Sivu 1/1

1.6-litraisen Ti-VCT -moottorin luotettavuus?

Lähetetty: 30 Tammi 2023 00:55
Kirjoittaja Timpermanni
Morjens! Olen tuore Ford-mies ja kaipaisin viisaammilta hieman evästystä. Joku aika sitten ostin ensimmäisen Fordini, vuosimallin 2005 Ghia-Focuksen. Autolla oli ajettu 203 000 kilometriä oston hetkellä, omia kilometrejä on nyt kertynyt kolmisen tuhatta, enkä ole huomannut ikävyyksiä etukaarista löytyneitä pieniä ruostepilkkuja ja sököä takaluukun mikrokytkintä lukuun ottamatta. Olen ollut toistaiseksi erittäin tyytyväinen hankintaan!

Mutta varsinaiseen asiaan, autossani on 1.6-litrainen Ti-VCT -bensiinimoottori. Haluaisin kysäistä noviisina, että onko kuinka luotettava? Onko näissä moteissa erityisiä tyyppivikoja joiden voisi odottaa ilmaantuvan? Millaisia oireita näillä vioilla voi olla? Mitään muuta erikoista mitä kannattaisi pitää silmällä? Kuinka paljon olisi harmittomia kilometrejä Focuksellani edessä, ikäisekseen kuitenkin suhteellisen vähän ajettu? Jakopääkin huollettu 190 000 kilometrin kohdalla ja öljyt vaihdettu ennen myyntiä. Saako tuohon halutessaan laitettua letkulämmitintä, lohkolämmitintä kun ei voi asentaa; arveluttaa onko säteilylämmittimestä oikeasti mitään hyötyä?

Re: 1.6-litraisen Ti-VCT -moottorin luotettavuus?

Lähetetty: 31 Tammi 2023 19:54
Kirjoittaja yritäedes
Timpermanni kirjoitti: 30 Tammi 2023 00:55 Mutta varsinaiseen asiaan, autossani on 1.6-litrainen Ti-VCT -bensiinimoottori. Haluaisin kysäistä noviisina, että onko kuinka luotettava? Onko näissä moteissa erityisiä tyyppivikoja joiden voisi odottaa ilmaantuvan? Millaisia oireita näillä vioilla voi olla? Mitään muuta erikoista mitä kannattaisi pitää silmällä? Kuinka paljon olisi harmittomia kilometrejä Focuksellani edessä, ikäisekseen kuitenkin suhteellisen vähän ajettu? Jakopääkin huollettu 190 000 kilometrin kohdalla ja öljyt vaihdettu ennen myyntiä.
Terve!
Vaikka mulla ei tuota konetta ole autossa ollutkaan, niin:
Luotettava kone. Eroaa vain vähän 1.6 Zetec SE/Duratec perusmoottorista. Vähän hidas lämpiämään, kertovat käyttäjät.
Kun vaihtaa öljyt ajallaan, huoltaa, huolehtii jakopäästä ja ajaa välillä maantielläkin reippaasti, palvelee hyvin. 300-350 tkm on ihan yleinen ajomäärä noilla.
Yksi juttu on: nokka-akselien hihnapyörät muuttuvalla ajoituksella. Usein tuolla 200 tkm paremmalla puolella arkavat rallattaa ja pitää ääntä. Silloin ne on syytä vaihtaa. Uudet maksaa noin 100 € kappale ja tietenkin työt päälle.
Aloitetaan näistä.