S Max 2010 2.0 ecoboost 203hv

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
JaLa
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Tammi 2023 12:14

S Max 2010 2.0 ecoboost 203hv

Viesti Kirjoittaja JaLa »

Terve!
Meillä siis 2010 Smax ecoboost ja helmikuussa -22 tehty koneremppa. Marraskuussa -22 alkoi moottoripätkiä ja pätkiminen osottautui sytytyskatkoksiksi. Vikakoodia auto ei anna joten vian "kiinni saaminen" on hyvin haastavaa. Polttoainesuuttimet on vaihdettu uusiin. Paikallinen autokorjaamo epäilee, että vika on jossain muualla kun PA- järjestelmässä.
Onko täällä joku jolla olisi tällainen tullut vastaan?
Tai tietääkö joku jonkun keneltä kannattisi kysyä?
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: S Max 2010 2.0 ecoboost 203hv

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Miten päättelit kyseessä olevan sytytyskatkokset jos mitään vikakoodia ei ole? Pätkimistä aiheuttaa hyvin moni osa ja sytytyspuolella yksi sellainen on nokka-akselin asentoanturi joka ennen hajoamista aiheuttaa nykimistä ja lopulta sammuttaa moottorin. Meillä tuo oire alkoi pari-kolme kertaa liikkeelle lähdettäessä jonkun kilometrin mutta sitten vaihdoimme tuon asentoanturin koska sellainen sattui olemaan varalla ja pätkiminen loppui siihen.

Yksi vika mikä ei välttämättä näy missään testerissä, on alhainen polttoaineenpaine joka ilmenee pätkimisenä eli sytytyskatkoksina kuormitettaessa. Tyhjäkäynnillä ja kevyellä kuormalla voi toimia vielä ihan hyvin.

Syynä voi olla tukkeutunut polttoainesuodatin tai huono polttoainepumppu.
Polttoaineenpaineen saa mitattua aika halvoilla laitteilla jos polttoainasuodattimen vaihto ei auta tai on jo vaihdettu.

Ihan pelkkää arvailua kun ei tiedä tarkemmin pätkiikö koko ajan vaiko vain jossakin tilanteessa?
JaLa
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Tammi 2023 12:14

Re: S Max 2010 2.0 ecoboost 203hv

Viesti Kirjoittaja JaLa »

Hei ja kiitos vastauksesta!

Tässä lisätietoa:

Tyhjäkäynnillä moottori tärähtää/nykäisee sekunnin välein niin että sen tuntee kuskin penkillä istuessaan. Vikavalo syttyi ja vika koodi oli P0258 Ruiskutuspumpun polttoaineen annostelun ohjaus B, nokkakehä/roottori/ruiskutussuutin - alhainen signaali.

Auto viety korjaamolle jossa todettu sytytyskatkokset vain tyhjäkäynnillä, normi ajossa auto toimii niin kuin pitääkin. Autoon akku vaihdettu n. 2v. Sitten ja ollut nyt korjaamolla laturissa josta ei vaikutusta elikkäs laturikin toimii ilmeisesti niin kuin pitää.
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: S Max 2010 2.0 ecoboost 203hv

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Vikakoodin mukaan vika on polttoaineen paineanturissa.

Edit. Tai yksinkertaisesti polttoaineen paineet ovat vain alhaiset johtuen bensansuodattimesta tai pumppu on menossa huonoksi. Kannattaa seurata polttoaineen paineita ja siitä edetä eteenpäin. Jos paineet alhaalla niin vaihtaa suodattimen jos se ei auta niin pumppu olis seuraava. Jos paineet taas epäjohdonmukaisia tai katkonaisia niin vaihtaa polttoaineen paineanturin. Toki se nokka-akselin asennon tunnistaja ei olisi kallis ja aika usein sen vikaantuminen antaa haamuvikoja ennen lopullista hajoamista. Eli hyvin samoilla jäljillä ollaan kuin Mk3Mondeo
"harder" is not a very good safeword
JaLa
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Tammi 2023 12:14

Re: S Max 2010 2.0 ecoboost 203hv

Viesti Kirjoittaja JaLa »

PA-paineet mitatattu matalapainepuolelta ja oli OK. Korkeapainepuolelta niitä ei tuossa mallissa ilmeisesti pääse mittaaman.

Suuttimet uusittu. Täytyy varmaan vaan vaihtaa osa kerrallaan ja mikäli vika ei oo PA-järjestelmässä niin sitten mennä vähän syvemmälle koneeseen ja kääntyä vaihtokoneen toimittajan puoleen.

Tuo vikakoodi P0258 eikä moot. Vikavalo ei ole uudelleen syttynyt.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: S Max 2010 2.0 ecoboost 203hv

Viesti Kirjoittaja Renee »

Sama koodi ja missä kunnossa akku ja lataus on ja tuossa myös osa joka myös voi aiheuttaa tämän vikakoodin.
viewtopic.php?t=56609
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: S Max 2010 2.0 ecoboost 203hv

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

JaLa kirjoitti: 24 Tammi 2023 11:11 PA-paineet mitatattu matalapainepuolelta ja oli OK. Korkeapainepuolelta niitä ei tuossa mallissa ilmeisesti pääse mittaaman.

Suuttimet uusittu. Täytyy varmaan vaan vaihtaa osa kerrallaan ja mikäli vika ei oo PA-järjestelmässä niin sitten mennä vähän syvemmälle koneeseen ja kääntyä vaihtokoneen toimittajan puoleen.

Tuo vikakoodi P0258 eikä moot. Vikavalo ei ole uudelleen syttynyt.
Kuvauksen perusteella ei mikään viittaa siihen, että vaihtokonetta pitäisi harkita. Onhan tulppia vaihdettu ainakin jollain aikavälillä vaikka niistä pitäisi tulla selkeä vikakoodi?
Samoin kuin puolavika. Tuossahan on ilmeisesti yksittäiset puolat joka tulpalle.

Ehkä kuitenkin tässä vaiheessa olisi edullisin ja helpoin vaihtoehto käyttää päästömittauksessa kun siitä näkee onko polttoaineseos ylipäätään rikkaalla tai laihalla ja etenkin tyhjäkäynnillä jossa pätkiminen viittaa laihaan seokseen.
Vastaa Viestiin