ST220 kannentiiviste(et)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Billie
Viestit: 456
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

ST220 kannentiiviste(et)

Viesti Kirjoittaja Billie »

Kuva

Tommosen huomasin tänään, aikaisemmin syksyllä en tuommosta huomannut. 2kk ja 2tkm sitten vaihdeltu jäähdytinnesteet ja öljyt. Öljymäärä tikussa ei ole lisääntynyt, jäähdytinneste oli laskenut ehkä 1cm maximi tasosta. Omasta mielestä ei savuta muuta kuin sen verran mitä näillä keleillä normaalisti. Auto käy muutoin todella nätisti ja lämmöt nousee ihan tasan puoleen väliin.

Onko ideoita miten kannattaisi edetä? Vaihtomoottori nyt ei ainakaan vielä tule kysymykseenkään koska yleensä ne koneet on voinu seistä jo kauan ja niihin saa joka tapauksessa vaihtaa heti kansipahvit. Ensimmäinen veikkaushan nyt itsellä on että kansipahvi on menny, sillä ei ole nyt sitten väliä kummasta kannesta koska molemmat siinä joutuisi kuitenkin vaihtamaan tai ne vaihdetaan aina parettain.

Vai voiko olla jokin muu ilmiö mikä tuo kerman tuonne korkkiin nyt aiheuttaa? Saa antaa ehdotuksia. Jostain ulkomaiselta foorumilta luin että vesipumpun siiven rikkoutuminen voisi olla osasyy. Entä huohotin?
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: ST220 kannentiiviste(et)

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Onko pätkäajoa?
Se että on vähän kosteutta korkissa ei vielä tarkoita että olisi kansitiiviste vuotoa.
Tuollaista tulee normaalisti kondensiona kunnajetaan pätkää ja auto sammutellaan usein eikä ajeta kunnolla kuumaksi.
Itse en vaivaisi päätä ennen kuin alkaa menemään nestettä desejä viikossa.
Lohkolämppäri haihduttaa nestettä samoin normaali ajaminen, ei se umpio se moottori ole.

Edit: jos alkaa menemään öljy sameaksi niin sitten huolestua enemmän.
Billie
Viestit: 456
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: ST220 kannentiiviste(et)

Viesti Kirjoittaja Billie »

No itseasiassa on kyllä pätkä-ajoa, työmatka on vain yhden kilometrin ja n. kerran viikossa tulee ajeltua vain pidempi lenkki.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: ST220 kannentiiviste(et)

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kylmälimaa on korkissa. Missä kunnossa se öljykorkin tiiviste ettei mikään korppu ole. Voiko siihen mittatikkun sitä o rengasta vaihtaa myös. Mitkä öljyt moottorissa nyt on. Huohotin kun ei tykkää jos tuollaista puuroa siellä on paljonkin. Tuo työmatkan lyhyys tekee tuo ja vaikka ajat pitemmän matkan eipä se sieltä korkista toi kylmälima minnekkään poistu. Voitko kävellä tuon matkan joku 12 minuuttia siihen menee
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Billie
Viestit: 456
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: ST220 kannentiiviste(et)

Viesti Kirjoittaja Billie »

Renee kirjoitti: 16 Tammi 2023 08:26 Kylmälimaa on korkissa. Missä kunnossa se öljykorkin tiiviste ettei mikään korppu ole. Voiko siihen mittatikkun sitä o rengasta vaihtaa myös. Mitkä öljyt moottorissa nyt on. Huohotin kun ei tykkää jos tuollaista puuroa siellä on paljonkin. Tuo työmatkan lyhyys tekee tuo ja vaikka ajat pitemmän matkan eipä se sieltä korkista toi kylmälima minnekkään poistu. Voitko kävellä tuon matkan joku 12 minuuttia siihen menee
Moottoriöljyina on ne ford motorcraft 5w-30, tosiaan 2 tonnia ajetut ja öljyt näyttää vieläkin kuin uusilta.

Korkkiin ja tikkuun voi vaihtaa tiivisteet mutta mun mielestä ovat vielä hyvät.

Mitenhän se huohotus tuossa tarkalleen toimii? Imusarjasta tulee letku ilmanputsarin putkelle että onkohan se siinä vai tuleeko se jostain venttiilikopalta jonnekin muualle, ei ainakaan silmiin pistänyt. Tuo em. letku oli ainakin puhdas sisältä.

Työmatka on kyllä aika typerä ja tosiaan 1km mutta tarvin autoa toisinaan päivittäin muuhunkin pätkä-ajoon ja nekin ajot on vain 1-4km. Auto on kyllä johdon päässä aamuisin. Ja heti kun lumet lähtee niin otan fillarin taas käyttöön kun silloin työnkuvanikin muuttuu enkä tarvi autoa eli tämä st220 on vain talvi-autona tällä hetkellä.

Edit. Nyt kun viikon verran oon vaan ajellut, välillä 100 kilsaaki ehtoossa ja tarkistanut nesteet niin nesteet on ollu ok ja öljykorkki on ollut täysin puhdas. Silti ihmettelen edelleen että mistä Kerma sinne oli tullut ja mikä sen aiheutti?
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: ST220 kannentiiviste(et)

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Se on kondenssivettä ilmasta ja osaksi polttoaineesta tulevaa kosteutta. Ei ole vaarallista.
Vastaa Viestiin