Sivu 1/1

Lambdan mittaaminen

Lähetetty: 08 Touko 2006 18:28
Kirjoittaja pettynyt
eli meinasin rueta tarkistamaan tota lambda anturin toimivuutta ja ajattelin täältä vielä kysyä että mitäs arvoja sieltä lambdasta pitäis tulla auto käynnissä ja minkä värisistä johdoista ?

Lähetetty: 08 Touko 2006 19:51
Kirjoittaja jaska74
eikös signaalijohdosta pitäis tulla apaut 1v jos seokset on kunnossa?

Lähetetty: 08 Touko 2006 19:54
Kirjoittaja pettynyt
elikkäs moteeroissa on kanssa lambdan singnaali asteikko 0-1V käynnissä olevasta autosta kö? mikäs monteerossa sitten on signaalin väri?

Lähetetty: 08 Touko 2006 20:11
Kirjoittaja Japi
Noin 0.4V pitäisi löytyä, huomaa että yleismittarilla mittaaminen on vaan suuntaa antavaa, jännitteen pitää vaihdella hieman jatkuvasti.
Tarkempaa mittausta varten tarvitaan oskilloskooppi...

Signaalijohdon väri on tyypillisesti musta, harmaa on maadoitus ja valkoiset lämmitysvastusta varten.

Re: Lambdan mittaaminen

Lähetetty: 11 Touko 2006 22:53
Kirjoittaja jpisteh
pettynyt kirjoitti:eli meinasin rueta tarkistamaan tota lambda anturin toimivuutta ja ajattelin täältä vielä kysyä että mitäs arvoja sieltä lambdasta pitäis tulla auto käynnissä ja minkä värisistä johdoista ?
Mahtaakohan väliä, että mikä Fordi on kyseessä?
- merkki
- malli
- vuosimalli
- moottori
- moottorikoodi

"Jopa" Fordeissakin on useammanlaisia lambdoja, niin ainakin uskoisin...

Olettamus Zirkonium (Zirkon) lambda on Fordeissa yleisin, siis vastaus sen tarkastamiseen...

Joutokäynnillä signaalin kuuluu rauhallisesti seilata 0,1...0,8 V väliä (vanhempi lambda tyytyy 0,2...0,7 V väliin).

2000 rpm lambdansignaalin kuuluisi vaihdella vähintään 1 krt/sekunti (1 Hz)ylhäältä alas. Orionissa ehkä jopa hitaammin ja uudessa Focuksessa nopeammin (jos siinä on vielä Zirkon lambda).

Kun kaasun survaisee pohjaan, niin lambdasignaalin pitää nousta heti yli 0,75 V ja sen perään moottorijarrutuksen syötönkatkaisussa sen pitää laskea liki nollaan. Hyvä testata tyhjällä tiellä ajossa.

j.h

Mittaus kourmitettuna

Lähetetty: 20 Touko 2006 08:11
Kirjoittaja 230016v
Merkkihuollossa mitattiin ensin vain paikkallaan käyvästä autosta ja testeri kertoi anturin olevan aivan OK. Mutta vika: nykiminen ei hävinnyt!

Uusi päivä ja uusi asentaja. Nyt mentiin testeri sylissä tien päälle ja kas kummaa anturi ei toiminutkaan ajon aikana. Elikkäs pitää mitata moottori kuormitettuna. Aivan kuten edellä kirjoitettiin.