Max 2.3 ja mysteerikansi

Lähetetty: 12 Helmi 2023 19:06
Kirjoittaja yritäedes
No Mazda 6:n 2 litran pataan tuota kantta ainakin netissä myydään. Tiedä sitten.
Ja näyttää samalta kuin 2.0 Duratecin kansi, niin kuin pitäisikin.

Re: S-Max 2.3 ja mysteerikansi

Lähetetty: 13 Helmi 2023 18:17
Kirjoittaja Mk3Mondeo
yritäedes kirjoitti: 12 Helmi 2023 19:06 No Mazda 6:n 2 litran pataan tuota kantta ainakin netissä myydään. Tiedä sitten.
Ja näyttää samalta kuin 2.0 Duratecin kansi, niin kuin pitäisikin.
Niin se ongelmahan on että kasausta odottaa uusi 2,3L puolimoottori (joka siinä autossa pitääkin olla) ja siihen sen kannen pitäisi sopia.

Vääntöä on nyt sitten siitä onko 2,0L ja 2,3L kannet samalla numerolla.

Re: S-Max 2.3 ja mysteerikansi

Lähetetty: 13 Helmi 2023 19:18
Kirjoittaja Hautzi
Juurikin näin.

Oletus toki on, että pitäisi sopia, mutta mieluummin tuon toteaisi faktan pohjalta.

Re: S-Max 2.3 ja mysteerikansi

Lähetetty: 14 Helmi 2023 10:46
Kirjoittaja yritäedes
Mk3Mondeo kirjoitti: 13 Helmi 2023 18:17
yritäedes kirjoitti: 12 Helmi 2023 19:06 No Mazda 6:n 2 litran pataan tuota kantta ainakin netissä myydään. Tiedä sitten.
Ja näyttää samalta kuin 2.0 Duratecin kansi, niin kuin pitäisikin.
Niin se ongelmahan on että kasausta odottaa uusi 2,3L puolimoottori (joka siinä autossa pitääkin olla) ja siihen sen kannen pitäisi sopia.

Vääntöä on nyt sitten siitä onko 2,0L ja 2,3L kannet samalla numerolla.
Ymmärsin kyllä. Tarkoitin vain sitä, että vaikka Mazdan kansilla onkin ilmeisesti eri numerot 2,0 ja 2,3 koneille, niin tuota ko. kantta (Ford/Mazda 2.3 2006-2009) on laitettu myös 2,0 moottoreihin. On kuulemma paremmin hengittävä; ikään kuin portattu 2.0 kansi.
Mitään "virallisia" asiakirjoja minulla ei tietenkään ole. Niitä on parempi etsiä Fordilta ja Mazdalta.
(Hauska kuriositeetti: Mondeo Hybrid 2.0 kannen numero: RF6M8G-6090-AA ;) )

Re: S-Max 2.3 ja mysteerikansi

Lähetetty: 14 Helmi 2023 12:42
Kirjoittaja Hautzi
yritäedes kirjoitti: 14 Helmi 2023 10:46
Mk3Mondeo kirjoitti: 13 Helmi 2023 18:17

Niin se ongelmahan on että kasausta odottaa uusi 2,3L puolimoottori (joka siinä autossa pitääkin olla) ja siihen sen kannen pitäisi sopia.

Vääntöä on nyt sitten siitä onko 2,0L ja 2,3L kannet samalla numerolla.
Ymmärsin kyllä. Tarkoitin vain sitä, että vaikka Mazdan kansilla onkin ilmeisesti eri numerot 2,0 ja 2,3 koneille, niin tuota ko. kantta (Ford/Mazda 2.3 2006-2009) on laitettu myös 2,0 moottoreihin. On kuulemma paremmin hengittävä; ikään kuin portattu 2.0 kansi.
Mitään "virallisia" asiakirjoja minulla ei tietenkään ole. Niitä on parempi etsiä Fordilta ja Mazdalta.
(Hauska kuriositeetti: Mondeo Hybrid 2.0 kannen numero: RF6M8G-6090-AA ;) )
Okei. Kiitos tiedosta. Jännähän tuossa on se, ettei kummankaan merkin tietokannasta tuolla numerolla löydy mitään. Mutta onkohan näitä kaikkia koodeja (varsinkaan "harvinaisempia") välttämättä edes naputeltu tietokantaan.